In Amerika gaan wonen. :)

Hello wereldwijzers,
Ik ben nu 14, en zou als ik boven de 20 ben, graag naar Amerika willen.
Ik snap dat dat heel erg moeilijk is.
Aangezien ik geen familie of whatever in Amerika heb wonen.
Ik wil er naar toe wegens de natuur, het klimaat, en de omgeving en gezelligheid.
Als ik naar Amerika ga, wil ik eigenlijk heel graag me moeder meenemen, die dan bij mij komt wonen.
Ik had ergens gelezen dat je ook een green card kon kopen, voor ongeveer omgerekend 4.500 euro, kan dat?
En als ik dan met iemand zou trouwen, voor minstens 3 jaar, zou ik dan ook een permanente verblijfsgunning krijgen om alleen in Amerika te mogen wonen?
Hartstikke bedankt alvast,
Robin:)

Green Card kopen is sowieso gewoon oplichterij.
Je kan grofweg op drie manieren een Green Card te bekomen:

• Of door je toekomstige werkgever.
  • Of door de zogenaamde Green Card loterij waarin enkele landen waaronder Nederland onder vallen.
  • Via trouwen.

Ingewikkeldste methode
De eerste manier is ook meteen de ingewikkeldste want dan moet je van belang zijn in de VS en je mag geen baan van een Amerikaan inpikken.
Je begrijpt dus al dat je daar geen administratief werk kan gaan doen en zo, via je werkgever, een Green Card te bekomen.
Je moet denken aan een baan zoals bijvoorbeeld een expert van een Formule 1 team met zijn basis in de VS.
Al bekomen de lui uit de F1 vaak via andere wegen (vanwege een grote hoeveelheid kapitaal en kennis) gemakkelijker een verblijfsvergunning daar.

Maar laten we in het geval van de F1-expert het bij de methode via de werkgever houden.
Aangezien bijna alle Amerikanen in de racerij zich op de Amerikaanse racerij concentreren zoals Indy- en Nascar is het in dit geval niet moeilijk om de verblijfsvergunning te krijgen, je pikt niet direct een baan van een Amerikaan in.

Makkelijk maar een kleine kans
Door aan de loterij mee te doen heb je een kansje dat je wordt ingeloot.
Indien ingeloot dien je een dossier conform een aantal strenge regels van jezelf te maken.
Ook dien je via bijvoorbeeld mensen die je al in de VS kent of een postbus daar een postadres daar te hebben.
Als je dat niet hebt zal je in het geval van de loterij nimmer de Green Card krijgen (de beruchte vraag 11 op het formulier).

Je stelt het dossier in een mapje samen (die krijg je volgens mij) en je dient het dossier een beetje naar hun zin te maken, dus netjes te ordenen.

De minimum leeftijd om mee te doen is een beetje onduidelijk maar ga er maar vanuit dat je in ieder geval meerderjarig (dus 18 jaar of ouder) dient te zijn om mee te doen.
Handigste is als je 21 jaar of ouder bent want in de VS ben je (net als in Nederland voor 1988) pas op 21-jarige leeftijd volledig meerderjarig.
Dat is wat anders als de meerderjarigheid met onderhoudsplicht voor de ouders van 18 tot 21 jaar (waar ik nu na mijn 18de verjaardag onder val).
Je bent in Nederland wel degelijk als 18 jarige meerderjarig alleen niet volledig onafhankelijk.

Zie ook over meerderjarigheid in de VS de volgende discussie: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=9&t=26561

Groet,
Stormbreaker.

1 like

En als ik 3 jaar met iemand getrouwd zou zijn, we zouden uit mekaar gaan, mag ik dan daar nog permanent wonen?

Verzonden vanaf mijn iPhone 3GS met …

Dat is weer zo’n specifieke situatie… volgens mij wel aangezien je een permanente verblijfsvergunning alleen kan verliezen indien je een misdaad pleegt zoals verraad in een leger van een vijandige natie of een ernstig (seksueel) vergrijp.

Ik zelf ben nooit in de VS geweest, dat zeg ik al gelijk, maar wel in het Verenigd Koninkrijk.
Ik ben twee keer in Engeland en één keer in Schotland geweest.

Weet je, toen ik 14 jaar was (en dat was in 2007) wilde ik ook heel graag naar de VS emigreren en ook dat kwam door enkele films (laat ik met een obsessie van een Amerikaanse tiener-acteur er maar niet te diep op ingaan).
Nu, als 18-jarige, kijk in na mijn bezoek in Zwitserland twee jaar geleden en Schotland vorig jaar er toch heel anders tegenaan.

Ik ken via internet mensen in de VS en ik vind het maar een overdreven land waar rare regels gelden.
Ook is er in de VS een hele grote kloof tussen arm en rijk en is het geen geschikt land om als buitenlander te wonen.
Waarom niet?
Omdat de harde en hebberige mentaliteit van de Amerikanen indruist tegen de gesloten mentaliteit van de Europeanen.
Zelf hou ik van de puurheid van Schotland al vind ik het belachelijk dat er daar veel te veel (ook door toeristen!) gedronken wordt.
Ik heb het daar vorig jaar tijdens een rondreis meegemaakt in een hotel, dat Noren zich (vanwege het strenge alcoholbeleid daar in Noorwegen en het soepele in Schotland) compleet lazarus dronken.
De zangvrouwen in het wit gekleed kwamen als waggelende eenden vastgehouden door enkele mannen de brug over waar iedereen hun vanuit de ramen van het hotel kon zien.
De manager die net de touwtjes had overgenomen van de eigenaar die even weg was wist zich geen raad meer toen het Noorse vrouwelijke gezelschap het hotel binnen liep met de flessen wisky nog in de hand.

Desondanks hou ik van het soepele beleid van de VK met drank voor 18 plus.
Vanwege te strenge drankmaatregelen gaan burgers op illegale manieren drinken en kunnen er op vakanties naar landen met een soepeler drank/drugs beleid zoals ons kikkerlandje veel (zelfs medische!) problemen ontstaan.
Ondanks hebben de Schotten toch nooit goed met drank om kunnen gaan al is men in de hotels wel heel beschaaft in tegenstelling tot onze Nederlandse vooroordelen.

Maar wat zijn jouw redenen buiten films om naar de VS te emigreren?

1 like

De omgeving daar die te vinden is in Google Maps bijvoorbeeld.
De verhalen die ik op google lees, die van hier en allesamerika vandaan komen.
Dat het weer ontzettend aangenaam is, en ook te verduren is.
En ook de gezelligheid, dat mensen respect voor je tonen dat je naar hun land komt, en vervolgens alle gezelligheid bied die je maar kan wensen. :wink:

In Amerika zijn mensen ook nep aardig Robin.
Heel veel mensen die ik ken (een vriend van mij, een aantal kennissen, veel familie) zijn al in de VS geweest en ik heb een paar van hen toen ik mijn VS ‘obsessie’ had het hemd van het lijf gevraagd over dat land.
Ze zeiden vaak dat Amerikanen niet echt aardig zijn al is dat niet wat je direct merkt.

Ik heb in mijn buitenlandse bezoeken ook al eens IRL met Amerikanen gesproken en met wat mij opviel inderdaad met hoeveel respect ze over jouw land praten.
Dat is met met name Europeanen echt anders, die veroordelen het land als het ware gelijk.
Ik vermoed echter dat Amerikanen iedereen te vriend willen houden en graag privé details als je salaris willen weten.

Maar goed, welke staten vind je het leukst?

1 like

Mij lijkt Californie of Los Angeles wel leuk om te wonen.
Hollywood is ook leuk, maar wel meteen lekker duur. :frowning:

Ja, maar ga je je ouders niet vragen of je op vakantie mag naar de VS?

1 like

Ik zou het wel mogen, maar geen van ons heeft nog echt veel geld ervoor.
Daarom wil ik vanaf me 18de meteen hard gaan werken, en dan hopen dat ik rond me 19de naar Amerika op vakantie kan, voor ongeveer 2 a 3 weken.
Ik ben dan zo’n type die dan meteen gaat rondreizen, gaat kennis maken met andere mensen, enzovoort.
Dus zal het waarschijnlijk ook wel zo zijn dat ik na 1 a 2 keer me beslissing kan maken. :slight_smile:

Jammer, zie mijn reactie in je voorsteltopic om hier niet off-topic te zijn.

1 like

Ik snap hem ff niet meer.

Dat ik je nog een vraag gesteld heb in jouw voorstel-topic op het andere gedeelte op het forum.
Het is in dit topic in principe de bedoeling om het alleen over Amerika te hebben aangezien je op een forum niet zomaar de hele tijd off-topic kan zijn.

1 like

Hoi Robin,

Wat een mooie plannen heb je!

Ik moet Stormbreaker in veel punten gelijk geven wat betreft het verkrijgen van een GreenCard. Het is niet makkelijk maar zeker niet onmogelijk. Je hebt een hele mooie droom en waarom die niet naleven? Je bent nog heel jong en je hebt nog wat jaartjes te gaan voordat je echt aan een emigratie naar Amerika kan gaan werken. Heb je al een idee wat je wilt gaan doen na de middelbare school?

Waar ik het niet mee eens ben is zoals Stormbreaker over Amerika en de Amerikanen in het algemeen spreekt. Hij is nogal kort door de bocht wat dat betreft en mijn mening is dat ieder dat zelf mag beoordelen. Bovendien is hij zelf nog nooit in de VS geweest, hoe kun je dan al zo’n uitgesproken mening hebben??

Robin, ga lekker sparen voor een geweldige vakantie naar Amerika, ook al duurt dat misschien nog wat jaartjes en denk dan nog eens na over hoe en wat. Heel veel succes!

2 likes

Dankje wel voor je verwelkoming.
Ik wil graag iets met automotive engineering doen, of de ICT richting op.

Nou, da’s een super richting, met alles op computers gericht kun je niet missen toch? Laat je niet van de wijs brengen hoor!

Je schreef over dat je je moeder wilt meenemen. Welk werk doet zij?

1 like

Zij heeft vroeger, voordat ik geboren was, in het ziekenhuis als verpleegkundige gewerkt.
Ze heeft diploma a, met de opleiding mbo/hbo gehad.
Ze wilt ook weer de zorg ingaan, en we hadden al wat gevonden in Amerika.
Ikzelf doe ERG veel met computers, en heb ook boven gemiddeld verstand van computers.
Voor de rest houd ik me graag bezig met auto’s waar ik op dit moment veel voor aan het leren ben.
Zelf ga ik waarschijnlijk MBO doen, maar nog me best doen om HBO te kunnen doen.

Al je moeder verpleegkundige is, zijn er goede mogelijkheden. Ik ben zelf verpleegkundige en wacht op mijn GreenCard. Als je moeder ook heel graag naar Amerika wil, is dat misschien iets om over na te denken? Ik moet wel waarschuwen, het is moeilijk maar (zoals ik eerder zei) niet onmogelijk. Het heeft mij 2 jaar voorbereiding gekost, ik heb alles zelf gedaan en uitgezocht.
Ik heb expres geen detacherings/uitzendburo in de arm genomen. Zij helpen je wel maar eigenlijk is het niet verstandig omdat er veel eisen gesteld worden door zo’n organisatie.

1 like

Is toch netjes, dat je alleen nog maar op je green card hoeft te wachten, hopen dat het niet lang meer duurt.
Jammer genoeg nemen ze alleen mensen uit andere landen, die echt iets kunnen wat geen amerikaan kan, omdat we anders hun werkloosheid inpikken. :frowning:

Ja en nee, bij verpleegkunde is dat verhaal niet aan de orde omdat er een chronisch tekort is, nu en in de toekomst. Als je moeder een ziekenhuis kan vinden wat haar wil sponsoren zoals dat heet…Maar die komen natuurlijk niet aanwaaien, daar moet je wat voor doen. Begrijp me goed, ik wil jullie niets opdringen maar er is een mogelijkheid, zeker voor verpleegkundigen!

1 like

Ik zal haar het eens vertellen, en wat ziekenhuizen opzoeken via internet. :slight_smile: