Emigreren naar Spanje

wie heeft er ervaring om met een groot gezin(we hebben 5 kinderen van 19-17-16-14-12) te emigreren naar spanje:zon02:
we hebben daar nog geen baan of woning maar het plan is er al
hoe pakken we het aan
wie verteld zijn ervaringen
groet diana

Als toerist mag je 3 maanden in Spanje verblijven, een goede periode om je te oriënteren, je komt dan vanzelf veel aan de weet.
Het grootste probleem voor jullie is denk ik de leerplicht van jullie kids…Die kan je niet 3 maanden van school halen. Ik zou zelf nooit met een gezin zonder huis of baan emigreren (behalve als het niet anders kan). Ik heb het zelf wel 2 keer gedaan maar toen hoefde ik alleen met mezelf rekening te houden en dat maakt een wereld van verschil.
Wat wil je precies weten? Heb je concrete vragen?

hoi hoi
we willen niet gaan emigreren voordat we weten dat alles geregeld is hoor
juist omdat we met 5 kids zitten
we zijn vooral nieuwschierig naar verhalen van andere mensen
hoe zij het aangepakt hebben…
we willen het liefst naar malgrat del mar/santa susanna of pineda
is er uberhaubt nog wel werk te vinden en huizen van hooguit 350,-t/ 450,-, en hoe het gaat op school bijv vd kinderen als buitenlander…
een hoop vragen vooral hoe pakken we dit aan
want het broeit al een tijdje in ons hoofd…
groeten diana

Huizen voor die (huur)prijs vind je denk ik niet aan de kust, bovendien hebben jullie een groot huis nodig…De zone waar jullie heen willen heeft nog een extra probleempje: Catalán. Je zult waarschijnlijk een internationale school willen zoeken? Op de openbare scholen zullen je kinderen Catalán en Castellaans moeten leren en de lessen gaan, als ik me niet vergis, allemaal in het Catalán (dat betekent dus 2 talen gelijktijdig leren in een hele korte tijd).

Werk is in Spanje moeilijk te krijgen (20% werkeloosheid) en erg afhankelijk van je kwaliteiten (talenkennis is een pré). In jullie geval zul je waarschijnlijk Catalán en Castellaans moeten kunnen spreken als je bij een Spaans bedrijf aan de bak wilt.
Dit klinkt allemaal erg ontmoedigend en dat is wat ik zeker niet wil: jullie ontmoedigen, maar ik probeer wel een realistisch antwoord te geven op jullie vragen.

Hoi diana,

Ben zelf net terug na 5 jaar in het buitenland Spanje te hebben gewoond Galicia.
Was erheen gegaan met vriend en twee kinderen.
Op zich leren kinderen de taal snel maar het probleem is meer werk te vinden en de taal spreken.
Mijn kinderen wouden weer terug misten toch hun vrienden enzo.
Ook de scholen zijn anders zij gingen gewoon naar de openbare school en moesten spaan en galicies leren, maar ook alle niveaus zitten hier door elkaar en niet net als in Nederland verschillend.
Als ik jullie een advies mag geven dan kan je partner beter eerst daar heen gaan en eerst kijken of die daar een baan kan vinden en een betaalbare woning.
Het is niet de leukste oplossing maar het geeft je wel meer zekerheid.

Ik hoop in de toekomst wel weer terug te gaan als me kids nu 15 en 18 jaar groot genoeg zijn en zichzelf wat meer kunnen redden.

Groetjes Evelien

sorry als ik niet snel reageer lees wel alles en dan moet alles altijd even bezinken
maar ieder geval vast bedankt vd reacties
xxx diana