Ik heb plannen om binnen ongeveer 6 jaar naar spanje te vertekken.
Dat heeft een hoop voorbereidingen nodig en daarom begin ik er al zo vroeg mee.
Op dit moment leef ik al sinds 20 jaren in Zwitserland dus de stap om iets volledig nieuws te binnen is niet nieuw voor mij.
De taal begin ik nu al te leren zodat ik niet helemaal vreemd ben als het zover is.
Als eerste heb ik natuurlijk een woning nodig.
Is het veiliger om een woning te kopen via een bank of een makelaar terplaatse?
Op het moment zijn de prijzen daar erg laag heb ik begrepen en zou het er volgend jaar financieel moeten inzitten om iets te kopen met een eigen kapitaal van 60%.
Maar dan moet ik eerst wel weten waar ik overal op moet letten.
Het liefste zou ik een woning/huisje hebben met 3 extra kamers en zonnepanelen op het dak voor de eigen verbruik.
Het beste zou zijn met het strand niet al te ver weg ( max 2 KM ), in de regio andalucia in de buurt van Malaga.
Wie kan me hier een beetje op we helpen en tips geven over dingen waar je moet op letten bij de koop van een eigendom.
1 vertrouw niemand
2 controleer alles bij het cadaster ( anders koop je misschien een huis zonder biuwvergunning of zit er nog een hypotheek op )
3 laat alle belangrijke documenten eerst vertalen voordat je iets ondertekend, dan weet je wat je tekent!
4 doe geen aanbetaling, al is het nig zo’n geweldig aanbod!
5 als je je het kunt veroorloven, neem iemand onder de arm die je helpt en die echt aan jouw kant staat. Beter 5000 eurie betaald aan iemand die voor jouw werkt en die je echt kan helpen, dan voor 100.000 euro getild te worden.
de huizenmarkt in Spanje is op sterven na dood, dus een echte kopers markt. Deze slechte huizenmarkt veroorzaakt echter ook dat er veel hyenaas op pad zijn en geloof mij dat die heel slim zijn.
Hoi Frans,
Bedankt voor de tips.
Ik heb ondertussen al een betrouwbaar adres gevonden voor hulp ter plaatse.
Het is niet mijn gewoonte dat ik veel geld investeer zonder absolute zekerheid te hebben over het objekt.Daarom begin ik er al zo vroeg mee.Zo heb ik geen tijddruk.Een paar medewerkers van mij zijn ook van spanje en die hebben me ook al flink geholpen.
Als je iets op het oog hebt.Controleer dan ook even de inrichtingsplannen in de buurt. Of er geen snelweg of stuwdam komt in de nabije toekomst.Kan een rede zijn voor een goedkope verkoop van een finca.
neem eens contact op met Fred van Sunny Palm Properties in Torrox, die kan je helpen, zeker in die omgeving!
houses@sunnypalmproperties.eu
Neem ook altijd een advocaat in de arm. Die kan zorgen dat al die papieren waar hiervoor over geschreven zijn allemaal in orde zijn.
Veel mensen gaan het schip in doordat ze goedkeuring hebben van de gemeente om huizen te laten bouwen, maar niet van de Junta de Andalucia. Als het om geld gaat … niemand vertrouwen, maar bij Fred zit je zeker goed… check anders even op MONDI.nl daar staan referenties van kopers in.
Succes!!
Hoi,
Bedankt voor de tips.Dat er weinig mensen te vertrouwen zijn als het om geld gaat merk je niet alleen in die landen.Maar de taal en gebruiken zijn nog een extra hindernis.