Hoi Lezers,
Wij zijn een jong stel met een zekere toekomst in Nederland.
En willen de onzekere stap gaan wagen om naar Spanje te verhuizen.
Het gebied waar naar toe zijn we nog niet over uit.
we gaan ons inschrijven in spanje.En mijn dochter van 16 gaat ook mee.
In nederland is mijn luxe werk op braderies staan.Jammergenoeg is er niet altijd mooit weer vandaar dat we dat alleen doen bij mooi weer.
Dit werk zou ik graag in Spanje voort willen zetten (weet iemand wat we dan nodig hebben daar?)
In Nederland heb ik een bedrijf op naam.
Mijn dochter is bijna klaar met der opleiding en zou dan of met mij gaan werken of de animatie in.(kleine kinderen)
Mijn partner heeft er ook wel zin in om mee te gaan werken op markten en braderies.In het hoogseizoen en daarnaats een eigen klusbedrijf willen opstarten.
Eer het zover is zijn wij bezig met informatie van alles te vragen.
Een goede ziektenkosten verzekering is van belang.
Als wij een keuze gemaakt hebben welk gebied ( we zitten nu te denken aan Benidorm (la nucia, baronco albir altea))
Als we zeker weten waar we naartoen willen zetten we ons huis hier in Nederland te Koop en vertrekken als het verkocht is.
We willen gaan huren en dus niet kopen.Als we het ook allemaal eens zijn volgt de cursus spaans. (want we kennen de taal amper)
Wij willen dus absoluut niet onvoorbereid gaan.
Alle tips zijn dus welkom.en dan bedoel ik ook echt ALLES
zoveel mensen op het forum en geen advies?
overigens gaan wij over twee weken weer kijken en bliijven daar dan 8 dagen.
En hopen iniedergeval dan te weten welke omgeving we willen gaan wonen
Er zijn een hoop websites waar je tips op kunt vinden! Ik noem naarbarcelona.nl bijvoorbeeld, en de mijne, al is die meer gericht op Barcelona: mabelatbarcelona.blogspot.com.
Dan zou ik zeker de zoekfunctie van het spanjeforum.nl gebruiken. Een erg open vraag stellen zou ik daar niet doen, aangezien alles al wel een keer besproken is. Lees eerst alle informatie eens goed na, en stel daar dan gerichte vragen, dan krijg je zeker serieus antwoord.
Hoi Mabel,
ik snuffel op elk forum.lees alles.stel specifieke vragen.
Maar ben zo bang dat ik bepaalde dingen over het hoofd zie,
ach ja dat is het onbekende zullen we maar zeggen
toch bedankt voor je reactie.
groetjes Ingrid
Duidelijk. Jullie eerste bericht hier vond ik zelf nogal breed en heel algemeen, wellicht dat je daarom geen reacties krijgt. Ik weet zeker dat als je specifieke vragen stelt, hier of op het spanjeforum, je wel antwoorden krijgt.
Ik ben het helemaal met Mabel eens. Lees eerst op de diverse fora de nodige info. Uit je vraagstelling blijkt dat niet. Anders zou je sommige vragen niet gesteld hebben.
Kijk op www.boekenoveremigratie.nl en schaf een aantal emigratieboeken aan.
Kijk op www.werkvindeninspanje.nl en volg de diverse links.
Begin NU met spaans, dat doe je niet even zomaar.
Nog even dit:Als je de vraag gesteld had op het forum “wonen en werken” had je zeker antwoorden gehad. Daar hoort de vraag ook thuis.
Kijk ook nog eens op www.emigratiechecklist.nl, daar kun je voor een paar euro een checklist met 250 punten downloaden.
In het boek “Emigreren kan je leren” staat veel informatie wat er allemaal bij komt kijken als je wilt emigreren. Persoonlijk heb ik er veel info uit gehaald.
na een week spanje te zjn geweest hebben wij alle info gekregen die bij ons van toepassing is.
onze plannen krijgen meer vastigheid.
maar we gaan der komen.
In januari gaan we op zoek naar een woning (ook al eerder hoor maar dan is het moeilijker)
We weten nu ook hoe we een eenmanszaak op moeten zetten en dat dat het beste door een gestor geregeld kan worden.(aunotome)
volgende keer als ik nog met een vraag zit zal ik een specifieke vraag stellen.
allemaal alvast bedankt…
groetjes Ingrid
dat zijn de cijfers die ik ongeveer wel weet maar niet precies.
als eenmanzaak mag je tot 22.000 euro vrij verdienen op jaarbasis eer je belasting hoeft te betalen.
dat is netto.
als ik dat ga netto ga omzetten dan wil ik best belasting afdragen lol.
je hebt dan ook zon pakker waar aow en ziektenkosten verzekering inzit en belasting kost 261 euro per maand die je verplicht moet betalen.(nu hadden we ergens gehoord dat starters de eerste 2 jaar 215 moesten betalen maar hebben dat nog niet officieel gehoord.
natuurlijk weten we nog niet de puntjes op de I.
maar de meeste zaken die op ons van toepassing zijn zijn we van op de hoogte.
Ik zal best nog wel met wat vragen komen de komende tijd.
Ennn
ons huis is gisteren verkocht.
na 1.5 week in de verkoop te hebben gestaan.
groetjes
Als autonoom betaalde ik 244,35 € per maand wat de cuota seguridad social is oftewel ziektekosten verzekering. Dit betaal je per maand. Dan per kwartaal moet je belasting betalen wat de bewuste 25% is. Eens per jaar doe je belastingdeclaratie aan Hacienda (verplicht voor autonomen) waar alles verrekend wordt (hypotheek, inkomsten, betaalde belasting e.d.). En krijg je geld terug of moet je bijbetalen…
Wat mooi dat jullie huis verkocht is!
Weten jullie al welke zone in Spanje het gaat worden?