Emigreren naar Madrid

Ik ben 27 jaar en werk nu 5 zomerseizoenen in Spanje voor een grote hotelketen. De eerste seconde dat ik weer terug kom in Nederland is als een enorme teleurstelling. In al die jaren begin ik Nederland steeds minder te missen en heb besloten dat ik daadwerkelijk ook in Spanje wil blijven wonen. In Madrid ben ik vorig jaar een maandje geweest en dit is voor mij de meest geweldige stad om te wonen. Nu is mijn belangrijkste vraag wat ik moet veranderen als ik nu Spanjaard wil worden. Doordat ik al gewerkt heb in Spanje heb ik al mijn NIE nummer en sociale ziektekostenverzekering bij het bedrijf. Wat moet ik nu doen om mij echt spanjaard te laten worden?? In Nederland is het waarschijnlijk simpelweg uitschrijven (eventueel als ik niet 2 nationaliteiten wil hebben). Of is het in mijn geval simpel kwa “papierwerk”.
Ik heb vorig jaar geprobeerd via Infojobs aan een baan te komen en heb op ongeveer 25 advertenties gereageerd (waarin voornamelijk Holandes werd gevraagd). Maar geen reacties …
Dus kwa hoop op werk is het wel lastig, zeker in de crisis.
Spanjaarden weten ook niks van inboedelverzering, opstalverzekering etc op hun huis… Hebben zij die niet of is dat inbegrepen bij het huurbedrag altijd?? Belasting op loon is idd erg weinig.
Als je geen werk hebt in Spanje, hoe is het dan geregeld met de ziektekostenverzekering??
Graag hoor ik het eea over het emigreren, alvast dank !!!
(ps: mijn spaans is redelijk, niet vloeiend, kan me verstaanbaar maken)

Het enige voordeel voor een Nederlander (en overige Europeanen) om zich te laten naturaliseren tot Spanjaard is dat je dan stemrecht hebt (als extranjero heb je dat alleen voor de gemeenteverkiezingen). Andere voordelen zijn er bij mijn weten niet, gelijke rechten en gelijke plichten.
Je hebt al een NIE, ik neem aan ook een bankrekening in Spanje en je Seguridad Social. Het enige wat je nog ontbreekt is je uitschrijven in NL en je in Spanje bij een gemeente inschrijven. Je hebt al 5 seizoenen in Spanje gewerkt en dus volgens mij recht op PARO (ww) in Spanje, mits je die niet al in NL hebt geclaimd en ontvangen. Dus je in laten schrijven als werkzoekende bij een INEM en je uitkering opvragen. In Spanje ben je ook als je werkloos bent verzekerd via het ziekenfonds. In principe ben je dus al bijna klaar. En het aanvragen van de Spaanse nationaliteit kost je denk ik meer tijd en papierwerk (overigens mag je volgens de Spaanse wet maar 1 nationaliteit hebben, Nederland erkent wel allebei)
Spanjaarden hebben wel degelijk een inboedelverzekering / verzekering op hun huis.
Spaans leren en werk zoeken! Er zijn veel meer site behalve Infojobs en je mag jezelf niet beperken tot banen waar ze NL voor vragen… die komen heel weinig voor. In principe moet je bereidt zijn om zeker in het begin alles aan te pakken, er is nl erg weinig werk. Als je eenmaal werkt komt de rest vanzelf (betere banen via via).

Suerte

Je mag toch pas na 10 jaar officieel Spanjaard worden?

Dat klopt maar er zijn uitzonderingen. Het bekendste voorbeeld daarvan is getrouwd zijn met iemand met Spaanse nationaliteit. Dan is de periode van 10 jaar niet van toepassing en kun je na 1 jaar onafgebroken verblijf in Spanje je laten naturaliseren.

Weet je toevallig ook waarom het pas na 10 jaar kan?

Geen idee, dat zal e.o.a. ambtenaar wel ooit hebben bedacht… Misschien is dat de periode waarvan men denkt dat je dan zodanig bent ingeburgerd en gelieerd met het land dat je dan inmiddels meer Spanjaard bent dan “buitenlander”. Je moet die 10 jaar wel onafgebroken in Spanje hebben gewoond en je strafblad moet schoon zijn. Ik had op grond van mijn gehuwde status de Spaanse nationaliteit mogen aanvragen en sinds dit jaar ook vanwege de vereiste 10 jaar. Ik ben van mening dat me dit echter niets extra´s brengt. Bovendien vind ik het handig om 2 verschillende paspoorten in de fam. te hebben (NL en Spaans). Je weet nooit … (het laatste restje hollandse mentaliteit wat ik nog heb?)

Ik geef je groot gelijk (echte hollandse mentaliteit heb ik haha).

Is het niet handiger met erfenis, verzekeringen e.d.?

Nee, dat maakt niet uit. Erfenis is wel een speciaal punt maar heeft niets te maken met buitenlander zijn.