Hallo allemaal.
Mijn vrouw en ik willen naar Spanje vertekken wij zijn 58 en 53 en ik vraag mij af of het beter is om nederlander te blijven of spanjaard te worden.
Wie heeft hier iets meer ervaring mee.
mvg
Ruud
Hallo allemaal.
Mijn vrouw en ik willen naar Spanje vertekken wij zijn 58 en 53 en ik vraag mij af of het beter is om nederlander te blijven of spanjaard te worden.
Wie heeft hier iets meer ervaring mee.
mvg
Ruud
Ga je erheen om te werken, of vooral om te genieten omdat je al binnen bent? Werk vinden is er momenteel erg lastig, al hangt het natuurlijk ook van je sector af.
Of je Spanjaard wordt of Nederlander blijft (op papier) hoef je niet te kiezen, je blijft voorlopig Nederlander. Je kunt wel spaanse resident worden, maar dat zegt enkel iets over waar je woont. Je bent Spaanse resident als je meer dan 183 dagen in een jaar in Spanje woont (meer dan de helft dus).
Succes,
Sander
Hallo daar,
Zolang u een nederlands paspoort aanhoudt wordt u beschouwd als nederlander en mag u stemmen; zelfs vanuit het buitenland. Daarnaast kunnen eventuele pensioensrechten uitgebetaald worden in Spanje. Daarnaast sluit ik mij aan bij de informatie die Sander u al gegeven heeft.
Sander, je bent geen Spaans resident,maar via residencia (niet eens meer nodig) alleen geregistreerd als in Spanje wonende (residerende) inwoner van de Europese Unie. Spaanse nationaliteit kun je pas na tien jaar verblijf aanvragen en kan dan wel jaar duren.
Maar of je resident bent in Spanje of in Nederland, is wel van groot belang of je bijvoorbeeld vermogensbelasting moet betalen of niet!
In Nederland opgebouwde pensioen- en AOW-rechten worden ook uitbetaald als je in buitenland woont en eventueeel geen Nederlander (meer) bent. Zie de voormalige gastarbeider, die rechten heeft opgebouwd en ze ook krijgt uitbetaald, dit vaak tot groot verdriet van sommige Nederlanders.
yep, voor elk jaar dat je voor een buitenlandse werkgever aan de slag bent (geweest) krijg je 2 % minder pensioen. Daar kun je je tegen verzekeren, en bovendien bouw je in het buitenland ook iets op, maar het is wel iets dat je moet weten als je emigreert
praktisch heb je gelijk Sander, alleen die korting van 2% is voor elk jaar dat je géééén premie betaalt en dat kun je geweoon vrijwillig doorzetten. Aan het eind heb je dan je normale AOW.
De vraag is niet of je Nederlander blijft of Spanjaard wordt. Dat kan zoals al aangegeven zowiezo (nog) niet.
De grote vraag is in hoeverre je emigreert: gaan jullie 100% weg uit NL of houden jullie een aantal zaken nog in NL (huis, adres etc). Afhankelijk daarvan betaal je belasting in NL of in Spanje. Over het algemeen is het gunstiger om in Spanje belasting te betalen.
In Spanje (afhankelijk van waar je je vestigt) betaal je bijvoorbeeld geen kijk en luistergeld, is de wegenbelasting gemiddeld 4 x minder dan in NL en zo zijn er nog meer zaken.
Als je 100% in Spanje woont hebt je dezelfde rechten en plichten als een Spanjaard. Het enige recht wat je niet hebt is stemrecht voor landelijke verkiezingen en stemrecht voor de autonome verkiezingen.
Die zou je vrijwillig kunnen doorzetten. Ik heb zelf uitgerekend dat je dan meer geld moet betalen dan dat het uiteindelijk oplevert. Liever dan een eigen extra spaarrekening aanleggen.
Bij bovenstaand echtpaar is dit nauwelijks aan de orde, omdat ze de pensioengerechtigde leeftijd al grofweg naderen.
Toen ik uit Nederland vertrok, heb ik de belasting gebeld om info. Zij vertelden me dat ik de keus had tussen de premie betalen of 2% in mindering voor elk jaarniet betaald. Vor mezelf heb ik toen inderdaadgekozen voor korting (twee en een haalf jaar) voor echtgenote betaalik de vrijwillige premie en dat is het minimumbedrag, want ze heeft geen inkomen, maar krijgt straks dus toch haar AOw, zonder korting. Is wel zo fair t.o.van je echtgenote, dan heeft die als jij uitvalt toch inkomen straks. Dus ik betaal voor haar het minimum en ook de ANW-premie, want nabestaande zal ze wel worden dacht ik, hopenlijk niet al te snel.
Wij willen hier niets aanhouden, en we willen ook niet gaan werken in spanje.
Corberana is niet geheel op de hoogte. Het hangt er niet vanaf of en wat je in Nederland hebt of achterlaat. Bij emigratie kun je kiezen: of belastingplichtig in Nederland of in je emigratieland (verdragsland, dus hier Spanje).
Er zijn geen specifieke redenen om de Spaanse nationaliteit te nemen,
de ziektenkosten die opgebouwd zijn gaan ook door in Spanje.
Via verblijfsvergunning, krijgt u van de Spaanse staat een sociale ziekenfonds kaart.
Waarom het Nederlandsschap opzeggen ?
Niet aan te bevelen.
Volgens mij hangt dat er wel van af. Het is wel zo dat je volgens dit verdrag niet dubbel betaald, dus je wordt niet in Spanje aangeslagen voor je nederlandse deel en omgekeerd.
Maar zolang je in Nederland een huis hebt en nog staat ingeschreven bij een gemeente betaal je hiervoor belasting in Nederland. Tenminste dat heb ik altijd zo begrepen van een vriend van mij die deze situatie heeft (2 huizen). Corrigeer me als het niet klopt.
Zoals alwordt opgemerkt, laat hij niets achter en gaat hier ook niet werken, dat is dus zijn situatie en daar had ik het over.
Corberana is dus wel op de hoogte.
We moeten wel proberen om zo volledig mogelijk te reageren, emigreren is voor veel mensen al moeilijk genoeg.
hier vind je volledige informatie over je vraag terug. www.tenerifeonline.be
veel leesplezier
Of kijk even op deze site hier vind je informatie over emigreren naar Spanje, stap voor stap per hoofdstuk uitgelegd.
Als je verder nog concrete vragen hebt, stel ze gerust hier.