Emigreren van België naar Spanje...

Hallo

M’n vrouw en ik spreken al jaren over emigreren naar Spanje.
Het Belgische klimaat, de torenhoge belastingen + kosten aan vanalles en nog wat en de Spaanse manier van leven zijn voor ons de belangrijkste redenen.

Zijn er Belgen op dit forum die ons wat meer info zouden kunnen geven over het gehele emigratieproces? Niets tegen Nederlanders hoor :-), maar qua belastingen, pensioen, … is er toch een verschil.

Hoe zit het met opbouwen van pensioen bij emigreren en heb je veel geld nodig om de emigratiestap te zetten?
We gaan natuurlijk niet direct een huis kopen, maar een kennis boekhouder vertelde dat je om te emigreren veel geld moet hebben.

Alvast bedankt en tot binnenkort hopelijk!
Dave

Beste Dave, verhuizen kost natuurlijk altijd geld, ook in België.
Wij zijn zo’n 3 1/2 geleden naar Gran Canaria (Spanje) geëmigreerd zonder veel problemen. Maar je moet je natuurlijk goed voorbereiden.
Veel geld kost het zeker niet, dat is een fabel. Wij hebben alles samen, zonder de aankoop van een woning natuurlijk, zo’n 7000 Euro betaald en daar zit dan ook de verscheping bij van een 20 voet container met de inboedel en de auto in. Als je verhuisd naar het vasteland van Spanje zal je veel maar dan ook veel minder moeten betalen.

Er zijn natuurlijk een hoop administratieve afhandelingen die je moet doen en daar heeft de Belgische Ambassade in Madrid een handige gids voor gemaakt die je kan downloaden : Diplomatie.be Klik op Welkombrochure in de linkerkolom. In deze brochure vind je zowat alles wat je weten moet.

Als jullie nog vragen moesten hebben staan we graag ter jullie beschikking.

Martin & Emiel

1 like

Ik sluit mij aan bij de voorgaanden, emigreren kost geen pakken geld, je moet er gewoon voor gaan.
Mogelijk vind je op deze website ook nog wat goede tips, http://www.viw-costablanca.com/ en o ja, begin maar spaans te leren, dat maakt alles veel makkelijker en de spanjaard wordt veel gewilliger om je te helpen:dag::vak02:

Sowieso Spaans leren inderdaad, als je dat niet doet heb je ook meer geld nodig omdat je af en toe afgezet zult worden (zal je overal gebeuren) en bovendien duurt het dan langer voor je efficient met je geld om kunt gaan. Daarnaast het is moeilijker integreren en in mijn ogen is het toch wel echt stukken leuker als je in contact kunt komen met de spanjaarden zelf.

Succes!

De spaanse taal beheren is natuurlijk een plus , alles hangt natuurlijk ook af waar je je wil vestigen. Als je werken wil is het een noodzaak, anders zal je niet veel vinden, let wel de werkloosheid in Spanje is veel hoger dan in België, dus je moet opboksen tegen een hele massa Spaanse kandidaten en dan kan je talenkennis (als je die beheerst) wel eens in je voordeel pleiten.
Maar dat je in het zak gezet zal worden als je de taal niet beheerst is een beetje overdreven, je moet er gewoon voor zorgen dat als je met de overheid te maken krijgt je gewoon iemand meeneemt die de spaanse taal machtig is en die jij vertrouwen kan. Maar alles loopt wel los hoor … doe de stap … wij hebben het ons nog geen dag beklaagd. :vak02:

Het is wel een feit dat je als je de taal kent niet voor alles en nog wat een gestor of andere van die pipo’s moet aanspreken, die werken niet gratis hoor. Kennis van de taal liet ons wel toe om vb. invoer van de auto zelf te regelen, 3 ritjes naar Murcia ik had dan de juiste inlichtingen en betaalde buiten de rekening van de gestor zowat 1000 € minder. Die slimmerik wist niet dat voor een ERKENDE mindervalide totaal andere tarieven gelden. VAN AFZETEN GESPROKEN, hij moet toch zijn job kennen, daarvoor betalen wij hem.

Ik bedoelde dat je gebruik maakt van vrienden die je NIET betalen moet om even mee te gaan naar het gemeentehuis en dergelijke … Voor de invoer van de wagen hebben wij, na 6 maand met onze Belgische nummerplaat hier te hebben gereden, wel gebruik gemaakt van een gestor, ons aangeraden door een goede kennis en hebben wij 106 Euro betaald aan deze gestor. Deze spaanse gestor sprak zelf 3 talen en op zijn kantoor was er ook iemand die, als spaanse, perfect Nederlands sprak. Je moet gewoon alles zelf goed voorbereiden en de ambassade en consulaat zullen ook de nodige informatie verstrekken … vraag het gewoon!
En als je denkt dat ze je niet in het zak zullen zetten als je Spaans spreek denk dan maar snel iets anders … in België wordt je ook in het zak gezet hoor … ik ben het zo zat te moeten horen dat men mensen in het zak zet … en als het gebeurd zal je achteraf meestal moeten toegeven dat het je eigen fout was. Let op, bereid je voor, informeer je en stel vragen aan mensen die alles reeds hebben doorgemaakt en je zal zien dat je voor veel minder verassingen komt te staan … en dat geld ook evenzeer als je in België bent of in gelijk welk ander land in de wereld. Maar weet ook dat niets gratis is … hoe dan ook je zal er altijd iets voor moeten doen of voor moeten betalen … Sinterklaas bestaat niet ! Je wil zelf toch ook betaald worden voor je werk? :kus:

Een gestorschijnt inderdaad wel aan te raden te zijn.

En inderdaad, je wordt heus niet altijd en overal afgezet, maar iemand met verstand en kennis van zaken zal zeker nuttig zijn!

Hallo allen

Ik graag geweten, ik ben vroeg gepensioneerd, wordt er een belasting ingehouden op mijn pensioen uitkering in spanje of niet

Ben van plan om te verhuisen naar alicante.

Opvoorhand bedankt.
MVG Chris

Mijn man zijn pensioen blijft uitbetaald in belgie, en dan schrijft de belgische bank gewoon elke maand een bedrag over naar Spanje. vermits hij geen inkomsten heeft in Spanje en bovendien mindervalide is, geen inhouding , zelfs geen aangifte in Spanje. voor niet-mindervaliden weet ik het echter niet juist.