2,5 jaar naar Spanje voor werkpartner

Hallo,

Mijn partner heeft afgelopen weet te horen gekregen dat hij voor zijn werk naar spanje kan gaan, waarschijnlijk alicante, malaga of sevilla. Aan de ene kant lijkt het mij heel leuk, echt een uitdaging, maar aan de andere kant heb ik heel erg mijn twijfels. ik kan namelijk geen spaans, en weet ook niet of ik dat snel kan leren. ben natuurlijk wel bereid om daar hard mijn best voor te doen. ook heb ik geen idee of ik daar snel werk vind als nederlander, en of ik uberhaupt kan wennen. ik las net dat je je in NL uit moet schrijven als je langer dan 8 maanden wegblijft. verzekeringen dokter, tandarts enz hoe moet dat dan? we komen wel een aantal weken per jaar terug naar NL dus dan zou ik bijv de tandarts hier willen houden? maar heb geen idee of dat kan. en hoe zit het met AOW? is het niet zo dat als je in het buitenland gaat werken dat je die jaren op je AOW moet zetten? dus dat je dan niet op je 65e maar bijv 70e pas kan stoppen met werken? en wat als we na 2,5 jaar terugkomen? je houd toch je NL paspoort? je kan toch terug naar NL wanneer je wil? we zijn ontzettend hard aan het nadenken en weten niet of we het moeten doen. erg moeilijk. misschien dat hier mensen zijn die in dezelfde situatie zitten? of tips hebben? alle info is van harte welkom! ik vind het zo ontzettend moeilijk… natuurlijk hoeven we niet gelijk te beslissen, en het zou ook pas over een een maand of 10 pas zijn dat we zouden vertrekken. groetjes m

Veel vragen maar ga mijn best doen.
nederlandse paspoort houd je gewoon en ja je kunt terug naar nederland wanneer je wilt.
2,5 jaar is spanje betekend dat je 2,5 jaar WAO opbouw mist in Nederland maar dat is niet echt een schokkend bedrag,
Werk, weet niet wat voor werk je zou willen doen maar ik kan alleen over Malaga praten waar ik woon en daar is genoeg werk te vinden.
Uiteraard is spaans weleen pré als je in een normaal circuit terecht wilt komen.
Tandarts kun je in Nederland houden maar we hebben hier ook goeie tandartsen hoor :slight_smile:
Oficieel moet je je inderdaad uit Nederland laten uitschrijven en kun je je in Den Haag laten inschrijven waar ik zelf het nut niet van zie en ook niet heb gedaan.
Nog even wat betreft de WAO, als je voor je nederlandse werkgever naar Spanje gaat dan blijf je toch gewoon onder je huidige contract werken? Je word alleen uitgezonden dus blijf je gewoon al je premies in Nederland betalen en zie ik geen problemen.
wat het wennen betreft, amsterdam/malaga 2 en half uur, basiqair rond de 100 euro, kijk er eens een weekend rond.
Succes

heel erg bedankt voor je reactie. het is inderdaad niet het andere eind van de wereld, 2,5 uur is goed te doen. mijn partner zou daar inderdaad via nederland gaan werken. maar ikzelf wil ook werk zoeken daar, dus dat is een ander verhaal. we zijn zeker van plan voor we een besluit nemen om daar te gaan kijken! malaga lijkt me echt super hoor, ik ben ontzettend bang dat ik het niet leuk ga vinden, niet kan wennen en het vertrouwde in NL ga missen (vrienden/familie) wonen er veel nederlanders in malaga waar je contacten mee op kan bouwen? wij zijn een jong stel (24 jaar). groetjes

In en rondom malaga, vooral torremolinos, daar kun je aardig wat nederlanders vinden en nederlandse uitgaansgelegenheden hoewel ik zelf bijna geen contact met de nederlanders hier heb.
Zitten hier echt voorgoed, en mijn vrouw is ook geen nederlandse dus ik zelf zoek het ook niet echt op.
Zijn over het algemeen toch een beetje veredelde toeristen die hier wonen :slight_smile:
Wat werk betreft in Malaga, daar kun je gerust over zijn, er is vrij veel aanbod hoewel ik niet weet wat je zou willen doen.
Wat ik al schreef is dat spaans spreken je uiteraard een hoop helpt en dat je je dan ook kunt redden zonder in een Nederlandse club hier te zitten.
Als je partner hier via een Nederlands bedrijf zit dan is er wat betreft je wao pensioen en al die dingen niets aan de hand, je blijft gewoon premie afdragen en hij werkt onder een nederlands contract, dus geen vuiltje aan de lucht.
Jij kunt gewoon aan de slag via het arbeidsbureau hier of via uitzend bureaus, alle bekende zoals randstad kun je hier vinden.
Verder hoor je vrij snel dingen als je met mensen aan de praat raakt.
En of je wel kunt wennen? Malaga, zuid spanje, waar je ook zit altijd strand dicht bij, werk, uitgaansmogelijkheden meer dan je lief is, cultuur, natuur, madrid 5 uurtjes met de auto, sevilla 2 uurtjes, granada anderhalf uur, een klimaat dat je nooit weer wilt inruilen voor Nederland, regels zijn er hier ook maar geen 100 verschillnde voor 1 en hetzelfde ding, dus veel mogelijkheden om bijvoorbeeld voor jezelf iets te doen. en je bent 24? Je wilt hier nooit meer weg:-)
Daar komt bij dat malaga een studenten stad is met dus veel jongelui.
is een makkelijke stad om contacten op te doen en geloof me dat als je je niet bij voorbaat alleen op de nederlanders hier richt dat je dan best leuke kansen hier hebt.
Belangrijkste in mijn ogen is toch spaans leren, spreek je geen spaans en je wilt werken dan kom je toch al direct in het toerisme terecht, en hoewel sommigen hier willen doen geloven dat het daar geen enkel probleem is als je geen spaans spreekt, neem van mij aan dat dat een fabeltje is.
Ken mensen hier die geen spaans spreken en die toch werk hebben gevonden maar dat is meer uitzondering dan regel, en daar komt bij, toerisme is hard werken, bijna altijd tijdelijk werk, en veel uren voor weinig geld, 6 dagen per week voor 1000 euro per maand is al goed betaald in dat werk.
Met een beetje spaans breid je je mogelijkheden aardig uit en het is best te leren in korte tijd, heb het zelf toendertijd in huis geleerd met een boek op schoot en spreek het ondertussen vloeiend dus mag geen probleem zijn.
Wel mocht je meer willen weten, kletsen of al iemand willen kennen in Malaga dan mag je je mail wel achterlaten in een priveberichtje hier en dan zijn we makkelijker in contact.
Zo niet dan wens ik je alle succes, en gewoon doen als je de kans hebt op de manier die jullie hebben, Malaga is echt een mooie en leuke stad om te wonen.

Groetjes wiecher en claudia

Goh mevrouw24, zie het gewoon meer als een uitdaging!!!
Zeker op jou leeftijd :teeth:
Lekker weertje, je gaat gewoon een cursusje spaans doen. Of nog beter, als je toch pas over 10 maanden ongeveer gaat, begin daar nu al mee.
Je zal zien, echt leuk om je broodje in het Spaans te bestellen.
Als het lukt om werk te vinden kan je lekker na je werk met je kont op het strand zitten,wie kan dat nou hier.

@ NOON tja als het zo makkelijk was… ik heb hier in NL een ontzettend leuke baan, als ik die niet zou hebben dan was er ook niet zo veel twijfel. wat spaans betreft daar kunnen we inderdaad al mee beginnen, maar ik wil eerst de knoop doorgehakt hebben voor mezelf ja of nee, en dat kan ik nu gewoon nog niet zeggen. het lijkt me enorm leuk hoor een super uitdaging, maar na een maand of twee is de uitdaging er weer af, dan is het de realiteit, daar ben ik ook onzeker over.

@HOLANDES malaga lijkt me wel een van de leukste plaatsen om te wonen. anders zou het sevilla, alicante of valencia zijn. super bedankt voor je reacties in ieder geval. oja misschien nog een vraagje, kun je met je nederlandse rijbewijs daar gewoon rijden? en wat als die afgelopen is? krijg je dan een spaanse of moet je in NL (waar je dan al uitgeschreven bent) een nieuwe opvragen?

groetjes

met je Nederlandse rijbewijs mag je hier rijden tot aan de vervaldatum.
daarna moet je een spaans rijbewijs aanvragen waarmee je daarna weer gewoon in Nederland kunt rijden.
Dus is geen enkel probleem.
En Sevilla, uffff daar is het wel heeeeeeel erg warm in de zomer, hartstikke mooie stad maar alleen om die reden al zou ik er niet willen wonen.
in augustus is 50ºc geen uitzondering daar.
Heb wel een beetje het idee trouwens dat je het jezelf erg moeilijk maakt, je klinkt alsof je alles overboord gooit door 2,5 jaar uit Nederland weg te gaan, en zo is het toch ook weer niet.
Als je regelmatig in Nederland teruk komt hoef je je ook geen eens uit te schrijven.
Denk trouwns ook geen eens dat er zo heel veel verschil is of je nu hier in malaga zit of in groningen woont en in amsterdam werkt.
Het klinkt ver maar regelmatig pak ik zelf het vliegtuig vrijdags na het werk om in Amsterdam te gaan stappen en dan zondags terug.
Zie het een beetje positiever, als ik terug denk hoe ik hier ben begonnen dan zou ik zo willen ruilen met hoe jullie hier zouden kunnen starten.
En laten we eerlijk zijn, wat kun je nu missen aan Nederland??? :slight_smile:

haha leuk hoe je reageert! jij bent duidelijk heel erg enthousiast! geeft me wel weer positieve energie hoor! tja en wat ik zei het enige wat me eigelijk twijfels geeft is mijn huidige baan, ik heb erg veel doorgroeimogelijkheden hier in NL en heb het er goed naar mn zin. zo’n baan vind ik nooit meer. ik weet het ik maak het mezelf moeilijk :S mag ik vragen hoe bij jou het idee kwam om te emigreger? en heb je ook je baan in NL opgegeven? groetjes

Ik ben hier terecht gekomen via argentinie.
toendertijd egtrouwd met een argentijnse vrouw en naar argentinie vertrokken, inderdaad ook mijn toenmalige baan opgezgd.
Wilde na verloop van tijd toch graag terug naar europa en in verband met de taal zijn we toen op spanje uitgekomen.
Als je wilt laat je mailadres dan maar achtetr in een prive berichtje hier, denk dat dat wat makkelijker kletst dan hier op het forum

Hoi Mevrouw24,
Ik heb je bericht gelezen en ben het totaal met holandes eens. Gewoon doen en niet zo veel twijfelen, want daar wordt het alleen maar erger van haha. En je bent in principe zo weer in Nederland. 3 uurtjes vliegen maar. Vanuit Malaga. Ik woon er zelf ook sinds Juni 2007 en heb absoluut geen spijt. Heb alleen nog steeds geen werk, maar dat komt wel goed. Ben zelf met een cursus Spaans bezig. Heb hier ook al les gehad maar dat ging me te snel en TE Spaans haha. Kon ik niet goed volgen en dus begreep ik alles ook slecht. Kan nu wat basis Spaans. Ik heb mijn baan in Nederland ook opgegeven, wat een hele fijne baan was!! Maar spijt: NOOIT. Ik heb alle dingen die geregeld moesten worden helemaal in me uppie gedaan, dus is het met zijn 2tjes wel te doen. Gewoon even goed zoeken op internet en verschillende instanties bellen en dan ben je zo een hoop wijzer. Weet niet of je al bezig bent met Spaans, maar ik heb op internet een cursus gevonden die, mijns inziens, erg duidelijk is en wat vooral belangrijk is:Maar 20 euro. En dan heb je 2 maanden toegang. Moet maar eens op deze site kijken, want een deel van de begincursus is gratis dus kun je kijken of het iets voor je is. http://cursus.taal.info/moodle/ Ik weet trouwens niet of ik wel “reclame” mag maken hier. Maar goed …iig heel veel succes en misschien hoor ik van je.

Groetjes

sticky honey, als je al in malaga woont en je zoekt nog steeds werk, ik weet niet wat je precies zoekt maar bij isofoton in parque tecnoligico daar zoeken ze mensen hoorde ik afgelopen week

Hoi Holandes,
Ik zou het liefst iets in de zorg doen, want ik ben verzorgende, maar dat is hier niet makkelijk. Zeker als je Spaans nog lange niet optimaal is. Maar wat is dat precies voor werk dan? En is dat alleen Spaans, want zoals je leest, zijn echte geprekken nog niet makkelijk voor me. In spreken EN luisteren. Wel aardig van je om te reageren :slight_smile:

Groetjes Claudia