En steeds meer begin ik te begrijpen waarom de gewone mens in Rusland iemand uit Moskou of Sint Petersburg een aparte naam geven. Volgens hen is dat niet het echte Rusland. Zoals een fransman iemand uit Parijs een Parijzenaar noemt en niet een fransman. En ook wat mijn Russische vrienden vertellen blijkt dus te kloppen.
Ja, dat is wel waar. Moskou is Rusland niet. Voor de Moskovieten bestaat Rusland uit twee delen, Moskou zelf en de rest is ZaMKADiya (MKAD is de naam van de ring-autostrade rond Moskou, dus Zamkadiya is al wat aan de andere kant van de ring ligt…).
Mijn vrouw kan direct zien, aan kledij en gedrag, of iemand van Moskou komt of niet. Vroeger in de USSR had Sint-Petersburg en Kiev nog een eigen stijl, maar al de rest komt uit een dorp. 
Zelf kom ik uiteraard echt uit een dorp, maar mijn kennissen hebben aangeraden om het woord dorp niet te gebruiken, omdat de Russen een verkeerde voorstelling hebben.
Als je naar de provincies gaat dan zal je zien dat die regels en wetten ook nageleefd worden, maar minder streng.
Er is een Russisch gezegde : de strengheid van Russische wetten, wordt gecompenseerd door de niet-naleving ervan.
Dus m.a.w. ik heb bitter weinig corruptie tegengekomen.
Verkeerspolitie die je tegenhoudt voor controle ?
°Mijn vrouw is twee jaar Belg (niet door met mij te trouwen). Op de luchthaven veranderde ze gewoonweg van paspoort. Niemand heeft haar daar ooit een opmerking over gegeven. En de Russische staat was niet op de hoogte van haar Belg zijn.
Maar volgende keer wanneer ze een Russische reispas zal moeten aanvragen, dan moet ze dat wel op haar enqueteformulier invullen. Met de nieuwe wet, moet ze volgende keer als ze in Rusland komt, ook naar FMS gaan om te melden dat ze een tweede nationaliteit heeft.
Ter informatie, en dit kan nuttig zijn voor andere mensen, Er is een Rusland een wet in de maak dat echte buitelanders (dus niet de wit russen of zij die uit de vroegere USSR komen) eenvoudiger aan een verblijfsvergunning en dubbele nationaliteit kunnen komen. Mijn vrouw en haar zoon blijven dit volgen en als ik meer weet, dan laat ik dit weten.
Het laatste wat ik hierover gehoord heb was dat ze ondernemers willen aantrekken. Maar het ging hier over immense grote bedragen. 100 MUSD investeren in de economie. Ik denk dat ze wel werken aan vereenvoudigingen voor mensen die een band hebben met Rusland, en die bij de ineenstorting van de USSR toevallig in een ander land zijn terechtgekomen. Veel Russen geboren in Uzbekistan, Kazakstan,…,
ik val reeds onder die vereenvoudigde procedure om een verblijfsvergunning te krijgen. Mijn moeder was geboren in Oekraïne en heeft daar 17 jaar geleefd, tot WOII.
Weet ik niet, zal er ook van afhangen of je moeder de Oekrainse ofwel de Russische nationaliteit had in haar paspoort. Indien Russisch, is er misschien wel een kans. Indien Oekrains, dan waarschijnlijk niet. Maar je kan het natuurlijk altijd wel proberen. Ik ben vaak in Oekraine geweest. Kiev is mijn favoriete stad van al de USSR republieken.