Emigreren naar Rusland

hi ronald,

voor zover ik weet geen andere mogelijkheden.Als je verblijfsvergunning hebt mag je werken en je moet zowiezo een voorlopige hebben dat is de eerste stap. hebben laatst alles nog weer eens opgevraagd. mijn diploma ligt al meer dan een jaar in moskou om gelegaliseerd te worden. Gaat erg langzaam alles. over inburgeringscursus heb ik weer niets gehoort dus dat weet ik niet. voor mijn visum krijg ik via mijn visumbureau een uitnodiging voor zakelijk visum. eerst voor een jaar en tegenwoordig voor twee jaar geldig om dat ik er al twee keer 1 van 1 jaar had. na twee keer twee jaar kun er een voor 5 jaar aanvragen volgens de regels, of dat echt lukt is iets anders.Ik wil proberen dit jaar nog uit dit takke land te vertrekken maar ben bang dat het volgend jaar wordt.

Hallo rvo,

Ja alles volgens de officiële weg duurt erg lang in Rusland…betalen dat gaat het sneller dat is een feit daar.
Relaties is ook belangrijk bij snelle afwikkeling daar ben ik ook achter, dit geld tevens voor de bewoners zelf.
Maar velen zijn ons voorgegaan, en ik verwacht dat het ons ook gaat lukken.
Zodra ik meer mogelijkheden zie zal ik je dit berichten.
Bedankt voor je informatie, en ik wens je succes in je voornemens.

Ronald

jij ook succes,

ruud

Hello,

Ik ga op 2 november dit jaar met mijn man en zoontje in Rusland wonen.
Mijn tijdelijke verblijfsvergunning is geaccepteerd en mijn zoontje heeft een tweede nationaliteit.
Nu is mijn vraag wie ik eigenlijk allemaal op de hoogte moet stellen in België (officiële instanties).
Het is de bedoeling om in Rusland te blijven wonen en een permanente verblijfsvergunning te kunnen bemachtigen.
Alvast bedankt voor de reacties!

Linad

Wellicht kun je even een kijkje nemen in het forum van expat.ru. :slight_smile:

http://expat.ru/forum/forumdisplay.php?f=102

Je dient naar het gemeentehuis te gaan en je te laten uitschrijven uit het bevolkingsregister. Met het document dat je dan krijgt, ga je naar de Belgische ambassade in Moskou, en schrijf je je daar in in het bevolkingsregister. Verder dien je geen officiele instanties te verwittigen.

OPGELET : Sinds enkele dagen is een nieuwe wet van kracht in Rusland; alle Russen die een tweede nationaliteit of een verblijfsvergunning voor een ander land bezitten, dienen dit binnen de 60 dagen te melden aan FMS (welke nationaliteit hebben je zoontje en je man ???). Nalaten om dit te melden kan leiden tot een boete van 4000 EUR of een werkstraf van 400 h.
Tegelijkertijd is er een andere wet in aanpassing om degenen die afstammen van iemand die geboren is in Rusland (tsaristisch Rusland, tijdens USSR, of na de USSR) en moedertaal Russisch heeft, een verkorte procedure te laten doorlopen om Russisch staatsburgerschap te bekomen.

Gefeliciteerd met de tijdelijke verblijfsvergunning (je bent de eerste persoon van wie ik hoor dat die de tijdelijke verblijfsvergunning heeft bekomen vanuit het buitenland).
Gezien de huidige geopolitieke crisis is het echter geen moment om nu naar Rusland te komen…

Hey,

Sorry voor het late antwoord.
Mijn zoontje is geboren in Belgie en heeft als 2de nationaliteit Rus. (Op zijn 18de moet hij dan kiezen of hij rus of belg word)
Mijn man is rus en ik ben belg :slight_smile: Misschien even een korte schets:

20/02/2010 Start relatie
08/08/2012 Getrouwd in Rusland
01/2013 Aanvraag tijdelijke verblijfsvergunning voor Rusland (In die maand ben ik zwanger geworden)
06/2013 Tijdelijke verblijfsvergunning aanvaard
15/10/2013 Bevallen van een zoontje
11/2013 Mijn man is eindelijk in Belgie geraakt na 2 geweigerde visums, zoontje draagt nu zijn achternaam (Huwelijk is in Belgie niet herkend en kon zijn achternaam niet hebben).
07/2014 Aanvraag dubbele nationaliteit zoontje (tot zijn 18 jaar dan moet hij kiezen)
22/08/2014 Dubbele nationaliteit goedgekeurd, zoontje bezit Russisch paspoort
09/2014 Aanvraag visum om op 2 nov 2014 naar Rusland te vliegen

De reden waarom ik nu naar Rusland kom is omdat mijn tijdelijke verblijfsvergunning dus al in gang is en ik eigenlijk niet veel langer kan wachten, Belgie heeft voor ons al zeer lastig geweest… Het was heel moeilijk hem hier al alleen op visite te laten komen en ons huwelijk keuren ze ook al niet goed…

Hallo Linad,
Interessante situatie.
Stel je eens in de plaats van de Belgische ambtenaren die beslissingen moeten nemen, die jou niet persoonlijk kennen, en ook je man niet. Je bent getrouwd na een relatie van 5 maanden! Dat is een rode vlag voor een schijnhuwelijk! Zeker omdat je getrouwd bent in Moskou, d.w.z. zonder voorafgaandelijke controle door de Belgische autoriteiten. Dat is ook waarschijnlijk de reden waarom zijn visum geweigerd werd.
Wat betreft je zoontje… het is niet waar dat hij op zijn 18de moet kiezen. Dat is in Nederland misschien zo, maar in Belgie en Rusland niet. Hij moet wel maken dat hij van zijn 17de tot 27ste zich hier niet laat zien, want dan zal de politie hem oppakken om hem naar het leger te sturen. Tenzij hij gaat studeren…
Ben je zeker dat je een tijdelijke verblijfsvergunning hebt ??? Of heb je gewoon een document dat je toelaat om je tijdelijke verblijfsvergunning aan te vragen ??? Normaal krijg je een tijdelijke verblijfsvergunning als je hier al bent. Het was erg moeilijk om die tijdelijke verblijfsvergunning te krijgen, kan je daarom eens zeggen wat je daarvoor moest doen in Belgie ?
Laatste punt : nu je man in Belgie is, waarom zou je dan in hemelsnaam naar Rusland willen komen ? Medische zorgen en sociale voorzieningen zijn veel lager dan Belgie. (Wat ik al eerder gezegd hebt : Rusland is een derde wereldland !) Als je denkt dat Belgie al zeer lastig is geweest voor hem, dan kan ik je op een briefje geven dat Rusland VEEL lastiger zal zijn voor jou…

Als je naar de jaartallen kijkt zie je dat wij niet na 5 maanden getrouwd zijn :wink: (Zo snel trouw ik niet met iemand)
Mijn zoontje is daarboven 10 maand oud nu en ik vrees dat hij niet veel kan helpen in het leger :wink:
Misschien is dubbele nationaliteit een verkeerd woord , het is een soort 2de nationaliteit die hij krijgt omdat zijn vader een echte rus is.
Als mijn zoontje 18 is zal hij voor 1 nationaliteit moeten gaan. Mijn man is op dit moment niet in Belgie, hij komt naar hier met een toeristenvisum volgende maand omdat ik liever samen naar Rusland ga. De tijdelijke verblijfsvergunning is mij toegewezen in Rusland. Ik heb dit niet via Belgie geregeld.

Ik hoop dat dit wat dingen uitklaart :slight_smile:

Groeten
Linad

Als je naar de jaartallen kijkt zie je dat wij niet na 5 maanden getrouwd zijn :wink: (Zo snel trouw ik niet met iemand)

Dat had ik over het hoofd gezien.

Mijn zoontje is daarboven 10 maand oud nu en ik vrees dat hij niet veel kan helpen in het leger :wink:

Hij zal niet altijd 10 maanden blijven. Tegen dat hij 18 is moet hij maken dat hij uit Rusland is.

Misschien is dubbele nationaliteit een verkeerd woord , het is een soort 2de nationaliteit die hij krijgt omdat zijn vader een echte rus is.

Inderdaad, hij heeft gewoon twee nationaliteiten (Belgie erkent de Belgische en Rusland de Russische). Niet vergeten dat je zodra hij in Rusland is, je naar FMS zal moeten om het feit dat hij de Belgische nationaliteit heeft, te gaan melden aan de overheid !

Als mijn zoontje 18 is zal hij voor 1 nationaliteit moeten gaan.

Dat is niet correct. Hij moet niet kiezen ! Maar hij zal wel legerdienst moeten doen (als dat tegen dan nog bestaat natuurlijk, maar zoals het nu evolueert wellicht wel).

Mijn man is op dit moment niet in Belgie, hij komt naar hier met een toeristenvisum volgende maand omdat ik liever samen naar Rusland ga.

Wat voor soort visum heb jij dan op dit moment ? Een toeristenvisum

De tijdelijke verblijfsvergunning is mij toegewezen in Rusland. Ik heb dit niet via Belgie geregeld.

Heb je dan een stempel in je paspoort gekregen (Razreshenie na vremenoye prozhivaniye) ? Heb je hier dan in Rusland in de rij aangeschoven bij FMS, en alle medische testen en certificaten moeten afgeven ?

Spreek je Russisch ?

Groetjes

Hallo,
Eerst en vooral, goede keuze. Been zelf al twee jaar aan het plannen voor mijn vertrek naar Rusland. Om meer specifiek te zijn, de stad Stavropol, in de gelijknamige provincie.
Raad : je goed informeren, zowel in België (moeilijkste deel van alles!!!) en ook daar waar je plant te gaan wonen.
Natuurlijk, ken ik uw situatie niet, maar best is te trouwen, er voor te zorgen dat je een adres hebt en, als je dat nog niet gedaan hebt en je hebt de mogelijkheid, er een tijdje verblijven.
Ik kan je enkel zeggen dat ondanks wat hier verteld word, ik binnen een jaar of twee uiteindelijk in een echte liberale democratie kan gaan leven. Ik kan daar plannen maken zonder dat ik eerst een wetboek van buiten moet leren. En belastingen…wat was dat ook weer? Oh ja, die kleine sommen die je jaarlijks betaald. Vb Ki voor een huis gebouwd op 6 a, 12 euro.
Reageer gerust, zodat ik meer specifieke raad kan geven.
mvg

Eerst en vooral, goede keuze.

Al af niet goede keuze is van persoon tot persoon verschillend… Over het algemeen denk ik dat emigratie naar Rusland geen goede keuze is, in mijn geval was het dat wel, in het geval van Linad misschien ook…

Natuurlijk, ken ik uw situatie niet, maar best is te trouwen, er voor te zorgen dat je een adres hebt en, als je dat nog niet gedaan hebt en je hebt de mogelijkheid, er een tijdje verblijven.

Juist, best is om getrouwd te zijn met een Russische staatsburger, dan val je buiten allerlei quota systemen, en heb je een short track tot staatsburgerschap (3 jaar in plaats van 8 jaar).

Ik kan je enkel zeggen dat ondanks wat hier verteld word, ik binnen een jaar of twee uiteindelijk in een echte liberale democratie kan gaan leven.

Dat zal dan wel niet in Rusland zijn, want dit land is geen liberale democratie. Zeker niet liberaal, en ik zou zelfs het woord democratie niet gebruiken. Wat niet wil zeggen dat er geen persoonlijke vrijheid is in Rusland. Op veel vlakken is staatsbemoeienis veel minder dan in Europa, op andere punten veel meer (en mijn aanvoelen is dat dit laatste deel aan het groeien is, met verplichting tot registreren van het hebben van een ander staatsburgerschap, of het hebben van een verblijfsvergunning in een ander land, nieuwe voorstellen betreffende vrij gebruik van internet,…)

Ik kan daar plannen maken zonder dat ik eerst een wetboek van buiten moet leren.

Hangt er vanaf wat je van plan bent. Dat zou wel eens dik kunnen tegenvallen. Aantal regeltjes en wetten is veel meer dan in Europa.

En belastingen…wat was dat ook weer? Oh ja, die kleine sommen die je jaarlijks betaald. Vb Ki voor een huis gebouwd op 6 a, 12 euro.

Dat klopt, 13% inkomstenbelasting (als niet-resident 30% gedurende de eerste 180 dagen). Daar staat dan wel tegenover dat de overheid povere diensten verleent naar de burger : slechte scholen, slechte medische zorg, slechte service bij omgang met overheidsdiensten,… Alles heeft namelijk een prijs.

Beste sv1973,

Wat “liberaal” en “democratie” betreft had ik dan graag willen weten wat dit betekend. Als ik een zaak wil beginnen, heb ik een bedrijf nodig. Die heb ik (op drie weken tijd). Voorlopig zijn de inkomsten nog onbeduidend. We hebben een winkel aangekocht (op zes weken) die reeds verhuurd is. We hebben hiervoor een lening gedaan (op 1 dag). Verder worden we volkomen met rust gelaten. We willen zelf een eigen zaak openen en kennen daarvoor de weg en nodige certificaten (mijn vrouw). Komt er gewoon op neer dat we het moeten melden en een dossier binnen geven. Toelating laat dan wel wat op zich wachten, maar wachten kost geen geld. Voorlopig is er nog geen enkel normaal dossier geweigerd. Soms, vind ik, geven ze die te vlug en er gaan regelmatig enkele zaken op de fles. De besten overleven en groeien vrij snel.

Wat democratie betreft. Die verplichte registratie vind ik een uitstekend initiatief. Sluit misbruik uit. Hadden wij, belgen dit maar 40, 30 jaar geleden zo gedaan.
En natuurlijk is de luxe van de overheidsdiensten beperkt. Hier komen we in paleizen binnen, waar men ons een paar maand van het kastje naar de muur stuurt. Zelf meegemaakt onlangs. Twee jaar voor ik erin geslaagd ben om de biv een fout te laten rechtzetten. Had ondertussen al de deurwaarder op bezoek. De mensen van het div hebben mij zelfs de raad gegeven om een valse verklaring af te leggen bij de politie (geen details, maar waar gebeurd.

Natuurlijk kunnen we daar nog dagen over redetwisten. Ik ben het beu op 52% af te staan aan een regering die alle paar jaar veranderd en die niet stabiel is.

mvg

Hi vdy,

Wat “liberaal” en “democratie” betreft had ik dan graag willen weten wat dit betekend.

Feit is, Rusland is geen democratie… maar de EU is dat ook niet. Ik heb wel voor Poetin kunnen stemmen, maar niet voor Tusk.

We hebben hiervoor een lening gedaan (op 1 dag).

Is niet zo moeilijk als het niet om grote bedragen gaat, maar wat is de interestvoet ?

Verder worden we volkomen met rust gelaten.

Ik ben zelf CEO van een Amerikaanse multinational met jaarlijkse omzet van 100 MUSD, en ik denk dat je een belangrijk woordje hebt weggelaten : voorlopig

We willen zelf een eigen zaak openen en kennen daarvoor de weg en nodige certificaten (mijn vrouw).

Zie, precies die certificaten en de weg kennen, zijn typische kenmerken van een niet-liberale business environment. Zoek maar eens op ease of doing business in Russia, wat de ranking is.

Wat democratie betreft. Die verplichte registratie vind ik een uitstekend initiatief. Sluit misbruik uit. Hadden wij, belgen dit maar 40, 30 jaar geleden zo gedaan.

Met dat grote verschil dat dit gericht is tegen Russische burgers die een andere nationaliteit of verblijfsvergunning hebben, in tegenstelling tot waar naar u verwijst: buitenlanders die de Belgische nationaliteit verkregen. Met andere woorden, een wettelijke verplichting ingevoerd tegen personen zoals uw vrouw. Om het met de woorden van een hooggeplaatste Russische functionaris te zeggen : we moeten weten waar de loyaliteit ligt, daarom moeten we alle Russen met dubbele nationaliteit registreren (is uw vrouw niet loyaal jegens Rusland ???)

Ik ben het beu op 52% af te staan aan een regering die alle paar jaar veranderd en die niet stabiel is.

52% afstaan is niet leuk natuurlijk, en ik ben akkoord dat dit te veel is. Anderszijds vind ik 13% wat aan de lage kant. Ik zou best meer willen betalen, als daar tegenover stond dat er behoorlijke dienstverlening van de overheid was. Die is er niet, dus vind ik de 13% OK…
Regeringen die alle paar jaar veranderen, dat is nu een van de kenmerken van democratie :wink:

beste sv1973

Ben akkoord met een aantal van je antwoorden.

We leven in feite in een “money” democratie.

Wat de lening betreft, inderdaad geen groot bedrag. En daarmee wil ik zeggen dat ik in Rusland nog steeds klein kan beginnen. In tegenstelling tot België waar ik voor ik nog maar iets heb verkocht van mijn productie, ik al blut ben, en daarna moet ik een jaar werken om die achterstand in te halen. Hopend dat ik niet in een crisis terecht kom. En sorry, dit is echt uit ervaring.
En ja in Rusland word ik “voorlopig” met rust gelaten. Daarom plant ik ook om ervoor te zorgen dat ik binnen vijf jaar op volle toeren kan draaien. Productie van fruit en groenten en het openen van een belgisch restaurant. Voor dat laatste werk ik met een sponsor. Verder doe ik aan consulting (nu reeds). En ik ben niet van plan om uit te groeien tot een Multi national, maar om “low profile” te blijven.

Wat die registratie betreft. Mijn vrouw is loyaal en wil terugkeren (op mijn aandringen). Maar niemand heeft haar gevraagd of ze loyaal is. Wat is er mis mee om te weten hoeveel russen een dubbele nationaliteit hebben. Het is maar hoe je het bekijkt. Hier weet de staat alles over mij zonder dat ik papieren hoef in te vullen.

Regeringen die alle vier jaar veranderen is een kenmerk van democratie? Ik zou eerder stellen van geldverspilling, van een niet stabiele staat die bij elke wissel van richting veranderd en zoveel wetten en reglementeringen kent dat we bijna geblokkeerd zijn. Ik spreek dan over de initiatief nemende middenklasse. Klein voorbeeld van een bakker. Wil een broodautomaat zetten en gaat naar het gemeentehuis. Daar verteld men hem dat hierover geen reglementen zijn. De man koopt en plaatst zijn apparaat. Een jaar later, andere partij aan de macht en die vind dat die apparaten beperkt moeten zijn in de gemeente. Onze bakker was één van de laatste om er een te plaatsen en moet het wegnemen, op straffe van boete. Kan hij hieregen in beroep gaan? Ja als hij veel geld heeft (democratie) en zich een goede advocaat kan veroorloven. Gevolg, het apparaat staat nu bij de man in de living. Geld weg…
Maar ja, we betalen toch 52%. Welke dienstverlening in dit geval? Om bitter van te worden. Ik begrijp dat u, als ceo, daar weinig van zal merken. Maar bij deze man gaat het om zijn levenswerk.

Bedankt voor je reacties.

mvg

En ja in Rusland word ik “voorlopig” met rust gelaten. Daarom plant ik ook om ervoor te zorgen dat ik binnen vijf jaar op volle toeren kan draaien. Productie van fruit en groenten en het openen van een belgisch restaurant.

Weet je, een jaar (of misschien al twee jaar) geleden, was er ook een landgenoot die met zijn vrouw en kind wou emigreren naar Sint-Petersburg. Ze hadden ook plannen om iets te beginnen in de horeca. Uiteindelijk hebben ze hun plan doorgezet, en zijn ze naar Sint-Petersburg vertrokken. Ik heb contact gehad met de man op dit forum (misschien zelfs in deze thread), en hem afgeraden om dat te doen. Is jammer genoeg geen succes geworden (wat ik hem had voorspeld), maar ze hebben nu toch de ervaring…

Wat die registratie betreft. Mijn vrouw is loyaal en wil terugkeren (op mijn aandringen). Maar niemand heeft haar gevraagd of ze loyaal is. Wat is er mis mee om te weten hoeveel russen een dubbele nationaliteit hebben. Het is maar hoe je het bekijkt. Hier weet de staat alles over mij zonder dat ik papieren hoef in te vullen.

Natuurlijk is ze loyaal, en het is niet ik die beweert dat dat niet zo zou zijn, maar een Russische minister die dat letterlijk zo heeft gezegd : we moeten registreren wie dubbele nationaliteit heeft, om te weten wie loyaal is en wie niet!. Dat impliceert dat mensen die een tweede nationaliteit hebben beschouwd worden als niet-loyale burgers.
Het registreren van dubbele nationaliteit en dit verplicht moeten melden aan de Federale Migratie Dienst is uiteraard een pestmaatregel. Bij elke aanvraag van een Russisch reispaspoort moet je al sinds vele jaren invullen of je al dan niet een tweede nationaliteit hebt, dus de Russische overheid weet al lang wie een tweede nationaliteit heeft. Wat is dan de bedoeling om alle burgers met dubbele nationaliteit speciaal te laten opdraven om dat nog eens te specifiek te komen vermelden. Het gaat om verschillende miljoenen.
De vrees die er nu is, en die is niet geheel onterecht, dat dit register nu gebruikt kan worden om burgerlijke vrijheden van mensen te beperken. Bijvoorbeeld; men kan mensen met dubbele nationaliteit verplichten om een uitreisvisum te moeten aanvragen, en aldus hun vrij verkeer beperken!
Een maatregel die nu reeds van kracht is: mensen met dubbele nationaliteit mogen geen eigenaar zijn van media, mogen geen hoofdredacteur zijn,…

Regeringen die alle vier jaar veranderen is een kenmerk van democratie? Ik zou eerder stellen van geldverspilling, van een niet stabiele staat die bij elke wissel van richting veranderd en zoveel wetten en reglementeringen kent dat we bijna geblokkeerd zijn. Ik spreek dan over de initiatief nemende middenklasse. Klein voorbeeld van een bakker. Wil een broodautomaat zetten en gaat naar het gemeentehuis. Daar verteld men hem dat hierover geen reglementen zijn. De man koopt en plaatst zijn apparaat. Een jaar later, andere partij aan de macht en die vind dat die apparaten beperkt moeten zijn in de gemeente. Onze bakker was één van de laatste om er een te plaatsen en moet het wegnemen, op straffe van boete. Kan hij hieregen in beroep gaan? Ja als hij veel geld heeft (democratie) en zich een goede advocaat kan veroorloven. Gevolg, het apparaat staat nu bij de man in de living. Geld weg…

Heel onplezierig natuurlijk, maar dat gaat in Rusland ook zo zijn. Erger nog, je gaat ook nog blootgesteld worden aan de grillen van allerlei instanties, die van u geld gaan willen. Wacht maar tot de brandweer komt inspecteren in uw restaurant, of voedselveiligheid, of de arbeidsinspectie, of belastingsinspectie, … Dat is nu eenmaal corruptie…

Maar ja, we betalen toch 52%. Welke dienstverlening in dit geval? Om bitter van te worden. Ik begrijp dat u, als ceo, daar weinig van zal merken. Maar bij deze man gaat het om zijn levenswerk.

Ik ben akkoord met u dat 52% belasting totaal inefficient besteed wordt, maar beschouw dienstverlening wat ruimer dan enkel de overheid. Kijk naar medische zorgen, kijk naar scholen,… en ga dan eens kijken naar hospitalen en scholen in Stavropol.

VG

1 like

Hallo vg,

°Bedankt voor je reactie. Ik begin iets te leren. En dat is natuurlijk belangrijk. En steeds meer begin ik te begrijpen waarom de gewone mens in Rusland iemand uit Moskou of Sint Petersburg een aparte naam geven. Volgens hen is dat niet het echte Rusland. Zoals een fransman iemand uit Parijs een Parijzenaar noemt en niet een fransman. En ook wat mijn Russische vrienden vertellen blijkt dus te kloppen. Ook de zoon van mijn vrouw die een verantwoordelijke positie heeft bij het ministerie van financiën in Stavropol. In Moskou en Sint Petersburg worden wetten en regels streng en volgens de letter gevolgd. Wat is de gedachte hierachter, Deze steden zijn het uithangbord van Rusland. Dus Poetin kan daar onregelmatigheden missen als kiespijn. Als je naar de provincies gaat dan zal je zien dat die regels en wetten ook nageleefd worden, maar minder streng. Een inspecteur die moet langskomen, blijft liever rustig aan zijn bureau zitten uitrusten, want na zijn uren is hij tot 2 uur 's nachts taxichauffeur. Dat brengt hem meer op dan corruptie op zijn werk en is minder riskant. Want de man die hem moet controleren doet net het zelfde. Nu heeft Poetin ook een organisatie opgericht waar je corruptie kan melden en daar heeft de kleine man wel schrik voor. Het is voldoende dat een collega promotie wil… Dus m.a.w. ik heb bitter weinig corruptie tegengekomen. Nu, mijn vader was inspecteur bij Electrabel. Hij deed de keuringen van instalaties om een certificaat te kunnen geven. En wat denk je… Waarom dacht je dat wij zo een mooie wijnkelder hadden, dat wij werden uitgenodigd op exclusieve feestjes, dat mijn vader een sticker van de vakbond van de politie op zijn auto had zodat hij nooit een parkeerboete betaalde… Onlangs zelf een appartement te koop gezet. Voor twee certificaten (evp en elektriciteit) moest ik 270 euro betalen cash (vreemd). De man was aan het twijfelen voor het evp. Ik heb dan maar besloten meteen te betalen. …300 is goed…Ik heb de certificaten zonder probleem. Dus positief blijven…

°Mijn vrouw is twee jaar Belg (niet door met mij te trouwen). Op de luchthaven veranderde ze gewoonweg van paspoort. Niemand heeft haar daar ooit een opmerking over gegeven. En de Russische staat was niet op de hoogte van haar Belg zijn.
Ter informatie, en dit kan nuttig zijn voor andere mensen, Er is een Rusland een wet in de maak dat echte buitelanders (dus niet de wit russen of zij die uit de vroegere USSR komen) eenvoudiger aan een verblijfsvergunning en dubbele nationaliteit kunnen komen. Mijn vrouw en haar zoon blijven dit volgen en als ik meer weet, dan laat ik dit weten.

°Ik denk hiermee kort en bondig te hebben geantwoord. Ik kan nog meer ervaringen uit Rusland delen, maar dan vrees ik dat ik een boek ge schrijven. En om de hele waarheid te vertellen, ik val reeds onder die vereenvoudigde procedure om een verblijfsvergunning te krijgen. Mijn moeder was geboren in Oekraïne en heeft daar 17 jaar geleefd, tot WOII. In totaal ben ik op mijn 52 jaar 34 maal in het land geweest. Soms twee maand. Ik heb het communisme gekend, de perestroïka, Oekraïne na hun onafhankelijkheid (ben daarom niet verwonderd wat er daar gebeurd…extreem rechts heel erg sterk maar dat willen ze niet toegeven, hier in het westen) en nu de laatste vijf jaar (zeven bezoeken). En steeds onder de plaatselijke bevolking. Dus mag ik zeggen dat ik vrij goed weet wat er gaande is. En ik kan enkel besluiten dat ik op al die jaren dezelfde problemen heb gezien. Net zoals in België. Alleen in een ander jasje. Alleen dat ik daar kan genieten van stressloze dagen, van een heerlijk stuk vlees met verse groenten en fruit uit je eigen tuin. Hoe simpel en positief kan het leven zijn?

mvg

Yvan (vdy)

En steeds meer begin ik te begrijpen waarom de gewone mens in Rusland iemand uit Moskou of Sint Petersburg een aparte naam geven. Volgens hen is dat niet het echte Rusland. Zoals een fransman iemand uit Parijs een Parijzenaar noemt en niet een fransman. En ook wat mijn Russische vrienden vertellen blijkt dus te kloppen.

Ja, dat is wel waar. Moskou is Rusland niet. Voor de Moskovieten bestaat Rusland uit twee delen, Moskou zelf en de rest is ZaMKADiya (MKAD is de naam van de ring-autostrade rond Moskou, dus Zamkadiya is al wat aan de andere kant van de ring ligt…).
Mijn vrouw kan direct zien, aan kledij en gedrag, of iemand van Moskou komt of niet. Vroeger in de USSR had Sint-Petersburg en Kiev nog een eigen stijl, maar al de rest komt uit een dorp. :wink:
Zelf kom ik uiteraard echt uit een dorp, maar mijn kennissen hebben aangeraden om het woord dorp niet te gebruiken, omdat de Russen een verkeerde voorstelling hebben.

Als je naar de provincies gaat dan zal je zien dat die regels en wetten ook nageleefd worden, maar minder streng.

Er is een Russisch gezegde : de strengheid van Russische wetten, wordt gecompenseerd door de niet-naleving ervan.

Dus m.a.w. ik heb bitter weinig corruptie tegengekomen.

Verkeerspolitie die je tegenhoudt voor controle ?

°Mijn vrouw is twee jaar Belg (niet door met mij te trouwen). Op de luchthaven veranderde ze gewoonweg van paspoort. Niemand heeft haar daar ooit een opmerking over gegeven. En de Russische staat was niet op de hoogte van haar Belg zijn.

Maar volgende keer wanneer ze een Russische reispas zal moeten aanvragen, dan moet ze dat wel op haar enqueteformulier invullen. Met de nieuwe wet, moet ze volgende keer als ze in Rusland komt, ook naar FMS gaan om te melden dat ze een tweede nationaliteit heeft.

Ter informatie, en dit kan nuttig zijn voor andere mensen, Er is een Rusland een wet in de maak dat echte buitelanders (dus niet de wit russen of zij die uit de vroegere USSR komen) eenvoudiger aan een verblijfsvergunning en dubbele nationaliteit kunnen komen. Mijn vrouw en haar zoon blijven dit volgen en als ik meer weet, dan laat ik dit weten.

Het laatste wat ik hierover gehoord heb was dat ze ondernemers willen aantrekken. Maar het ging hier over immense grote bedragen. 100 MUSD investeren in de economie. Ik denk dat ze wel werken aan vereenvoudigingen voor mensen die een band hebben met Rusland, en die bij de ineenstorting van de USSR toevallig in een ander land zijn terechtgekomen. Veel Russen geboren in Uzbekistan, Kazakstan,…,

ik val reeds onder die vereenvoudigde procedure om een verblijfsvergunning te krijgen. Mijn moeder was geboren in Oekraïne en heeft daar 17 jaar geleefd, tot WOII.

Weet ik niet, zal er ook van afhangen of je moeder de Oekrainse ofwel de Russische nationaliteit had in haar paspoort. Indien Russisch, is er misschien wel een kans. Indien Oekrains, dan waarschijnlijk niet. Maar je kan het natuurlijk altijd wel proberen. Ik ben vaak in Oekraine geweest. Kiev is mijn favoriete stad van al de USSR republieken.

hallo sv1973,

Dorp wil in Rusland zeggen : achterlijk, dom, niet opgevoed… Ben ik van op de hoogte.

Wat die wetten betreft, zijn we hier in de lage landen niet de kampioenen om die te omzeilen? En ik ben éénmaal tegengehouden door de politie. Enfin, ik reed mee met de zoon van mijn vrouw. Hij mocht kiezen voor een echte bon van (wettelijk) 3 000 roebels of hij mocht hen discreet 1 500 in de hand steken, cash. Hier vind ik van : situatie netjes opgelost, iedereen tevreden, zij een extraatje verdiend, mijn stiefzoon de helft minder betaald! Wat zou jij kiezen.
En dan de raad van mijn stiefzoon (die bij het ministerie werkt) als je ergens een document nodig hebt dat je wettelijk kan krijgen en de persoon achter het bureau draait rond de pot om…natuurlijk iets van je te ontvangen. Vraag dan een bewijsje dat je daar geweest bent. Krijg je het niet, neem een foto en schrijf de naam op van die persoon. Zo heeft mijn vrouw die registratie voor haar tweede nationaliteit binnen het uur verkregen. Belangrijk is dat je vooral niet meteen gaat zwaaien met geld, je niet laat overbluffen en goed de geldende wetten en regels kent. En dat laatste kan je nu met internet vlug opzoeken. Daarmee weet je ook dat ze die registratie al heeft gedaan. Dus volgende maal als ze haar pas laat vervangen heeft ze een document en kunnen ze haar niets opleggen.

Wat mijn moeder betreft, ik heb die pas nog en dat is een sovjet pas. Geen Rusland, noch Oekraïne, maar URRS. En natuurlijk ben ik er vaak geweest. 15 maal tot mijn 18de en 12 maal na de onafhankelijkheid. Is heel leuk om de periodes te kunnen vergelijken op elk gebied. En mijn grootouders woonden ook in een “dorp”. Dus, ik ben daar echt ondergedompeld geweest in the real life. En als ik mag kiezen tussen Kiev of Moskou, dan kies ik Kiev. Stad met een rijke cultuur en geschiedenis. Wist je trouwens dat Rusland en…Moskou opgericht is door de prinsen van Kiev die oorspronkelijk naar Novgorod zijn getrokken. Trouwens, Tbilisi in Georgie is ook wel een prachtige stad.

Mvg

Hallo vdy,

Hier kan je informatie vinden in verband met de short-track nationaliteitsverwerving.

http://www.fmsmoscow.ru/docs/nationality/committee-rus

[quote=“vdy, post:159, topic:55703”]

hallo sv1973,

En ik ben éénmaal tegengehouden door de politie. Enfin, ik reed mee met de zoon van mijn vrouw. Hij mocht kiezen voor een echte bon van (wettelijk) 3 000 roebels of hij mocht hen discreet 1 500 in de hand steken, cash. Hier vind ik van : situatie netjes opgelost, iedereen tevreden, zij een extraatje verdiend, mijn stiefzoon de helft minder betaald! Wat zou jij kiezen.

Dat is precies die corruptie, en dat fenomeen houdt de vooruitgang in Rusland tegen. Het is nochtans mogelijk om dit uit te roeien, Georgie heeft dat gedaan.
Politie heeft mij ook al vaak tegengehouden, en soms proberen ze me geld af te troggelen, zogezegd omdat ik alcohol gedronken heb (wat uiteraard niet waar, want straffen voor rijden na alcoholconsumptie zijn erg zwaar). In dat geval hou ik voet bij stuk, omdat ik weet dat ze me moeten begeleiden naar een kliniek voor een bloedtest. Vermits ik weet dat ik geen alcohol in het bloed heb (en zij weten dat ook) willen ze dat niet, want dan kunnen ze geen andere slachtoffers meer vangen. Soms heb ik inderdaad een lichte overtreding begaan, en dan geven ze me een boete. Met deze boete moet ik naar Sberbank gaan om te betalen. Ik zeg dan : ik heb geen tijd om naar de bank te gaan, kunnen jullie dat niet even voor mij doen... en geef cash geld aan hen.
Er zijn een paar mopjes in omloop over politieagenten.
Een nieuwe politieagent komt in dienst, en aan het eind van de maand roept de chef hem bij zich.
chef - Proficiat met je eerste maand. Je mag naar de boekhouding om je maandsalaris op te halen.
agent - Tof, ik krijg nog een salaris ook. Dat had ik niet verwacht.

of een variant
agent - Dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat ik een revolver kreeg, om zelf voor mijn inkomen te zorgen.

of een variant, de chef roept een politieagent om hem te feliciteren met zijn verjaardag.
Chef - Gefeliciteerd, kom nu maar mee naar de opslagplaats. Kies maar een (verkeers)bord.
(met de gedachte dat ze dit ergens op een goede plaats kunnen neerzetten, om automobilisten overtredingen te laten begaan)

En als ik mag kiezen tussen Kiev of Moskou, dan kies ik Kiev.

Kiev is inderdaad een prachtige stad. Ik ben er al een keer of twintig geweest. Vooral in april en mei is het er heel mooi, wanneer kastanjebomen in bloei staan.

Trouwens, Tbilisi in Georgie is ook wel een prachtige stad.

Inderdaad, daar ben ik ook al een paar keer geweest. En dan met de jeep naar Batumi en terug.