Emigreren naar Rusland

En waar komt deze wijsheid vandaan? :')

deze wijsheid weet elk normale mens toch dorogaja dashechka :cheer:

Mozhet byt… Desalniettemin haat ik mezelf niet, dus helaas, ik ben geen normaal mens.

140 mil mensen wonen in Rusland, ze kunnen ook niet anders he
maar als ze de grenzen openen blijft niemand meer in Rusland >>> waar of niet :kus:

Zoals ik al zei, ik schijn dan geen normaal mens te zijn… Dus dat weet ik dan niet.
Ik ben gewoon in Nederland geboren en er toch echt vrijwillig naartoe gegaan…
Ja, er zullen vast genoeg mensen Rusland verlaten zo gauw de grenzen opengaan maar dat er niemand over zal blijven is niet een gedachte die ik met u deel.

Er bestaat een Russisch grapje dat hier wel van toepassing is.

Vader worm en zoon wormpje hebben een gesprek van vader tot zoon.
Zoon : Papa, weet je wat een appel is?
Vader : Ja jongen, dat is een vrucht die lekker zoet is, en sappig,...
Zoon : Papa, wat is dan een peer?
Vader : Dat is een andere vrucht, maar net als een appel, erg lekker...
Zoon : Maar papa, waarom wonen wij hier dan in een mesthoop?
Vader : Er bestaat ook nog zoiets als vaderland, mijn zoon...

LOL, cynische humor. Typisch het soort humor die ik tot nog toe vooral bij Russen ben tegengekomen. Erg vermakelijk.

Ik heb het gedaan, ten eerste kost het een hoop geld om alle paieren in orde te krijgen laten vertalen en diverse apostles te laten doen, en dan praat ik nog niet eens over alle tijd die je kwijt bent je moet er wel drie maal e voor dat je alle benodigde documenten heb ontvangen, wat betreft als je de tijdelijke verblijfsvergunning eenmaal heb dan moet je inderdad het eerste jaar weer een visumaanvraag doen om er uit te gaan, dat duurt dan 2 weken, ik ben er mee gestopt maar vraag nu elk jaar gewoon een jaar visum aan in den haag en kan ik gaan en komen wanneer ik maar wil

Dus je woont nu in Rusland benbog? De aanvraag is dus net zoals in NL ontzettend tijdrovend. En net zoals in NL heb je alleen incompetente medewerkers waarvan je het moet hebben :frown:

Fijn dat het gelukt is, maar waarom ben je halverwege gestopt? Het is de moeite niet waard of voldoen die jaarlijkse visa voor jou?

ten eerste kost het een hoop geld om alle paieren in orde te krijgen laten vertalen en diverse apostles te laten doen,

De kost valt wel mee, ik schat dat ik in totaal niet meer dan 500 EUR heb betaald om alle documenten te laten apostilleren, te laten vertalen, medische testen af te nemen, en de werkingskost van FMS te betalen. 500 EUR voor alle stappen, van tijdelijke over permanente tot staatsburgerschap (dus gespreid over 3 jaar).

en dan praat ik nog niet eens over alle tijd die je kwijt bent je moet er wel drie maal e voor dat je alle benodigde documenten heb ontvangen,

Ik heb inderdaad veel moeten aanschuiven, en dus veel tijd verloren. Echter, als je goed voorbereid bent (juiste documenten) kan je hier ook veel uitsparen. Bovendien schijnt het nu mogelijk te zijn, om te werken via de website van de overheid gosuslugi.

als je de tijdelijke verblijwat betreftfsvergunning eenmaal heb dan moet je inderdad het eerste jaar weer een visumaanvraag doen om er uit te gaan, dat duurt dan 2 weken

Dat was vroeger inderdaad het geval. Ik moest elke keer een uitreisvisum halen en dat duurde een dag of 10. Nu zijn de regels anders; als je een tijdelijke verblijfsvergunning blijft, moet je een uitreisvisum aanvragen dat geldig is voor de duur van je verblijfsvergunning. Je krijgt nu een multiple-exit visum, in plaats van een single-exit and re-entry visum.

ik ben er mee gestopt maar vraag nu elk jaar gewoon een jaar visum aan in den haag en kan ik gaan en komen wanneer ik maar wil

Ja, maar dat geeft je niet het recht om hier te wonen. Je mag er een bepaalde duur mee verblijven in Rusland (90 dagen uit 180), maar je mag er niet werken.

@sv1973 Je kunt het omgaan met de overheidsinstanties zien als een versnelde inburgeringscursus :wink:

Ik zag enkele dagen terug een plan dat wellicht voor enkelen een uitkomst kan zijn. Waarschijnlijk vanwege het tekort aan buitenlandse arbeidskrachten wil men buitenlandse studenten automatisch een werkvergunning geven. Ik kan me niet meer herinneren op welke termijn men dit wil gaan invoeren, maar ik kan me ze voorstellen dat het handig is om te doen bij de start van het nieuwe schooljaar. Alhoewel handig en werkelijkheid niet altijd samengaan.

Buitenlandse studenten direct een werkvergunning geven? Dat klinkt goed. Voor hoelang is die werkvergunning dan geldig?

Begin september ga ik beginnen aan mijn 4 jarige opleiding Rechtsgeleerdheid en ik heb de mogelijkheid om een 1-6 weken tot een semester of zelfs een jaar in het buitenland te studeren. Rusland trekt mij wegens zijn geheimzinnigheid en grote verschillen met Nederland erg aan. Is het de moeite waard om voor een periode in Moskou te gaan studeren?

Gr

Frizzlle

De details ken ik niet. Persoonlijk heb ik er geen interesse in, dus je zult af en toe zelf google/bing nieuws erop na moeten kijken. Nieuwsbronnen als RT vermelden dergelijk groot groot nieuws ook vast op hun website.

Ik zou zeker de kans om in Moskou te studeren met beide handen aannemen. Het is een fascinerende stad en cultuur. Studeren in het buitenland verreikt je enorm. Dus of het nou om Moskou gaat of ergens anders. Zeker doen! Ik heb meermaals vrienden hier n Moskou 2 weken als logee gehad en die vertrokken met spijt dat ze zo weinig hebben kunnen zien. Zelf heb ik na 6 Maanden Moskou slechts een fractie kunnen ontdekken. Ik zit inmiddels in Kiev, maar ga zker terug om meer te zien.

Ik ben een paar keer in Kazakhstan geweest en van daaruit heb ik rusland bezocht. Het grootste verschil is het voedsel en natuurlijk de burocratie.
Maar ik zal daar zeker kunnen wennen temeer omdat ik een Kazakhstaanse vrouw getrouwd heb. Je moet een hele hoop regelen en waar mogelijk helpt ze mij daarmee. Ook als je met vakantie gaat naar rusland moet je je laten registreren ter plaatse en daarvoor kan het voorkomen dat je een paar dagen in de rij moet staan. Dus als je verblijft in een hotel dan doen zij dat voor je, omdat je altijd geregistreerd moet zijn als je in een hotel verblijft. Maar ga je overnachten bij vrienden of bekenden dan kun je het beste een hotelvoucher aanvragen bij een visum bemiddelings buro. In nederland doet men daar nogal moeilijk over met als gevolg de lange wachttijd in rusland. Vraag je je visum aan in Belgie dan krijg je voor € 25 euro extra een voucher geleverd. Verlengt je verblijf met twee dagen waarover je zelf kunt beschikken. Maar nu mijn eigenlijke vraag: Voor een verblijfsvergunning moet je een aantal papieren overleggen en een ervan is een bewijs van goed gedrag. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van dit document ? Men zou een verzoek moeten hebben dat door een Russische organisatie is aangevraagd. Maar wanneer het een particulier betreft die een bewijs moet hebben gewoon omdat het vereist is is er op die manier moeilijk aan te komen. Misschien weet iemand een oplossing voor dit probleem. Tevens dient men aan te kunnen tonen dat je aids vrij bent en geen drugs gebruikt en tenslotte dat men geen infectie ziekten onder de leden heeft. Hopelijk kan iemand mij een stukje wijzer maken omtrent een en ander.

Valt allemaal nogal mee. De winter kun je vergelijken met Nederland en in de zomer is het heerlijk weer. Bijna altijd tussen 25 en dertig graden.

Inktvis, heb je het nu over het verkrijgen van een verblijfsvergunning in Rusland ?

Dat klopt ja, maar hoofdzakelijk over het verkrijgen van een bewijs van goed gedrag anders dan op uitnodiging. Omdat dat eigenlijk op mijn verzoek zou moeten kunnen. De Russische overheid eist dit maar ik zie geen manier om hun te vragen naar een uitnodiging omdat zij mij niet uitnodigen om naar Rusland te komen.

Leg eerst eens uit waarom je een verblijfsvergunning in Rusland nodig zou hebben ?

Omdat ik getrouwd ben met een Kazakhstaanse en we vanaf april volgend jaar in Krymsk willen gaan wonen. Waarvoor heb je anders een verblijfsvergunning nodig ??? Overigens ben ik gepensioneerd en heb dus geen werk meer nodig.

Maar heeft je vrouw een Russisch paspoort ?
Als je vrouw Russisch staatsburgerschap heeft, dan kan je als echtgenoot een verblijfsvergunning aanvragen. Echter, dat is geen gemakkelijke procedure. Je vrouw moet informeren bij haar lokale FMS van waar jullie gaan wonen (ik neem aan dat ze daar eigendom heeft) welke documenten er nodig zijn.

Om eerlijk te zijn, ik zie niet goed in waarom een gepensioneerde West-Europa zou gaan verlaten om te verhuizen naar een derde wereldland.