Emigreren naar Rusland

Ik raad je aan om te kijken op expat.ru. Hier heb ik wel berichten gelezen van diegenen die ervaring met de examens hebben. Ik heb zelf ook eens een test gemaakt, dit ging over de wet en over de geschiedenis. Dit was op een speciale website voor buitenlanders om te oefenen. Die website kan ik wel even voor je opzoeken, als je wil.

Ja heb me inmiddels aangemeld bij de site en wacht nog op goedkeuring van de beheerders (om te mogen posten).
Was de test over de geschiednis en wetgeving in het Russisch of het Engels?
Oh die website zou inderdaad wel heel handig zijn :smiley: Alvast bedankt!

Top! Dat kan een aantal uur duren voor je toegang krijgt, maar het is wel een waardevol forum met veel informatie.

Het was wel in het Russisch, om een beetje een idee te krijgen hoe het ongeveer in elkaar zou zitten. Naar mijn mening was het niet bijzonder moeilijk te begrijpen, maar ik weet niet in hoeverre je Russisch enigszins begrijpt als je het leest. Ik ga het in ieder geval voor je opzoeken, of het even aan mijn man vragen. Hij is iets handiger en vindt dat soort dingen sneller dan ik. :smiley:

Ik weet dat je qua taal basiskennis moet hebben. Je zou hier misschien kunnen kijken hoe ver je bent, test nummer 1: http://www.mgu-russian.com/ru/learn/test-online/
Dit is van de cursus Russisch voor buitenlanders.

Beste Iza4ka,

Ik ben net terug uit Moskou om het een en ander daar te regelen wat betreft persooneelszaken. Disclaimer: Ik ga zeker niet beweren dat ik over grondige en diepe kennis beschik van de Moskouse arbeidsmarkt. Mijn mening is puur gebaseerd op ervaring in mijn eigen kleine Moskouse wereldje.

Rusland zit in een crisis en dat brengt natuurlijk ontslagen met zich mee. Zo ook bij ons. Wij gaan van 132 personeelsleden terug naar 76 stuks. Van de 76 overgebleven banen zullen er ook zo’n 20 omgezet worden naar een lagere loonschaal. Dat hebben we al eerder succesvol gedaan en nu komt de volgende ronde. Wat wij daaruit geleerd hebben is dat er in Moskou in vergelijking met andere steden een overschot is aan hoog gekwalificeerden. Zo hebben vele secretaresses bij ons gewoon een BA, MA of zelfs PhD. Met lager kom je bij ons niet aan de slag.
Moskou is een hoofdstad gelijk aan anderen en trekt dus over het algemeen de best opgeleiden aan waardoor competitie hoog ligt.

Nu betalen wij boven het gemiddelde en hebben we het dus voor het uitzoeken, maar als ik zo om mij heen kijk zie je bovenstaande situatie bij veel bedrijven die goed betalen terug. Wellicht dat u een baan kunt vinden, maar dan aan een loon waar je in Moskou niet toe zult komen aan genieten van het leven. Zeker niet als u medisch afhankelijk bent.

Probeer misschien eerst bij een internationaal opererend (juridisch) bedrijf te solliciteren met posities in Rusland. Van een (mbo4) expat salaris en bijbehorende secundaire arbeidsvoorwaarden kun je redelijk leven en het biedt een kans om te zien of u daar permanent wilt gaan wonen of niet. Moskou is nu van de hot lists voor expats afgevallen dus wie weet biedt dat kansen. In het verleden hadden de BE/NL ambassade websites lijstjes met bedrijven uit deze landen. Wie weet zijn zij op zoek naar uw taalkennis (al ben ik bang dat uw opleiding in Moskou geen waarde zal hebben)
MBO4 betaalden wij 2 jaar terug omgerekend 2100 Euro p/m voor (Let op: wordt je betaald in Roebels, dan zit je in de huidige situatie in een lastig parket als je huur in Dollar wordt gevraagd). Dat was exclusief een gratis woning. Alleenstaande secretaresses konden daar redelijk van rond komen, maar het was volgens hen net aan. Je hebt goede reserves nodig mocht je in een juridisch conflict geraken met een huisbaas of bv een medisch probleem oplopen.

Persoonlijk zou ik de plannen nog voor bv 2 jaar in de ijskast zetten. Als de crisis zich doorzet, de economische indicatoren zijn niet best, zullen lokale Russen meer kans hebben dan u.

Beste sv1973

Waardeer het zeer je ervaringen die je op dit forum zet, zeer bedankt! Graag zou ik je ook een paar vragen willen stellen, als je er nog bent tenminste :dag:

1. Wat heeft ervoor gezorgd dat jij wel een positieve ervaring hebt gehad met emigreren naar Rusland?
  2. Was het in de tijd dat jij kwam gemakkelijker om Rusland binnen te komen en er te werken?
  3. Zou je wat je nu hebt bereikt in Rusland en hebt opgebouwd opnieuw kunnen doen als je vandaag zou emigreren?
  4. Wat maakt het leven voor jou in Rusland interessant en de moeite waard?
  5. Zou je wat kunnen vertellen wat je dagelijkse werkzaamheden zijn in het beroep wat je doet?
  6. In welke sectoren zie je toekomst muziek als je in Rusland zou willen werken? Gesteld dat je via een multinational in Rusland werkt, wat de (enige?) enigszins kansrijke weg is?
  7. Rusland kampt met een krimpende bevolking, een zeer homogene economie (teveel afhankelijk van grondstoffen), hoge corruptie en een geopolitieke crisis met Europa en de V.S. zie jij Rusland een kookpunt bereiken? Een burgeroorlog of een oorlog met Europa, of de VS?
  8. Hebben we in Europa niet een geheel verkeerd beeld van Poetin? Persoonlijk denk ik dat Poetin waarschijnlijk in zijn eigen land qua binnenlands beleid niet de beste president is (al kan het volgens mij veel erger gezien de rotzooi wat er om Poetin heen cirkelt). Maar als het gaat om buitenlandse politiek is Poetin veel minder agressief dan bijvoorbeeld de V.S. die allerlei landen hebben gesloopt (Irak, Afganistan, Syrie, Libië etc).
  9. De Nederlandse ondernemers Annemarie van Gaal en Derk Sauer hebben in Moskou een bedrijf opgericht ‘Independent Media’ waarbij ze o.a. de Moscow Times hebben uitgegeven etc. Ze zijn in de jaren '90 naar Rusland gekomen en hebben ook de banken crisis meegemaakt waarbij ze ook geen salarissen meer konden uitbetalen. Ze hebben tijdens hun Russische avontuur ook een kennis bij de geheime dienst moeten inschakelen toen ze werden bedreigd door de Russische maffia voor afpersing. Kortom zowel Sauer als Van Gaal zijn gepokt en gemazeld in Moskou. Ondanks alle tegenslagen zijn ze geslaagd (miljonairs) in het Russische bedrijfsleven en terug gekomen in Nederland en Derk Sauer en zijn vrouw hebben nog een huis in Moskou. Heb je een verklaring voor hun succes?

Ik zie je reactie graag tegemoet, alvast bedankt!

Hartelijke groet,

Elmer

Velen van ons dromen ervan om hun vaste baan op te zeggen, te stoppen met de 9-tot-5-sleur, de koffers te pakken en het avontuur op te zoeken.

Warner Bros Nederland zoekt mensen die aan de vooravond staan van een bijzondere emigratie. Wij zoeken verhalen van avonturiers die hun huis en haard in Nederland willen achterlaten om elders een heel ander leven op te bouwen. Mensen die willen wonen en leven op een afgelegen plek, back to basics.

Ben jij in voorbereiding binnenkort te vertrekken? Of ken jij iemand die van plan is om een nieuw bestaan op te bouwen in het buitenland?

Onze redactie komt graag in contact om meer uitleg te geven. Wij zijn te bereiken via emigratie@wbitvp.tv, www.leveninhetwild.nl
of bel naar 020-3463700/ 06-55746370

Leuk voorstel, maar helaas net een half jaartje te laat.
Heb sinds september mijn rvp en woon nu in sint petersburg, alles beetje lastiger dan gedacht maar ben er nog steeds blij mee.