Mijn verhaal in het kort:
Anderhalf jaar geleden heb ik mijn huidige vriend ontmoet, waar ik nu bijna 10 maanden een lange-afstand relatie mee heb.
Hij woont in Telford, Shropshire, Engeland.
En ik hier in Rotterdam, Nederland.
We hebben elkaar 3x in het echt ontmoet, en verder houden we contact via het internet.
Reden voor emigreren naar:
Lijkt me duidelijk, voor het samenwonen met mijn vriend en wat zien op te bouwen. Hij woont op dit moment op zichzelf, dus we zijn al voorzien van een huis. Enkel de banenmarkt is best laag, dus we zitten eraan te denken om te verhuizen naar een andere stad, of Schotland.
Mijn vragen:
Beste en goedkoopste manier van het vervoeren van spullen (zoals computer en kleding) naar Engeland.
De belangrijkste dingen die je moet weten en doen zodra je in Engeland bent of er naar toe gaat.
Hoe zit het met de banenmarkt/huurhuizen in Engeland/Schotland. (Is daar een eventuele website voor, die up to date is?)
Ik hoop dat dit allemaal duidelijk is, en dat iemand mij graag kan helpen of zijn/haar verhaal kan doen.
Toen ik nog in NL was en m’n vriending hier in Londen zagen we elkaar om de 14 dagen en zelfs dat was niet genoeg!
Maar goed, goedkoopste manier om spullen te vervoeren blijft met auto/busje via Dover.
Je hoeft in principe niets vanuit NL te regelen verder omdat hij al onderdak voor je heeft kan je alles vandaar uit doen.
Stap 1 is national insurance nummer bij het Jobcentre, stap 2 is een bankrekening en stap 3 is werk zoeken.
Laat je niet gek maken door alles wat je overal leest, het is echt heel zoveel regelwerk niet, en ikzelf was binnen een maand klaar met alles en aan het werk.
Yeah, I know… Wegens persoonlijke omstandigheden kwam het er gewoon telkens niet van. We proberen het nu op “om de 2 maanden” te houden. Maar ik wil hier niet meer zijn, ik ben gewoon ongelukkig.
Ik wil met hém zijn en een toekomst opbouwen. Vandaar ook deze topic.
Via Dover? Houdt dat dan in, dat je met de Ferry van Rotterdam naar Dover gaat en dan met de trein (of ander “public transportation”) naar Telford?
En hoeveel kost dat ongeveer?
Stap 1 - Is het mogelijk om bij het CWI (hier in Nederland) een NSI aan te vragen, die tegelijkertijd geldig is voor het buitenland of specifiek Engeland?
Stap 3 - Hij is nu zelf werk aan het zoeken, waarna hij voor mij een (soort van) opstapje kan regelen. Hij had geïnformeerd, en mensen zeiden dat “translators” in bijv. hotels vaak worden gevraagd. Die dus vloeiend Nederlands-Engels en vica versa spreken/schrijven.
Inderdaad schrok ik van al de rompslomp wat mensen hier schrijven. Maar mijn pluspunt in dit alles is toch dat mijn vriend daar al woont en mij flink op weg kan helpen.
plus je moet voor je NI nummer aanvraag ook bewijs van adres meenemen, dus is het allicht handig als bijv je vriend alvast jouw naam toevoegt op bijv de electriciteitsrekening.
Op zich hoeft dat ook niet direct, ik had het ook pas gedaan toen ik eenmaal een baan had. Ik had mijn NI nummer toen op tijd binnen voor m’n eerste salaris, maar op zich werd me verteld dat ze anders een tijdelijk NI nummer hadden kunnen aanmaken.
Tijd geleden dat ik op deze topic heb gereageerd.
Maar er zit me toch nog een aantal dingen niet duidelijk.
Als ik dus morgen op de vliegtuig stap naar Engeland, en meteen door naar de Jobcentre, dan is alles geregeld?
Want mijn moeder heeft het telkens over werk/verblijfsvergunningen en de Nederlandse/Engelse ambassade… Hoeft je daar dan niet heen? Hoeft je zoiets hier (in Nederland) niet aan te vragen?
Het klinkt allemaal zo makkelijk, te ‘mooi’ om waar te zijn eigenlijk…
Ik zat namelijk te denken aan waslijsten van hier tot Tokio om aan een vergunning te komen. Maar als het echt zo gaat als hoe WME het zegt, dan thank God!
Je hoeft geen werk of verblijfsvergunning te regelen, omdat je binnen de Eu zit.
national insurance nummer kan je alleen via een jobcentre regelen,
Verder moet je wel inschrijven bij een dokter voor een healthpass, zodat je ziekenfondsverzekerd bent. (wat overigens gratis is in engeland)
Verder ben ik via calais-dover gegaan met de auto. Zo kon ik alle spullen meenemen.
Ik zelf zit nu 2 maanden in engeland, en het is best moeilijk om een baan te vinden, ik zou alvast inschrijven bij diverse jobsites.