Naar Engeland

Beste allemaal,

Net zoals velen van jullie loop ook ik met plannen om te gaan emigreren naar Engeland. De reden is vrij simpel, ik ben na een lange, zware maar vooral slechte relatie met veel ruzie die mij vrijwel alles heeft gekost wat ik had gewoon toe aan een nieuwe start met nieuwe mensen en een nieuwe omgeving.

Ik heb voor Engeland gekozen omdat ik nu reeds 5 jaar werk voor een Brits veiligheidsbedrijf welke voornamelijk veiligheidspersoneel levert aan het Midden Oosten. Hierdoor ben ik dus ook regelmatig in de UK te vinden en zijn mijn certificaten reeds “vertaald” of in Engeland behaald. Ook ben ik reeds in het bezit van een Engels bankrekening nummer bij de Triodos Bank (hier heb ik ook een NL bankrekening nummer dus de Engelse rekening was met wat hulp van de Nederlandse vestiging zonder problemen binnen 2 dagen geopend).

Nu heb ik op dit forum al erg veel informatie gevonden waar ik veel aan heb gehad maar kon toch een aantal dingen niet vinden (allicht niet goed gekeken);

Auto
Als ik een auto in Engeland wil kopen, hoe zet ik deze op mijn naam en waar kan ik deze het beste verzekeren? Zijn er speciale verzekeringen voor niet Engelsen (wel EU)

Rijbewijs
Ik gebruik al jaren een Internationaal Rijbewijs. Kan ik deze gewoon in de UK blijven gebruiken als ik hier vast ga wonen of moet ik mij NL rijbewijs verplicht omwisselen voor een UK rijbewijs

Verzekeringen in NL
Nu heb ik in NL een uitvaartverzekering die al volledig is afbetaald. Blijft deze standaard geldig als ik verhuis naar de UK of komt deze verzekering te vervallen?

En heb ik ook een andere zorg verzekeraar nodig?

Inschrijven in Engeland
In Nederland sta ik (door mijn werk) ingeschreven bij de gemeente met de status HOOG AFGESCHERMD. Dit houd in dat niemand (MUV overheid) mijn gegevens kan opvragen uit het GBA (ook deurwaarders niet). Kan ik deze “status” meenemen naar Engeland? Ik zit er namelijk niet op te wachten dat Aghmed Aburaleb uit Jalalabad voor mijn deur staat of een bom onder mijn auto plaatst… Dat het in het midden oosten gebeurt, Prima, maar niet bij mij thuis in mijn privé tijd

Telefoonabonnement
Hoe kom ik als NL, woonachtig in Engeland aan een GSM abonnement. Ik heb het reeds geprobeerd om een abonnement af te sluiten met als adres het adres van mijn werk. Helaas werd ik door mijn NL paspoort geweigerd. Zijn er manieren om dit toch voor elkaar te krijgen?

Ik hoop wat van jullie te mogen horen.

Rijbewijs kan gewoon nederlands houden, je kan em echter gewoon 1 op 1 omwisselen en ik vond dat met engels rijbewijs het makkelijker was om een goedkope auto verzekering te vinden.

D’r zijn d’r zat die je wel verzekeren met eu rijbewijs hoor, enkel je hebt toch minder keus en aangezien ik een flink gemodificeerde auto bij me had was het makkelijker met een engels rijbewijs :slight_smile:

Auto op je naam zetten doe je dmv het kentekenbewijs naar de DVLA te sturen tijdens de koop, dit wordt binnen een aantal dagen thuis gestuurd en klaar ben je, werkt heel makkelijk.

Je nederlandse uitvaartverzekering zal gewoon blijven bestaan lijkt me, zoals je zegt is ie al afbetaald, je zou ze eens kunnen vragen hoe het zit.

Inschrijven zoals ze in NL doen heb je hier niet, je gaat gewoon ergens wonen en dat is het. Je kan je wel inschrijven op de electroral role, zodat je kan stemmen en het helpt je met een goeie credit note sodat je met je hypotheek/credit cards minder problemen zal hebben.

Je kan gewoon een telefoonabbo afsluiten, enkel zal je waarschinlijk bewijs van adres en bewijs dat je werk hebt moeten laten zien, ook hier kan het moeilijk zijn maar met een beetje inzet lukt het best.

Succes ermee :slight_smile:

Het lijkt van te voren misschien een heel gedoe maar ik vond het achteraf allemaal verschrikkelijk meevallen!

Auto - deze kan je bij elke verzekeraar verzekeren met een ‘Full EEC licence’, of zoals gezegd kan je je rijbewijs gewoon omwisselen, kost iets van een 50 pond. Rijden op een Europees rijbewijs is ongeveer 40 EURO per jaar duurder qua verzekering dan rijden op een Engels rijbewijs. Bij sommige verzekeraars kan je zelfs je no-claim meenemen uit een ander Europees land mits hier schiftelijk bewijs van is.

Uitvaartverzekering - neem contact op met de verzekeraar en vraag het, is afhankelijk van wat er in de overeenkomst staat.

Zorgverzekering - iedereen die in GB woont is automatisch ‘gratis’ gedekt door de NHS, je kan ook aanvullende verzekering afsluiten indien gewenst, kost minder dan de helft van wat het in Nederland kost.

Inschrijven - hoeft niet, je kan jezelf registreren voor de electoral roll, wat sterk is aan te raden, maar je kan hier selecteren dat er geen persoonlijke informatie wordt doorgegeven aan derden. Naam en adres zijn dan denk ik wel op te zoeken in het centrale register, maar weet ik niet zeker.

GSM abbo - geen probleem, je zal wel 2 bewijzen van adres nodig hebben om het abbo af te sluiten en bij de meeste providers een deposit moeten betalen (was bij mij 200 pond, wat na 3 maanden aan mijn GSM rekening werd toegevoegd, dus moest ik 5 maanden geen abbonnementsgeld meer betalen). Ik denk meer dat ze weigeren omdat je geen bewijs van adres hebt, heb met mijn NL paspoort nergens problemen gehad dusver.

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de handige tips !

Wat ik nog (volgens mij) in dit forum heb teruggevonden is of iemand weet hoe je meubel/spullen/kleding het beste kan verhuizen.
Natuurlijk is met de auto het voordeligste. Maar als dit niet gaan. Zijn er speciale bedrijven die vracht vervoeren voor individuele personen?

Ik hoop dat iemand mij hier meer informatie over kan geven.
Groetjes, Immy

ik zou ook wel willen weten hoe je je spullen het beste kunt verhuizen!

Ik heb alles in een gehuurde aanhanger gepropt en zelf gereden… ik denk toch dat je weinig goedkopere manieren zal vinden…

Ik zat er aan te denken om een verhuisbusje te huren en dan in engeland uit laden, weer terug naar nederland met de boot om de auto weer in te leveren en dan met het vliegtuig weer terugvliegen. Maar dat zal ook best wel wat geld kosten denk ik… En deze optie zou ik alleen maar gebruiken als ik mijn auto niet zou meenemen naar Engeland, want daar ben ik ook nog niet overuit

Mmm dat klinkt als een hoop werk. Ik heb gelukkig een auto kunnen regelen.
Waarom twijfel je nog Cynnn, misschien dat mensen hier je tips kunnen geven ?

Ik weet niet of ik me auto wel mee wil nemen. Zal waarschijnlijk de kilometerteller moeten aanpassen naar mijlen en als ik hem ooit wil verkopen in Engeland kan dat nog lastig gaan worden denk ik. Misschien dat ik mijn auto hier verkoop en dan daar een nieuwe koop. Dan zit er alles wat er op moet zitten al op, zeg maar.

Als je niet emotioneel gehecht bent aan je auto dan zou ik em zeker in NL verkopen.

  1. Autos zijn een stuk goedkoper in Engeland, dus je zal minder voor je auto krijgen als je em verkoopt.
  2. Je auto is links gestuurd, en in het begin zal je het niet zo erg vinden om links te rijden ermee, omdat je aan de auto gewend bent, maar na een tijdje wordt het toch vervelend omdat je gewoon minder ziet.
  3. Je moet inderdaad een andere tellerbak, koplampen, en afhankelijk van de soort auto ook de achterlichten omdat het mistachterlicht aan de andere kant zit.
  4. Ik durf te zweren dat je de zelfde auto als die je nu hebt hier in Engeland voor de helft van de prijs kan vinden, wat dus weer betekent dat je em voor minder als de Engelse variant kan verkopen, omdat het stuur aan de verkeerde kant zit, en 99% van de Engelsen daar geen behoefte aan heeft.

Dus als het niet een of andere speciale old timer is of iets waar je veel waarde aan hecht, verkopen dat ding :smiley:

Heb al gekeken naar een auto in Engeland en die zijn inderdaad stukken goedkoper dan hier. Iemand vertelde me dat je ook je stuur aan de rechterkant kon plaatsen maar dat gaat me toch echt te ver. Voor de prijs van het ombouwen van me autotje kan ik daar 3 auto’s kopen volgens mij. Vind het alleen lastig om te plannen hoe ik mijn spulletjes mee wil nemen als ik mijn autotje hier verkoop

Hehe, stuur aan de andere kant zetten was een 1 april grap ben ik bang, of het was iemand die je volgende keer maar met een korreltje zout moet nemen… :smiley:

Je zou natuurlijk zodra je in Engeland een auto gekocht hebt een keertje op en neer kunnen rijden om je spullen te halen.

Ik weet niet waar in Engeland je terecht komt, maar Dover/Duinkerke overtocht heb je al voor <50 euro, dus het hoeft niet zo gek duur te zijn.

Dat van dat stuur kwam dus van mijn schoonvader…die toevallig engels is :hihi:

We gaan in Kent wonen en idd vanaf duinkerke/dover is het absoluut niet duur om daar te komen.

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer ik daar een auto koop en op en neer rijd om de spullen te halen dat ik hier een opslag plek moet huren gezien we momenteel een koophuis hebben. In augustus gaan we daar 2 weken op vakantie om al een aantal dingen te regelen(huisje zoeken, werk en ik wil een aantal scholen gaan bekijken) dus zal dan ook de optie daar auto kopen en later zooi halen bekijken.

Hi Cynnnn,

Ik weet niet of je intussen besloten hebt hoe je je spullen gaat overhuizen. Maar er zijn genoeg verhuisbedrijven die ook op Engeland rijden. Je kunt vrijblijvend offertes aanvragen. De prijzen verschillen behoorlijk en 't is niet bepaald goedkoop, dus kijk goed rond.
Ik had 't geluk dat mijn oom voor een internationaal vervoersbedrijf werkt en goedkoop mijn spullen over kon huizen :slight_smile: Misschien dat familie of vrienden ook zo iemand kennen?