Hallo allemaal,
Ik ben Rian en ben 46 jaar.
Ik ben getrouwd met Sjef en samen hebben we twee kinderen.
Een dochter van nu 21 jaar genaamd Maaike en een zoon van nu 20 genaamd Wietse.
Mijn zoon heeft een ruim jaar geleden zijn hart verloren aan een engelse dame genaamd Dawn, die uit Leeds komt, nu hebben ze besloten om samen een bestaan op te gaan bouwen in Leeds want ze zijn het op en neer reizen namelijk erg beu.
Ik als moeder vind dit natuurlijk niet echt leuk, maar gun het ze wel.
Voordat mijn zoon naar Engeland vertrekt wil ik zoveel weten, zo veel dat ik niet weet waar ik beginnen moet.
Ik wil weten b.v. of mijn zoon gewoon nederlander kan blijven, of hij de ziektekostenverzekering van nederland moet laten doorlopen om in Engeland verzekerd te zijn enz.
Rian,
Ik ben zelf 3 jaar geleden naar Engeland verhuisd, ik ben 29. Mijn ouders hadden dezelfde vragen en zorgen!
Over je vragen:
Je blijft gewoon Nederlander, dat verandert niet zomaar! Omdat Engeland EU-lid is, kun je met een Nederlands paspoort zonder probleem in Engeland wonen, werken en van de sociale zekerheid gebruik maken. Mocht je zoon een Engels paspoort willen, dan moet hij (geloof ik) minstens vijf jaar hier wonen en het is een heel proces (je moet een inburgeringsexamen doen bijvoorbeeld). Maar dat is nu niet relevant lijkt me.
Als je niet meer in Nederland woont en werkt, moet je uitschrijven bij je gemeente en aangeven dat je naar het buitenland gaat. Dat is de enige stap die je in NL moet maken. In Engeland moet je naar een “Jobcentre” om een sofi-nummer (national insurance number) aan te vragen. Daarover is op internet genoeg informatie te vinden, bijvoorbeeld via Direct.gov.uk.
Verder moet je je bij een huisarts in Engeland inschrijven, zodat gedekt bent voor je ziektenkosten. Oh ja, en natuurlijk je Nederlandse verzekering opzeggen. In Engeland is iedereen “gratis” verzekerd voor ziektenkosten (wordt betaald van je belasting natuurlijk!), dus zodra je bij een huisarts bent ingeschreven, krijg je een NHS-nummer en kaart. De kwaliteit van de zorg is wel wisselend en qua tandartskosten wordt veel minder gedekt dan in Nederland. Dus je bent niet altijd goedkoper uit! Aanvullende verzekeringen zijn duur, maar sommige werkgevers bieden dit als onderdeel van je arbeidsvoorwaarden.
Iets anders om eventueel op termijn over na te denken is dat je een AOW-gat opbouwt als je in het buitenland woont. Alleen relevant als je lang blijft trouwens, maar niet vergeten iig.
Ik hoop dat dit helpt, dit is wat ik heb gedaan. Het is een vrij redelijk proces allemaal, er is veel informatie te vinden op internet en je zoon heeft natuurlijk ook een echte “insider” om hem wegwijs te maken.
sterkte
M
Hallo Mabe,
Fijn dat je gereageerd hebt op mijn “voorstellen”, ik ben er weer een stuk wijzer van geworden. Dat neemt niet weg dat ik me nog steeds bezorgd maak, maar met de tijd zal dit wel slijten als alles goed verloopt voor mijn zoon en schoondochter in het engels land.
Vriendelijke groet,
Rian.