Emigreren naar Davao / Filippijnen

Is er iemand die een firma kent die mensen aanwerft om daar in de buurt te
werken ? Ik kan daar wel bij iemand inwonen maar wil wel de kost verdienen.
Hartelijk dank bij voorbaat. :zon02:

Werken bij een lokale firma is zo goed als uitgesloten, ook in Davao is enorme werkloosheid,export van werkkrachten is het belangrijkste uitvoerproduct daar,het heeft ook weinig zin om te werken daar,het gangbare salaris ligt vaak beneden 300 peso =5 euro per dag, als westerling is het uitgesloten daarvan te leven. Enigste mogelijkheid is om voor een multinational te werken daar, bijv Unilever of Shell of Makro die daar ook zit ,dan word je wel naar Westerse maatstaven betaald,en kun je er goed leven. Andere mogelijkheid is om zelf iets te beginnen daar, een belgische bruine kroeg, of een belgische friettent, Als je je richt. op de expats die daar leven moet dat wel mogelijk zijn. Beachresort of duikresort kan ook natuurlijk maar kost meer investering. Ik weet dat er verschillende belgen zijn die in de afgelopen jaren een zaak hebben opgezet in de Filippijnen, ik zal proberen hun websites te achterhalen en zal ik U later melden veel succes toegewenst !

Alvast enorm bedankt, apprecieer ik ten zeerste ! Ik zou daar bij een vriendin inwonen maar heb jammer genoeg geen financiele middelen. Maar ik wil natuurlijk bijdragen daar het een zeer lieve weduwe is met 3 kinderen. Ik zal zeker al eens polsen bij de genoemde bedrijven. Nogmaals bedankt en hopelijk hoor ik meer nieuws van u ! Groetjes

Twee belgen die al jaren in de Filippijnen wonen zijn Cris en Rita, ze hebben op het eiland Bohol een lodge gebouwd,het zijn in feit hutten,van bamboe gemaakt hun site is www.nutshuts.com die ze aan toeristen verhuren. In de stad Davao weet ik geen belgen ,wel is er al jaren een nederlands restaurant van henkie smits ,het heet de Bonte Koe, kon helaas geen site vinden tel nr 2227585 Een andere nederlander Jos Veenman is pas een in Davao gaan wonen en daar een restaurant begonnen http://nenejos.blogspot.com Maar zonder financiele middelen zie ik het wel somber in voor U

dag belgianpete

korikong heeft gelijk. werken voor een bedrijf hier is uitgesloten. ik woon nu 9 maand in davao city. 300pesso per maand is nog hoog gegrepen. mijn aanstaande is boekhoudster, ze werkt 22dagen per maand soms 10 uur per dag en ze verdient 6000pesso dat is 272pessos per dag voor een boekhoudster met hoog diploma.bovendien zal je ook visayan moeten spreken en dat is andere koek. dat leer je niet in 6 maand. hier heb je maar 1 ding nodig en dat is geld. zonder geld ben je ten doode opgeschreven. Zorg ook dat je een goede reisverzekering hebt en voldoende reserve. als je hier een ongeval hebt maar geen geld dan zetten ze u hier aan de deur in het ziekenhuis. je mag verzekerd zijn. je moet direct betalen hier (voor behandeling) en dan zal je verzekering je later wel terugbetalen. mensenrechten hebben ze hier nog niet van gehoord. ik kan je aanprijzen om een axa verzekering te nemen want er zijn hier ook axa kantoren. het kost je wel een goede 1000euro per jaar. ik heb hier ook geen inkomen en leef volledig op eigen spaarcenten. hier zomaar komen leven is ook niet niets. het leven is hard. armoede is enorm en je bent en blijft altijd de blanke nederlander of belg. iedereen zal je altijd blijven aanzien als de rijkste man van de stad. Dat zit er hier ingebakken dat buitenlanders rijk zijn en iedereen is je vriend. als je zegt dat je vriendin een weduwe is met drie kinderen zal ze het ook niet breed hebben. trouwen en samen naar belgie gaan zal er ook niet inzitten. ik trouw in januarie en heb ook naar manila moeten gaan voor mijn licence to mary, en ze zijn zeer streng. ik zou u aanraden om hier eerst eens een maandje of 2 op vakantie te komen. JE kunt het wel maken met 1000euro+kosten voor ticket en verzekering. als je hier een zaak wilt beginnen zul je eerst gertrouwd moeten zijn want zonder dat je met een filipina getrouwd bent kunt je hier niets bezitten. Ook Henkie smits is hier getrouwd. ik heb de bussiness permit zien hangen in de bonte koe en de zaak staat op naam van een vrouw. Ik veronderstel dat dat zijn vrouw is. verder kan ik maar 1ding zeggen; sparen maar. als je hier bent kun je me ook altijd contacteren. Ik kan veel wijzer maken op vele vlakken. groetjes en mss tot binnenkort. [EMAIL=“pieterjanvererfven@gmail.com”]pieterjanvererfven@gmail.com

hoi belagstellende, zie dat jullie 2 x Henkie Smit gebruiken van de Bonte Koe in Davao. Eerstens is het Henny en niet Henkie en een ding weet ik zeker…hij is niet getrouwd, want dan zou ik zijn getuige zijn…daarbij hebben we veel te veel lol gehad in Davao…in de jaren 2003 tot en met 2007
Ik heb er 4 jaar gewerkt, dus als je nog advies nodig hebt laat het maar weten…groeten, Akito

ja een klein vraagje. gewoon uit nieuwsgierigheid. er hangt daar een permit op naam van een vrouw. das gewoon een vertrouwenspersoon dan?

ja…een permit is een breed begrip in de Phillipines. Ik weet niet in welke contekst je een permit hebt of gebruikt. Ik was/ben eerlijk gezegd altijd huiverig voor garanties of permits op naam van een ander, in deze een Philippina. Het kan goed gaan maar ik ken legio voorbeelden waar het volledig uit de klauwen loopt. Dit met name als je je wilt vestigen op een permit van een ‘local’. Je hebt bijna geen rechtsbescherming als ‘foreigner’, en als er problemen komen sta je altijd minimaal 2-0 achter…Daarom pas altijd op, en neem zelf een advocaat (accra), in de arm om te toetsen…‘locals’ hebben een rijke fantasie in het implementeren van ‘permits’…helaas vaak in eigen voorbeeld.Uiteraard zijn er ook voorbeelden waar het goed gaat…gelukkig

Het is inderdaad heel tricky om je zaak op naam van een local te zetten, maar voor degenen die niet met een filippinse zijn getrouwd is dat waarschijnlijk de enigste mogelijkheid om een zaak te beginnen. je mag nou eenmaal als buitenlander niet werken in Filippijnen en ook geen zaak beginnen. Toch zijn er duizenden buitenlanders die er een zaak hebben Rara hoe kan dat? Voor degene die een filippijnse partner hebben dus geen probleem ,zolanng je relatie niet stukloopt. En die mensen die geen filippijnse partner hebben is de enige mogelijkheid gewoon de zaak draaien op naam van een lokaal iemand. en dat zal inderdaad best moeilijk zijn iemand te vinden die te vertrouwen is.

hahaha kheb dat hier ééns roen er zijn hier veel japanners die hier investeren op die manier. 90procent wordt erop gelegd vooral hier in davao. Ze vertrouwen iemand maar met enkele milioenen in handen zijn er niet al teveel meer te vertrouwen.

…ondanks dat ik niet verbonden was aan iemand in de Phillipines, had ik na een aantal bezoeken aan de immigratiedienst in Davao, na ontelbaar invullen van dokumenten (dat werk werd allemaal gedaan door mijn secretaresse overigens), ik heb, en zal niet overdrijven, wel 5 x al mijn vingers in de inkt gedoopt en zijn als hantekening toegevoegd bij die ontelbare stroom van dokumenten… Het absolute hoogtepunt was een intervieuw met het hoofd Immigratie, een dame toen, waarbij een goede fles wiskey wonderen gedaan heeft. Achteraf bleek zij op de zelfde compound te wonen als ik…Als ze dat geweten had dan had het allemaal veel sneller gegaan:))). Anyway, de bezoekjes, de dokumenten, de vingers en de inkt en de fles wiskey en een aantal pesos links en rechts resulteerde in…mijn work permit…Wel eens heb ik mij geergerd, maar als je snapt hoe het werkt in de Phillipines dan geef je er gewoon aan toe…Nu ik weer in europa ben betrap ik mij erop dat ik het mis…geluk allemaal…

Ben je erg technisch, wat is je beroep?

Kan iemand me vertellen of en hoe het misschien mogelijk is om een inkomen te genereren wanneer je een startkaptiaal hebt?
Zelf zit ik te denken aan het kopen van een appartement complex en de studio’s te verhuren?
Zijn er hier mensen met ervaring of tips & trucs?
Zelf ben ik van plan om in 2010 te emigreren naar Davao.
Bij voorbaat dank!

Akito,

Ik ben een oude vriend van Henny Smits. Zijn samen duikinstructeur geweest in Amersfoort. Ben al jaren op zoek naar z’n contact gegevens. Woon inmiddels in Hong Kong dus zou em graag een weekend opzoeken. Kun jij me vertellen hoe ik hem kan bereiken?

Met groet,

Wim

Het telefoonnummer van Smits vande Bonte Koe is 082-2227585. En de Bonte Koe is te vinden in het Habanan Compound ,Rizalstreet 29 in Davao.

Top! Enorm bedankt!