Mijn vrouw en ik hebben het plan opgevat om volgend jaar naar Davao in de Filippijnen te verhuizen. :dag:
Graag willen wij informatie over visa, wonen (huis kopen), bankieren etc zodat wij alles van tevoren kunnen regelen.
Ook willen wij graag in kontakt komen met nederlandstaligen die daar reeds wonen!
Davao lijkt me een goede keuze, een van de veiligste steden in Filippijnen. Je kan er in eerste instantie gewoon op toeristenvisum verblijven , dat kan zelf al 2 jaar nu. En dan gewoon bij immigratiekantoor in Davao vragen hoe je een permanent visum moet aanpakken, en zijn diverse mogelijkheden ik weet er zijn speciale visums voor gepensioneerden.
Een huis kopen word heel lastig als je niet de filippijnse nationaliteit heb, en/of je vrouw ook niet. Buitenlanders mogen namelijk geen grond bezitten. Een appartement ( wat in Ph condominium word genoemd) kopen kan dus wel
Andere mogelijkheid om toch een huis te bezitten is op basis van een langdurig leasecontract ,van bijvoorbeeld 50 jaar.
En hoe zit het met bedrijven, barretjes uitgebaat door buitenlanders Korikong? Waar wonen deze mensen, ik heb het idee dat ze hele complexen bezitten namelijk? Op Boracay is volgens mij veel in handen van buitenlanders.
Er zijn diverse constructies, bij veel baaretjes is men geen eiegenaar van het pand , men is slechts pachter, en die pacht of lease contracten staan dan op naam van een filippijnse vriendin of vriend.
Er is ook de mogelijkheid een Filippijnse BV op te zetten, die BV kan dan wel weer onroerend goed kopen daar.
Op Boracay is veel in handen van buitenlanders , maar dat zijn toch veel condominium dus dat is geen probleem voor buitenlanders.
Anderen werken met filippijnse stromannen. Kortom voor mensen met veel geld mogelijkheden volop.