emigreren naar Bulgarije zijn er ervaringsdeskundigen???

Goedendag Robbert en Diana,

Zijn jullie ondertussen al verhuisd? Zijn jullie van plan om naar Sofia of naar Veliko te gaan? Ik zou het leuk vinden als jullie af en toe jullie ervaring willen delen. Vooral hoe de ervaring voor jullie dochter is. Dit omdat ik dus ook mijn zoontje mee zou nemen die kant op.

Ik zal, zoals beloofd, mijn bevindingen weergeven. We hebben een heerlijke vakantie gehad alhoewel ik wel moet bekennen dat de eerste indrukken allerminst positief waren. Je weet dat je lelijke gebouwen en armoede te zien zult krijgen.
Toch als je je er eenmaal in begeeft zie je hoe mensen bezig zijn om er wat van te maken. Brokkelige kapotte stoepjes worden aangeveegd. Huizen stapje voor stapje opgeknapt. Het landschap is schitterend en daar waar de natuur zich als onkruid begint te gedragen, zie je mannen en vrouwen hier tegen vechten. Ook zijn er heel veel mooie huizen en dure auto’s te zien. De wegen zijn redelijk tot goed (af en toe wel goed oppassen voor diepe kuilen).
De sfeer is afhankelijk van wie je ontmoet. Sommige mensen zijn nors en afstandelijk, maar over het algemeen hebben wij vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet en erg van de sfeer genoten.
De prijzen van het uitgaansleven zijn voor onze begrippen echt lachwekkend goedkoop. Ook heb je af en toe winkelprijzen waar je hier alleen van kunt dromen. Toch valt dit aan de andere kant ook wel tegen. Ik heb genoeg prijzen gezien overeenkomstig met de onze en af en toe zelfs duurder.
Dat Bulgaren gemiddeld 300 euro verdienen is een gegeven, maar denk alsjeblieft niet dat dit betekend dat ze daar ook goed van rond kunnen komen.

Ik wens jullie succes met jullie keuzes.

Sandra

Hoi Sandra,

Bedankt voor jouw belangstelling. Helaas zijn wij nog niet verhuisd naar Bulgarije wij hadden er nu wel moeten zitten.
De reden is dat onze jobs bij Euroccor op het allerlaatste moment niet doorging, dat was echt een domper want alles was al zo goed als in kannen en kruiken. Ik had echter de moed niet opgegeven en ben verder gaan solliciteren en met behulp van medewerkers van Euroccor die ik inmiddels via Facebook heb leren kennen ben ik bij CCSofia terecht gekomen. De managing director daar was afkomstig van Euroccor en ook degene die Essent bij Euroccor had binnengehaald, in april van dit jaar had hij ontslag genomen om partner te worden bij het eveneens Belgisch Callcenter CCSofia.

Op een zondagmorgen had ik een mailtje via hun website gestuurd of zij nog vacatures hadden en nog geen kwartier later kreeg ik een mailtje terug of ik onze c.v. wilde doorsturen. Op maandagmorgen kreeg ik een belletje van de directeur en na een sollicitatiegesprek van ongeveer 10 minuten kregen wij al een contract aangeboden tegen ongeveer hetzelfde salaris als bij Euroccor, je zou zeggen eind goed al goed echter is het ons nog niet gelukt om onze dochter op een betaalbare engelstalige school te krijgen. Een bulgaarse school wordt zij niet toegelaten omdat zij de Bulgaarse taal niet spreekt en dat is daar echt een voorwaarde. De American School is een geweldige school mar voor gewone stervelingen als ons onbetaalbaar, per schooljaar kost dat per leerling 20.000 euro.

Dus wij zijn nu volop aan het zoeken en hopen spoedig alsnog te kunnen verhuizen.

Hoe is het jullie verder vergaan, gaan jullie ook de move maken?

Groetjes van Robbert en Diana

Hallo Sandra, Robbert en Diana

Momenteel ben ik op locatie in Veliko Tarnovo en ben ik voor een hoop mensen dingen aan het navragen en regelen, zo ook de prijs van de Amerikaanse school.
Ons kantoor zit tegenwoordig schuin tegenover de school, een mooie locatie :slight_smile:

Mochten jullie of andere nog vragen hebben over iets, stel ze gerust!
Wij zijn momenteel flink aan het uitbreiden, alles kan geregeld worden al kost het natuurlijk soms enigszins tijd en moeite.

(Ook voor bedrijven kunnen wij alles achterhalen, bankrekeningen openen en ga zo maar door)

Groetjes vanuit het zonnige Bulgarije!!!

Beste Robbert en Diana,

Dat klinkt enorm vervelend. Zouden jullie willen vertellen wat de reden was? Lijkt me dat dit geen goede reclame is voor het bedrijf. Je zou je huis maar verkocht hebben of je huur opgezegd. Gadver, daar kan je behoorlijk mee in de problemen komen. Mocht de vraag gevoelig liggen is er natuurlijk alle begrip ervoor.

Hebben jullie al contact gehad met de Wereldschool? Ik weet niet hoe duur een opleiding via deze organisatie is en of ze eventueel klassikaal les geven in Sofia. Wie weet kunnen zij een oplossing bieden voor jullie scholingsprobleem.

Wij willen idd ook uiteindelijk die kant op. We zijn er alleen nog niet over uit in welk gedeelte van Bulgarije we willen gaan zitten. Verder zijn we druk op zoek naar mogelijkheden om een inkomen te genereren. Mijn man werkt in de logistiek en ik ben bezig met mijn hbo bedrijfskunde. Verder hebben we een koophuis hierzo en moeten we eerst kijken wat we daar mee kunnen.

Heel veel succes met jullie onderneming en ik zou het leuk vinden om ervaringen te blijven horen :slight_smile:

Groeten,

Sandra

Beste Sander,

Ik benijd je enorm. Lekker hoor! Wij hebben het heerlijk gehad in Veliko. Wij zijn druk aan het zoeken naar mogelijkheden om deze droom in vervulling te kunnen laten gaan. Eigenlijk willen we niet alle schepen achter ons hier in Nederland verbranden, maar wel de grootste tijd in Bulgarije kunnen verblijven. We willen kijken of we iets van een eigen bedrijf kunnen opstarten. Heb jij iets van een website?

Veel plezier daarzo en succes met je bedrijf.

Beste Sandra,

Als je Veliko Tarnovo korter wil schrijven/uitspreken, gebruik dan gewoon Tarnovo en niet Veliko. Dat klinkt meer Bulgaars.

Поздрави от една българка :dag:

hallo sander van stee,
ben jij hier nog actief?
ik heb een aantal vraagjes,en omdat jij al in bulgarije woont wendt ik mij even tot jouw.
ik ben van plan om naar bulgarije te verkassen.
heb reeds mijn bedrijven verhuurd en beschik over een aardig spaarcentje en over vaste huur inkomsten.
nu heb ik vernomen dat je als je vijf jaar in bulgarije woont de natinaliteit krijgt en geniet je volop van belasting voordelen.
tot zover even,wil eerst een weten of je nog op deze site actief bent.

bij voorbaat dank

Hallo Paulus, dat ben ik zeker al werk ik tegenwoordig voornamelijk via onze website (2e website van ons nieuwe consultancy bedrijf is in de maak). Mocht je in Bulgarije gaan wonen en een long term residence card aanschaffen, een bedrijf openen, een bankrekening opzetten (en als het goed is vrijstelling aanvragen in Nederland) dan kun je belastingen betalen in Bulgarije. (10% personenbelasting en 10% corporate tax) dat scheelt dus een hoop i.v.m. Nederland! Privéberichten zijn welkom. M.v.g, Sander

Admin break!

[SIZE=2]Het plaatsen van contactgegevens (o.a. e-mailadressen) is niet toegestaan. Contact is mogelijk via een privébericht. Hier kunnen gegevens worden uitgewisseld. [/SIZE]

Hallo Sander,

Ook ik zal graag met je in contact komen vanwege aanstaande verhuizing naar Bulgarije. Kun je mij een berichtje sturen?
bij voorbaat mijn dank.

Hallo Sandra, Sander en Robert,

Na 2,5 jaar later, hoe zijn jullie Bulgarije plannen/activiteiten verlopen?
Ik woon inmiddels ruim 1,5 jaar in Veliko Tarnovo en heb veel goede contacten met Bulgaren en enkele expats hier.
Groeten uit de oude hoofdstad,
Jaap

Hallo iedereen, nog nieuwtjes of ervaringen? Ik zou ook in de loop van dit jaar nog willen verhuizen maar zoek nog wat goede feedback.
Mvg
Benjamin

Velen van ons dromen ervan om hun vaste baan op te zeggen, te stoppen met de 9-tot-5-sleur, de koffers te pakken en het avontuur op te zoeken.

Warner Bros Nederland zoekt mensen die aan de vooravond staan van een bijzondere emigratie. Wij zoeken verhalen van avonturiers die hun huis en haard in Nederland willen achterlaten om elders een heel ander leven op te bouwen. Mensen die willen wonen en leven op een afgelegen plek, back to basics.

Ben jij in voorbereiding binnenkort te vertrekken? Of ken jij iemand die van plan is om een nieuw bestaan op te bouwen in het buitenland?

Onze redactie komt graag in contact om meer uitleg te geven. Wij zijn te bereiken via emigratie@wbitvp.tv, www.leveninhetwild.nl
of bel naar 020-3463700/ 06-55746370