Ik heb die vraag ooit eens aan de IND gesteld en die vertelden idd dat ik mn nationaliteit zou kwijt raken als ik de braziliaanse nationaliteit aanvroeg anders dan via het getrouwd zijn met een braziliaanse. In mijn geval zou ik mijn Nederlandse nationaliteit niet verliezen mits ik elke 10jaar gewoon mn paspoort verleng.
Tja inderdaad ik zat even te pluizen en vind dit
Snap alleen niet die 10 jaar termijn terwijl je paspoort maar 5 jaar geldig is.
Ach in die 5 extra jaren is de kans op vergeten te verlengen in iedergeval erg klein lol2 het is wel handig om iets meer tijd te hebben ook omdat zon proces hier waarschijnlijk langer duurt en we speciaal naar Brasilia moeten lijkt mij.
ach voor mij geen probleem want ik hoop toch wel minimaal 1keer in de 5 jaar een bezoekje te brengen aan nederland en zodoende daar even mijn paspoort te verlengen.
Kan dan enkel in Den Haag, en schijnt nu 6 - 8 weken te duren!!!
(tenzij je nog in een gemeente in NL ingeschreven bent)
Ok nouw jah ach den haag en een dagje scheveningen valt te combineren. 6-8 weken is echter wel heel erg lang. Ik ben (nog) ingeschreven bij mijn gemeente maar ik moet dat op gaan zeggen vanwege die ziekteverzekering die maar steeds verplicht is en dus steeds word afgeschreven. ik dacht dat paspoort verlengen niet langer duurde dan 5dagen. Dat is wel even een probleem idd want ik ga echt niet langer dan 4weken in Nederland kunnen blijven. Bah altijd die struikelblokken met regeringen en buraucratie :mad: Beter maar even een nieuw paspoort aanvragen voordat ik me uitschrijf in nederland dan heb ik in iedergeval weer 5 extra jaar.
hallo,
ik zou heel graag emigreren naar het buitenland naar het buitenland maar ik weet nog niet naar waar precies.
brazillie dat lijkt mij wel iets.
maar ik weet eigenlijk bijna niets van brazille
de bedoeling is eigenlijk om een eigen horeaczaak of een andere zaak te starten in het buitenland maar ik ben nog aan het zoeken waar ik dat precies kan doen.
misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Is brazillie een mogelijkheid?
Ja, Brazilie is een mogelijkheid.
Ijsland ook…
**ik zou heel graag emigreren naar het buitenland naar het buitenland maar ik weet nog niet naar waar precies.
**
Het begint vaak met een idee, opvlieging of verliefdheid, onvrede of omdat het leven ter plaatse te saai lijkt of te beperkt… ik wil iets anders maar weet niet wat of waar… Juist als je wilt emigeren is het belangrijk dat je weet wat je wil en een realistisch idee hebt van omstandigheden, hoe geld te gaan verdienen en hoe het dagelijks leven is ter plaatse. Je eerste stap zou kunnen zijn: 1. wat wil ik precies?, 2. waarom kan ik dat niet in NL realiseren? 3. waarom moet ik naar het buitenland? 4. hoe ga ik geld verdienen? 5. wat weet ik van andere landen? 6. waarom dat land nu juist?
Horeca en brazilie gaan heel goed samen. Een braziliaan is bereid om veel geld uit te geven aan uitgaan en ik denk dan ook dat je een hele goede kans maakt. Wat ook een coole optie is van Brazilie is het verkrijgen van een verblijfsvergunning op grond van een investering. Als je iets koopt zoals een bedrijfspand kun je dat vaak al aangeven als investering en mag je een verblijfsvergunning aanvragen. Verder vind ik het een heerlijk land en is brazilie eigenlijk een vrij rijk land naar mijn ervaring. Uiteraard zijn er arme mensen maar er zijn ook heel veel mensen met geld en daarom denk ik dat vooral een zaakje in de horeca je een leuk leven kan bezorgen hier. Trouwens verkijk je niet op de uitgaven van de arme mensen. Ik heb hier laatst een cursus gevolgd wat ondernemen betreft en volgens de statistieken die ik daar heb gezien geven armen vaak meer geld uit aan luxe en extraatjes. (misschien de reden waarom ze nog arm zijn?) Wat het hier goed doen zijn de bars, clubs, cinema’s en vooral motels (want bijna iedereen houdt er zowat verborgen meerdere liefjes op na) verder zou ik niet beginnen aan een restaurant want Nederlands voedsel vinden ze hier (Maranhao is mijn ervaring) vies.
Ik hoop dat je hier wat mee kan en suc6 met je keuze
Als je meer vragen heb voel je vrij om ze te stellen
MVG,
Jaco
Depends denk ik… het avontuurlijke en het bijna niet weten waar je naartoe gaat geeft opzich een heerlijk gevoel helemaal als je het goed doet en er met winst uit komt denk ik dat je trots mag zijn. Verder wel zorgen dat je de stap terug naar Nederland hebt zodat je veilig kan ondernemen mocht het mis gaan. Ik denk dat als je zoiets doet je altijd met heel veel ervaring en meer kennis terug komt. Remember… nergens ter wereld bestaat er een paradijs en overal heb je negatieve maar ook positieve aspecten.
Wij zijn ook toevallig in Nederland geboren en ik had van het begin af aan al braziliaan of chinees kunnen zijn als ik andere ouders had gehad en dan hadden ik het ook moeten kunnen overleven in mijn buitenlandse leven.
Overweeg wel altijd de risicos als je iets avontuurlijks wilt beginnen moet je weinig te verliezen hebben of makkelijk de stap terug kunnen doen vind ik.
Het is inderdaad voor iedereen verschillend waarom je de stap gaat maken om te emigreren. Zelf ben ik als emigrant-kind opgegroeid in Nieuw Zeeland en de stap om in Brazilië te wonen was er een van thuiskomen…
Het hangt dan ook af van je achtergrond en hoe je in elkaar steekt. Veel mensen gaan vaak toch dit avontuur aan met een typisch Hollandse mentaliteit en worden vaak pijnlijk verrast wanneer zaken toch heel anders zijn dan ze verwachten. Juist voor die mensen is m.i. een goede degelijke voorbereiding belangrijk om al te grote valkuilen te vermijden. Mensen die al van nature een erg flexibele instelling hebben en zich makkelijk aanpassen, ook aan de negatieve aspecten van een land, komen er wel. Voor degene die zich erg vasthouden aan hun (calvinistische) cultuur is het een stuk moeilijker lijkt me…
Idd je hebt groot gelijk. En goed om het cultuurverschil te noemen voor iedereen die naar Brazilie en waarschijnlijk whatever ander land gaat verhuizen besef wel dat de bewoners van andere landen soms hele andere normen en waarden hebben. Hier in brazilie (Maranhao is mijn ervaring) is het idee dat iemand misschien later iets voor een persoon kan betekenen (vooral financieel) al een basis voor een vriendschap of zelfs een trouwerij. Deze mensen zijn pure survivors en het is best moeilijk om betrouwbare mensen te vinden. Verder moet je idd flexibel in het leven staan en bereid zijn heel veel te wachten want alles word gerealiseerd met flinke wachttijden.
Verder kunnen we het ook positief bekijken want voor ons word alles ook iets relaxter alhoewel??? ik ga het zien. Ik heb in iedergeval sinds vorige week eindelijk een baan nu na een hoop ellende wat de bureaucratie beteft en nu gaat de relaxtijd aanbreken hoop ik dus of het echt waar is moet ik nog zien. Mijn ervaring in Suriname was juist dat ze omdat we europeanen zijn verwachten dat we hard werken, altijd optijd zijn en alles weten.
wat een hoop wijsheid krijgen we hier van de heren
ik kan ze van uit mijn ervaring hier in Bahia (bijna 5 jaar) alleen maar bevestigen
regelmatig krijg ik ook wel eens mails van forumleden met allerlei vragen om te emigreren naar Brazilië, vaak stel ik vast dat die mensen eigenlijk zo goed als niks van het land af weten en velen er nog niet eens geweest zijn …
mijn advies aan alle potentiële migranten blijft dan ook steeds “bezint eer ge begint” en als je begint verken het land eerst zelf eens en zie of je er denkt te aarden
tropische groet
ixke
Haha bezint eer ge begint past uitstekend bij onze calvinistische denkwijze maar je hebt helemaal gelijk aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat iemand dat niet doet. Emigreren is en blijft een grote stap. Ik ben hier een totaal ander en nieuw leven begonnen. Een nieuwe levensstijl en totaal nieuwe mensen. Ik moet zeggen dat ik momenten heb gehad dat ik het even niet trok helemaal toen ik nog portugees aan het leren was en met bijna niemand kon praten. Ook de gespreksstijl en de onderwerpen waarover we praten zijn heel anders en om mensen op hoger niveau te vinden ben ik uiteindelijk op de federale universiteit beland.
Verder zijn er een heleboel kleine probleempjes waar je tegenop kan lopen zoals bijvoorbeeld naar Nederland bellen wat hier bijna onmogelijk is vanwege de kosten en daarbij werkt het per provider ook nog eens anders om naar buiten te bellen. Verder is het mobiele telefoonnetwerk hier uitermate slecht en dat geld ook voor het internet wat ik hier heb. Verder zitten we hier regelmatig zonder stroom en een koude douche hoort er ook bij.
Niemand houd zich echt 100% aan afspraken en bussen rijden hier (bijna) niet optijd. Verder heb je voor elke actie die je wil doen bepaalde documenten nodig of mag je een lekkere som geld betalen. In het geval van buitenlander zijn komt er ook nog eens bovenop dat je regelmatig opzoek mag gaan naar een vertaler die ook nog eens superduur is. Verder als je het wilt maken hier heb je vrienden nodig en moet je bepaalde soorten mensen kennen. Kennissen hebben invloed en op deze manier kom je aan je benodigdheden. Verder moet je als buitenlander bereid zijn om soms het dubbele te betalen voor iets omdat ze bij het zien van ons mooie buitenlandse babyhuidje al meteen dollartekens in hun ogen krijgen of je moet het slim aanpakken door een braziliaan op pad te sturen die prijzen vast voor je informeert. Verder moet je tegen herrie(sorrie voor de mensen die echt muziek maken :P) kunnen want overal waar je komt is geluid en met flink wat decibels moet ik zeggen. Andere tip is om bij een “nee” niet direct op te geven want uit ervaring weet ik dat ze op andere plekken soms meer moeite doen om iets uit te zoeken en het uiteindelijk op een “ja” uitkomt. Werknemers zijn soms erg lui en vinden het verwarrend (vooral bij officiele dingen) als ze opeens met een niet-braziliaan temaken krijgen en dan zeggen ze al heel snel nee.
Het zijn allemaal dingen waar je mee om moet leren gaan en als je dat kunt dan zou je het in Brazilie best kunnen vinden. Ik vind zelf het Braziliaanse volk fris (vooral het rijkere soort) en ze begrijpen onze humor. Ergens lijken Brazilianen wel op Europeanen wat natuurlijk ook niet zo gek is vanwege hun europeaanse achtergrond. Ik denk ook persoonlijk nogsteeds ondanks dat het voor mij in het begin niet meeviel dat als je het slim aanpakt en helemaal als je wat geld te investeren hebt je hier een goed leven kan hebben met misschien zelfs betere mogelijkheden dan in Nederland. Verder vind ik het land gewoon geweldig wat omgeving en mogelijkheden betreft en daar tipt een Nederland gewoon niet aan. Verder mis ik wel de sneeuw :vak02: maar jah we kunnen niet alles willen.
Je verhaal maakt zo mooi duidelijk waar je tegenaan kunt lopen en hoe groot de verschillen kunnen zijn met een strak georganiseerd land als b.v. Nederland. Het maakt daarnaast enorm veel uit waar je in Brazilië woont omdat ook intern de cultuur verschillen wat werkmentaliteit betreft behoorlijk groot zijn. Wij wonen in een kleine kustplaats in de staat São Paulo die veel minder ontwikkeld is dan de andere grote steden zoals Campinas, Americana, São Paulo en hebben zelden problemen met internet, telefoon en electriciteit. We betalen wel de hoofdprijs voor onze 1 Mb internet (R$ 70) maar daar staat weer tegenover dat satteliet tv weer meevalt.
Ook hier heb je in het hoogseizoen veel herrie van het type betonmolen muziek met auto’s die meer uit luidspreker bestaan dan uit gewoon blik.
Gelukkig is dat meestal alleen in het hoogseizoen. Daarbij komt dat alles hier veel gehoriger is in huis (tegelwerk) en alle ramen altijd open staan. Daar moest ik de eerste drie maanden erg aan wennen… wanneer je de kraan openzet in de keuken hoor je het aan de andere kant in het huis… van die kleine dingen maar toch heel verschillend met NL.
Ook hier, vooral in de kleine kustplaatsen, heb je vaak dat mensen niet op tijd komen, de volgende dag komen of helemaal niet komen, zelfs als ze wat kunnen verdienen. Die mentaliteit heb je stukken minder in de grote geïndustrialiseerde steden waar mensen gewoon op tijd op hun werk moeten komen. In de kust strook is het een -laat maar waaien- mentaliteit. Mensen leven vooral van bico’s, kleine diensten, huishoudelijk werk, tuin onderhoudt en als caseiro (soort congierge) in de tweede huizen van mensen uit São Paulo.
De bureaucratie is ook hier sterk aanwezig, veel papierwerk, stempels en veel schijven waardoor nog wat extra ambtenaren aan het werk worden gehouden. Veel werk is werkverschaffing, lijkt me… In de staat SP tref je meer een zuid Europese cultuur aan, veel mensen met een Portugese, Italiaanse en Spaanse en aan de kust veel mensen uit het noorden en noord-oosten van Afrikaanse afkomst. Hoe meer naar het zuiden, hoe meer Europees. Ondanks soms ergernis over mensen die niet op komen dagen bevalt het me hier nog steeds uitstekend, ook de vrijheid, je kan bouwen wat je wil, en de mogelijkheid om een aardig stuk grond te hebben. Het leef klimaat wat relaxed is en natuurlijk, elke morgen wanneer ik met een strak blauwe lucht op sta met open ramen en buiten kan ontbijten, dat maakt véél goed…
Ja en of, geluidspolutie is echt mijn grootste probleem hier
en ik die dacht dat die “afrikaanse mentaliteit” een puur verschijnsel was van hier in Bahia
en op die burocratie moet je soms laaaaang wachten
daartegenover staat dat er veel minder regelneverij is dan in de “lage landen” en je veel vrijer bent in je doen en laten (al zie ik daar de laatste jaren wel een evolutie in van het “laisser faire laisser passer” systeem wat te beperken)
dat héééérlijke klimaat daar blijf ik ook voor vallen, al denk ik dat het in Bahia wel een stuk aangenamer (en vooral constanter, gemiddelde dagtemp is door het jaar heen tussen 28 en 31°) is dan in het zuiden
… behalve vandaag … deze morgen lijkt dondergod Thor persoonlijk te zijn afgezakt naar Salvador om ons in klank- en lichtspel te voorzien
Nou ik hoop dat het de lezer, en eventuele potentiële migrant, stilaan duidelijk wordt dat Brazilië heel wat te bieden heeft.
Wil je de stap zetten naar hier ?
Dan moet je er gewoon klaar voor zijn.
Mensen die eventueel eens Bahia willen ontdekken dmv een gepersonaliseerde rondreis in een partikulier voertuig mogen mij altijd een seintje geven
Tropische groet
Ixke
goed beschreven en denk dat t wel zo´n beetje voor alle brazilie-immigranten geldt.
Ik denk idd zoals Silencio zegt dat t in t noorden qua stroom en waterverzorging wat meer problemen geeft dan in t zuiden. Hier eigenlijk nooit, hoogstens een keertje per jaar voor een paar minuten. Internet doet t ook goed maar wel voor de hoofdprijs (R$100,00 met 2Mb )
En wat t lawaai betreft klopt ook helemaal. Hier op de pousada kan ik de gasten gelukkig nog redelijk onder de duim houden met :´huisregels´ als dit niet werkt mijn argument´als ik nou mijn CD van Mozart nou eens op hetzelfde volume zou zetten zou jíj dat fijn vinden´. Heb dan wel geen CD van mozart maar dat weten zij niet. En als dat nog niet werkt mogen ze vertrekken. Lastiger is t als de overbuurman zijn huis verhuurt en de muziek tot 07.00 voluit staat. En om 11.00 al weer aan.
Wij krijgen merendeels argentijnse gasten en opvallend is dat die nooit herrie maken. Maar ja zoals eerder ook al geschreven is dit zijn de hoogseizoenperikelen en dan mn nieuwjaar en carnaval. Nu is t hier bv weer zalig rustig, enkel het geruis van de zee op de achtergrond, het zingen van de vogels (en gekras van de toekans…), 28C en strakblauwe lucht… Dan wil je toch echt niet terug naar Nederland!
Marcel jongen, wanneer is het jouw verjaardag ?
dan zorgen we met zn allen dat jij een Mozart-cedeetje toegespeeld krijgt
… just in case:zon02:
Wij hebben ook, zoals Marcel schrijft, regelmatig geluidsoverlast gedurende het hoogseizoen. Als je alles bij elkaar optelt kom ik aan maximaal aan zo’n 20 - 25 dagen per jaar dat het tot laat in de nacht flink doorgaat. Het is zo’n kleine twee maanden druk maar niet altijd gepaard met herrie. Daarna is het hier ook erg rustig, stil en lijkt het wel of we op het platteland wonen.
Het is me vaak opgevallen dat veel Braziliaanse toeristen uit São Paulo zich komen uitleven en even vergeten dat er ook nog mensen wonen aan de kust. Als je mensen aanspreekt dat het geluid te hard is reageren ze meestal: oh sorry, dat hadden we niet in de gaten! Ook jonge knapen reageren meestal onverwacht beleefd! Veel mensen hebben blijkbaar simpelweg niet in de gaten dat ze overlast geven voor anderen omdat ze primair in hun eigen wereld leven. Ik heb het idee dat veel Brazilianen een beetje anarchistisch zijn en precies dat doen wat ze willen totdat iemand iets zegt… Ik moet eerlijk zeggen dat die wat anarchistische inslag mij wel bevalt, mensen zijn niet voortdurend met anderen bezig lijkt het wel. Dat schept (leef)ruimte en ieder doet zijn ding. Ook dat is een kant van Brazilië die ik meestal heel prettig vindt maar ook negatieve kanten heeft, vooral als je zaken moet regelen of afspraken hebt.