Emigreren... Frankrijk of toch Spanje?

Lieve mensen

Wat een leuke website is dit zeg ! Echt enorm veel informatie te vinden …
Mijn vriend en ik (en evt. zelfs ook mijn ouders) zitten er aan te denken om te emigreren naar een ander land binnen Europa.

We willen naar (zuid)frankrijk of naar Spanje… we willen eigenlijk vooral naar een land met beter temperaturen, meer ruimte, en een groter huis + grond om een bed & breakfast + paardenranch te kunnen starten.

Als ik informatie opzoek over spanje en/of frankrijk, zie ik door de bomen het bos niet meer…
Wie wil mij het een en ander vertellen aan ervaringen?
Woon/werk jij in frankrijk / spanje ? Hoe bevalt dit?? Wat voor werk ben je gaan doen?
Hier in NL heb ik de HBO-V gedaan en ben dus verpleegkundige. Ik lees vaak dat je met een bed & breakfast niet genoeg verdiend… is het denken jullie mogelijk om in spanje/frankrijk als verpleegkundige ernaast te werken?

ALLE info is welkom! dus zowel op werk en woongebied…

dank je wel

groetjes van Kim, 26, Almere :vak02:

Hallo Kim,

Wat een grote onderneming om met de familie te gaan emigreren!
Er zijn veel voordelen om naar een heerlijk land als Frankrijk of Spanje te emigreren.

Ikzelf loop nu stage in Spanje, Barcelona. Een heerlijk land om te verblijven voor een paar maanden maar ik weet niet of dat ook zou gelden voor mijn hele leven.

Een vriendin van mijn ouders is op haar 19e naar Spanje geemigreerd, ook vooral om het lekkere klimaat en de spaanse cultuur. Ik ben laatst een paar dagen bij haar geweest en ook zij heeft het hier na 20 nog best moeilijk.
Het spaanse klimaat is heerlijk, de cultuur is lekker alles rustig aan maar toch een hele verandering voor ons nederlanders. Vooral op het gebied van de overheid is het hier stukken minder en de huizen/grond is ook niet goedkoop. En ze hebben hier vooral last van de economische crisis, dat kun je niet met hoe het in nederland is vergelijken.

Het klinkt nu misschien allemaal wat negatief maar het zijn gewoon wat dingetjes waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk is Spanje en Frankrijk een erg groot verschil!

Ik hoop dat je frans of spaans kunt anders wordt het vooral in het begin erg moeilijk maar als je zo ingeburgerd ben gaat het natuurlijk snel.

Erg leuk idee om een bed&breakfast te beginnen! De lonen hier in Spanje zijn extreem laag vooral als je niet echt een goede opleiding hebt maar werk als verpleegster zou je er altijd nog naast kunnen doen.

Ben erg benieuwd welk land je uiteindelijk gaat kiezen!

OHCarlos
(Oh-Holidays)

Bedankt voor je reactie ! :wereld: Erg leuk!

Ik dacht juist dat huizen/grond in het buitenland (spanje/frankrijk) wel een stuk goedkoper zijn dan in Nl … dat is mede de reden voor het vertrek. Maar dit is dus niet het geval??
Ik vind namelijk allerlei (voor NL termen) grote huizen op internet… voor 2 ton… waar je hier in NL wel 6 ton voor betaald… en dan zit er in het buitenland ook nog eens een stuk grond bij… Hoe zit dat dan?

Wat ik mij momenteel afvraag: hoe doen al die mensen het ?
En dan heb ik het over hypotheek / betalen van je koophuis.
Kijk, wij hebben nu een hypotheek (260.000) … maar ja… straks is het verkoop huis… en hup weg hypotheek … en dan?
Doen AL die mensen het van hun overwaarde? Eigen vermogen?
Of kan je goed aan een hypotheek komen in spanje/frankrijk?

Ik ben erg benieuwd naar de reacties…
groetjes Kim :dag:

Ik dacht juist dat huizen/grond in het buitenland (spanje/frankrijk) wel een stuk goedkoper zijn dan in Nl … dat is mede de reden voor het vertrek. Maar dit is dus niet het geval??

Ja dat idee heb ik dus ook. Wij hebben nog geen concrete plannen, maar het begint zo vaak te kriebelen dat we het nu veel serieuzer beginnen te overwegen. Deels zijn wij financieel onafhankelijk, deels kan ik mijn werkzaamheden zoals ik die hier verricht (o.a. schrijven), ook daar ten uitvoer brengen.
Groetjes,
Mo