Wie heeft er net als wij plannen voor emigratie naar B.C. ? We denken aan Victoria / Vancouver Island, maar willen eerst nog gaan kijken…
We zitten nog helemaal aan het begin van het traject en hebben nu nog wel wat basisvragen ;
Kan iemand ons vertellen hoe het zit met het basisschool-systeem ?
Hoe kunnen we van hieruit daar werk vinden, hoeveel vakantiedagen heeft men daar… nou ja kortom… wie heeft al wat ervaringen opgedaan in die regio en kan ons een beetje op weg helpen?
Voors en tegens zijn ook erg welkom.
allereerst; n fantastische keuze!!! Echt super! Zoveel relaxter dan in NL en supermooie omgeving!
Zeker in Victoria draait het om toerisme, dus als je in die richting werk zoekt …! Werk vinden is zeker in niet makelijk, bedrijven hier kunnen zich niet relativeren tot bedrijven in NL en ook gebrek aan hun kennis van de nederlandse arbeidsmarkt helpt niet! Werk vinden vanuit NL lijkt me praktisch onmogelijk! Vakantiedgn? Tja voor zover ik weet is dit niet echt geregeld, cao’s kennen ze hier bijna niet en bedrijven die bij n “union” zijn aangesloten zijn erg schaars. Bij n aantal bedrijven is dit geregeld in de secundaire arbeidsvoorwaarden maar over het algemeen moet je hier zelf voor sparen en onbetaald vakantie opnemen.
Hoe het schoolsysteem hier precies werkt… nog (steeds) geen flauw idee!
Veel suc6!
Hoi Paul,
Bedankt voor je reactie. Zo lijkt het wel een beetje alsof het daar helemaal niet zo goed geregeld is? Als ik mag vragen ; is het tegengevallen dan, of is dat alleen het stukje ‘werk’?
Als je daar in de buurt woont/werkt, misschien wil je ons wat tips geven van eh ‘ga daar en daar eens kijken’ of ‘die plek moet je gezien hebben’ ???
Ach zo “goed” als in het in NL geregeld is met alle cao’s etc vind je echt bijna nergens! Zeker de grote bedrijven hebben sec. arbeidsvoorwaarden die dit gat opvullen. Denk aan medische verzekeringen, vakantie, toeslagen/bonussen etc. Ik woon in Vancouver en ben nog opzoek naar werk. Heb je je al verdiept in de immigratie regels? In principe moet je n baan vinden waarvan de baas kan aantonen dat ie jou nodig heeft en dat je door je kwalifikaties geen baan van n Canadees inpikt! En dit voordat je een aanvraag voor n visa kunt indienen. Nu ben ik nog maar net 30 en kwam nog net in aanmerking voor n zgn Holiday visa. n visa voor n jaar met werkvergunning. Alle info hierover vind je op de website van de ambassade.
Voor de rest heb ik nog niet echt de toerist uitgehangen dus kan ik je geen raad geven van ga hier eens kijken en daar. Maar Vancouver opzich is zeker de moeite waard en ook Vancouver Island is ronduit schitterend! V Island is net zo groot als NL en er wonen zo’n 750.000 mensen tegenover 16 miljoen!!! in NL! Ben zeker van plan om metertijd hierheen te verkassen en n leuk huisje in de bossen op de kop te tikken!
Anyways veel suc6 en als je echt wil gaan: gewoon blijven zoeken naar mogelijkheden etc.
Waar n wil is, is een weg!
Groetjes
Steden zijn altijd duurder dan ergens in n dorpje. Zit nu in n 2 kamer app (ong 500 sqr ft) voor $860 p/m. Dit is dan wel midden in het centrum van Vancouver. Tegenover bijv Amsterdam valt dit best mee. Maar inkomens liggen over het algemeen dan ook iets lager dan in NL. Buiten de steden vallen de prijzen best mee en als je de tijd neemt kun je best iets heel leuks op de kop tikken voor n meer dan schappelijk prijs. Zo zagen wij pas geleden een 5 kamer huis op iets minder dan n acre voor $275.000, ongeveer n half uurtje van downtown Victoria! Voor dat geld heb je downtown Vancouver n klein 1 kamer app! Okanagan Valley schijnt ook erg mooi te zijn! Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar Vancouver Island en dan iets dicht bij de oceaan!