wie heeft er voor mij tips m.b.t emigreren naar canada.ik bedoel,wonen,werken,mijn man is ict,waar is veel werk. en onze zoon van 13jr gaat ook mee,scholing enz. we willen evt naar de oostkust,wie heeft tips. alvast bedankt:dag:
Hallo Marjolijne,
Allereerst: welkom op WereldWijzer!
In Canada is het inderdaad niet al te moeilijk om als ICT-er aan de bak te komen. Het land is hard aan de weg aan 't timmeren op het gebied van technologie en loopt, wat dat betreft, net iets achter op landen als Nederland. In bijna alle steden is wel wat te vinden, maar vooral in een aantal grotere steden (Toronto en Montréal) zitten een tal van grotere ICT-bedrijven. Ook scholing is geen probleem, alhoewel er in het middelbaar onderwijs (high school) geen verschillende niveaus zijn, zoals we dat in Nederland kennen (vmbo, havo, vwo). Mocht je in de provincie Québec terechtkomen, dan heten deze scholen CEGEP en werkt het net iets anders dan in de overige provincies.
Werk je zelf overigens ook?
De Canadese immigratiedienst heeft verschillende programma’s om te immigreren: Skilled Worker (hoger opgeleid of een beroep waar grote behoefte aan is), Provincial Nominee (pronvincie is op zoek naar mensen met speciale capaciteiten) of Investors/Entrepeneurs (je wilt grootschalig investering in het land of een eigen bedrijf starten met groot startkapitaal).
Als immigrant moet je wel interessant zijn voor het land. Ze willen zeker weten dat je een baan vindt en dat je iets kan toevoegen aan de lokale omstandigheden. Zo zal Mark de automonteur niet zo snel geaccepteerd worden, omdat er al talloze mensen zijn zoals hij die nog een baan moeten vinden. Banen wegkapen van Canadezen die het hard nodig hebben, zullen ze niet toelaten. Daarom kunnen dit soort procedures best veel tijd in beslag nemen.
Voor meer informatie, zie:
- het speciale forum:Wonen & werken in Canada;
- het algemene informatietopic: Informatie over wonen en werken in Canada;
- website van Citizenship & Immigration Canada (CIC).
Succes!