Mijn vriendin en ik gaan in 2017 beginnen aan een wereldreis.
Tijdens deze wereldreis willen we ook een aantal weken backpacken in Indonesie.
Nou is mijn vraag is het een beetje makkelijk om van eiland tot eiland te reizen (met de boot??) en is dit duur? of handige tips…
We willen natuurlijk zoveel mogelijk zien. Of is het dan beter om je meer op 1 wat groter eiland te richten, zeg Bali?
Maar dan vraag ik me weer af of Bali te cliche is en er vele mooiere, minder toeristische plekken te ontdekken zijn dan Bali. (kreeg al Raja Ampat als tip)
Leuk dat jullie ook Indonesie willen aandoen tijdens jullie backpack wereldreis.
Ik neem aan dat je er nog niet eerder bent geweest?
Indonesie is bij uitstek een backpack land en ik weet zeker dat jullie versteld zullen staan.
Ik denk dat jouw vragen eigenlijk te algemeen zijn om er een eenduidige reactie op te geven. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je nog geen reacties op deze post hebt ontvangen.
Sommige eilanden zijn gemakkelijk met de boot te bereiken. Is ook makkelijk te regelen en spotgoedkoop.
Voor andere eilanden geldt dat weer niet. Indonesie bestaat letterlijk uit duizenden eilanden. Een gemakkelijke reactie op jouw vraag is er dus niet.
Je zegt voor enkele weken naar Indonesie te willen. Op zich zou je die makkelijk met alleen maar Bali kunnen invullen. Eilandhoppen is natuurlijk ook goed mogelijk in een aantal weken (afhankelijk) van welke eilanden.
Ik proef dat jullie nog echt in de orientatiefase zitten. Mag ik de sectie met de reisblogs over Indonesie in dit forum aanbevelen? Ik weet zeker dat jullie hier veel inspiratie over bestemmingen in Indonesie uit kunnen halen.
Ja we zitten nog in de orientatiefase We zijn er inderdaad nog nooit geweest, maar horen alleen maar goeie verhalen en zien alleen maar mooie dingen. Daarom vinden we dit beide een Must-go voor onze reis.
Je zegt zelf al ene eiland is wel makkelijk te bereiken per boot en ander niet. Wij zijn dan ook opzoek naar een eilandenGROEP wat we al backpackend en bootreizend kunnen bezoeken. Zijn er minder toeristische eilandengroepen die we kunnen “ontdekken” tijdens onze reis?
Je zegt zelf eilandhoppen is mogelijk, heb je wat aan te raden?
“Iedereen” gaat naar Bali, dat is wat ik bedoel met is misschien te cliche om te bezoeken. Indonesie is toch veel meer dan Bali.
Of heeft Bali echt alles? Alle schoonheden van Indonesie te vinden op en rondom Bali?
We zullen de reisblogs over Indonesie gaan raadplegen!
Het klopt dat Indonesië véél meer is dan Bali alleen. Bali heeft ook niet ‘alles’, maar wel veel, en dat is dan ook de reden dat er zo veel mensen heen gaan: een vulkaan, rijstvelden, stranden, cultuur (hindoeïstisch), nachtleven, en de toeristische infrastructuur.
Als je verschillende eilanden wilt bezoeken, zou je bijvoorbeeld vanaf Bali richting het oosten kunnen gaan, naar (Nusa Lembongan, Gili-eilanden), Lombok, Sumbawa, (Komodo) en Flores. Tussen al deze eilanden zijn bootverbindingen. Zoals overal in Indonesië kan het echter nooit kwaad om ook de opties voor vluchten te bekijken, want dat scheelt veel tijd en soms ook geld (zeker om bijvoorbeeld aan het einde van je trip vanaf bijvoorbeeld Flores terug te gaan naar Bali).
Minder toeristische eilanden(groepen) zijn er natuurlijk ook. Dat zijn er te veel om op te noemen eigenlijk, maar je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan Sumatra gecombineerd met kleinere eilanden voor de westkust of oostkust, of aan Sulawesi en de eilanden ten zuidoosten daarvan (o.a. Wakatobi), of aan de Molukken, of inderdaad Raja Ampat zoals je zelf al noemde. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Qua toeristische infrastructuur is Indonesië het meest ontwikkelt op Bali en Java, en enkele andere plekken zoals delen van Lombok en Flores, het gebied rond Manado (Noord-Sulawesi), het Tobameer op Sumatra, etc. Als je buiten de gebaande paden gaat is vervoer en onderkomen natuurlijk vaak minder frequent, comfortabel en betrouwbaar. Vooral als je naar het oosten gaat (Raja Ampat) is het ook een stuk duurder.
Raja Ampat is zeker heel mooi en de moeite waard, maar dus relatief duur en moeilijker bereikbaar. Als je meer tips specifiek over Raja Ampat wilt, laat het dan maar weten.
Hoi Maria en Maurice,
Wij zijn op dit moment ook op wereldreis en heb veel aan dit forum gehad! Zelf dus ook maar eens wat vaker reageren. We zijn nu nog onderweg, in Argentinië…vorig jaar 2 maand gebackpackt in Indonesië, fantastisch!
Wij hebben ervoor gekozen om Bali over te slaan, vanwege te veel negatieve reacties van anderen onderweg (te druk, te touristisch, te ‘gebaand’) ik ben ervan overtuigd dat er ook mooie en rustige plekken zijn, maar onze ene dag Kuta vanwege de vlucht naar Perth was vreselijk.
Wij zijn begonnen in Sumatra en vonden dit het meest pure, rustige, vriendelijke eiland. Hebben hier het meest van genoten. Met name de bevolking is hier nog niet verpest door de touristenstromen…dus geen opdringerige toestanden zoals in Bali en grote delen van Lombok.
Wij zijn op Sumatra, Java, Lombok, Gili air en Flores geweest, in totaal 2 maanden. Mochten jullie nog vragen hebben…laat maar weten!
Het is ook een beetje de vraag wat jullie leuk vinden. Heel erg druk, of juist rustig? Basic of wel beetje luxe? Cultuur, natuur, duiken etc.
Wij zijn nu 3 weken in Bali. Verder weet ik weinig van Indonesie. Bali is heel eenvoudig te combineren met Java en Lombok. En ik denk ook wel goed met Flores. Bijna heel Indonesie is islamtisch. Bali is daar een uitzondering op en is hoofdzakelijk hindoeistisch.
Het zuiden van Bali (kuta) schijnt heel druk te zijn en lijkt op de kustplaatsen die wij in Spanje kennen, veel Australische jongeren komen hier zuipen. De rest is dat veel minder. Wil je echt back to basic dan heb je voor de kust nog Nusa Penida. Daar komt slechts een handjevol toeristen en is de toeristensector ook nog nauwelijks ontwikkeld.
Bali is wel een beetje een voor de hand liggende keuze, maar wel een heel mooi eiland. Westkant van Java (vanaf jogjakarta) schijnt ook,heel mooi te zijn met Borobudur, vulkanen Bromo en Ijen. Volgens mij ben je van Java binnen uur met ferry op Java. Ik gok 2 uurtjes tussen Bali en Lombok. Daar tussenin liggen de gili eilanden. Dat zijn 3 eilanden, 1 heel klein en rustig, 1 party eiland enndie ander zit er beetje tussenin. Flores schijnt ook mooi te zijn. Voor de kust van Flores liggen Komodo nationaal park. Hier vind je de komodovaranen en schijnt het heel mooi duiken zijn.
Je hebt het over de oostkant. De westkant is trouwens ook mooi hoor.
De veerboot van Bali naar Lombok doet er zo’n 5 uur over. Met een ‘fast boat’ kan je wel in ongeveer twee uur van Bali naar Lombok, maar dat is ruim 10x zo duur als de veerboot, dus dan kan je net zo goed met het vliegtuig gaan (als je naar Lombok gaat. Als je naar de Gili-eilanden gaat is zo’n fastboat wel nuttig).