Eigendom Mersin Erdemli Ayas

Zijn er leden die in deze streek een eigendom gekocht hebben? Waarom zou ik hier kopen en niet in Antalya, Alanya of Bodrum?

Is dit echt de place to be in de toekomst. Is het niet te duur om er te geraken?

Dus veel vragen! Wie kan er mij helpen?

Een apart vraagje : waarom zijn er aan de appartementsgebouwen bij het zwembad altijd van die glijbanen? = lawaai + onderhoud en snel uit de mode?

marsoub :confused:

Mersin is in opkomst,groeiende en qua huizen-investeerders interressant,alleen qua bereikbaarheid is er een probleem;hetzij via Antalya,of Adana;laatste geeft problemen buiten toeristenseizoen;maar is niet onoverkomelijk…je kunt vanaf Antalya een binnenlandse vlucht boeken of de bus pakken naar Mersin.

Het zijn’‘onontgonnen’'gebieden die in de toekomst best wel eens kunnen groeien…het is koffiedik kijken;nu zijn de gevestigde badplaatsen in trek,maar hoe is dat bvb.over 5 jaar?

Hallo Marsoub,

Ik heb vorig jaar een appartement gekocht in Cesmeli (gelegen naast Erdemli)op Liparis 3, vlak bij zee. Voor het ogenblik is men daar nog volop aan het bouwen aan verschillende nieuwe projecten. De prijzen in vergelijking met andere delen van Turkije liggen nog zeer goedkoop. Doch ieder jaar stijgen deze met ongeveer 20 %. Dus moest ge interesse hebben is het nu de moment op een koopje. Wat betreft de waterglijbanen, die zijn erbij op alle appartements complexen, voor de kinderen. Het is er inderdaad redelijk druk, doch enkel in de maanden juli en augustus (vakantie kinderen) Het zijn ook vakantie appartementen. Wij wonen voor het ogenblik in België en van daaruit hebben wij vele mogelijkheden om een vlucht te boeken (Turkish Airlaines). Niet het goedkoopst, doch steeds lijnvluchten en verzorgd, beter dan de vele charters. Moest je interesse hebben dan kan je altijd privé met mij contact opnemen voor al je verdere vragen.
:dag:
Groetjes,

Walter

Beste Walter,

Over welke bedragen praten we dan?
En inderdaad,Turkish Airlines is niet goedkoop,daarbij optellend het rendement om uberhaubt te investeren in het onroerend goed ter plaatse nu we in een economische crisis zitten op langere termijn;bij welke bank zou je zoiets financieren?

Hallo Hans,
De prijzen van de appartementen verschilt naargelang het nieuwbouw of om herverkopen gaat. Ik heb hier echter 2 websites waarop zowel nieuwe projecten of herverkoop staan. De verschillende prijzen staan ook vermeld.
De websites zijn : 1) http://www.liparis.be/main.php = Liparis 3 en Liparis Park (herverkopen) Ook staan er nieuwe projecten op deze site.
2) http://www.mersinhomes.eu/home.aspx?id=155 = 6 verschillende nieuwbouw projecten en verschillende herverkopen.
Wat betreft het rendement van deze appartementen kan men maar 2 a 3 maanden inkomsten van verhuur garanderen. Voor de financiering van een appartement is het mogelijk, via een makelaar, om een lening te krijgen in Turkije.

Groetjes,

Walter

Ik ben ondertussen eens gaan kijken terplaatse. Alleen en zonder agenten, of verkopers. Van de Liparis mega projecten tot de kleine Elissa en Larissa projecten, aan zee en niet aan zee. Ook daar is er nu een standstill heb ik de indruk. De crisis speelt daar ook…projecten starten niet of worden uitgesteld. Dit neemt niet weg dat er ginder (ondanks de nu dure vluchten en ga zeker niet in juli of aug want dan zijn de vluchten ultra duur) mogelijkheden zijn.
Het deed me denken aan Spanje 35 jaar geleden : mooie projecten maar minder proper er rond, maar dit komt op termijn ook wel goed. Er is zowaar veel te zien en te doen in de omgeving. De mensen zijn nieuwsgierig (wij ook) maar zeer vriendelijk en behulpzaam. Barrière is wel de taal. Aanleren is volgens mij een must als je er langer wenst te blijven.

Ik moet toegeven dat de afwerking vd appartementen doorgaans van zeer goede kwaliteit is , al geef ik dan een voorsprong aan de Elissa en Larissa projecten waar de afwerking en de gebruikte materialen uitstekend zijn. Beter dan deze van vb Liparis 5 die daar als een kroonjuweeltje wordt aangeprezen. Er is keuze in alle soorten en grootten van appartementen de ene al betaalbaarder dan de andere. Prijzen gezien tussen de 40.000 en de 225.000 €

We gaan nog eens terug in een andere periode en dan zullen we een beslissing nemen.

Ik zou voor het ogenblik geen off-plan project kopen in Turkije en ik zou niet kopen in een onafgewerkt complex. Het is hier inderdaad ook crisis en veel bouwaannemers gaan failliet. Ook sommige makelaars sluiten reeds hun deuren. dus heel goed opletten als je hier iets koopt.
Een heel goede raad ,koop alleen afgewerkte woningen dan weet je zeker dat er een tapu en iskan op afgegeven kan worden.Wij verkopen zelf nooit meer off-plan.
Ik heb hier sinds jaren een makelaarskantoor in Kusadasi en zie hier hetzelfde gebeuren. Prijzen dalen, en er is heel veel nog niet afgewerkt. En er zijn heel veel of-plan projecten nog niet gestart alhoewel mensen reeds een voorschot betaalden.Alleen de kwalitietswoningen worden nog verkocht.
Maar als je denkt aan een prijs van 60.000 tot 225.000 euro ,wel dan heb je hier in Kusadasi zeker ook een super luxe appartement met 25 jaar waarborg op de bouwconstructie. En de luchthaven van Izmir is maar 8O km.
Wij zelf verkopen niet in de streek Mersin, te ver weg om controle te houden hoe alles verloopt.
Met vragen steeds welkom.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hoi Franka.

Ook wij overwegen om een eigendom te kopen in Turkije. We weten nog niet juist waar maar het zal er wel komen hoop we. We zitten nl. nog met enkele vragen. Ik denk dat je de juiste persoon bent aan wie ik een vraagje mag stellen gezien je al jaren eigenaar bent van een immokantoor. De vraag is als volgt: welke rechtsheldigheid heeft een immo kantoor in de Turkse wetgeving? Ik bedoel als jullie iets verkopen, welke zaken, papieren enz, zijn jullie wettelijk verplicht uit te voeren en na te zien, eer dat een immokantoor zijn klant groenlicht mag geven tot kopen? En indien de voorwaarden niet vervuld zijn kunnen de kopers verhaalhalen op het immokantoor indien het niet overeenstemd met de afspraak of de deontologische wettelijke kode van de Immokantoren? Bij wie kan men eventueel dan terecht om dit aan de kaak te stellen?
Met dank bij voorbaat voor het antwoord :thumbsup: :slight_smile:
Isydr48

Hallo Ysydr48,

Om hier een makelaarskantoor te openen moet je een licentie hebben,een handelsregister en aangesloten zijn bij een vereniging van Makelaars in Turkije. Hier in Kusadasi is dat Kusemder. Als je dan als makelaar iets verkeerd doet tegenover je klant kan je daar terrecht met je klachten en helpen die je ook gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de makelaar in fout. Dus, als de makelaar fout zit dan kan hij zijn vergunning kwijt geraken en zal zijn zaak moeten sluiten.
Helaas zijn niet alle makelaars aangesloten want om aangesloten te zijn moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen.

WAt moet een makelaar wettelijk doen voor hij groen licht mag geven voor een aankoop ?
Dat is normaal heel veel,ook niet iedereen doet dit . Bij de meesten is het proberen te verkopen en daarna,trek Uw plan.Zeker als je off-plan koopt.

Hij moet minstens helpen bij het opmaken van een goede verkoopsovereenkomst tussen de koper en de verkoper.Liefst met tussenkomst van een notaris of advokaat.Helpen bij de aanvraag van de Tapu en ervoor zorgen dat de Tapu er werkelijk komt. Bij nieuwbouw is dit makkelijker dan bij een oudere bestaande woning.Vooraf je taxnummer gaan aanvragen in het taxkantoor. Heb je voor alles wat je hier doet nodig.

Een makelaar moet ook nakijken of er nog schulden open staan op de woning . Bv onbetaalde electriciteitsrekeningen, waterrekeningen, telefoon en of de jaarlijkse tax betaald is geweest op het gebouw. Ook nakijken of er een Iskan is op de woning.
Bij nieuwbouw moet een makelaar nakijken of de aannemer van het project zijn beloftes houd. Alles in een contract vermelden, bv. als er bepaalde garanties beloofd worden, of als er extra werken moeten uitgevoerd worden. Nakijken of het project alle wettelijke vergunningen heeft om te bouwen.
Daarom verkopen wij nooit in een project waar we niet zeker zijn dat het afgewerkt is of afgewerkt zal worden.We verkopen dan ook liefst van aannemers die garantie geven op de constructie. Blijken er gebreken te zijn na aankoop dan ook gaan we met de klant naar de aannemer om hem op zijn gebreken te wijzen en hem de herstelingen te doen uitvoeren.

Bij het verkopen van bouwgrond moet de makelaar nakijken of het wel degelijk om landbouwgrond is die verkocht word of als het landbouwgrond is. Op het kadaster navragen wat er mag gebouwd worden op die grond.

Dit is niet verplicht .Een goede makelaar helpt dan de klanten verder te begeleiden met een extra gratis service bij het inrichten van de woning, water en electriciteitrekeningen op eigen naam overdragen,telefoon en internet enz…verzekering afsluiten tegen aardbeving, brand ,waterschade, diefstal enz… ,bankrekening gaan openen,verblijfsvergunning helpen aanvragen,eventueel raad geven bij het aanvragen van een werkvergunning. Een auto aankopen.Advies geven bij het overbrengen van meubelen uit Belgie of Nederland. Wij zijn soms meer dan 1 jaar bezig met 1 klant om hem met alles en nog wat te helpen. Tenslotte zijn de meeste kopers niet op de hoogte hoe alles hier verloopt en voelen zich verloren als we niet helpen.En hier een woning kopen verloopt totaal anders dan bij ons in Belgie of Nederland.
Je kan je makelaar gerechtelijk verantwoordelijk stellen als hij U verkeerd heeft ingelicht.Daarom nemen wij er ook altijd een notaris of advokaat bij om nog meer zekerheid te hebben dat de klant niet in problemen terrecht komt na aankoop.

Met meer vragen steeds welkom,
[EMAIL=“francoisevanhaesebrouck@hotmail.com”]francoisevanhaesebrouck@hotmail.com

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Franka, bedankt voor de snelle reactie.:chin:
Wat een boterham zeg niet te onder schatten.Maar als ik tussen de regels lees, geef je aan dat vele kantoren niet in orde zijn met de wetgeving.
Dus wat mij te doen staat als ik goed begrijp is gaan kijken naar de site, allee ik veronderstel dat de federatie er een heeft, in de streek waar we eventueel willen gaan kijken om te kopen, zoals bv. Kusadasi, dus “Kusemder” in dit geval. En daar vinden we de namen van de aangesloten immokantoren. Dit is dan toch al één zekerheid. Je schrijft dat er vele kantoren niet aangesloten zijn bij de plaatselijke immovereniging, federatie,treden de autoriteiten dan niet op tegen die immokantoren?
Zo en nu aan het werk, opzoek naar een geregistreerd kantoor. Ah, welk is de naam van uw kantoor eigelijk. Indien we zouden besluiten naar de streek van Kusadasi te komen dan kunnen we bij u eventueel binnen wippen.
Groetjes Isydr48. :zon02:

Als je een erkend makelaarskantoor binnenkomt in Kusadasi moet je het kenteken van Kusember aan de muur zien hangen.Daarin hangt de foto van de persoon die de licentie heeft en het nummer waarin hij bij de federatie is ingeschreven.
Het kenteken van Kusember moet ook vermeld staan op de webste.
Ons kantoor noemt Immoturk Internationaal,belgisch nederlands makelaars kantoor.Ons kantoor ligt dicht bij de grote haven waar de passagiersboten aankomen .
Onze website moet nog aangepast worden omdat er tegenwordig zoveel aanbiedingen komen dat we niet meer kunnen volgen.
Maar ik ben zelf weinig op kantoor omdat ik heel veel onderweg ben met mijn turkse partner. Ik werk reeds 10 jaar samen met hem.We verkopen niet alleen in Kusadasi, we verkopen over gans Turkije. We gaan overal terplaatse om klanten te helpen,zowel in Bodrum, Marmaris, Dalyan Fethiye,Antalya, Side en noem maar op.
Het liefst gaan we gericht zoeken naar wat de klant echt wil en helpen hem onderhandelen met de eigenaar over de aankoopprijs.
Dus om het even waar je iets wil kopen kunnen we helpen.

Schrik niet ,maar in Kusadasi alleen zijn er meer dan 5OO makelaarskantoren. Wat kan men daartegen ondernemen ??? Iedereen kan hier een kantoor openen als ze een handelsregister aanvragen.Daarom is het zo moeilijk een keuze te maken als je in Turkije iets wil kopen.
Koop bij een makelaar die reeds lang bestaat,die heeft ervaring want nieuwkomers komen en gaan elk jaar.
Een verkoper van een juwelierszaak,tapijtwinkel, hotelpersoneel, restaurantpersoneel, iedereen probeerd hier huizen te verkopen. Zo werkt het hier nu eenmaal in Turkije.
Mensen raken hier met een turk bevriend die het goed kan uitleggen en ze vertrouwen die dan en zo lopen ze soms in de val.
Het is maar als er iets fout gaat dat er ingegrepen word. Maar dan is het te laat.Vandaar dat de concurentie zo hard geworden is ,vroeger was Kusadasi vol goudwinkels, en nu zijn er meer makelaars.En zo is het in alle badplaatsen in Turkije.
Altijd welkom als je in Kusadasi komt.
Liefst eens opbellen als je me wil spreken; 0090 536 717 28 40

ook met prive vragen steeds welkom
francoisevanhaesebrouck@hotmail.com

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Dag Franka,

Alle projecten zijn daar (Mersin) gestart. Men bouwt er dus nog. De uitgestelde vb Elisa Marina is maar gepland tegen 2012 en klanten die daar gekocht hebben werd een ruiloptie voorgesteld in de andere projecten.
Hoe gaat het echter bij u daar in de reeds “bekende” toeristische zone. Zijn er al veel herverkopen? Ik zoek dus nog altijd. En ik denk dat er enkele occasies moeten zijn, ook bij u. Hier aan de kust staat de helft van Knokke te koop dus ik denk dat het ginder ook zijn gevolgen gaat hebben. Fortis weegt bij de vlamingen zeer zwaar door en veel centjes zijn er verloren gegaan.

Hallo Marsoub,

Inderdaad ook hier in Kusadasi en de streek Bodrum zijn er veel herverkopen,maar die zijn enkel intresant als de eigendom van een turkse eigenaar is die dringend geld nodig heeft.
Buitenlanders willen in een herverkoop steeds teveel verdienen.

Maar hier zijn er in mooie afgewerkte projecten wel nog koopjes te doen.
Alhoewel de heel mooie nieuwbouw appartementen van 2 HEEL Grote turkse aannemers nog steeds heel goed verkopen in Kusadasi.Maar die leveren dan ook echt kwalitieit en service naar de klanten toe.Maar ook de rijkere turken kopen nog goed in Turkije.
Zoals ik reeds meerdere malen verteld heb, ik verkoop nooit off-plan projecten. Daar zijn steeds teveel problemen mee.
Als je meer informatie wil kan je me altijd persoonlijk mailen.
francoisevanhaesebrouck@hotmail.com

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Opletten geblazen - de aannemer die de eigendommen bouwt is belangrijker dan de makelaar ! mersinhomes bv werkt samen met een aannemer die in grote financiële problemen zit - opletten maw !

Hoi daar, Franka (Françoise van Immoturk) fijn je te hebben terug gevonden.
Hier Redgytje, goed te zien dat jullie, Ishan en jij, nu zoveel wetelijks moeten doen voor jullie klanten of dat je wordt geschorst door de Kusember, nog nooit meegemaakt maar moet de eerste maal zijn hé. Vroeger was het anders weet je nog. En de wettelijkheid van het mogen uitbaten van een vastgoed kantoor intresseerd mij wel om eens na te gaan wat die Kusember ledenlijst betreft. Ja jong t’zijn tijden hé, en de tijden en wetten veranderen hier zo snel hé in Kusadasi.
Groetjes :tssk:

Dag exp01,

waar haal je dit vandaan? Is dit werkelijk zo. Ik dacht dat de projecten overgenomen werden door een belgische investeringsmaatschappij? of is dit ook weer uit de lucht gegrepen.
marsoub

De appartementen zijn inderdaad overgenomen door een Belgische investeringsmaatschappij … Er zijn dus bijgevolg geen financiële problemen bij de aannemer.

Hoi Franca, heb al een tijdje zitten kijken op dit forum omdat we ook waarschijnlijk een eigendom zouden willen verwerven in Turkij, zie mersin artikels, en je prachtige uitleg wat men zo al mag verlangen van een geregistreerde makelaar zoals Immoturk Internationaal. In je reactie van 17 03 spreek je er over dat een immokantoor moet zijn aangesloten bij de Kusember om rechtsgeldig te zijn en te mogen optreden als Immo-kantoor. Heb eens gekeken bij Kusadasi, en heb 9 namen gevonden in de ledenlijst van de Kusember, maar geen Immoturk Internationaal op hun leden lijst! Wat nu?. Het is toch al zo’n 10 jaar dat je in het vak zit en ik zou zeggen als ik zou aan gesloten zijn bij een bepaalde vereniging, die volgens u schrijven, wettelijk moet als immo-kantoor, zou ik toch zeeeeeeeer hard aandringen om mijn zo vlug mogelijk op hun lijst te zetten die publiekelijk is op internet. Ik heb nog iets vastgesteld, dat de Kusember zou lid zijn bij de Europese vereniging van immobielen kantoren, zie ook het logo op jullie site (die blauwe vaan met in cirkelvorm, de steren die de landen van de EU vertegenwoordigen), blijkt dat ze slechts " kandidaat lid" zijn( en dat al sins jaren, maar niet verder komen) dus niet aangesloten, dus ook geen rechtsgeldigheid hebben in Europa.
Ja jong, ik graak er niet meer aan uit, waar moeten we dan nog onze rechtsgeldigheid halen als er iets verkeerd gaat bij de aankoop van een eigendom?
Zoals Hans aanhaald, in een van de reacties betreffende” de tapu”, hoe kunnen we dan als nog weten of er geen “reukje aan zit”?

We zijn aan het uitzoeken waarom er op die website van Kusember inderdaad maar 9 makelaars vermeld staan, terwijl er zelfs 2 ervan reeds hun deuren gesloten hebben.
Terwijl wijzelf zeker lid zijn.Ik geef zeker meer uitleg hierover als ik uitleg bekom van Kusember zelf.
Het is inderdaad moeilijk als je hier iets koopt om rechtsgeldigheid te bekomen.
Maar wees gerust op de tapu staat alles vermeld ,en om zeker te zijn kan je altijd zelf naar het tapu kantoor gaan om meer uitleg en als ze U niet verstaan, want engels spreken ze er ook niet ,neem dan een beedigd tolk mee. Maar ook de makelaar kan met je mee gaan naar het tapukantoor en U de vertaling geven.
Maar er komt bij een aankoop tegenwoordig altijd een advokaat en een notaris aan te pas. Maar dat zijn dan wel extra kosten voor de klant. Maar de meeste willen het nu wel zo.Maar ik heb al verhalen gehoord dat zelf advokaten fouten maken.
Je krijgt zeker een antwoord over Kusember.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hoi Franca bedankt voor de snelle reactie. Je moet verstaan dat na wat alles is geschreven en gezegd over het verwerven van een eigendom in Turkije een mens geen vertrouwen meer heeft om tot een aankoop over te gaan. Nu je ook komt te zeggen dat zelfs de advocaten fouten gaan maken ( het zijn ook maar mensen OK, maar toch, het zijn geen kleine sommen die men daar laat), is ons vertrouwen nog meer geschokt en is de zin om tot een aankoop over te gaan nog verder weg. Sorry.
Ik wacht in spanning naar het antwoord betreffende de Kusemder, en kijk uit naar de aanpassing van de publieke lijst op internet.:dag: