Heel vreemde reactie van Erik_Mexico. Nog nooit zo iets negatiefs gelezen.
Ga er vanuit dat het niet goed met zijn bedrijf is gegaan maar vraag me af of het allemaal aan Mexico heeft gelegen. Het is waar dat het anders zaken doen is in Mexico dan in Nederland maar als je je daar aan kan aanpassen is er niets aan de hand.
Ik heb zelf een bedrijf in Mexico en ken hier ook vele buitenlanders die hier een bedrijf hebben en zeker zijn mening niet delen. Ben niet bekend met Puebla. Heb zelf een bedrijf in Tlaquepaque wat een deel van Guadalajara is.
Je hebt hier in Guadalajara ook wel afrekeningen binnen de drugs wereld maar die heb je zover ik weet ook in nederland. Volgens mij las ik dat er pas ook een politie agent neergeschoten was in Nederland in een winkel centrum. Was volgens mij sochtends.
Heb laatst begrepen dat ze de regels mbt to een FM2 willen versoepelen. Dit is een soort werkvergunning voor buitenlanders. Moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal geen probleem me had om deze te verkrijgen. Sterker nog toen mijn touristen visum verlopen was en dus illegaal in het land verbleef kon ik nog gewoon een werkvergunning aanvragen en die heb ik ook gekregen. Wel met een boete die ik moest betalen. Vraag me werkelijk af hoe men in Nederland had gereageerd als ik illegaal in het land verbleef en een werk vergunning ging aanvragen. Ik heb zelf het idee dat de regels in nederland veel strikter zijn dan in Mexico.
Toen ik mijn school starten had ik helemaal geen vergunning. Gewoon gestart en toen langzamerhand met de vergunningen aan de slag gegaan. Een soort vergunning gekregen waar mee ik kon starten. Was een tijdelijke vergunning voor 6 maanden tot dat de officiele vergunning geregeld was. Was geen probleem.
Je moet inderdaad wel op passen met mensen te vertrouwen hier maar 95% slaat werkelijk nergens op. Ik heb zelf verscheidenen mexicanen in dienst en heb wel eens problemen gehad maar niet meer dan ik in nederland zou hebben gehad.
Aangezien ik een school voor spaans heb en dus zo’n 250 buitenlanders per jaar over de vloer krijg kan ik je vertellen dat de enige echte problemen die ze hier hadden met een Amerikaan was die hun geld aftroggelde en dit ging niet om een paar rot centen maar om 1000 USD. Verder 1 keer een portemonai gestolen maar dit gebeurt zeker zo vaak in nederland.
Onzin van die 90% spaans spreken. Kende geen woord spaans toen ik hier kwam en ben binnen een half jaar een zaak gestart. Moet eerlijk zeggen dat ik wel hulp van mijn mexicaanse vriendin heb gehad. 100% te vertrouwen trouwens. Maar met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.
Verder vind ik het jammer dat Erik_Mexico geen enkel possitiefs te vertellen heeft. Mijn leven hier in Mexico is stukken beter dan in Nederland. Iedereen harstikke vriendelijk. Als ik naar vrienden ga krijg ik altijd eten aangeboden en Mi casa es tu casa is niet voor niets een uitdrukking die ze hier veel gebruiken.
Verder is het eten hier zalig.
Ook is het geen slechte tijd om te verkassen aangezien de euro nu zo’n 15 pesos is. Je kan hier voor ongeveer 6000 pesos per maand rondkomen als je het rustig aandoet. Dat is ongeveer 400 euro.
Verder is hier alles zoveel meer relaxed. Leven is hier veel belangrijker dan werk en dat is in nederland wel ff anders toen ik vertrok. Verdiende wel goed maar werkte me drie keer in de ronte.
Heb hier een huis gekocht op een terein van 400m2 voor ongeveer 43000 euro. Daar heb je in Nederland misschien een appartementje voor. 6 blokken van het centrum. Verder werk in van 8am tot 2pm van maandag tot vrijdag en in het weekend draai ik ook nog wat uurtjes maar niet bizar veel.
Nog maar niet over het weer geproken. Daar kan geen nederland tegen op. Nou moet ik wel zeggen dat het niet overal zo is in Mexico. Let daar wel goed op als je een plek kiest. Veel mensen denken lekker aan de kust maar de kust is niet te harden. Veel te heet. Hier in Guadalajara is het zalig het hele jaar door. Zon 4 maanden met kan op regen. En als het regent binnen deze maanden dan stort regent het voor ongeveer een uur en frist het weer wat op. Niks aan het handje en daarna weer lekker zon en 20 graden. Heb hier twee honden, ben getrouwd met een mexicaanse, heb een dochter, een eigen bedrijf, een eigen huis en een werk week van nog geen 40 relaxte uren. Had het me niet beter kunnen wensen.
Groeten en veel succes.
Wouter