Eigen bedrijf in Mexico

Hallo aan iedereen die dit leest.

Mijn besluit staat vast. Weg uit Nederland en op naar Mexico.
Wel weet ik uit ervaring dat ik niet bij een mexicaanse baas wil gaan werken, de arbeidsverhoudingen zijn niet te vergelijken met Nederland.

Ik wil een eigen bedrijf beginnen en kan daarom voor het verkrijgen van een visum geen werkgevers documenten overleggen. Is dit een probleem?
Wie heeft ervaring met het opstarten van een eigen bedrijf aldaar?

Mijn vrouw en dochter zijn beide Mexicaans, ik weet niet of dat een verschil uitmaakt.

En hoe zit het met het verkrijgen van vergunningen, mij werd verteld dat men het in Mexico niet zo nauw neemt.

Kan men de administratie beter uitbesteden aan een accountant?

Alle tips en info zijn van harte welkom.

Beste Varinor,

Ik heb enige research gedaan naar een eigen bedrijf opstarten in Mexico… Ik heb mijn ondernemersdiploma en spreek Spaans, maar er zijn heel wat regeltjes waar je aan moet voldoen.

Het voordeel is dat je vrouw Mexicaans is: zij zou de legale spokesperson kunnen zijn. In alle gevallen moet je een accountant/advocaat zoeken voor de legale kwesties.

Hier is een site waar je iets aan hebt:

Starting a business in Mexico

Wat voor soort onderneming wil je opstarten?
Idd geval: Buena suerte!

Deze site helpt ook!

Mexico overheid webpagina

Ook een eerdere post over VISA requirements kan helpen.

Ik heb bergen info, als er meer interesse is, mail me maar.

hoi hitchhicker,

ik heb een vraag, ik heb een mexicaanse vriendin en zij is tevens advocate in tijuana. Ik wil daar gaan wonen, en een eigen zaak opzetten. ik instaleer keukens, maar ik doe eigelijk alles. denk jij dat het mogelijk is on daar een kleine onderneming te starten? ik heb niet veel eigenvermogen en weet ook helemaal niet hoe het daar werkt. kan je mij een paar nuttige typs geven?

Richard

Hallo Richard,

Ik ben nu een stuk verder om mijn zaak te realiseren en het valt allemaal best mee wat je moet regelen. Je moet alleen weten wat je nodig hebt en waar te zijn. Wij hebben hiervoor een advocaat in de hand genomen.
Het zou wel een stuk gemakkelijker zijn als je vriendin je vrouw was geweest.

gr.

varinor

Bedankt Varinor voor je reactie ik ga over 3 dagen weg en dan kijk ik alles eerst eens op mijn gemak aan, in ieder geval leuk dat je even reageerde. Pues te deseo mucho suerte amigo con tu negocio. hasta la proxima, Richard

Zal je zeker aanraden om het bedrijf op je vrouws naam te zetten. Zij kan jou dan in dienst nemen en dan heb je gelijk je werkvergunning. Zo heb ik het ook gedaan. Erg makkelijk. Je hebt geen advocaat nodig. Heb ik ook niet gedaan. Wel een accountant maar die hoeft niet veel te kosten. Kan je vinden voor zo´n 500 pesos per maand en dan regelt hij al je papieren voor belastingen etc. Verder raad ik je aan om een eenmans zaak op te richten. Dit is allemaal wat makkelijker en je wordt wat minder in de gaten gehouden. Indien je wilt gaan exporteren of importeren is dit trouwens niet mogelijk. Dan moet je een BV op starten wat hier een SA de CV heet.
Zou trouwens ook papieren mee nemen uit nederland zoals een uittreksel van het geboorte register en diploma´s als je die hebt. Je kan internationale geboorte uittreksels krijgen maar die moet je vaak als nog laten vertalen ondanks dat deze ook in het spaans zijn.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.

Wouter

Iedereen bedankt voor de reacties en de informatie.
De datum dat we vertrekken staat vast en de tickets zijn al geboekt.
01-12-2007.
Bij ons laatste bezoek in december 2006 hebben we ook al onze merknaam en logo aangemeld voor registratie. Hiervoor hebben we een accountantsbureau in de arm genomen. Of het inderdaad het beste is om een eenmanszaak te beginnen moeten we nog zien. Het is onze intentie om het aantal filialen uit te breiden. Wat hiervoor de beste bedrijfsvorm is in Mexico weet ik nog niet.
Ik heb nog een vraag over een ander onderwerp. Ik lees hier van mensen dat ze na verloop van tijd de Mexicaanse nationaliteit willen aannemen.
Op websites van de Nederlandse overheid heb ik kunnen lezen dat je dan je Nederlandse nationaliteit kwijtraakt. Raak je dan ook je opgebouwde aow en pensioen rechten kwijt?
Verder ben ik nog bezig om informatie uit te zoeken van het SVB.
Als het goed is ontvang je in het buitenland nl ook kinderbijslag en kun je je ook blijven verzekeren voor de Anww. Ik weet echter niet of dit alleen geldt als je verblijf tijdelijk is of dat dit ook geldt als je je permanent in het buitenland vestigt. Mexico is namelijk een van de landen waar men nog geen verdrag mee heeft. Dit moet ik dus nog uitzoeken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste Varinor,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: ga er in ieder geval maar eens goed voor zitten.
Mijn dringend advies:
Begin geen zaak in México, verhuis er niet heen, stop je plannen, blijf thuis.
De economische situatie in México is niet goed, de politieke situatie is niet stabiel, de sociale situatie is een kruitvat, de veiligheidssituatie (zeker ook voor buitenlanders) is gevaarlijk.
Lees a.u.b. de kranten van México: o.a. het geval Ye Gon (en geloof maar niet dat het een fabrikant van drugs is), lees “El Sol de Puebla” over: de veiligheidssituatie in Puebla, de drugsafrekeningen, criminaliteit, overvallen op klaarlichte dag, enz. Lees de mensenrechten situaties over mensen die opgepakt zijn door de politie (Judiciales, PGJ, etc.), lees over de folteringen anno 2007.
En denk niet: “ja maar mij overkomt dat niet”.
De regels op dit moment worden met de dag strenger v.w.b. vergunningen waar je aan moet voldoen. Dan hebben we het nog niet over:
De mensen zijn niet te vertrouwen: ze stelen, liegen, zijn corrupt, enz. Met alle respect voor je vrouw, is 95% niet te vertrouwen.
Dan heb ik het nog niet over het feit dat je minimaal 90% Mexicaans-Spaans moet beheersen voordat je ook maar een zaak begint (=dubbele betekenissen, onderhandelen, enz.).

Ik kan als Nederlandse ondernemer in Puebla uren vertellen over wat je moet en niet moet maar mijn advies is: BLIJF THUIS, BEGIN ER NIET AAN!
[/SIZE][/FONT]

Heel vreemde reactie van Erik_Mexico. Nog nooit zo iets negatiefs gelezen.
Ga er vanuit dat het niet goed met zijn bedrijf is gegaan maar vraag me af of het allemaal aan Mexico heeft gelegen. Het is waar dat het anders zaken doen is in Mexico dan in Nederland maar als je je daar aan kan aanpassen is er niets aan de hand.

Ik heb zelf een bedrijf in Mexico en ken hier ook vele buitenlanders die hier een bedrijf hebben en zeker zijn mening niet delen. Ben niet bekend met Puebla. Heb zelf een bedrijf in Tlaquepaque wat een deel van Guadalajara is.

Je hebt hier in Guadalajara ook wel afrekeningen binnen de drugs wereld maar die heb je zover ik weet ook in nederland. Volgens mij las ik dat er pas ook een politie agent neergeschoten was in Nederland in een winkel centrum. Was volgens mij sochtends.

Heb laatst begrepen dat ze de regels mbt to een FM2 willen versoepelen. Dit is een soort werkvergunning voor buitenlanders. Moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal geen probleem me had om deze te verkrijgen. Sterker nog toen mijn touristen visum verlopen was en dus illegaal in het land verbleef kon ik nog gewoon een werkvergunning aanvragen en die heb ik ook gekregen. Wel met een boete die ik moest betalen. Vraag me werkelijk af hoe men in Nederland had gereageerd als ik illegaal in het land verbleef en een werk vergunning ging aanvragen. Ik heb zelf het idee dat de regels in nederland veel strikter zijn dan in Mexico.

Toen ik mijn school starten had ik helemaal geen vergunning. Gewoon gestart en toen langzamerhand met de vergunningen aan de slag gegaan. Een soort vergunning gekregen waar mee ik kon starten. Was een tijdelijke vergunning voor 6 maanden tot dat de officiele vergunning geregeld was. Was geen probleem.

Je moet inderdaad wel op passen met mensen te vertrouwen hier maar 95% slaat werkelijk nergens op. Ik heb zelf verscheidenen mexicanen in dienst en heb wel eens problemen gehad maar niet meer dan ik in nederland zou hebben gehad.

Aangezien ik een school voor spaans heb en dus zo’n 250 buitenlanders per jaar over de vloer krijg kan ik je vertellen dat de enige echte problemen die ze hier hadden met een Amerikaan was die hun geld aftroggelde en dit ging niet om een paar rot centen maar om 1000 USD. Verder 1 keer een portemonai gestolen maar dit gebeurt zeker zo vaak in nederland.

Onzin van die 90% spaans spreken. Kende geen woord spaans toen ik hier kwam en ben binnen een half jaar een zaak gestart. Moet eerlijk zeggen dat ik wel hulp van mijn mexicaanse vriendin heb gehad. 100% te vertrouwen trouwens. Maar met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.

Verder vind ik het jammer dat Erik_Mexico geen enkel possitiefs te vertellen heeft. Mijn leven hier in Mexico is stukken beter dan in Nederland. Iedereen harstikke vriendelijk. Als ik naar vrienden ga krijg ik altijd eten aangeboden en Mi casa es tu casa is niet voor niets een uitdrukking die ze hier veel gebruiken.

Verder is het eten hier zalig.

Ook is het geen slechte tijd om te verkassen aangezien de euro nu zo’n 15 pesos is. Je kan hier voor ongeveer 6000 pesos per maand rondkomen als je het rustig aandoet. Dat is ongeveer 400 euro.

Verder is hier alles zoveel meer relaxed. Leven is hier veel belangrijker dan werk en dat is in nederland wel ff anders toen ik vertrok. Verdiende wel goed maar werkte me drie keer in de ronte.

Heb hier een huis gekocht op een terein van 400m2 voor ongeveer 43000 euro. Daar heb je in Nederland misschien een appartementje voor. 6 blokken van het centrum. Verder werk in van 8am tot 2pm van maandag tot vrijdag en in het weekend draai ik ook nog wat uurtjes maar niet bizar veel.

Nog maar niet over het weer geproken. Daar kan geen nederland tegen op. Nou moet ik wel zeggen dat het niet overal zo is in Mexico. Let daar wel goed op als je een plek kiest. Veel mensen denken lekker aan de kust maar de kust is niet te harden. Veel te heet. Hier in Guadalajara is het zalig het hele jaar door. Zon 4 maanden met kan op regen. En als het regent binnen deze maanden dan stort regent het voor ongeveer een uur en frist het weer wat op. Niks aan het handje en daarna weer lekker zon en 20 graden. Heb hier twee honden, ben getrouwd met een mexicaanse, heb een dochter, een eigen bedrijf, een eigen huis en een werk week van nog geen 40 relaxte uren. Had het me niet beter kunnen wensen.

Groeten en veel succes.

Wouter

Dios Mio wat schrok ik van die negatieve reactie, ik ben al een week heel intensief aan het lezen over het reilen en zeilen in Mexico. En dit is de eerste negatieve wat ik tegen kom. @Wouter, bedankt voor je antwoord, ik ben van plan om over een paar maand naar daar te trekken. Voor altijd weet ik nog niet, in elk geval voor een tijdje. Woon nu in Valencia (Spanje) en het is me te Europees.

Het is de eerste keer dat ik dat “negatieve” bericht daar lees, en dat staat er al sinds vorig jaar?

Je moet inderdaad de taal en cultuur van het volk begrijpen. En dat is duidelijk verschillend van de Europese. Er zijn geen gouden regels denk ik, er zijn hier zeer succesvolle, nederige zakenmensen en ook hardwerkende individuen die hopen ooit hogerop te geraken.

Politiek is Mexico uit z’n puberteit aan het groeien. De voorlaatste generatie heeft werkelijk onder een dictatuur geleefd. Er was een tijd waar je kon vermoord worden als je de president belachelijk maakte. Dat is aan het veranderen. De media zijn vrij. Er is geen politieke partij meer die zekerheid geeft. Het wordt steeds moeilijker om de verkiezingen te vervalsen. De functionaris mag zijn naam niet meer laten vernoemen in een radiospot. Hij mag zijn foto niet meer zetten op een publieke aankondiging… Onlangs werd het in staat waar ik woon verboden een gsm in de auto te gebruiken (dat verbod bestaat al jaren in Europa, maar zie, eindelijk hier ook), moet er een rookvrije ruimte zijn in pubs… (idem)… En nu is er een president die eindelijk durft de drugstrafiek naar de VS aan te pakken.

De nieuwe generatie Mexicanen zijn mondiger, groeien op in een meer “open” samenleving. De klok kan niet meer achteruit.

de media vrij noemen is wel een grap hoor…maar verder geen negatief woord over Mexico :wink:

Mmmm wel een erg negatief bericht inderdaad. Woon al 7 jaar in Mexico maar in al die tijd nooit echt iets negatiefs over Mexico meegemaakt. Tuurlijk zijn er wel dingen om op aan te merken maar dat heb je in elk land wel.

Betreft eigen zaak starten dat heb ik ook gedaan terwijl ik nog geen woord Spaans kon. Heb Spaans zelfs geleerd met behulp van mijn klanten. Met wat hulp van mijn vriendin was het opzetten van de zaak binnen een paar dagen geregeld. Op het hoogtepunt waren dit 9 zaken zowel in Guadalajara als in Zapopan die elk zo zijn eigen regels hebben. En in alle gevallen nooit problemen gehad zolang je maar aan de regels houdt, dus de dingen aanpassen waar ze om vragen en klaar ben je.
Verder over strengere regels, denk eerder dat de regels nu eindelijk meer worden toegepast dan worden omgekocht :wink:

En gevaarlijk? Voel me veiliger in Mexico dan in Nederland moet ik eerlijk zeggen. Tuurlijk zal het per stad of wijk verschillend zijn, maar dat er echte veiligheidsproblemen zijn vind ik overdreven. Ook een zaak van mij is een keer hier overvallen, maar goed was al in de avond en de winkels naast ons waren al gesloten en is in buurt waar het vaker gebeurt dan gemiddeld en we hadden geen echte veiligheidsmiddelen getroffen om het te voorkomen. Dus dat was dan ook beetje eigen schuld. Dus helaas pindakaas, maar daarna gewoon weer mee verder gegaan. Dat is de enige gebeurtenis in alle jaren dat ik hier woon en werk. Nooit een slapeloze nacht van overgehouden. Overal in de wereld komen overvallen voor. Maar de meeste zaken hier zijn toch drugsgerelateerd en daar heb je als normale buitenstaander niets mee te maken en zul je dan ook geen last van hebben.

Net als Wouter zegt, is dit denk ik ook het juiste moment om naar Mexico te verhuizen. Vanwege de koers van de peso kun je met niet al teveel euro’s al een behoorlijk huis kopen. Heb ook een huis gekocht van omgerekend 50.000 euro maar dan in Zapopan, aan de andere kant van Guadalajara dan waar Wouter woont. Dan wel niet zo groot stuk grond, maar op 3 minuten rijden van enkele grote malls en een groot park, dus prima gelegen voor ons. En het weer is er heerlijk. En strand heb je op 3 uurtjes rijden van hier mochten we dat willen. Verder bijna hetzelfde verhaal als Wouter, ook getrouwd met een mexicaanse, hebben een dochter, een hond, een eigen bedrijf maar geen vaste werktijden en kan op vakantie gaan wanneer ik wil, en een heerlijk relaxed leven. :zon02:. Voor mij niets anders meer dan Mexico, honderden malen beter dan toen ik dagelijks in de ruim 2 uur file op de A12 richting Den Haag stond en nog eens 2 uur terug naar huis. Financieel wel wat op achteruit gegaan, maar dat maken alle andere voordelen het meer dan goed.

Edgar

:teeth: ik geef toe, ik kijk weinig naar de Mexicaanse tv maar 's morgrens op weg naar het werk hoor ik de commentatoren op de radio toch openlijk hun mening geven… het feit dat er zoveel journalisten in Mexico worden vermoord is toch ook omdat ze duistere zaken onder het daglicht brengen…

Beunos Dias,

Wat is de google zoekfunctie toch een goede uitvinding!
Mijn naam is Kees ik verblijf sinds een maand in Monterrey als uitwisselingsstudent aan Universidad Regiomontana en heb de tijd van mijn leven hierzo.
De laatste weken ben ik druk bezig geweest met het werken aan een business plan, ik wil de link zijn tussen geschikte studentenappartementen hier in Mexico en Europese uitwisselingsstudenten want daar is dringend behoefte aan heb ik gemerkt. Ik heb al een paar stappen gezet, maar loop nu een beetje vast door mijn gebrek aan ervaring en heb dringend wat tips nodig!

Hoe stap ik naar appartement eigenaren toe, met een advocaat of een accountant? Moet ik me goed voorbereiden of eerst orienterende gesprekken voeren? Of is een goede tweetalige persoon zonder specifieke ervaring voldoende?

Is het aan te raden om de onderneming te starten als een Nederlandse of als een Mexicaanse? Ik verwacht hier niet tot langer dan december te verblijven en zou dan graag iemand hebben hier in dienst die de zaken regelt. Ik wil zelf uiteraard wel terugkomen op zijn tijd maar heb schoolverplichtingen. Wat zijn mijn eerste stappen bij het starten van een onderneming, hoe krijg ik het relatief kleine beetje kapitaal dat ik denk nodig te hebben bij elkaar?

Alvast Bedankt! En hasta leugo!

hallo beste mensen wij wonen hier van 3 Mei 2009 in Coatzacoalcos en willen een zaak opstarten , natuurlijk is het allemaal nieuw voor ons omdat ge uw eigen leefgewoonte hebt verlaten om in een ander land te gaan wonen . Ik heb ook gelezen wat Eric heeft geschreven en maak daaruit dat hij geen geluk heeft gehad of een slechte ervaring mee gemaakt maar goed . Sorry ik moei mij niet met wat rondom mij gebeurd wij hebben beslist belgië te verlaten en een nieuwe uitdaging tegemoed te gaan wij hadden het hier wat moeilijk omdat de container wegbleef enz …, dus nu onze eigen zaak opstarten die we ook in belgiê hadden en wijzelf beseffen de mexicaanse burger het michien niet kan betalen maar wij werken met USA . En dus zitten we op een paar uurtjes vliegen van elke klant tegenover van Europa vlieg je het wijzertje rond , wij hebben ons goed geeintegreerd en willen Mexico toch niet ruilen voor het drukke en dure belgië waar je dagelijks rekenenigen in uw brievenbus krijgt alleen dat is een verschil en we kunnen terug sparen dat is lang geleden we wensen iedereen een prettig verblijf in Mexico wij vinden het alvast het einde groetjes hugo & tinneke :vak02:

Hoi Varinor,

Heb je nog kunnen achterhalen of je recht hebt op kinderbijslag of geldt
dit toch niet voor Mexico?
Hoop dat het inmiddels goed gaat met jouw bedrijf!

Groet, Rene

Dag Rene,
ik denk niet dat kinderbijslag zoals in België ook bestaat in Mexico…
Mvg,
Marc

Hoi Mmarc,

Nee, het lijkt mij ook niet (zal het nog eens gaan navragen bij de diverse
instanties)…bedankt voor je antwoord !

Groet, Rene