Eigen bedrijf in Mexico?

Hola…ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de ervaringen van Nederlanders die een eigen bedrijfje hebben opgezet in Mexico aangezien ik hetzelf ook van plan binnen een jaar of 2…wat voor bedrijfje heb je (had gezien dat er mensen waren met taalscholen) en hoe loopt het, hoe moeilijk of eenvoudig was het opstarten etc

Hallo Chilango,

Ik heb samen met mijn Mexicaanse man een bedrijf opgezet in Cozumel. Wij organiseren duikreizen voor Europeanen op Cozumel, in de cenotes,in Playa del Carmen en we snorkelen met walvishaaien.
De voorbereidingen in Nederland hebben ongeveer een jaar geduurd. Daarna zijn we vertrokken naar Mexico en dat is nu ongeveer 2 jaar geleden. Drie weken na aankomst heeft het eiland een enorme orkaan over zich gehad en was er een enorme schade.
Laat ik het zo stellen. Het businessplan hebben we wat moeten bijstellen.

Wat voor soort bedrijf je ook wilt starten in Mexico houd rekening met alles. Je moet je echt aanpassen hier en Nederlandse gewoontes werken niet altijd even goed. Ik wil je wel wat tips geven als je mij wat meer details geeft van hoe en wat.

Succes met de voorbereidingen, dat is altijd een spannende en leuke tijd.

Groetjes uit de zon

Karen

Heb nu al weer zo´n 3,5 jaar een taalschool voor Spaans en Engels in Tlaquepaque wat een deel van Guadalajara is. Denk dat je mij bedoeld met die taalschool. Gaat goed en er is goed van rond te komen.

Veel hulp gehad van mijn nu vrouw voor het regelen van alle vergunningen en alle contacten als bijvoorbeeld accountant etc. Zonder haar was het moeilijk geweest aangezien mijn spaans nagenoeg nul was.

Verder is het erg leuk om eigen baas te zijn en naar mijn idee ook makkelijker een bedrijf te starten dan in Nederland. Lekker doen wat je zelf wilt en alle je plannen kan je zelf uitvoeren. Niemand die je verteld wat je moet en niet moet doen.

Verder werkte ik in de informatica in Nederland dus met het starten van een website was niet zo heel ingewikkeld. Verder was mijn collega een leraar Engels dus dit was voor de engelse lessen ook erg handig.

Al met al is het me mee gevallen maar moet eerlijk zeggen dat mijn instelling een beetje is dat alles kan en niets onmogelijk is. Tuurlijk wat tegenslagen gehad maar al met al allemaal erg goed gegaan.

Wouter

Dag karen,

Mijn man is in contact gekomen met een mexicaanse man die eigenaar is van een tapijtenfabriek en blijkbaar ook meubelfabriek en hij zou nog een bouwfirma oprichten. Hij wil dat mijn man en zijn collega daar huizen gaan bouwen. Er zijn heel vage plannen om voor een jaar naar mexico te gaan wonen. Nu gaan we in juni of juli eerst voor een maand om meer te weten te komen. Wij zelf weten totaal niets over mexico dus is het heel moeilijk om te weten of het al dan niet haalbaar zou zijn. Ik probeer meer te weten te komen maar weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Kan je mij al iets meer vertellen over cancun?

Groetjes Claudia

Laten we zeggen. kom eens bij ons langs in juni of juli, dan kunnen we over dit onderwerp praten. Om zo even al mijn kennis over Mexico neer te zetten, lijkt mij nogal lastig.

Hoi Chilango,

Ben wel benieuwd hoe het nu met je plannen zit om een bedrijfje op te zetten in Mexico Stad, in wat voor branche e.d?

ik ben eerst nog even bezig wat kapitaal bij elkaar te harken…concrete plannen heb ik nog niet

Hallo,

Ben sinds 10 maanden hier werkzaam en wonende in Monterrey Mexico. Heb sinds kort dit forum gevonden en zag jullie reacties.

Ben werkzaam in de IT als Consultant voor een mexicaans bedrijf in Monterrey - Mexico en werd reeds door hun HR in Nederland gebeld voor mijn huidige job. Had reeds een jaar eerder mijn CV op internet geplaatst hier in Mexico.

Ben intussen een eigen consultant bedrijfje begonnen samen met mijn vrouw die ook in de IT werkt. Tot heden heeft het nog geen vruchten afgeworpen omdat de IT-wereld hier anders in mekaar zit dan in Europa. De manier om jezelf aan te bieden via een blog is nog onbekend en men staat daar wat huiverig tegenover. Freelancers bestaan wel maar je dient toch eerst wat naamsbekendheid te genieten alvorens je gevraagd wordt. Gelukkig hebben we al werk in de IT hier en kunnen we van binnenuit aan ons netwerk werken.

Binnenkort starten we een promotie toer om aandacht te geven aan ons bedrijfje. Maar alles gaat langzamer dan in Nederland, een reden waarom we ook naar Mexico gekomen zijn. Het is hier een stuk relaxter. Indien jullie tips voor ons hebben zijn deze van harte welkom.

Beunos Dias,

Wat is de google zoekfunctie toch een goede uitvinding!
Mijn naam is Kees ik verblijf sinds een maand in Monterrey als uitwisselingsstudent aan Universidad Regiomontana en heb de tijd van mijn leven hierzo.
De laatste weken ben ik druk bezig geweest met het werken aan een business plan, ik wil de link zijn tussen geschikte studentenappartementen hier in Mexico en Europese uitwisselingsstudenten want daar is dringend behoefte aan heb ik gemerkt. Ik heb al een paar stappen gezet, maar loop nu een beetje vast door mijn gebrek aan ervaring en heb dringend wat tips nodig!

Hoe stap ik naar appartement eigenaren toe, met een advocaat of een accountant? Moet ik me goed voorbereiden of eerst orienterende gesprekken voeren? Of is een goede tweetalige persoon zonder specifieke ervaring voldoende?

Is het aan te raden om de onderneming te starten als een Nederlandse of als een Mexicaanse? Ik verwacht hier niet tot langer dan december te verblijven en zou dan graag iemand hebben hier in dienst die de zaken regelt. Ik wil zelf uiteraard wel terugkomen op zijn tijd maar heb schoolverplichtingen. Wat zijn mijn eerste stappen bij het starten van een onderneming, hoe krijg ik het relatief kleine beetje kapitaal dat ik denk nodig te hebben bij elkaar?

Alvast Bedankt! En hasta leugo!

hey Kees,
vind jouw verhaal heel interessant en ben erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen!
laat wat horen!
gr Maud

Hoi, heeft iemand als tips hoe je als freelancer in het bezit kan komen aan een werkvisum?

In Mexico ben ik aangenomen door een organisatie voor een periode van 2 jaar…van de week hoorde ik dat ik alleen voor ze kan werken als zelfstandige, ik kan niet in loondienst komen. Maar alleen mijn visum regelen is toch wel erg moeilijk, ik heb het idee dat je daar een contract voor moet hebben (wat ze me dus niet willen geven).

Iemand ideeën hoe ik dat aan kan pakken?? Hoe kan ik aan een werkvisum komen?

Vr. groet,

Yannick Burink