EHBO-kit Afrika

Hallo,
ik ga voor ongeveer 6 maanden naar Mali en ik ben al bezig met mijn inentingen enzo. Maar ik vroeg me af, kan iemand mij vertellen wat er aan medicatie nog meer handig is om mee te nemen, behalve malariapillen en norrit? :slight_smile:

Ik heb er zelf namelijk geen ervaring mee, maar ik wil natuurlijk wel goed voorbereid op reis gaan.
Oja, nog een vraagje… kan je een soort resistentie opbouwen tegen het gewone drinkwater daar? Of moet ik gewoon zes maanden bronwater drinken.

Als iemand mij kan helpen; onwijs bedankt!
groetjes, emma

ik zou lekker voor het bronwater gaan(en altijd zorgen dat de fles gesealed is bij aanscahf).
qua medicatie kan je kijken naar eventueel injectienaalden (je weet nooit wat ze in de plaatselijke ziekenhuizen gebruiken)ik las dat je norrit meeneemt, ik ben zelf fan van diacura, ook makkelijk is een ontstopper(voor de stoelgang dan natuurlijk) meenemen…
ik weet niet of ze in mali teken hebben maar een tekentang weegt niet veel en kan altijd van pas komen!

Ik neem altijd gewoon zo’n kant en klare EHBO-kit mee van bijvoorbeeld AMC tropencentrum of van een JoHo winkel. Wat ik op reis al een paar keer nodig heb gehad is ORS, dat is eigenlijk een mix van zout en suiker om na diarree weer op krachten te komen. Je moet het drinken met veel schoon water en het is errug vies. :slight_smile: Je kunt in plaats van zakjes ORS, ook een maatlepeltje meenemen, en in geval van diarree zelf ORS maken met zout, suiker en water.
Misschien lukt het je om ORS met een smaakje te vinden (sinaasappel of citroen), tegen de vieze zoute smaak.

Ik heb ook al een paar keer gebruik gemaakt van pleisters, sterilon/jodium en drukverband (een vriendin was in een scherpe schelp gestapt), pincet en/of veiligheidsspeld en sterilon/jodium (splinters verwijderen en ontsmetting), thermometertje (meten of ik geen koorts had), schaartje, aspirine.

Bij diarree gebuik ik geen stopmiddelen want dan hou je de kwaaie bacteriën ook binnen. Alleen bij noodgevallen (bv. je MOET met een vliegtuig) zou ik dat gebruiken.
Ik kreeg ooit een ‘grootmoeder’s tip’ die volgens mij best goed werkt: als je diarree hebt, neem dan een appel, zorg dat je handen en mes en bordje goed schoon zijn, snijd de appel in heel dunne plakjes. Laat die plakjes bruin worden en eet ze dan op.
Ik heb dit al een paar keer gedaan (ook in Nederland) en het helpt wel goed, na ongeveer een dag heb je dan weer normalere ontlasting.

Als je snel last hebt van reisziekte kun je misschien ook wat van die pilletjes meenemen.

Ik zorg altijd dat ik bij elk type pil, ook het briefje van de verpakking erbij heb, zodat ik kan ‘bewijzen’ wat het is.

Eigen naalden meenemen kan wel verstandig zijn als je zo lang gaat, zorg dat je er ook een briefje bij krijgt (voor de douane). Maarja wie zegt dat jij net je naalden bij je hebt als er wat gebeurt en je buiten bewustzijn raakt…?

Oh ja ik drink altijd water uit flessen in dat soort landen. In het kraanwater kunnen allerlei parasieten en bacteriën zitten (vooral bij die temperatuur) waar je echt niet blij van wordt. Dus pas ook op met het eten van salades, handgemaakte ijsjes, en ijsblokjes in je drankjes. Ik ben wel eens heel ziek geworden van het eten van salade… (die met kraanwater was gewassen, en met niet zulke schone handen was klaargemaakt). Normaal vermijd ik dat soort voedsel ook, maar soms heb je er zo’n trek in en lijkt het best hygiënisch…

Hopelijk heb je hier wat aan.

Hoi Cecilia,
Ontzettend bedankt voor je tips. Met zo’n uitgebreide reactie kan ik wel even vooruit haha.
Groetjes,
Emma