Egypte, augustus 2010

Tijdens mijn vakantie in Egypte van 19 tot 26 augustus 2010 heb ik een dagboek bijgehouden. Deze wil ik hier met jullie delen.

Dag 1. Donderdag 19 augustus 2010.

Voor mij hing een scherm wat aangaf waar we vlogen, hoe laat het was, en wat de verwachte aankomsttijd is. Op dat scherm speelt nu een tv programma, dus ik doe het maar op de gok.
Het moet nu ongeveer 15:30 uur Nederlandse tijd zijn en ik gok dat we nu binnenkort Duitsland “uit vliegen”. Toen het scherm nog de aankomsttijd aangaf, stond er 20:25 als verwachte aankomsttijd. We zullen dus nog een kleine 4 uur moeten vliegen, aangezien het in Luxor een uur later is dan in Nederland.
Het is half bewolkt, en dat maakt het uitzicht prachtig. Onder ons zie ik nu bergen. Ik heb geen idee boven welk gebergte we vliegen, maar achter me hoor ik iemand roepen dat het de Alpen zijn. Ik zie ook een meer en dorpjes.
In het vliegtuig is het erg gezellig. Wat me vooral opvalt is het grote aantal kinderen aan boord. Die gaan waarschijnlijk allemaal naar Hurghada.
Ik heb net een tijdje gedacht dat ik een scheur zag op één van de winglets. Ik vroeg het aan een stewardess, maar die zei dat het de weerkaatsing van de zon is. Nouja, dan ga ik daar maar van uit. En al zou het een kras zijn… Er vliegen nog steeds veel vliegtuigen zonder winglets en die blijven ook allemaal in de lucht, dus laat ik me maar geen zorgen maken.
Ik heb net een flesje water gekocht. Het ik eindelijk iets te drinken, haha :wink:
Ik heb een AD-puzzelboekje en daar was ik net al in begonnen. Ik ga zo even naar de wc, en dan de komende 3½ à 4 uur verder puzzelen.

19:22 lokale tijd: Egypte in zicht! In de verte is land te zien. En het scherm geeft ook weer aan waar we vliegen en hoe lang het nog duurt. Nog iets meer dan een uur! Het wordt tijd dat ik uit het vliegtuig kan. Ik krijg stijve benen.

**Dag 2. Vrijdag 20 augustus 2010. **
Om 6 uur ging m’n wekker af. Het was een korte nacht, maar ik heb toch een beetje kunnen rusten, dus ik kan er weer even tegenaan. Het is nu vijf over half 7. Het ontbijt is om 7 uur, vertrek naar de Vallei der Koningen en een tempel met een moeilijke naam is om half 8. Vanmiddag is er de optie om met een koets naar Luxor te gaan, de straten te bekijken, en even naar de markt te gaan. Het lijkt me erg leuk om dat te doen.
Gisterenavond waren we om half 9 op de boot. Er is op dit moment in Egypte geen tijdsverschil met Nederland vanwege de Ramadan. We kregen toen een diner, wat erg apart smaakte, maar wel lekker was. Na het eten kreeg ik m’n kamer en kon ik m’n spullen uitpakken.
Om 10 uur moesten we verzamelen in de bar, waar we het programma hebben besproken. Om 11 uur lag ik in m’n bed. Slapen ging niet makkelijk. Er lag een boot schuin voor ons, en die maakte nogal wat herrie. Gelukkig is die boot rond 12 uur gestopt met herrie maken en volgens mij zojuist vertrokken. Het uitzicht vanuit mijn kamer is prachtig. Toen we gisteren aankwamen was het al donker, dus zag ik er niets van. Nu bij ochtendlicht zie ik het wel. Huizen langs de waterkant, palmbomen, en een brug. Nu ga ik snel zonnebrandcrème opsmeren, en dan kan ik weg. Het wordt vandaag 45 graden in Luxor en zelfs 48 in de Vallei der Koningen. Zonnebrandcrème is dus hard nodig.

Het is nu 10 uur en we zitten weer in de bus, onderweg naar de tempel van Hatsjepsut, of zoiets :wink:
De Vallei der Koningen was prachtig, maar wel ontzettend heet!
Daarna zijn we door een kleine bazaar gelopen, waar we hard hebben geoefend met het zeggen van ‘la shukran’. Maar we hebben het allemaal overleefd :wink:

Vijf over 12. Voor m’n gevoel heb ik al een hele dag achter de rug. Toen we weggingen bij de Vallei der Koningen reden we, buiten het programma om, naar een fabriek waar ze van alles maakten van stukken steen. We kregen een kleine uitleg en mochten de mannen tijdens hun werk fotograferen. Daarna kregen we een rondleiding in de winkel, en daar kregen we gratis koffie en thee.
Daarna gingen we naar de tempel van Hatsjepsut, waar we, in tegenstelling tot de Vallei der Koningen, wel foto’s mochten maken. Dat heb ik dan ook veel gedaan.
Nadat ik bij de tempel bijna door een man werd meegesleept om te gaan bidden omdat ik een sjaal om m’n hoofd had tegen de zon en een Sultana at tijdens de Ramadan, en door een andere man ten huwelijk was gevraagd, gingen we weer verder. We gingen naar twee 19 meter hoge beelden, waar we even de bus uit mochten om foto’s te maken. Daarna gingen we naar een klein winkeltje om water te kopen. Ik kocht twee grote flessen water en een flesje cola voor omgerekend 2 euro.
Daarna gingen we even langs de pinautomaat, en vervolgens weer terug naar de boot. Om op onze boot te komen moesten we, net als gisteren, over een andere boot heen. Eerst door de boot, en dan over een smal randje naar onze boot schuiven.
Nu zit ik op het zonnedek, op een stoel onder een afdakje, dus lekker in de schaduw. Het is nog steeds erg heet,maar wel uit te houden. Vanmiddag hebben we de optie om met een koetsje en tocht van ongeveer twee uur te maken door Luxor, om het echte dagelijkse Egyptische leven te zien en de markt te bezoeken. Kost 22 euro per persoon, maar ik denk wel dat ik mee ga, want het lijkt me een hele unieke ervaring. Straks eerst om 1 uur lunch, en daarna een uurtje of 2 ‘siësta’.

Vijf voor half 3. We zitten nu tegen het heetste moment van de dag aan, maar tot m’n verbazing is het best uit te houden. Ik zit nu op het zonnedek op een stoel in de zon te genieten van een echte zomer. 45 tot 48 graden. Een sjaal om m’n hoofd tegen een zonnesteek, een flesje koud water in m’n tas, en lekker relaxen. Om 4 uur moeten we verzamelen bij de receptie voor de tocht met het koetsje.

Vijf voor 7. De tocht met het koetsje was erg indrukwekkend. Twee uurtjes proeven van het echte Egyptische leven. We gingen met de bus naar Luxor en daar verder met paardenkoetsen. Er konden twee passagiers in één koets. Ik moest samen met onze reisleider Mohammed. Het was wel fijn om met hem samen in een koets te zitten. Hij wist veel te vertellen over de dingen waar we langskwamen. We zijn door de arme wijken gereden, door het rijkere centrum, en dwars door de suikerriet velden. Alles is zo anders hier. Die 22 euro en 10 Egyptische pond fooi had ik er zeker voor over. Dit had ik echt niet willen missen.
Halverwege stopten we in een steegje bij een soort cafeetje. Er werden speciaal voor ons tafeltjes en stoeltjes buiten gezet en we kregen thee. De mannen rookten waterpijp. Daarna gingen we als groep naar de markt, waar een Egyptische man mij van een man uit onze groep probeerde te kopen voor 10 kamelen en een ferrari. Hij dacht dat die man mijn vader was :wink:
Daarna gingen we met de koets terug naar de bus en met de bus terug naar de boot, waar ik in mijn kamer een zeker 2 centimeter lange oranje bijtende vlieg heb gevangen met een glas. Vervolgens heb ik de vlieg boven op het zonnedek vrijgelaten. Nu voortaan dus maar eerst goed de kamer checken voordat ik ga slapen. Die beesten heb ik hier liever niet als ik slaap.
Straks om 8 uur diner, en later vanavond met de hele groep naar een café in de buurt om het programma voor morgen te bespreken.

11 uur. Het cafeetje was erg gezellig. We hebben thee gedronken (1 euro voor een kop thee!) en gekletst. Ik raakte met onze Engelstalige gids aan de praat over de Arabische taal, en nu is hij vastbesloten mij nog deze week het Arabische alfabet te leren, omdat ik zei dat ik dat het moeilijkst vond van de taal.
Net heb ik even lekker gedoucht, haren gewassen, en After Sun opgesmeerd. Dan nu lekker slapen. De wekker gaat morgen om kwart over 7. 8 uur ontbijt. Daarna was er de facultatieve excursie naar de tempel van Karnak, maar ik ga niet mee. Kost 25 euro, en ik ben bang dat ik straks zonder geld kom te zitten. Dus ik neem morgen, samen met wat anderen uit de groep, een luierdag. Zonnen, zwemmen en in slaap vallen. Om 1 uur gaan we varen. Dan zal er ook wel weer heel wat te fotograferen zijn.

Dag 3. Zaterdag 21 augustus 2010.
Het is nu tien over half 9 ’s ochtends en ik zit alweer lekker buiten op het zonnedek in het zonnetje. Het is nu al zeker 38 tot 40 graden, en dat stijgt vandaag weer tot een graad of 45 à 46. Daar zullen we vandaag weinig van meekrijgen. Als we straks gaan varen komt er wel wat koele wind. Maar warm is het zeker, en dat blijft het ook wel.
Als straks het winkeltje open is ga ik kijken of ik ansichtkaarten en postzegels kan kopen, en dan een manier zoeken om ze te versturen.

Kwart over 12. Net lekker gezwommen, en nu in m’n badpak in de zon. Even bruin worden ;).
Het zwembadwater was heerlijk. We zitten hier nu met de hele groep bij elkaar en het is erg gezellig.
Om half 1 hebben we lunch. Daarna gaan we varen, richting Edfu. Nu even opnieuw insmeren, en dan weer zonnen en zwemmen.

Tien over 3.
Om half 3 zijn we eindelijk gaan varen. Onbegrijpelijk wat je allemaal ziet langs de Nijl. Je raakt niet uitgekeken. Allemaal kleine Egyptische dorpjes tussen de palmbomen. Net nog even lekker een half uurtje gezwommen. Strakjes weer even. Nu eerst even foto’s maken van het uitzicht.

Dag 4. Zondag 22 augustus 2010.
Het is nu net 11 geweest en ik zit weer in m’n badpak op het zonnedek. Net zijn we naar de tempel van Edfu geweest. Het was prachtig. Als m’n zonnebrandcrème straks is ingetrokken ga ik eventjes het zwembad in.
Gisterenavond hadden we geen buffet. Ons eten werd voor ons opgeschept. Maar ze hadden geen rekening gehouden met vegetariërs. Mijn avondeten bestond gisteren dus uit een pitabroodje met tomaat, komkommer en sla.
Na het eten hebben we weer op het dek gezeten. We vaarden door de sluis van Isna en langs de straten van Isna. Het was ongelofelijk mooi. Het leek wel een Efteling attractie. Het leek niet echt. Erg jammer dat het te donker was om foto’s te maken.
Daarna kwamen we bij Edfu, waar we zouden aanmeren. Maar eerst moesten we onder een hele lage brug door. De tenten en parasols op het dek moesten omlaag en wij moesten op een stoel gaan zitten en bukken, anders zouden we ons hoofd stoten. Erg grappig was dat.
Om kwart voor 12 meerden we aan in Edfu, en vlak daarna zijn we gaan slapen.

Nu eerst zwemmen, dan lunchen, en aan het eind van de middag naar de tempel van Kom Ombo.

Bijna 9 uur. De tempel van Kom Ombo was prachtig! Na de tempel zijn we zelfstandig, dus zonder gids, Kom Ombo ingegaan. Daar werden we door kleine kinderen van zeker niet ouder dan 4 jaar getrakteerd op hele verhalen in het Arabisch. Waarschijnlijk vroegen ze om geld.
We zochten een pinautomaat, maar de enige die we vonden was buiten werking. Bij een winkeltje kochten we water, en daarna gingen we naar de bazaar. Dat blijft geweldig.
Morgen wil ik in Aswan naar de markt om souvenirs te kopen. Ik heb vandaag goed opgelet hoe anderen het afdingen aanpakken, en volgens mij is dat helemaal niet zo moeilijk. Ik ga het morgen gewoon proberen. Maar eerst een werkende pinautomaat vinden.
Nu eventjes op het zonnedek. Op 4 na is de rest van de groep gaan slapen, maar we zijn over 3 kwartier bij Aswan en we gaan over een minuut of 10 onder een hele mooie brug door, dus ik blijf nog even wachten.

Dag 5. Maandag 23 augustus 2010.
Tien voor 2. Vanmorgen zijn we om kwart over 8 vertrokken naar de Highdam van Aswan. Daar konden we prachtige foto’s maken van het Nassermeer.
Daarna gingen we met een motorbootje naar de tempel van Philae. De tempel was groot en enorm mooi. We hebben daar groepsfoto’s gemaakt bij het water en voor de tempel. Daarna gingen we naar de parfumfabriek, waar we beleefden hoe het is om na een bezoek aan de wc eerst de zeep te moeten wassen voordat je je handen ermee kan wassen.
Om 3 uur moeten we verzamelen om naar het Nubische eiland te gaan. Van Tinet, een vrouw uit onze groep die niet mee gaat, hebben we zakken snoep gekregen om aan de Nubische kinderen uit te delen vanmiddag. Nu zitten we op het zonnedek, en hebben we ontdekt dat het in Aswan inderdaad nog veel warmer is dan in Luxor. Zelfs in de schaduw is het bijna niet uit te houden.
We kijken uit op het begin van de Libische woestijn aan de overkant van het water, en we hebben net al een aantal kamelen zien lopen. Jammer genoeg te ver weg voor een foto. Vanavond gaan we hier in Aswan naar de markt, en morgenochtend heel vroeg, waarschijnlijk om half 4, naar Abu Simbel.

Vijf voor half 10. Wat een middag! Om kwart over 3 vertrokken we met de feloek. We gingen eerst naar een eiland wat één grote botanische tuin was. We hadden een half uur de tijd gekregen om rond te lopen, maar de temperatuur liep tegen de 50 graden, dus we waren snel uitgekeken. Norma en ik hebben nog eventjes in het souvenirwinkeltje gekeken, en daarna moesten we snel weg. We gingen met een motorbootje naar het eiland Elephantine, waar de Nubiërs wonen. Je weet daar niet wat je ziet. Die mensen wonen daar echt met niets. Geen elektriciteit, geen bad, douche en toilet in het huis, en sommige huizen hadden zelfs geen ramen en deuren, alleen gaten.
We hebben ook een school vanbinnen gezien, waar we van onze reisleider Mohammed een klein lesje Arabisch kregen.
Buiten hebben we de Nubische kinderen getrakteerd op snoep, en ze waren er enorm blij mee. Enorm leuk en schattig!
Daarna gingen we met de motorboot naar de overkant van de Nijl, waar de Libische of Westelijke woestijn begint, een deel van de Sahara. In de woestijn konden we tegen een betaling van 35 Egyptische pond een kwartiertje op een kameel rijden. Dat was een prachtige ervaring.
’s Avonds gingen we een uurtje naar de markt, waar ik twee flessen water en een fles cola heb weten te scoren voor nog geen anderhalve euro. Het kost echt allemaal niets hier. Een kaart van Egypte op papyrus van 1 euro, wat 7½ pond is, meegekregen voor 5 pond, 67 eurocent.
En in een winkeltje kocht ik twee Arabische mutsjes voor omgerekend 2 euro per stuk.
Bij terugkomst op de boot hebben we snel gegeten, en nu maar lekker vroeg slapen. De wekker gaat om 3 uur vannacht.

Dag 6. Dinsdag 24 augustus 2010.
Het is nu bijna half 1 en we zijn als het goed is bijna weer in Aswan. Om kwart voor 4 vannacht vertrok de bus vanaf de boot naar een andere plek in Aswan, waar alle bussen naar Abu Simbel verzamelden voor de konvooi. Van die konvooi was al gauw niets meer over.
Ook kregen we voor de veiligheid een militair in de bus, maar die viel al snel in slaap. De veiligheid stelt hier dus helemaal niets voor.
Om 10 over half 8 waren we in Abu Simbel. De tempel van Ramses II was gigantisch groot. Erg mooi. Ook de tempel van koningin Nefertari was erg indrukwekkend.
Vanaf de tempels konden we ook het Nassermeer goed zien.
Om 10 uur vertrok de konvooi terug naar Aswan. Weer bleef er, tot aan nu, niet veel over van de konvooi. Nu zie ik toch weer een aantal bussen voor ons rijden. De militair slaapt alweer. Op hem hoeven we dus niet te rekenen als het gaat om veiligheid. Op de terugweg konden we de woestijn waar we op de heenweg doorheen reden goed zien. Ook zagen we Fata Morgana’s. Erg apart of te zien. Om 1 uur à kwart over 1 zouden we weer op de boot zijn. Om 2 uur gaat de boot varen, terug naar Luxor. Het einde van een fantastische week is in zicht.

**Dag 7. Woensdag 25 augustus 2010. **
10 uur. Vanmorgen heb ik kunnen ‘uitslapen’ tot 8 uur. Om kwart over 8 ben ik gaan ontbijten. Iedereen uit de groep sliep toen nog, dus ik was alleen.
Na het ontbijt ging ik naar het dek, om te bekijken hoe we vertrokken uit Edfu en daarna zittend op de grond om niet m’n hoofd te stoten te filmen dat we onder de lage brug van Edfu doorgingen.
Nu even in m’n kamer. Ik heb nogal last van darmgerommel. Maar even afwachten waar dit naartoe gaat.
Straks wil ik wel weer naar het zonnedek, om de straten van Isna in daglicht te kunnen zien.

Half 8. Na een heerlijke dag relaxen in de zon en in het zwembad is het over een half uur tijd voor het laatste diner op de boot.
Vanmiddag heb ik Isna en de sluis kunnen fotograferen in daglicht. Aan het begin van de avond heb ik vanuit mijn kamer voor de laatste keer de zon boven de Nijl zien ondergaan. Een prachtig gezicht!
Om half 5 vanmiddag meerden we aan in Luxor, naast dezelfde herrieboot als de eerste nacht. De laatste nacht op het schip zal dus wel niet erg comfortabel zijn.
Vanavond om 9 uur verzamelen we om naar de markt in Luxor te gaan, hoewel ik niet zeker weet of ik mee ga, aangezien ik nog steeds buikpijn heb. Ik wil wel graag naar de markt, dus ik denk dat ik wel ga, maar ik kijk na het eten nog wel even hoe het gaat, en dan beslis ik definitief.
Morgenochtend wilden Paula en ik naar een museum in Luxor, maar we zijn de enigen van de groep die erheen willen, dus we gaan samen.
Net heb ik lekker gedoucht, m’n koffer voor het grootste deel ingepakt, en strakjes voor de laatste keer pitabroodjes met rijst en salade en een pasta. Wat ben ik toe aan een bruine boterham met kaas of boerenkool met jus!

**Dag 8. Donderdag 26 augustus 2010. **
Vijf over 8. De laatste dag! Vanavond vliegen we terug naar Nederland.
Gisterenavond zijn we naar de soek in Luxor geweest. Dat was ontzettend leuk. In een cd-winkeltje vond ik een cd van Nancy Ajram waar ik al een hele tijd naar op zoek was. Hij kostte 75 pond. Na een beetje onderhandelen kreeg ik hem mee voor 50 pond, omgerekend €6,70.
Na afloop hebben we bij een cafeetje wat gedronken en om half 12 waren we terug op de boot.
Vanmorgen had ik m’n wekker gezet om 8 uur, maar ik was om kwart voor 7 al wakker. Om half 8 ben ik er maar uitgegaan, en heb ik nog wat spullen in m’n koffer gedaan. Dingetjes als make-up, haarcrème en zonnebrandcrème heb ik vanmiddag nog nodig, dus die staan nog bij de spiegel.
Om 9 uur worden Paula en ik met de taxi opgehaald om naar het museum in Luxor te gaan. Dat wordt vast erg leuk.

Bijna 12 uur. Het Luxor museum was erg interessant. Er stonden schilderingen en beelden uit allerlei tempels en twee mummies. Er was enorm veel te zien!
We hebben een kleine 2 uur rondgelopen en dat was eigenlijk nog veel te kort.
Nu zit ik weer op het zonnedek, na te praten over het museum en voor het laatst te genieten van de warme Egyptische zon. Om 1 uur lunchen,om half 5 moet de koffer buiten staan, en om 5 uur vertrekken we richting het vliegveld.

Het is nu ongeveer kwart over 10 ’s avonds en we zijn zojuist vertrokken vanuit Hurghada. Verwachte aankomsttijd in Amsterdam 3:08. Nog zo’n 5 uur dus.
De korte vlucht van Luxor naar Hurghada was verschrikkelijk. We hadden enorm veel last van turbulentie. Daarnaast was het een vlucht van maar 20 à 25 minuten, dus het was de lucht in en meteen weer landen. De hele vlucht was in feite gewoon alleen maar landing. En ik heb zo’n hekel aan landen.
Het weer schijnt in Nederland erg slecht te zijn. Regenen, stormen. Echt herfst.
Er wacht ons dus beslist geen rustige landing daar.
Nu maar kijken of ik eventjes een beetje kan slapen. Dan gaan die uurtjes hopelijk wat sneller voorbij.

Om 02:55 landden we op Schiphol.

Foto’s: http://picasaweb.google.com/117060687744497083170/VakantieEgypte1926Augustus2010#
Filmpje: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=ZsL_HYJG4Ho[/ame]

Filmpje werkt niet helaas, maar krijg hem niet meer weg uit de post. Ik ga ze binnenkort eens opnieuw op youtube zetten maar dan in kleinere delen en zonder achtergrondmuziek, want ik vrees dat die de boosdoener is geweest. Dus dan komen de links nog wel.

@Irm, 25 euro vond ik inderdaad ook wat te duur, daarom ben ik met die excursie ook niet meegegaan. Ik heb de tempel helemaal niet gezien, omdat dit mijn eerste vakantie alleen was (ik ben 19) en ik het niet helemaal zag zitten om in m’n eentje dan meteen al door een vreemde stad in een vreemd land te gaan lopen, dus heb het niet gedaan.

Ik was ook in Egypte rond deze tijd met een gids genaamd Mohammed.

Zo te zien hebben we dezelfde cruise gedaan. Leuk. Ik zat alleen op een andere boot.

Onze gids heette ook Mohammed :slight_smile: Maar goed, zo heten er erg veel in Egypte :wink:
Leuk dat je ook deze cruise hebt gedaan!

Onee, de reisleider heette Mohammed, de gids heette Hani. We hadden een Engelstalige gids en Mohammed bleef steeds achter in de bus, die gidste niet.