Geweldige Nederlandstalige gids voor excursies

Dag allen,

Vorige week met gezin (totaal 7 personen) 5 dagen in Cairo geweest. Via een ander reisforum ben ik daartoe in contact gekomen met Ahmed Khalil. Vooraf een keurige prijs afgesproken en een prachtig programma opgesteld.

Via deze weg wil ik Ahmed dan ook aanbevelen bij anderen. Veel humor, zeer goed in de omgang, spreekt keurig Nederlands en weet veel te vertellen. Wij hebben hem dus als gids in en om Cairo gehad, maar hij werkt door het hele land. Gedurende anderhalve dag was Ahmed onbeschikbaar omdat hij een andere groep had, toen is dat opgevangen door een vriend en mede-gids, Ehab. Ook hij sprak prima Nederlands en was uiterst goed in omgang.

Dus, via deze weg wil ik men hier even op attenderen, omdat ik zelf destijds vrij lang gezoct heb naar een goede gids…

Je kunt hem bereiken per mail, info@goedkopevakantiesegypte.nl

Voor vragen kun je mij ook altijd een pm’tje sturen!

En, mochten jullie besluiten contact met hem op te nemen, doe hem de groetjes van mij en de rest van onze familie!

Groetjes, Jochem

3 likes

Hallo allemaal,
ik sluit me helemaal aan bij wat Jochem Hendriks over Ahmed vertelt. Wij zijn in december in Egypte geweest en hebben Ahmed als gids in Cairo gehad. Hij weet alles over de Egyptische cultuur en wist dit heel boeiend en grappig en in heel goed Nederlands te vertellen.

Groetjes,
Barbara

1 like

Beste,

Wij kunnen dit alleen maar beamen, Ahmed is een super gids. Via hem hebben we Cairo, Coloured Canyon, Ras Mohamed, Petra en St.Catharina klooster gedaan. De contact-persoon Adam verdient ook wel en bedankje. Een onvergetelijke reis naar Egypte hebben we gehad. Bedankt daarvoor Ahmed.

2 likes

Aan iedereen die van plan is excursies te doen in Egypte. Wij zijn vandaag (21-07-2011) thuis gekomen van 12 dagen Egypte waarin we tevens 2 dagen excursies hadden geboekt. 11 juli naar Luxor en 16 juli naar CaĂŻro. Ik had alles in Nederland al geregeld via mailcontact en was er best wel huiverig voor, maar alles is tot in de puntjes verzorgd verlopen. Het is super om een Nederlandstalige gids te hebben als je kinderen hebt die wel in de geschiedenis geĂŻnteresseerd zijn maar de Engelse taal nog niet spreken. Ze zijn heel vriendelijk en leggen ook aan de kinderen alles duidelijk uit. Wij hebben ook een geweldig leuke chauffeur gehad die ons overal naar toe reed. Hij spreekt Engels maar dat is niet zo bezwaarlijk omdat de kinderen de langste tijd toch slapen of gameboyen. De chauffeur is zeer kindvriendelijk en zorgt goed voor je. Ook houdt hij er rekening mee dat wij het verkeer in Egypte niet gewend zijn, wat zeker zo prettig is. De gidsen (wij hadden door familie omstandigheden 2 gidsen) zijn erg goed, kennen de geschiedenis en zijn begripvol en duidelijk naar de kinderen toe. Kortom wij hebben genoten van de excursies en de indrukwekkenden oudheden die Egypte te bieden heeft. Ik kan het iedereen aanraden hier te boeken en het desnoods thuis al te regelen. Jongens bedankt voor onze geweldige ervaring, service en jullie gastvrijheid in jullie land. Wij zullen dit nooit vergeten :kus: Marijke, Mandy en Danny

p.s. Egypte is momenteel hartstikke veilig, we hebben niets geen ongeregeldheden gezien. Blijf boeken, want ze hebben de toeristen daar hard nodig.

1 like

hallo allemaal ik wil even laten weten dat wij met 5 personen bij ahmed kahlil een fantastice reis van hurgada maar cairo hebben geboekt.
alles was zeer goed verzorgt van het afhalen van het hotel tot de aankomst in cairo daar werden we opgehaald door ahmed en chaufeur hammie we hebben twee zeer bijzondere dagen beleeft in cairo en veel
gezien de piramides het muzeum de moskee van mohamed ali veel kerken en de bazaar wij zijn achmed zeer dankbaar dat hij ons alles over cairo op zon bijzondere manier heeft laten zien en verteld.van ons ook een groot complimend dat hij zo goed nederlands spreekt.ik kan iedereen die wat van eygpte wil zien ahmed aan bevelen hij regeldt alles von vlucht tot hotel.
ahmed bedankt. groeten melissa.

Lieve Ahmed ontettend bedankt voor de leuke exursies.
Het quadbiking vonden wij prachtig om te doen en ook erg leerzaam.
Het duiken die we met zijn vieren hebben gedaan vonden we erg leuk onze dochter van 12 dominique kon heel goed duiken en had er geen problemen mee en de rest ook niet ik heb heerlijk gesnorkeld.
Luxor was ontzettend prachtig en mooi o te zien.
jij Ahmed vertelde met veel liefde en passie de geschiedenis van Egypte.
Wij hebben de hitte van 50 graden getrotseerd en hebben ontzettend genoten.
wij zaten van 5 aug tot 20 aug 2011 in Hurghada.
wij komen volgend jaar zeker terug en boeken wij weer excursies bij jou.
met heel veel dank en veel liefde groetjes uit koog aan de zaan
Ben Sylvia Dustin en Dominique .
want egypte heeft ons hart gestolen:kus::kus:

1 like

Wij zijn gisteren teruggekomen van onze 12-daagse reis naar Hurghada. Wat een belevenis!

Wij hadden van tevoren kontakt gezocht met Ahmed Khalil via [EMAIL=“info@goedkopevakantiesegypte.nl”]info@goedkopevakantiesegypte.nl omdat we graag met het vliegtuig een dagtocht naar Caïro wilden maken. Via een ander forum hadden we veel positieve reacties gevonden over Ahmed en http://goedkopevakantiesegypte.nl.

Door zijn snelle en heldere reactie in het Nederlands hebben we uiteindelijk een anderhalve dagtocht naar Luxor met ballonvlucht, een quadsafari en een dagtocht naar CaĂŻro met het vliegtuig geboekt. De items die niet op de site stonden heeft Ahmed er voor ons bijgeregeld.

Bij aankomst hebben we bij “een mannetje” van Ahmed in Hurghada afgerekend. Het enige bewijs van betaling was een een ter plekke handgeschreven A4-tje van de goede man in kwestie. Dat is wel een beetje eng voor zoveel geld.

Maar alle ongerustheid is volledig ongegrond gebleken. De quad-safari die als eerste op het programma stond was een daverend succes. Echt een aanrader met een lage instap.

De volgende tocht was de excursie naar Luxor. Om vier uur 's middags zijn we opgehaald door een limousine en in drie uur tijd zijn we door de woestijn naar Luxor gebracht. Het hotel was uitstekend al moet daar wel met de lokale situatie rekening gehouden worden. Ahmed had het avondeten al geregeld terwijl wij onderweg waren en dit was een stuk beter dan wat we in ons resort in Hurghada gewend waren. De volgende morgen stipt om vier uur werden we door de bus van “Sindbad balloons” opgehaald. Op de Nijl kregen we een hapje en drankje en het hotel had eigenlijk ten overvloede een ontbijtpakket meegegeven. De ballonvaart start bij de tempel van Hatsjepsoet, aan de andere kant van de Nijl als het hotel. Die ballonvlucht was adembenemend mooi en een absolute aanrader. Daarna zijn we bij de kolossen van Nemsis afgezet waar we Ahmed voor het eerst hebben ontmoet. Behalve een uitstekende regelneef is Ahmed heel goed bekend met de Egyptische geschiedenis. Hij kan er uren en uren over praten maar als gids die uitstekend Nederlands spreekt is hij ook een bron van Egyptische gewoonten en natuurlijk de taal.

Na de vallei van de koningen, tempel van Hatsjepsoet, een steenhouwerij, een tocht over de Nijl en de tempel(s) van Karnak zijn we rond één uur weer naar Hurghada gebracht.

De reis naar Caïro was bijna nog spectaculairder als we die morgen om vier uur in de verkeerde limousine stappen. Luidt toeterend worden we door de goede limousine ingehaald die ons alsnog naar het vliegveld brengt. De boardingcards worden ons door een andere taxichauffeur uitgereikt en we stappen even later in een Dash 7, een viermotorig propellorvliegtuig. Met een uur zijn we in Caïro op het vliegveld waar we buiten door Ahmed worden opgewacht met een privé taxi. Eerst gaan we naar het Egyptisch museum, daarna een lunch en dan naar de piramides. De tochten door Caïro in het chaotische verkeer is een attractie op zichzelf. Tenslotte zijn we naar een modern winkelcentrum gegaan waar we nog wat gedronken en geshopped hebben en zijn we weer netjes op het vliegveld, in Hughada en bij ons hotel afgezet.

Ik kan nog uren doorschrijven over wat we met ons viertjes en Ahmed hebben meegemaakt want Egypte is een spannend land. Ahmed is een gids van formaat die snel en flexibel reageert en de tochtjes tot in de puntjes regelt. Al ons vervoer was stipt op tijd en we konden onderling regelen wat we graag wilden zien en doen. De kennis van Ahmed over de Egyptische geschiedenis is indrukwekkend en een enorme bron van wetenswaardigheden over het land, de cultuur en de geschiedenis.

Ahmed, ik weet dat je dit leest, je hebt van onze vakantie een onvergetelijke belevenis gemaakt en ik kan je diensten aan iedereen die dit forum bezoekt van ganser harte aanbevelen. Ahmed en zijn talenten is een waardevolle aanvulling voor iedere vakantie naar Egypte.

Eline en Jeroen,
Mira en Wilfred.

Kolossen zijn die van Memnon natuurlijk. Jammer dat je dat niet zelf nog kunt corrigeren.

1 like

Wij zijn deze maand in Sharm el Sheik geweest en hebben daar een heerlijke week gehad. Onze uitstapjes hadden wij bij Ahmed geboekt. We kennen hem van vorig jaar toen hij onze gids in Cairo was en we hebben contact met hem gehouden. In Sharm hebben wij Adam ontmoet, de zakenpartner van Ahmed en hij heeft de Quad-tour and the trip naar de colored-canyon voor ons geregelt. Ahmed heeft ook contact per telefoon met ons gehouden, om te horen of alles naar wens gegaan is. En dat was het zeker. Het was fantastisch, tot in de puntjes verzorgd !! Een onvergetelijke belevenis. Dank jullie wel Ahmed en Adam en heel veel succes voor de toekomst. :smile:

1 like

Danke wel allamaal,

Jullie ook bedank

Hoi allen ,

Egypte is weer veilig en rustig pas een maand na de rivolutie begon toeristen naar Egypte te reizen

De eerste groep die naar Egypte reis was een Nedelandse groep en Ik was

hun gids
[ame]Tourists back in Egypt - no comment - YouTube

www.goedkopevakantiesegypte.nl

Hallo Allen,

Tijdens onze 15 daagse vakantie die we in Sharm el Sheikh van 18 september t/m 2 oktober hielden, zijn we 2 dagen in Cairo en een dag in Petra geweest. Dit alles hadden we voor de vakantie per mail bij Ahmed Kahlil vastgelegd (info@goedkopevakanties.nl).
Beide reizen met de bus gedaan. Wij waren naar Cairo met een “gewone” bus die met name Egyptenaren gebruiken. Leek eerst wat spannend, maar eigenlijk gewoon hardstikke leuk! En ook een super ruime bus! Maar als je liever in een toeristenbus zit, kun je dit allemaal bij Ahmed regelen.
Toen we bij het buststation in Cairo uitstapten (2e halte), nabij het Egyptisch museum en Tahir plein, stond er keurig iemand op ons te wachten met een groot plakaat met mijn naam. Die bracht ons naar de ingang van het Egyptisch museum waar Ahmed op ons wachtte (samen met 2 meiden die uit Hurghada voor een dagje Cairo kwamen). Rustig en helder vertelt hij over de geschiedenis van Egypte die in het Egyptisch museum volop te vinden is. Na het egyptisch museum door het drukke Cairo naar de Pyramides en de Sphinx. Maar de goede chauffeur leidt je keurig rustig hier doorheen. Aangezien we 2 dagen bleven, overnachtten we in Cairo: Intercontinental piramides Park. Een goed hotel met nette kamers en een lekker zwembad waar je de 2e helft van de middag even lekker kunt bijkomen van de lange nachtrit en de dag. We hebben geen diner er gehad dus ik weet niet hoe dat is in het hotel, aangezien we dat samen met Ahmed 's avonds in Cairo zelf hebben genuttigd. Maar als het de kwaliteit van het ontbijt heeft, dan zit het wel goed. s avonds een hele mooie tocht door Cairo gehad. 2e dag de Mohamed Ali moskee en de Koptische wijk bezocht.

Petra excurie is ook zeker aan te bevelen. Al is het een lange tocht (s’nachts 3 uur weg en 's avonds 0.30 uur terug), zeker de moeite waard om deze excursie te doen! Echt een keurig verzorgde excursie. Juist de afwisseling van vervoer (bus-snelboot (a la “Koegelwiek” Harlingen - Terschelling alleen dan nieuwer)-bus) maakt de duur voor je gevoel minder lang en is een beleving op zich. Eten na het bezoek aan Petra supergoed. Als je gek bent op stempeltjes in je paspoort moet je alleen al deze trip doen haha.

Al met al, wanneer je op zoek bent naar betaalbare excursies die tevens goed zijn, moet je gewoon bij Ahmed Kahlil zijn: www.goedkopevakantiesegypte.nl
Ben zeker van plan weer terug naar Egypte te gaan, echt een bijzonder land. Ben dan ook zeker van plan om dit via Ahmed te boeken. Want hij heeft ervoor gezorgd dat we een onvergetelijke vakantie hebben gehad in Egypte!

Voor onrusten hoef je je echt geen zorgen te maken, je kunt overal gewoon naar toe. De mensen zijn ook zeker behulpzaam en maken ook graag een praatje met je.

Groeten,
Douwe Wiebe Beek
Anno Bouwer

1 like

Hallo Allen,

Tijdens onze 15 daagse vakantie die we in Sharm el Sheikh van 18 september t/m 2 oktober hielden, zijn we 2 dagen in Cairo en een dag in Petra geweest. Dit alles hadden we voor de vakantie per mail bij Ahmed Kahlil vastgelegd (info@goedkopevakantiesegypte.nl).
Beide reizen met de bus gedaan. Wij waren naar Cairo met een “gewone” bus die met name Egyptenaren gebruiken. Leek eerst wat spannend, maar eigenlijk gewoon hardstikke leuk! En ook een super ruime bus! Maar als je liever in een toeristenbus zit, kun je dit allemaal bij Ahmed regelen.
Toen we bij het buststation in Cairo uitstapten (2e halte), nabij het Egyptisch museum en Tahir plein, stond er keurig iemand op ons te wachten met een groot plakaat met mijn naam. Die bracht ons naar de ingang van het Egyptisch museum waar Ahmed op ons wachtte (samen met 2 meiden die uit Hurghada voor een dagje Cairo kwamen). Rustig en helder vertelt hij over de geschiedenis van Egypte die in het Egyptisch museum volop te vinden is. Na het egyptisch museum door het drukke Cairo naar de Pyramides en de Sphinx. Maar de goede chauffeur leidt je keurig rustig hier doorheen. Aangezien we 2 dagen bleven, overnachtten we in Cairo: Intercontinental piramides Park. Een goed hotel met nette kamers en een lekker zwembad waar je de 2e helft van de middag even lekker kunt bijkomen van de lange nachtrit en de dag. We hebben geen diner er gehad dus ik weet niet hoe dat is in het hotel, aangezien we dat samen met Ahmed 's avonds in Cairo zelf hebben genuttigd. Maar als het de kwaliteit van het ontbijt heeft, dan zit het wel goed. s avonds een hele mooie tocht door Cairo gehad. 2e dag de Mohamed Ali moskee en de Koptische wijk bezocht.

Petra excurie is ook zeker aan te bevelen. Al is het een lange tocht (s’nachts 3 uur weg en 's avonds 0.30 uur terug), zeker de moeite waard om deze excursie te doen! Echt een keurig verzorgde excursie. Juist de afwisseling van vervoer (bus-snelboot (a la “Koegelwiek” Harlingen - Terschelling alleen dan nieuwer)-bus) maakt de duur voor je gevoel minder lang en is een beleving op zich. Eten na het bezoek aan Petra supergoed. Als je gek bent op stempeltjes in je paspoort moet je alleen al deze trip doen haha.

Al met al, wanneer je op zoek bent naar betaalbare excursies die tevens goed zijn, moet je gewoon bij Ahmed Kahlil zijn: www.goedkopevakantiesegypte.nl
Ben zeker van plan weer terug naar Egypte te gaan, echt een bijzonder land. Ben dan ook zeker van plan om dit via Ahmed te boeken. Want hij heeft ervoor gezorgd dat we een onvergetelijke vakantie hebben gehad in Egypte!

Voor onrusten hoef je je echt geen zorgen te maken, je kunt overal gewoon naar toe. De mensen zijn ook zeker behulpzaam en maken ook graag een praatje met je.

Groeten,
Douwe Wiebe Beek
Anno Bouwer
[/QUOTE]

1 like

Ten eerste wil ik zeggen: Ahmed Khalil, wat ben je toch een geweldige lieve man!!! Ik ben samen met mijn vriend in Hurghada geweest. De volgende dag kwam een collega van Ahmed langs: Maher ala Schumacher haha, super aardige man waar we ook mee naar de coffee shop zijn gegaan om een heerlijke waterpijp te roken en egyptische koffie te drinken. 2 dagen later hadden we een quadbiking excursie geboekt, er ging iets fout omdat ze ons vergeten/te laat waren om ons op te halen. De manager van het quad bedrijf is ons persoonlijk komen ophalen en daarna zijn we lekker gaan scheuren door de woestijn, wat een fantastische ervaring, wat een adrenaline kick! We zijn naar een stam in de woestijn, dat vond ik persoonlijk wat minder omdat alles best gehaast was. Maar al met al, een top excursie!!! mede dankzij onze lieve vriend Ahmed Khalil!

Besteallen,

Bedankt dat u naar Egypte reizen of wilt naar Egypte reizen,U bent hartelijk welkom in Egypte,Wij wensen u een prettige kerstdagen en fijne nieuwjaar.

Wij hebben aanbieding voor u tijdens de kerstdagen .Ondekt Egypte met ons.

Met www.goedkopevakantiesegypte.nl kunnnen wij allen vor u reglen voor een voordelige Prijs.
want wij zijn locale nederlandsetalige gidsen in Egypte.
kijk onze services en onze prijs

Met mijn vriendelijke groeten
Ahmed khalil
Nederlandsetalige egyptoloog reisgids

Hallo allemaal,

Ook Wij hebben een mooie vakantie gehad in Hurghada. We zijn van 17 december tot 24 december hier geweest.

Wij hadden voor onze vakantie al contact opgenomen met Ahmed omdat wij graag naar Cairo wilden om daar de nodige bezienswaardigheden te bekijken. In Hurghada heeft Shaban, zijn collega alles voor ons geregeld. Toen wij een ontmoeting in het hotel hadden met Shaban hebben wij ook gelijk een excursie naar Luxor en een Safari geboekt.

De eerste excursie was naar Luxor in de limo, samen met Schumacher ofwel Maher! Wat een fantastische gids! Wij hebben echt genoten van zijn kennis en van zijn gezelligheid. Alles ging erg relaxed en spontaan. Wij zijn bij de Vallei der Koningen, Tempel van Hatjespsoet, Memnon Kolossen en Karnak Tempel geweest. Daarnaast hebben we nog een boottocht over de Nijl gemaakt, geluncht en een papyrus instituut bezocht. Het was een lange maar super dag! Maher nodigde ons nog uit in Hurghada maar helaas had ik (Wendy) last van het eten dus hebben we hem niet weer kunnen ontmoeten…

De tweede excursie was naar Cairo. Onze vlucht was helaas gecanceld dus vertrokken we een dag later. Shaban heeft ons opgehaald en de tickets geregeld. Na een klein uurtje vliegen kwamen we in Cairo aan. Hier stond Ahmed ons op te wachten samen met een chauffeur. We zijn eerst naar het Egyptisch museum geweest, daarna lunchen om vervolgens naar de indrukwekkende piramides te gaan! Ondertussen heeft Ahmed ons erg veel verteld over de cultuur van Egypte. Wij hadden toch een beeld van Egypte, mede door wat op internet staat, welke niet klopte met de werkelijkheid!

Omdat ons vliegtuig pas laat naar Hurghada vertrok hebben we nog het Star winkelcentrum bezocht, wat een contrast!

Weer aangekomen in Hurghada wachte Shaban en de chauffeur ons op om ons naar het hotel te brengen. Wij waren in de veronderstelling dat we Shaban een dag later weer zouden zien voor de Safari maar dit was helaas niet het geval… Helaas hebben we hem daardoor geen fooi kunnen geven, dit had hij zeker wel verdiend! :redface:

Al met al was alles gewoon super en tot in de puntjes geregeld!
Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld in Egypte!

Wij hopen echt dat er gauw een regering komt welke de Egyptenaren gaat helpen en dat de toeristen weer gauw terug komen! Men leeft bijna voor de helft van toerisme dus ga maar na wat een strop dit is voor de Egyptenaren! Uiteindelijk zijn het de armen die de prijs betalen…

Wij komen zeker terug, waarschijnlijk in 2013 pas, maar dan nemen we onze twee kids ook mee!
Wij laten dan Shaban, Maher en Ahmed ons hotel regelen en boeken zelf alleen een vlucht. Dit kan dus ook mensen en scheelt in de centen!!

Ahmed, Shaban en Maher, bedankt voor de mooie week!

Liefs Dennis en Wendy

1 like

Onze trip naar CaĂŻro
Van huis uit zijn wij niet van die excursiegangers, maar als je al 9 keer in Egypte bent geweest en nog nooit een piramide van dichtbij hebt gezien wordt het wel eens tijd, al was het alleen maar om af te rekenen met het gehoon van vrienden en collega’s.

Vooruitlopend op onze vakantie zijn wij via internet op het adres van Ahmed terecht gekomen die goedkope vakanties en excursies in Egypte aanbiedt , waarmee hij bij een Nederlander direct alle aandacht heeft. Wat ons het meest aansprak was eigenlijk in eerste instantie het feit dat hij een Nederlands sprekende gids is.

Om een lang verhaal kort te maken hebben wij een afspraak gemaakt om op woensdag 21 december een reisje naar Caïro te maken, ondanks de gespannen verhoudingen in die stad. Op maandag 19 december werden wij in ons hotel bezocht door Ehab Ahmed, die de financiële kant behartigde en de laatste vragen beantwoordde.

Op dinsdag kregen we een sms-bericht dat de reis niet door kon gaan wegens gebrek aan belangstelling en dat we konden kiezen voor een busreis of de reis een dag later maken. Geen van beide was feitelijk een optie voor ons en we waren blij dat het Ahmed is gelukt om toch op woensdag een vlucht te boeken vanuit Hurghada naar CaĂŻro.

Na s’morgens in alle vroegte te zijn opgehaald in het hotel door Ehab, zijn we vanaf Hurghada met een Dash 7, een tweemotorig propeller vliegtuig van Petroleum Air Services aangekomen op de luchthaven van de hoofdstad waar Ahmed ons stond op te wachten samen met zijn chauffeur.

Het Egyptisch museum,
Als eerste het Egyptisch museum bezocht. Zeer indrukwekkend is de wetenschap dat je kijkt naar kunstwerken die al 3500 jaar oud zijn, ongelofelijk, en wij maar denken dat wij in deze tijd in staat zijn om mooie sieraden etc. te maken, nou in die tijd konden ze er ook wat van zeg. Ahmed neemt ons eerst zo’n drie kwartier onder zijn hoede en geeft een rondleiding in het museum. Wat opvalt is het gemak waarmee hij in het Nederlands met ons praat en verteld over de historie van zijn land, je kunt merken dat hij trots is op wat zijn voorvaders hebben gecreëerd in het verleden dat voor ons bewaard is gebleven. Hierna hebben we zelf nog een drie kwartier hebben gehad om zelf te exploreren wat er allemaal te zien is in het museum. Dat is teveel om op te noemen en je hebt aan een dag nog te weinig.
De bazaar,

Natuurlijk kun je Caïro niet bezoeken zonder een bezoek te brengen aan de Khan El-Khalili bazaar. Dit is de grootste soek (Arabische markt) ter wereld. Een straat die steeds smaller wordt naarmate je er verder in loopt. En staan de huizen nu dichter op elkaar? Nee, het is de breed uitgestalde koopwaar die voor de smalle doorgang zorgt. Prachtig om al die kleuren te zien en een enorme verscheidenheid aan geuren die je tegemoet komen vanwege de vele kruiden verkopers en stalletjes met etenswaren. We waren zo’n beetje de enige toeristen die er waren en kregen alle aandacht van de kooplieden.

Deze bazaar ligt overigens vlak bij de Al-Azhar Universiteit. Het is één van de oudste universiteiten in de wereld, gesticht in 988. De theologische faculteit, die met de Al-Azhar moskee verbonden is, geldt als één van de belangrijkste religieuze autoriteiten binnen de Soennitische Islam.

Op naar de lunch,
Op weg naar de piramides van Gizeh, hebben we een werkelijk voortreffelijke lunch genoten in een restaurant wat normaal vol hoort te zitten met toeristen. Helaas waren wij op die dag de enige gasten. Hier zie je toch wel wat een impact de ongeregeldheden hebben op het toerisme in het algemeen en natuurlijk de inkomsten voor de mensen in Egypte. Tijdens de lunch komt naar voren dat Ahmed de Nederlandse taal machtig is geworden door zelfstudie, en in mijn gezin zijn twee leden bezig om door middel van zelfstudie het omgekeerde te bereiken, Arabisch te leren dus, en ik kan u vertellen dat dit erg moeilijk is. Wij hebben dan ook veel waardering voor zijn perfecte uitspraak en kennis van de Nederlandse grammatica. Toppie!! Het verbaasd ons dan ook niet dat hij door het Nederlandse consulaat als Nederlands sprekend gids is erkend.

Gizeh,
Na een korte trip aangekomen bij dé piramides van Gizeh, en werkelijk . . . . . daar val je helemaal stil van ontzag, van bewondering voor de bouwwerken die men in die tijd kon realiseren. Na uitleg over de piramides krijg je wat tijd om het bouwwerk van heel dichtbij te bewonderen, je kunt er ook in maar, Ahmed waarschuwde ons dat er weinig te zien is en je de hele tijd de adem van de andere toeristen loopt te inhaleren. Nou waren er ook hier niet al te veel toeristen. Er liepen meer handelaren en verkopers rond dan bezoekers.

Vervolgens even in de bus en naar het uitkijkpunt waar de vaste fotomomenten worden aangeboden en je kunt genieten vaan prachtig uitzicht op een aantal van de mooiste en indrukwekkendste bouwwerken van de wereld. Weer even in de bus en op naar de sfinx, die als wachter aan de oostzijde van de piramides is gebouwd. Na een paar prachtige foto’s tijdens de ondergaande zon is het weer tijd om terug te gaan naar de luchthaven. Hier nemen wij afscheid van Ahmed en de chauffeur van de taxibus.

Na een vlucht van net iets meer dan een uur worden we op de luchthaven weer opgewacht op Mahmoed die ons weer veilig naar ons hotel in Hurghada brengt.

Ten Slotte,
Al met al een zeer geslaagde dag onder leiding van een zeer bekwame gids die voortreffelijk Nederlands spreekt. En weet u wat zo mooi is? Het maakt niet uit waar je heen wilt in Egypte, zijn kennis van de historie van Egypte is zo groot dat overal waar je wilt door hem gegidst kan worden. Wij kunnen iedereen deze zelfstandige ondernemer in Egypte aanraden voor een plezierige excursie.

Ahmed, Bedankt!!!

1 like

wij zijn in november vorig jaar naar sharm ell sheik gereisd en hadden ook op voorhand excursies met Ahmed Khalil geboekt.jammer dat we de excursies niet in het nederlands kregen.Dat wisten we maar toen we onze 1ste excursie deden.dat viel tegen! maar we zijn wel op de hoogte gehouden van onze excursies via Ahmed per sms welke dag welke excursie we deden en ze waren altijd op tijd om ons af te halen aan ons hotel daar zijn we wel tevreden over.
Gezien prijs kwaliteit waren we toch nog tevreden!
Daisy en Carlos

1 like

Eerste maand van 2012, zijn ik en mijn vriendin naar Sharm el Sheikh op vakantie geweest. Super tijd gehad. Ook zijn we op excursie geweest naar Cair geo. En dat hebben we vooraf geboekt in Nederland via bovenstaande site. We kwamen toen in contact gekomen met ahmed. Hij doet deze excursies regelen. Hij is een egyptische jongeman die zelf de nederlandse taal heeft geleerd en dit ook goed kan. In het begin waten we huiverig om een excursie buiten de reisorganisatie te doen. Echter is het buitenbde reis organisatie om veel goed koper 50euro ipv 85 via de reisorganisatie. Dit bleek een goede keuze. Je doet de zelfde excursie en je zit zelfsin een bus bij mensen die voor veel meer geld geboekt hebben. Sterker nog onze gids heeft ons “mijn vriendin en ik” prive begeleid. Terwijl de rest het net een engels slecht vestaanbare gids moesten doen. We hebben het museum bezocht, papyrus makerij, parfum makerij, een tour over de Nijl een lunch op een boot aan de Nijl. En natuurlijk de pyramides en de sfinx. We werden netjes opgehaald en weer terug gebracht met de bus. Gatis flessen water verkrijgbaar in de bus. En oo het eind heel aardig, beide een zak chips en frisdrank voor de terug weg. De tour was dus mede door Ahmed en de goede service en de leuke begeleiding voor 50 euro pp. Zeker voor iedereen aan te raden. Ga je naar sharm el skeikh bezoek dan zijn site even http://www.excursiessharmelsheikh.nl/ . Scheelt echt veel geld. Dit valt allemaal gewoon ondr je normale reisverzekering net zoals je het via het hotel zou regelen. AANRADER DUS!!! BEDANKT AHMED

1 like

Ahmed was voor 1 dag onze gids in Cairo. Hij heeft echt passie voor zijn werk, en weet erg veel te vertellen en dat ook nog in bijna perfect nederlands.
Ik wil hem dan ook graag aanbevelen als betrouwbare gids in Cairo.
Dus voor iedereen die een nederlandstalige gids in Egypte zoekt, boek bij Ahmed.

1 like