eerste week.

(origineel bericht op be-more.nl)

eerste week.

Vandaag zijn we na het ontbijt mee gegaan naar het ziekenhuis voor 2 kinderen. Simon en Wassawa. Simon is een baby die verbrand is een poosje geleden, het gaat gelukkig heel goed met hem, Anne is met hem mee gegaan naar het ziekenhuis waar het verband werd verschoond. Ik ben samen met Rita (een locale vrijwilligster) naar de dokter voor Wasawa gegaan. Hij heeft last van zijn oren, hij praat niet goed maar reageert wel op sommige dingen. Ik zag in de auto dat zijn oren al erg vies waren dus kaarte dat aan bij de dokter. Hij krijgt nu een 2 daagse kuur om zijn oren schoon te krijgen en dan gaan we vrijdag terug om de echte controle te starten. Het was bijzonder om te zien. Wasawa is een schat van een jong, hij is de hele ochtend mee geweest, heel braaf geweest en heeft de hele tijd op mijn schoot aan me vingers getrokken me horloge half opgegeten en lekker gehangen op je schoot. Daarna ben ik nog met Anthony en Rita en Wasawa naar de vader van Anthony in het ziekenhuis gegaan. Hij is gister geopereerd aan zijn nier. Zijn nier is eruit gehaald. Het gaat gelukkig goed met hem. Ik voelde me een beetje gek om bij iemand op bezoek te gaan die ik niet ken, maar hij was heel erg dankbaar dat ik van zo ver kwam en juist hem kwam bezoeken.

S’middags toen we terug kwamen waren de disabled children er. Kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Was zo leuk! We hebben gepuzzeld, gespeeld met balonnen en boekjes gelezen. Ik heb een boekje in de kast gevonden die gaat over Jip en Janneke in Holland, die beviel goed.

Gert-jan en Anne vertrokken al wat eerder met de boda boda om meer van de community te zien, zoals waterbronnen, gezinnen en de health center. Later ging ik met Augustien een andere boda driver op pad. We zijn naar een gezin geweest met een baby die opgevangen word door haar opa en oma en ze is hiv positief. Ook hebben we verschillende waterbronnen gezien, niet heel groot en erg vies. Dus het is belangrijk dat er veel watertanken worden gebouwd voor veiliger drinkwater. Ook is het belangrijk dat de bewoners bewust worden dat het koken van het water van belang is.

We hebben film avond gehouden!! haha geweldig! Ik heb winnie the pooh opgezet en voor 2 uur zaten 12 kindjes muisstil te genieten van de film voor het huisje.

Het is alweer donderdag!
We hebben vandaag huisbezoeken gedaan, heel interessant.
We kregen formulieren met verschillende soorten vragen erop, zoals hoe de wc in staat is, de keuken en de gezondheid van de familie. S’middags zijn we naar de school gelopen voor reading club; voorlezen op de school voor kinderen met een achterstand met engels. Was geweldig dit! We kregen ieder 5 kinderen toegewezen en mochten beginnen. Het werd helemaal aan ons over gelaten wat en hoe we het wilde aanpakken, ontzettend leuk! Ik had drie boekjes uitgekozen, nijntje (int engels) die gaat dansen, nijntje die in de tuin gaat werken en een boekje die over giraffen ging.

Lwengo

Met een warm en hartelijk welkom worden we ontvangen als we de auto uit stappen van Anthony.
‘You are most welcom’ horen we van iedereen.
Nadat Anthony ons oppikte van Masaka Backpakers reden we richting Lwengo, maar stopte we in het dorpje voor boodschappen.

Nu is het alweer de tweede nacht hier in Lwengo. Ik lig in bed het is nu kwart voor 9 en ik ben op. Vandaag hebben we een orientatiedag gehad. We zijn eerst naar de school toe gelopen en hebben daar in het kantoor alles over dit project gehoord, van de visie tot de misie en de strategieen. Toen we klaar waren was het ook pauze voor de leerlingen. Wat geweldig was!!! bijna 600 leerlingen op de school! Er kwam al snel een hele groep kinderen om ons heen staan, om van alles aan ons te bewonderen, mijn horloge ging in iemand mond, mijn haren op me arm moeseten het begeven en mijn riem was al helemaal geweldig. Totdat ze mijn tenen hadden ontdekt. Ik, met mijn mooie wintertenen die altijd rood zijn, en ja als je er op drukt wit worden was heeeeel interessant. Er werd dan ook zachtjes en heel subtiel op gedrukt om vervolgens op de volgende teen een tekening te proberen te maken.

Na de pauze gingen alle kinderen netjes in een rij staan; op naar het sportveld!
We hebben verschillende spelletjes gedaan: annemaria koekoek, tikkertje, hoofd schouders knie en teen, 2 kindjes die moesten raden hoeveel kinderen er achter ze kwamen zitten, en een spel met de bal.

S’middags na de lunch zijn we naar de water bronnen gegaan. Mijn verwachting was dat we bij grote tonnen zouden komen, of waterputten. We kwamen bij een moddersloot. Het water was heel erg vies en een kleine hoeveelheid. Kinderen gaan vaak na school hier water halen om s’avonds voor hun ouders water te halen. Het is een hele lange weg en in het donker dus niet altijd veilig.

Vandaag zijn we na het ontbijt mee gegaan naar het ziekenhuis voor 2 kinderen. Simon en Wassawa. Simon is een baby die verbrand is een poosje geleden, het gaat gelukkig heel goed met hem, Anne is met hem mee gegaan naar het ziekenhuis waar het verband werd verschoond. Ik ben samen met Rita (een locale vrijwilligster) naar de dokter voor Wasawa gegaan. Hij heeft last van zijn oren, hij praat niet goed maar reageert wel op sommige dingen. Ik zag in de auto dat zijn oren al erg vies waren dus kaarte dat aan bij de dokter. Hij krijgt nu een 2 daagse kuur om zijn oren schoon te krijgen en dan gaan we vrijdag terug om de echte controle te starten. Het was bijzonder om te zien. Wasawa is een schat van een jong, hij is de hele ochtend mee geweest, heel braaf geweest en heeft de hele tijd op mijn schoot aan me vingers getrokken me horloge half opgegeten en lekker gehangen op je schoot. Daarna ben ik nog met Anthony en Rita en Wasawa naar de vader van Anthony in het ziekenhuis gegaan. Hij is gister geopereerd aan zijn nier. Zijn nier is eruit gehaald. Het gaat gelukkig goed met hem. Ik voelde me een beetje gek om bij iemand op bezoek te gaan die ik niet ken, maar hij was heel erg dankbaar dat ik van zo ver kwam en juist hem kwam bezoeken.
S’middags toen we terug kwamen waren de disabled children er. Kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Was zo leuk! We hebben gepuzzeld, gespeeld met balonnen en boekjes gelezen. Ik heb een boekje in de kast gevonden die gaat over Jip en Janneke in Holland, die beviel goed. Ze waren zo vrolijk de hele tijd en zo lief, ik begin gewoon te twijfelen over me opleiding… hahah!
Gert-jan en Anne vertrokken al wat eerder met de boda boda om meer van de community te zien, zoals waterbronnen, gezinnen en de health center. Later ging ik met Augustien een andere boda driver op pad. We zijn naar een gezin geweest met een baby die opgevangen word door haar opa en oma en ze is hiv positief. Ook hebben we verschillende waterbronnen gezien, niet heel groot en erg vies. Dus het is belangrijk dat er veel watertanken worden gebouwd voor veiliger drinkwater. Ook is het belangrijk dat de bewoners bewust worden dat het koken van het water van belang is.
We hebben film avond gehouden!! haha geweldig! Ik heb winnie the pooh opgezet en voor 2 uur zaten 12 kindjes muisstil te genieten van de film voor het huisje.
Het is alweer donderdag!
We hebben vandaag huisbezoeken gedaan, heel interessant.
We kregen formulieren met verschillende soorten vragen erop, zoals hoe de wc in staat is, de keuken en de gezondheid van de familie. Dit om in te schatten wat nodig is bij verschillende gezinnen.

S’middags zijn we naar de school gelopen voor reading club; voorlezen op de school voor kinderen met een achterstand met engels. Was geweldig dit! We kregen ieder 5 kinderen toegewezen en mochten beginnen. Het werd helemaal aan ons over gelaten wat en hoe we het wilde aanpakken, ontzettend leuk! Ik had drie boekjes uitgekozen, nijntje (int engels) die gaat dansen, nijntje die in de tuin gaat werken en een boekje die over giraffen ging.
Lieve Mzungu’s!! Het is nu alweer zaterdag, Lisa, Mareike en Irene zitten voor mij regenwormen te spelen. In de tuin is de tuinman de struik aan het kappen met een mega mes en de zon komt tussen de wolken door, nadat het vannochtend geregend heeft. We zitten aan de cola (tegen bacterieen in onze maag haha) en hebben net een Lugandeese les gehad van George. Heel erg leuk en interessant.

Het is geweldig echt heel erg leuk!! het weer valt mee, het is lekker warm maar het regent nog veel. Gister hebben we lekker gegeten op deze super mooie plek met uitzicht over Masaka, bij een kampvuur. De eerste week z…it erop, we zijn op huisbezoeken geweest, hebben waterbronnen opgezocht, hebben op een school reading club gedaan voor kinderen die een achterstand met engels hebben en nog zoveel meer. We hebben gister besloten wat we met ons sponsergeld willen gaan doen: een tandenpoets project beginnen! Dus hebben we heel veel tandenborstels gekocht om volgende week te beginnen. Het is echt bijzonder om te zien hoe rijk je hier kunt zijn in een hele andere zin. xxxxxxxxxxx heel veel kusjes en liefs uit Uganda!!

(Dit bericht is misschien een beetje raar als je het leest… ik heb verschillende stukjes getypt en plak het nu omdat ik het zo snel mogelijk zoveel wil vertellenomdat de stroom vandaag veel uitvalt. vandaaarrrrr…)

Voor Monique en Marloes en Corinda:

Washawa is echt geweldig!! wat een geweldig kind!!
Ik ben nu 2 keer met hem naar het ziekenhuis geweest voor een gehoortest. Hij gaat naar school toe en hij is echt altijd vrolijk, wat een geweldig joch! De eerste keer naar het ziekenhuis schrok ik wel, we kwamen daar aan en het eerste wat de dokter vroeg was aan mij: Wat denk je dat er aan de hand is…? In de auto zag ik dat zijn oren heel erg vies waren dus dat vertelde ik. Ook vertelde ik dat ik denk dat hij niet doof is, want hij reageert op zijn naam, en als je een liedje voor hem zingt begint hij het melodie te neurieen. Hij heeft van de dokter voor 2 dagen druppels gekregen om zijn oren te cleanen en toen we terug kwamn gister wilde ze eigenlijk hem nog langer druppelen. Dat schiet dus niet op. Dus we vroegen of we zijn oren niet nu meteen konden doorspuiten met water dat ze schoon werden en gelukkig dat kon. Ik kijk er telkens van op, hoe sterk kinderen hier zijn. Huilen is een zwakte. De meeste kinderen houden zich zo sterk als ze vallen. Waar ik al meteen schrik als ze vallen staan hun op en gaan verder alsof er niks gebeurd is.
Maar na het uitspuiten gingen we terug naar Masaka backpakers. hebbene we ze getrakteerd op een lunch, en Washawa en het andere jongetje waar we mee waren (ben zijn naam even vergeten, het zonotje van Rita, die zijn tand liet trekken en 2 minuten later weer aan een maiskolf zat te kauwen haha) wilden eten als een mzungu. dus met mes en vork. Ik heb me echt doodgelachen het was zoooooo schattig hoe ze het deden!!!

ahhhhhh ik had van alles getypt en toen was het weg…

Volgende week gaan we terug naar het ziekenhuis voor een gehoortest. Ben benieuwd hoe dat verder gaat. Hoop dat er iets gebeurd kan worden dat hij beter kan leren communiseren.

Ik weet niet meer wat ik net allemaal verder had getypt.
Ik ga voglende week opzoek naar de andere kinderen:)

We gaan nu lunchen:)

Dikke kus en knuffel ik ben bneiuewd naar nieuws uit nederland en hoe het met jullie gaat!!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

(origineel bericht op be-more.nl)