Eerste week in Ethiopië

(origineel bericht op be-more.nl)

Eerste week in Ethiopië

Dinsdagavond zijn we naar de German Beer garden gegaan. Daar hebben hadden we als avondeten 1kg vlees die gegeten werd met wat brood. Natuurlijk dronken we ook een paar biertjes.
In awassa merk je wel goed dat je op 1500m hoogte zit. Het ademen gaat wat zwaarder en ik heb het gevoel dat het over het algemeen wat kouder is dan in Malawi (ook al zijn de tempraturen hier nog steeds warm genoeg om een korte broek aan te doen).
Woensdag was het spelletjesdag en hebben we domino en mikado met de kinderen gespeeld. We hebben ’s ochtends een groep van ongeveer 10 kinderen. ’s Middags doen we hetzelfde programma alleen voor drie andere kinderen. De kinderen zitten allemaal nog o
Donderdag hebben we ’s ochtends een les gedaan voor de kinderen over de dagen van de week maanden van het jaar en de namen van de delen van het lichaam. Vooral de maanden van het jaar was erg interessant omdat ze hier een andere kalender gebruiken: hun jaar heeft 12 maanden van 30 dagen en nog één maand van 4/5 dagen, bovendien zitten zij nog in het jaar 2005. Een deel van de bevolking gebruikt trouwens wel de Europese kalender. In de middag hebben we wat werk gedaan op het kantoor en werd er aan mij gevraagd of ik een database in elkaar wilde zetten. Ik heb een opzetje gemaakt met Microsoft Acces maar omdat ik dat nog nooit eerder heb gedaan moet ik het nog wel even uitvogelen. Aan het eind van middag gingen we huisbezoeken doen en wat het erg interessant om te zien hoe de kinderen aan wie we les geven eigenlijk leven. Het is ook wel erg in hoe kleine ruimtes veel kinderen leven.
Vrijdag ging de les ’s ochtends over de werelddelen, dieren en kleuren. Sommige kinderen zijn behoorlijk slim en bij anderen merk je dat ze er nog wat moeite mee hebben. Hetgeen wat wel erg opvalt is dat ze rekenen erg leuk vinden en er ook best goed in zijn. In de lunchpauze ben ik over de grote winkelstraat van Awassa gaan lopen opzoek naar een winkel die een nieuwe laptopadapter voor me had. Hij was in Malawi namelijk aangevreten door de puppies en je moest hem dus op een bepaalde manier tegen elkaar aandrukken. Tijdens deze zoektocht kwam ik er wel achter dat mij overal erg hoge prijzen werden gevraagd. Uiteindelijk vond ik iemand die de kapotte adapter wilde repareren. Eerst vroeg hij hier 200 birr (ongeveer 8 euro) voor maar nadat we een leuk gesprek hadden gehad vroeg hij me of 100 birr voor de reparatie te veel was, maar ik vond dat prima. ’s Middags gingen we verder met de les en daarna hadden we een evaluatievergadering over de afgelopen week. We hadden tijdens onze introductiemeeting gehoord dat Ethiopiërs een heel trots volk zijn dus dat je suggesties/commentaar altijd goed moest verpakken in een hoop complimentjes maar bij ons project wilde erg graag onze suggesties horen. Ze wilde ook dat Kirsten en ik een training gingen geven. Kirsten gaat een training geven over hygiëne en ik over Microsoft Office.
Zaterdag zijn we ’s ochtends eerst naar het weeshuis gegaan van Johan waar we wat geholpen hebben om de kinderen te vermaken. Daarna gingen we als deel van het weekendtripje naar de Amhaarse les. Daarna gingen we onze eigen Injera maken, dit is het plaatselijke eten wat smaakt naar een zure pannenkoek. Dit word gegeten met een saus van bijvoorbeeld vlees. Daarna hebben we onze eigen koffiebonen gebrand en gestampt en daarna hebben we ook de koffie gedronken. Aan het eind van de middag gingen we naar een park met apen daarna hebben we een boot gepakt om nijlpaarden te gaan bekijken en de zonsondergang vanaf het water te zien.
Zondag zijn we naar warmwaterbronnen gegaan. Daar hebben we lekker gezwommen. Daarna hebben we honeywine gedronken. Dit was plaatselijk gemaakte wijn en het smaakte best goed. We hebben ook nog een potje pool gespeeld. Ze speelde wel met hele gekke spelregels (de ballen lagen aan de rand van het veld en je kreeg het aantal punten wat de bal waard was).
Het eten wat we hier eten is vrij europees over het algemeen eten we voor ontbijt en lunch een soort Turks brood met chocopasta of pindakaas. In de avond eten we bij een restaurant en kiezen we of een Italiaans gerecht of iets met rijst of injera. Om gezond te blijven drinken we af en toe ook wat versgeperste fruitsappen.

(origineel bericht op be-more.nl)