Eerste vlucht Australië

Goedenavond!

Ik ben nieuw op dit forum en ga binnenkort mijn allereerste vlucht maken en direct richting Australië.
Heb gekozen voor Cathay Pacific en ga via Schiphol -> Hong Kong -> Sydney.

Nu was mijn vraag, wat zijn dingen waar ik volgens jullie goed op moet letten qua douane e.d.? En wat zijn de ervaringen die, hopelijk, mensen hebben met Hong Kong International Airport?

Alvast bedankt voor de hulp!

Kleine edit: ik kom aan rond 9 uur plaatselijke tijd in Sydney Kingsford Smith Airport, als dit relevant is.

Wat een heerlijk vooruitzicht! Je mag geen vers eten, zaden, zand (modder aan je schoenen bijvoorbeeld) meenemen Australië in. Ze controleren streng, want willen geen ziektes het grote eiland op krijgen.

Heb gekozen voor Cathay Pacific en ga via Schiphol -> Hong Kong -> Sydney.
En wat zijn de ervaringen die, hopelijk, mensen hebben met Hong Kong International Airport?

Hoi

Mijn eerste vlucht naar Australië was ook met Cathay Pacific. Het was een positieve ervaring; goede maaltijden, vriendelijk personeel, nette vliegtuigen,… echt super. Mijn tussenstop was ook in Hong Kong. Het is een grote luchthaven, dus zie dat je op tijd naar je volgende vlucht gaat, mochten die redelijk vlug op elkaar aansluiten. Ik vond de routes duidelijk aangegeven, dus stress hoef je zeker niet te hebben. Op mijn terugvlucht moest ik bijna een hele dag wachten in Hong Kong alvorens ik mijn vlucht naar Amsterdam had, dus ben ik Hong Kong ingegaan! Je hebt er geen visum voor nodig, omdat het onafhankelijk is van China. Ze gebruiken er Hong Kong Dollar.

Veel plezier!

Dankje voor de snelle reacties!

Tussen mijn vluchten zit ongeveer 1h50m. Ik hoop dat dit afdoende is :slight_smile:
Ook stond op de website van Hong King Int. dat Cathay Pacific de thuishaven is dus de afstanden niet zo groot waren, klopt dit?

Goh, dat kan ja, het is alweer eventjes geleden. Je hebt tijd, no worries. Geniet van je reis!

1 like

In hongkong hoef je niet door de douane, uiteraard wel iets van een beveiliging waar je doorheen moet.

Volgens mij is 1u50m ruim genoeg tijd zijn. No worries mate!! Zorg dat je weet bij welke gate je moet zijn en zoek die eerst op, ga dan pas kijken of en hoeveel tijd je nog hebt om op het vliegveld rond te kijken.

check je bagaga in met als eindbestemming Sydney zo hoef je in hongkong niet achter je bagage aan.

Okay bedankt! denk dat ik nu alle informatie heb voor mijn vlucht :slight_smile: 1h50m was volgens velen ongeveer de kortste tussentijd die je kon krijgen, voor de zekerheid toch maar even vragen of het meer dan genoeg is aan mensen die er iets meer van af weten dan mij. Nog 1 laatste vraag, hoe zit het met E-tickets, ik heb nu een paar formulieren gekregen van mijn reisbureau maar deze moeten nog omgezet worden tot de plaatsbewijzen

Alvast bedankt voor de moeite!

Op schiphol inchecken bij of een incheckbalie of een selfservice check in punt. Doe dat het liefst zo vroeg mogelijk, 3 uur van te voren, dan heb je meer keus uit stoelen. Je paspoort laten zien of in de automaat steken is dan voldoende, dan word je instapkaart uitgeprint. Ik weet alleen niet wat er met je instapkaart voor hongkong-sydney gebeurt, volgens mij word die ook uitgeprint, misschien moet je dat even navragen bij je reisbureau of schiphol.

Echte tickets krijg je niet meer.

1 like

Het is voor mij de 1e keer dat ik zo’n lange vlucht ga maken en ook ik heb een tussenstop in Hong Kong. Hoe werkt het met je koffer? Wordt dit achter de schermen geregeld of moet je eerst bij een band je koffer ophalen en opnieuw bij een balie inchecken met je koffer?

1 like

Fijn dat je een goede ervaring hebt met Cathay Pacific…ik vlieg er ook mee dit jaar en heb een tussenstop in Hong Kong. Kan je daar ook met amerikaanse dollars betalen op het vliegveld? Ik moet daar 4 uur wachten…ik heb gehoord dat ik op schiphol alvast amerikaanse dollars kan pinnen voor als ik bij voorbeeld in Hong Kong iets te drinken of eten wil kopen op het vliegveld…?

Hoi,
Je kunt ook kleine bedragen met een creditcard betalen. Wij hebben op de terugweg in Hong Kong alleen wat gegeten en de menukaart was in verschillende valuta. Maar goed, met elektronisch betalen heb je zowiezo dus geen probleem.

Een overzichtelijke luchthaven, maar omdat we ietsje vertraging hadden op de heenweg was het toch wel even stevig wandelen naar de gate voor de volgende vlucht. We konden gelijk aansluiten in de rij voor de gate… Dat was wat minder. 1 uur en 50 minuten lijkt veel, maar kan ook zomaar verdampen…

En betalen met mijn pinpas in Hong Kong kan dat ook?

Geen idee, niet geprobeerd.

Als je moet overstappen moet je meestal op dat vliegveld nieuwe boarding passen halen bij de balie van je luchtvaartmaatschappij.
Je bagage gaat automatisch ook door naar het andere vliegtuig, hoef jij niets mee te doen.
Je moet bij het inchecken van je bagage op Schiphol wel even opletten of je eindbestemming op het bagagelabel staat.
Als het goed is staat er op Amsterdam naar Syndey, en tussenlanding in Hong kong (met luchtnummers)
Als dat niet zo is even naar een steward gaan als je zelf de bagage incheckt (bagage niet verder af laten handelen door de machine dan natuurlijk maar annuleren, anders is het weg en kunnen ze niet veel doen).

Okay dank je wel! Ik vlieg van Amsterdam naar Melbourne…en je bedoeld vlucht nummers i.p.v. LUCHTnummers toch?lol2

Eh,nee, zo heet het, vluchtnummer :wink:

De topic-opener vliegt naar Sydney, maar jij vroeg het inderdaad, maar het principe is dat je eindbestemming én de stad waar je overstapt op het bagagelabel staat.

geeft niet het is je vergeven:cheer:

Dus er moet op het label staan: AMS/Bank/Melb:zon02:

Pin jij die Hong Kong dollars al op schiphol of doe je dat pas in Hong Kong op het vliegveld bij de pinautomaat…ik heb ook gehoord dat je met Amerikaanse dollars kunt betalen en deze al op Schiphol kunt pinnen…??