Hong Kong in een dag

Hallo allemaal,

Ik vlieg 31 juli richting Australië en maak een tussenstop in Hong Kong. Ik land 07:00 en vertrek 19:00 dezelfde dag weer richting Sydney.
In de tijd dat ik zit te wachten zou ik graag Hong Kong in gaan, om toch nog wat te zien van de stad.

Is er iemand die misschien tips heeft voor me voor wat ik zou moeten zien en wat eventueel goed bereikbaar is vanaf het vliegveld?

Alvast bedankt!

Dag Emmertje,

Kowloon is binnen 25 minuten te bereiken vanaf het vliegveld.
Wanneer je de kaart van HongKong bekijkt zie je dat HongKong en Kowloon tegenover elkaar liggen. Je kunt de Star Ferry nemen en overvaren. (Je kunt ook de metro nemen.) De Star Ferry is leuk en kost bijna niets. In HongKong loopt er een tramspoor van west naar oost waar dubbeldekkerstrams rijden. Bovenin-voor zie je HongKong aan je voorbij trekken, dit kost ook niets.
Verder veel lopen, leuk, makkelijk en je kijkt je ogen uit. In Kowloon veel straatjes en winkeltjes met de bekende Chinese uithangborden, kortom het is makkelijk te doen in 12 uur.
De verbindingen zijn uitstekend en het is allemaal zeer de moeite waard.

dick

1 like

Hoi,

Ik ben er zelf maar een paar dagen geweest, maar Victoria Peak vond ik wel mooi. Is een grote berg met een mooi uitzicht over Hong Kong, als er niet teveel smog hangt. Je kan er met een trammetje naartoe gaan, maar misschien niet verstandig als je alleen maar een dag hebt vanwege de tijd die het kost om er naartoe te gaan en daar rond te lopen.

Chunking Mansions vond ik ook heel gaaf en apart. Een heel groot appartementencomplex met echt heel veel verschillende nationaliteiten. Dat zou ik zeker nog even bekijken. Je komt er alleen niet voor je rust. Veel verkopers enzo die je nep spullen willen verkopen. Ik weet niet of je daar na een lange vlucht op zit te wachten.

Mocht je daar naartoe gaan dan kan je het goed bereiken met een bus vanaf het vliegveld. Let alleen wel op waar je moet uitstappen. De straat, Nathan road, is echt super lang. Ik maakte de feit door te vroeg uit te stappen. En toen moest ik nog een half uur lopen met mijn te grote backpack.

Hey Emmertje,
Je hebt maar een halve dag, en Hong Kong is zoveel meer dan alleen de stad, maar ik zou je vertellen wat ik in die halve dag zou doen om een indruk te krijgen:
Ik zou de MTR pakken, dat werkt echt perfect en is heel goedkoop. Stap uit bij Tsim Sha Tsui (spreek je uit als Tsjim Tsja Tshué) en zie de skyline van Hong Kong met haar wolkenkrabbers. Dan kun je weer de MTR in en ga dan naar Central. Dan kom je op Hong Kong Island uit. Daar uitstappen en gewoon rondlopen. Het mooie aan Hong Kong stad is, dat alles vrij dicht bij elkaar is, en het metronetwerk is echt perfect en heel eenvoudig. Hong Kong stad heeft naar mijn idee geen hotspots, die moet je zoeken in de hele stad met haar multiculturele karakter, Engelse invloeden en architectuur. DickSan heeft het over de StarFerry: dat is best grappig om hem te pakken, dat kost omgerekend maar 30 cent dacht ik, maar die zou ik niet pakken als je maar een halve dag hebt. Is gewoon niet zo spectaculair zeg maar.

Op zich ben ik het met je eens, behalve dan met dit stukje. De overtocht met de Star Ferry kost je 11 minuten, maar een paar minuten langer dan met de MTR, en qua frequentie zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Maar onderweg zie je tenminste iets, niet alleen komt de mooiste skyline ter wereld op je af, maar ook de drukte op het water. Naar mijn mening een essentieel onderdeel van een bezoek aan Hong Kong. Net als een ritje bovenin een dubbeldeks tram trouwens.

@Emmertje, nog wel een tip: haal op het vliegveld een Octopuscard (bij de Airport Express is een loket), die kan je gebruiken voor al het OV (en vele winkeltjes) in Hong Kong. Dan hoef je nergens meer kaartjes te kopen, je loopt gewoon door het poortje, alleen even het pasje (desnoods met portemonnee en al) even over het apparaat halen. Simpeler kan niet. En je krijgt er zelfs nog een beetje korting mee ook…

En het zal nu wel bloedheet en vreselijk benauwd zijn in Hong Kong (eind april zat ik al in 30° met een luchtvochtigheid van 85%), mocht je je nog even willen opfrissen voor de vlucht naar Australië, op het vliegveld vlakbij de Airport Express kan je voor HK$150 (€13) een doucheruimte huren. Zullen ook je medepassagiers in het vliegtuig wel kunnen waarderen :biggrin:

Maar alvast een goede reis gewenst!

Dank je wel voor de tips! Gaat helemaal goed komen in Hong Kong.
Dat van die douche had ik gelezen ja. Lijkt me voor iedereen beter als ik me even opfris daar :wink:
Heb al een korte broek in mijn handbagage gedaan, want het is daar aardig warm ja. Morgen is het zo ver!