Hong Kong dagtrip tussen vliegtuigverbindingen

Vandaag de irritante melding gehad dat Cathay Pacific het vluchtuur veranderd voor mijn vlucht van 8nov Hong Kong naar Hanoi.

Ik ga van brussel naar londen, londen naar hong kong en van hong kong naar Hanoi.
Eerst was mijn verbinding londen 11h30 - hong kong 07h05, hong kong 08h45 - hanoi 09h45
Nu is dit londen 11h30 - hong kong 07h05, hong kong 18h00 - hanoi 19h05 :frown:

Dat wil zeggen dat ik 11h in de luchthaven zou moeten vertoefen maar ik zou van dit probleem een deugd willen maken en Hong Kong eens snel verkennen.

Maar mag je buiten de luchthaven of ben je verplicht in een transit zone te blijven.
Als dit mogelijk is kan je dan gemakkelijk het centrum of bezienswaardigheden snel bereiken en terug?

Iemand die tips of ervaring hier mee heeft?

thanks

1 like

Volgens mij zou het geen probleem moeten zijn om het vliegveld te verlaten, je hebt sowieso geen visum of zo nodig. Maar zeker weten doe ik dit niet, misschien kan iemand hier definitief uitsluitsel over geven.

De stad in is geen enkel probleem, je neemt gewoon de Airport Express rechtstreeks naar Kowloon of Central, duurt een klein half uurtje. Je kan hiervoor een same day return ticket kopen, die kost je HK$100, net zo duur als een enkeltje. Of nog makkelijker, neem een Octopus Card, dan hoef je voor het vervoer verder nergens meer naar om te kijken (nou ja, hooguit het saldo op de kaart, maar die kan je overal waar je ermee kan betalen ook opwaarderen, ook kleine bedragen.

Een dag houdt niet over, maar een poging tot stoomcursus HK voor beginners in kort dagje:

• eerst even een omslachtig begin, Airport Express naar Tsing Yi, daar Tung Chung-lijn één halte naar Lai King, daar de Tsuen Wan-lijn naar Tsim Sha Tsui (of Airport Express naar Kowloon en dan een taxi naar bijvoorbeeld Kowloon Park, het is anders een stevig eind lopen door een minder boeiend deel van de stad).
  • loop via Nathan Road richting de zuidpunt van Kowloon, vergeet onderweg niet even een rondje door Chungking Mansions te maken.
  • Star Ferry naar Central (alternatief als je tijd genoeg denkt te hebben: ferry naar Wan Chai, van daar lopen en/of dubbeldeks tram naar Central).
  • Peak Tram naar Victoria Peak.
  • bus terug naar Central (duurt wat langer dan de tram, maar zeker zo mooi en veel minder druk).
  • Airport Express terug naar het vliegveld.

Dit moet binnen die tijd prima te doen zijn, maar reken wel voldoende tijd voor de Peak, minimaal een uur of 3. Je kan de route ook omdraaien, dan is ie makkelijker in te korten en dus veiliger, maar het aantal wow!-momenten zal dan toch aanmerkelijk minder zijn.

In het blad “Reizen” van september staat een heel artikel hierover. Volgens mij wordt Hong Kong zelfs besproken.

hoi
effe pc troubles gehad
Ondertussen mijn voucher gehad met een dagkamer plus transfer van/naar luchthaven als tegemoetkoming omdat ik niet zo blij was met die verandering.
Ze zeiden in buitenwijk van hongkong maar waar weet ik niet.

bedankt aan WizardOfOss, zal zeker een checken.

voucher gehad en kamer in dit hotel/uitvalbasis gehad

Had handiger gekund, maar op zich niet zo verkeerd. Waar ik je in Lai King richting Tsim Sha Tsui stuurde zou je nu eerst even die andere kant op moeten, naar het eindpunt van de lijn.

Toch zou ik als ik jou was (en je je bagage op het vliegveld achter kan laten) overwegen het hotel te skippen en direct naar de stad te gaan. Het kost je anders alles bij elkaar zo weer een uur waarin je verder niks van de stad zelf kan zien. Dus een aardige tegemoetkoming, maar niet als je nog wat wil zien.

Heb ik hongkong dollars nodig om tram/bus en dergelijke te nemen of zijn er andere mogelijkheden?

Het makkelijkst is de Octopus Card, die kan je voor vrijwel al het openbaar vervoer gebruiken, en ook vaak in winkeltjes en drankautomaten, vooral nabij de stations. Die kan je op het station bij het vliegveld direct aanschaffen, heb je er voor de rest geen omkijken meer naar. Tenminste, zolang je maar genoeg saldo hebt. Een standaard kaart kost je HK$150 met daarop HK$100 aan tegoed. Voor HK$60 kan je van het vliegveld naar Tsing Yi en weer terug, met de resterende HK$40 moet je het voor de rest wel kunnen redden met de metro, ferry en eventueel tram. Je kan overigens ook nog HK$35 “rood staan”, maar dat is een sigaar uit eigen doos aangezien je bij aankoop al HK$50 aan kosten hebt betaald. Die kosten plus resterend tegoed zou je bij vertrek ook weer terug moeten kunnen krijgen, ik heb hem zelf echter als souvenir gehouden.

Met cash kan het uiteraard ook allemaal, maar eerlijk gezegd heb ik totaal niet opgelet of ze daarvoor automaten hadden of dat je bij een loket terecht kan. Daarnaast zou je dan ook iets meer betalen, al is dat verwaarloosbaar. En bij de bus en tram verwachten ze wel gepast muntgeld. Alleen daarom al is die card zo makkelijk…