Eerste verre reis: Bali! HELP

mijn vriend en ik gaan dit jaar onze eerste verre reis maken en hebben gekozen voor Bali. Nu ben ik al een beetje aan het rondkijken maar kom er echt NIET aan uit.

Wij houden beide niet van een strandvakantie (paar daagjes is wel leuk natuurlijk) en willen actieve dingen gaan doen (zoal snorkelen, wandelen etc). We willen 3 a 4 weken weg en zijn niet gebonden aan de schoolvakanties.

  • wanneer is de beste periode om te gaan?

  • Vliegtickets zijn behoorlijk prijzig en als je een accomodatie erbij neemt dan lijkt het nog goedkoper te zijn (bv bij OAD reizen). Je zit dan echter wel aan een plaats vast en we willen toch wel wat rondreizen. Iemand hier een tip voor?

  • ik wil geen vluchten met onveilige maatschappijen, dus eerst naar jakarta en dan met zon louche maatschappij zit er niet in; dan maar een paar honderd euro duurder denk ik dan

Andere tips zijn ook welkom, ik ben een beetje “lost”

Hoi,

Waarom kijk je niet op www.fox.nl. Daar heb je leuke rondreizen voor stelletjes zoals jullie en het is niet duur, als je vergelijkt met andere reisorganisaties.

Hoi,

het regenseizoen op Bali loopt ongeveer van november tot april. Het regent dan niet de hele dag, de lucht voelt dan wel wat “klammer”. Als je gewoon over de weg wandeltochten gaat maken, heb je niet zoveel last van de regen. Ga je van de weg af dan is het vanzelfsprekend allemaal wat natter.
De goedkopere tarieven vind je meestal toch via Kuala Lumpur, Jakarta, Bangkok en Singapore. Vanuit deze plaatsen kun je met AirAsia of Jetstar naar Bali vliegen. Dit zijn gewoon fatsoenlijke maatschappijen en tickets zijn via internet te boeken.

Voor Bali zou ik geen georganiseerde rondreis nemen. Je kunt makkelijk zelf van plek naar plek verhuizen.

Succes!

De helft van de tickets uitsluiten omdat ze volgens jou niet goed zijn terwijl je de maatschappijen niet kent en dan klagen dat tickets te duur zijn, brengt je nergens.

Wat is jou definitie van een onveilige maatschappij? Zijn dat de maatschappijen die volgens de EU op de zwarte lijst zijn gezet omdat ze niet aan Europese normen voldoen? In dat geval maak je het jezelf erg moeilijk. Ook Garuda staat bv op die lijst, terwijl KLM en Singapore Airlines volgens mij nog altijd met hen samenwerken. Louche? Nee hoor, meer service en soms nieuwere kisten als tijdens binnenlandse vluchten in Europa. Je moet vooral niks doen wat je niet wilt, maar mijns inziens trek je dingen hier volledig uit zijn verband.

Vier weken Bali is vrij lang. Je kan trekking maken bij de Gn Batur, wat snorkelen bij Lovina en Amed, tempels kijken, maar zelfs dan houden de meeste mensen tijd over. Ik kan je dan ook aanraden om evt nog een paar dagen naar de Gili eilanden bij Lombok te gaan, mooi strand en leuk snorkelen. Evt kun je een meerdaagse trekking op de Gn Rinjani in Lombok maken. Of wanneer je in Bali wilt blijven kun je leuke wandelingen maken in de rijstvelden rondom Tabanan. Het hotel Bali Wisata in Yeh Gangga heeft een aantal leuke routes liggen, o.a. naar de beroemde Tanah Lot tempel.

Succes met plannen.

Hoi ik ben afgelopen september-oktober naar Bali geweest en heb daar echt een gewekidge tijd gehad. We hebben weinig tot geen last gehad van regen en ook de hoeveelheid toeristen was weinig. Hierdoor konden wij het echte Bali zien en niet de toeristische rommel die voor ons (westerse bevolking) wordt aangemaakt.

Over hotels en prijzen weet ik niet zo heel veel want ik heb bij een gastgezin gelogeert (wat trouwens enorm leuk is).

Maar alvast heel veel plezier op een van de mooiste eilanden ter wereld.

Als ik jullie was zou ik inderdaad wat verder kijken dan alleen Bali. Wanneer je geen liefhebber bent van een strandvakantie, maar liever 3 a 4 weken rondreist, dan is Bali echt te klein. Het eiland rondrijden kan bij wijze van spreken zelfs in 1 dag. Wanneer je een fors aantal excursies en uitstapjes plant kun je jezelf ook wel 1 a 2 weken bezighouden maar daarna heb je de bezienswaardigheden van het eiland echt gehad.

Wil je 3 a 4 weken rondreizen, dan zou ik Bali combineren met andere Indonesische eilanden of zelfs met andere landen in Zuidoost-Azie. Air Asia vliegt op heel veel bestemmingen in de regio voor een habbekrats. De maatschappij is bovendien zeer betrouwbaar: een gloednieuwe vloot vliegtuigen en een schone lei. Hard op weg ook om de grootste maatschappij van Azie te worden.

Je heb dan ook meer keuze uit vliegtickets: vlieg bijvoorbeeld naar Bangkok of Kuala Lumpur en van daaruit op en neer naar Bali.

Hallo,

Ik heb even niet de moeite genomen om de reacties van andere te lezen, maar hier even mijn ervaring met Bali:

Ik ben er in nov. 2008 geweest. Vliegticket geboekt via cheaptickets.nl van Dusseldorf naar Jakarta (via Dubai) en daarna een binnenlandse vlucht met Asia Air. De binnenlandse vliegtuigmaatschappijen in Indonesie staan allemaal op een zwarte lijst omdat de overheid het vertikt de veiligheid ervan te controleren, maar dat wil niet zeggen dat ze ook allemaal onveilig zijn. Asia Air was erg netjes en heb me geen moment onveilig gevoeld! Ook Coruda (of iets dergelijks) schijnt wel goed te zijn.

Wij hebben toen niets anders gedaan dan een ticket en de eerste drie nachtjes geboekt in Ubud. Via internet verschillende hotels bekeken die vaak ook een pick-up service vanaf het vliegveld verzorgen.

Hierna hebben we 3 dagen Ubud gedaan. Op elke hoek staan er mannen “transport” te roepen. Iets regelen vanuit NL is echt niet nodig, vooral in het laagseizoen is onderhandelen erg goed te doen.

Vanuit Ubud met zelf geregeld transport naar Munduk gegaan, 2 dagen met twee (daar geboekte) jungletrekkings (erg mooi). Hierna naar Lovina (zou ik niet meer heen gaan), Amed, Gunung Batur, vanuit Padangbai naar de Gili Eilanden (meno) op Lombok (WAUW!) en weer terug naar Ubud. We hebben echt veel van Bali gezien en het was een prachtige reis.

Omdat we alles zelf hebben gedaan (met dank aan de Lonley Planet) waren we, incl. ticket, 1300 euro PP kwijt voor 19 dagen (echt alles inclusief: hotels, eten, souveniers, snorkelen, excursies enzovoorts).

Wil je iets meer weten dan hoor ik het wel.

Groetjes Els

Het is m.i. volkomen terecht dat Garuda op die lijst staat, want was het niet op 7 maart 2007 dat een piloot van Garuda ging stuntvliegen boven Adusucipto - Yogya en zijn kist aan de grond zette op een manier die in geen enkel instructieboek omschreven staat. Hij was “malu” om een “fly over” te maken, m.a.w. de landing over te doen, door weer op te stijgen en een rondje te maken. Ten kostte van veel slachtoffers moest hij perse landen. Louche? Nee gewoon crimineel. Dit was het laatste grote vliegtuigongeluk in Indonesie. Met het “grote” Garuda

Beter iets meer betalen voor een veilig toestel, een toestel dat niet op de zwarte lijst sta. Ik zit nu op Bali en heb een stop in Hong Kong gemaakt. Ook hartstikke leuk. Heb gevlogen met Cathay Pacific. Telefonisch bij henzelf geboekt. Ging snel en goedkoper dan via het reisburo.

Veel succes en veel reisplezier en voorpret!!!

Ans :zon02:

Alle Indonesische maatschappijen staan op de lijst, wat zou betekenen dat je geen domestic flights meer kan maken. Eilanden buiten Jakarta, Java, N-Sulawesie, en Sumatra zijn dan niet meer te bezoeken, omdat deze geen internationale vluchthaves hebben en alleen door locale maatschappijen bezocht worden.

Dit is geen probleem als je niet meer wilt dan een strandvakantie. Dit is wel een probleem wanneer je meer van het land wilt zien.

En dacht je dat veerboten veiliger zijn?

He Jenny, niet zo negatief…

Ik ben niet negatief, ik ben gewoon realistisch.