Ik ga over een paar weken vanuit Nieuw Zeeland door naar Bali, als einde van enkele maanden reizen. Nu wil ik de 10 dagen die ik daar heb graag een stukje strandvakantie hebben, maar, mezelf kennende, toch ook wel wat van het eiland zien. Het makkelijkst zal zijn, aangezien ik om 23.30 met het vliegtuig aankom, om in Kuta te starten.
Maar wat dan? Hoe verplaats ik mezelf over het eiland? Ik wil graag een excursie doen naar het Meer van Beratan en de vulkaan, maar moet ik dat vanuit NZ proberen te regelen, of bieden alle hotels dergelijke excursies aan? En hoelang zijn de reistijden over het eiland?
Ik heb ook het internet afgezocht naar aanbieders van groepsreizen op het eiland, maar alle aangeboden reizen hebben een vliegticket inbegrepen en dat is nu juist wat ik al heb.
AIk ben benieuwd of jullie me wat tips kunnen geven… :vak02:
Vervoer/ trips zijn heel goed te regelen vanuit de hotels/hostels, en op meedere plaatsen kun je e.e.a. boeken(reisburo’s enzo zoals je ook vaak ziet in spanje en griekenland). je kan ook (dat heb ik gedaan) een auto met chauffeur huren/boeken voor een dag.
Vanaf het vliegveld gaan er (ook 's avonds laat) taxi’s over het hele eiland. De prijzen zijn vastgesteld, een ritje van het vliegveld naar Kuta kost 45,000 rp. (Prijspeil juli 2007.) Ik kan me voorstellen dat je het wel prettig vindt een hotel vast te leggen, maar zelfs dat is niet essentieel.
Trips naar Bratan en de vulkanen zijn op veel plekken te regelen, vaak gecombineerd met een bezoekje aan een of meerdere tempels en als je interesse hebt kun je zilver/houtsnijwerk/steenhoud werkplaatsen bekijken. En zijn meestal wel voldoende mensen om een tour mee te doen, en zo niet dan kun je nog altijd een motorfiets nemen (desnoods achterop, da’s mijn favoriet).
Reistijden op Bali zijn niet zo heel ver, als je een redelijk vehikel hebt, ben je in 2-2.5 uur wel van Kuta (zuid) in Lovina (noord). Maar met name in het zuidelijke deel staat het verkeer soms enigszins vast, dan doe je er vanzelfsprekend langer over.
Een vriend van me heeft een tourbureau, als je wilt kun je hem mailen voor meer info: [EMAIL=“bali_happy2004@yahoo.com”]bali_happy2004@yahoo.com. Zijn site: http://www.balihappytour.com. Hij kan evt ook helpen met het boeken van een hotel, voor Kuta kan ik AP inn aanraden (goedkopere kamers 100,000 rp/nacht). Als je meer budget wilt, is Ayu Beach Inn een optie, ongeveer 60,000 rp/nacht.
Dank voor jullie reacties. De site van je vriend ziet er goed uit Jenny!
Ik heb de vorige keer in Azie wat slechte ervaringen gehad, mede doordat ik het allemaal niet vantevoren georganiseerd had, dus daarom ben ik er nu wat huiverig voor.
Ik heb ondertussen bij NRV een 4 daagse tour vanuit Denpasar naar Sulawesi gevonden, die erg aantrekkelijk klinkt (hoewel hij inclusief vlucht 450,- kost…). Dus misschien 4 dagen met hun en dan nog 6 dagen op Bali: ik krijg het gevoel dat het eiland kleiner is dan ik denk, hahaha… :lol:
Ik kan best redelijke sites bouwen :nod: (maar ik heb verder geen aandelen en zou hem niet aanraden als ik niet achter hem zou staan).
Bali is idd niet groot, maar er is een hoop te zien en te doen op een klein oppervlakte. Handig, want je hoeft niet uren per dag in bussen te zitten en je hebt daardoor echt de mogelijkheid een beetje te ontspannen. Hoewel je ook lekker actief kan zijn op Bali: surfen, raften, duiken, trekkings, fietsen, veel andere watersporten…
Hihi, stiekum hoopte ik al dat je zoiets zeggen zou… Volgens mij is deze prijs echter wel inclusief de vlucht…
Ik heb geen directe voorkeur om naar Sulawesi te gaan, hoewel de VOC geschiedenis van het eiland mijn interesse wel prikkelt en ik het wel een mooi idee vind om mijn verblijf op het eiland iets op te breken.
Ik heb het bureau eens een mailtje gestuurt voor een prijsopgaaf: dankjewel!
Zijn de taxi’s op het eiland trouwens veilig om te nemen? Of gaat het zoals in thailand dat je vantevoren moet checken of de meter wel aanstaat, enz, enz? Nog verdere tips & tricks voor een alleen reizende meid?
Taxi’s veilig??? Hangt er van af in welk opzicht :nod:
De kwaliteit van de auto’s is de laatste jaren aanzienlijk verbeterd. De laatste keer dat m’n taxi onderdelen verloor was in 2001…
De kwaliteit van de chauffeurs laat soms te wensen over, maar over het algemeen valt het heel erg mee. Genoeg Aziatische landen waar slechter gereden wordt!
Meters? Ik ben me heel hard af aan het vragen of ik ooit een metertaxi heb gezien… O ja, ze zijn er SOMS wel, maar het komt vaker voor dat je een auto/tour boekt voor de hele dag. (Da’s wel zo handig, want soms neem je goedkoop vervoer naar de een of andere site, en dan vervolgens is het heel moeilijk om er op een betaalbare manier weer weg te komen. Sta je daar in the-middle-of-nowhere!)
Voor de VOC zou ik niet naar Sulawesie gaan. In Makassar vind je weliswaar Fort Rotterdam enzo, maar om daar die hele tocht voor te maken? Zo bijzonder zijn de overblijfselen daar ook weer niet. (Misschien zijn de Molukken een betere optie.) Sulwesie staat meer bekend om de Tana Toraja in het zuidelijke deel en het duiken in het noorden.
Tips voor een alleenreizende meid: loop er niet te bloot bij (is ook een kwestie van respect) en draag evt een ring om aan te geven dat je getrouwd bent.
En dan een basislesje Indonesisch :hihi:
Saya sudah menikah (ik ben al getrouwd)
Sudah punya pacar (ik heb al een vriend/verloofde)
Belum punya anak (ik heb nog geen kinderen)
Tidak mau! (ik wil niet)
Hahaha! Ik ga ze dadelijk allemaal even overschrijven in mijn notitieboekje, erg handig inderdaad…
Maar wat die taxi’s betreft: je spreekt dus vantevoren een prijs af? En er gaan geen bussen ofzo?
Ik ga al je informatie eens even laten bezinken Jenny… Had ik je al bedankt voor je uitgebreide reacties??
In Indonesie gaan wel bussen, maar niet overal en niet op gezette tijden. Hangt er dus helemaal vanaf waar je naar toe wilt of je een bus kan nemen.
Op Bali rijden er met name bemo’s, van die kleine busje voor (officieel!) 10 personen ofzo. Zorg dat wanneer je instapt je altijd een ‘bemo umum’ hebt (een openbare bemo), anders gaat de prijs schrikbarend omhoog! Hou er rekening mee dat je op langere afstanden minstens een keer moet overstappen. (Meestal 2 keer als je in DPS van de ene naar de andere terminal moet.) En de meeste bemo’s rijden minder frequent na een uur of 3 's middags! Da’s niet echt een relaxe dagtocht! Los van het feit dat het voor touristen niet altijd haalbaar is de lokale prijs te krijgen.
Wanneer je echter van stad naar stad wilt gaan op Bali kun je een perama busje nemen. Dit zijn busjes/bussen speciaal voor touristen, bij elk bureautje op elke hoek van de straat te boeken. En voor 5000 rp extra pikken ze je op bij je hotel.
P.S. Ik vind reizen met het openbare vervoer geweldig! Lekker kletsen met alle vrouwen die net terugkomen van de markt. De spontane gesprekken die je hebt met voorbijgangers wanneer je ik-weet-niet-hoelang op een bus zit te wachten die niet komt. Maar alleen als ik geen haast heb en geen bagage bij me heb…
De AP Inn ziet er inderdaad geweldig uit: ik heb geboekt voor de eerste drie nachten. Dichtbij het strand, hmmmmmm, prima. Bedankt voor de tip…
Nu echter nog weer een volgende vraag: is het slim om alvast andere hostels voor mijn volgende nachten te boeken, of kan ik dat ook vanuit daar wel zien en lopen hostels dus niet zo snel vol?
Haha, onzekerheid komt weer even bovendrijven hier…
ik zou je hotels lekker ter plekke regelen, zo snel loopt alles niet vol en dan behoud je ten minste je flexibileit. Er zijn zoveel plekken om te slapen!
Uitzondering: in juni/juli/aug zijn sommige hotels wel vol, maar dan kan je nog altijd bij de buren terecht
Cyriellie, ik kan uit je posts ff niet halen wanneer je precies in Bali zit. Volgende week (7 maart) is Nyepi, het Balinese nieuwjaar. De dagen rondom Nyepi zijn veel dingen gesloten en de 9de zelf zit ALLES potdicht en is het NIET mogelijk je hotel te verlaten!
Even de achteraf-rapportage:
AP Inn reageerde niet op de mail, dus via hostelbookers heb ik gereserveerd bij de Bamboo B&B een strak hotelletje in Legian. Schoon, airco, satelliet tv, eigen douche, hmmmm…
Na een paar super dagen in Ubud, kwam ik weer terug in Kuta en heb ik wel in de AP Inn gezeten, jammer genoeg waren ze het zwembad net aan het verbouwen, het betekende wel korting op mijn kamerprijs, hahaha! En daar toevallig nog een goeie vriendin van thuis ontmoet, die ineens besloten had op haar reis ook Bali te gaan bezoeken :finger:.
Hoe dan ook heb ik werkelijk genoten van Bali, wauw, wat een eiland en wat een onwijs lieve mensen! Ik kan het werkelijk iedereen aanraden…