Bali - 14 dagen - juli 2015

Hallo iedereen,

Mijn man en ik hebben het vandaag in ons hoofd gehaald om onze zomervakantie door te brengen op Bali :slight_smile:

Ik heb meteen vanavond al enig opzoekwerk gedaan en heb al min of meer een planning in mijn hoofd namelijk eerst een weekje rondreis (Ubud, Candidasa, Lovina) en daarna strandvakantie.
Ik heb echter toch nog enkele vragen en aangezien jullie de kenners zijn kan het ik beter hier vragen :wink:

[ul]
[li]Moet je echt een rondreis doen of kan je bv alles bezichtigen via een excursie maar dan vanuit je strandhotel?[/li][li]Zijn er in de dorpjes dan (betrouwbare) organisaties via waar je de excursies kan boeken?[/li][li]Ik ben in 2014 naar Thailand geweest, de prijzen waren daar spotgoedkoop. Wat moet ik van Bali verwachten?[/li][li]Waar kan ik best een strandhotel nemen? Kant van Nusa Dua of Kuta? Mijn ouders konden in juli in Nusa Dua niet zwemmen in de zee en dat is nu net wat wij wel willen doen.[/li][li]Kent er iemand evt een organisatie die een prive chauffeur en gids ter beschikking stelt en enkele dagen met je rondtoert?[/li][li]Zijn er overal genoeg restaurantjes in de buurt van de hotels of raden jullie half pension aan?[/li][/ul]

Dit is voorlopig wat ik al heb van vragen. Ik kijk er superhard naar uit!

Bedankt alvast!

Groetjes,
Laura

  • In principe kun je alles vanuit één plek doen, maar dan ben je soms 4 uur onderweg voor een bepaalde attractie. Met een rondreis heb je minder reistijd

  • In elk dorp kun je excursies boeken

  • Bali in de zomer (hoogseizoen) is duurder dan Thailand, buiten het hoogseizoen trouwens ook.

  • Ik zou nooit in Nusa Dua verblijven, daar zijn alleen resorts. Verder maakt het qua zwemmen niet veel uit of je aan de oostkant (Sanur) is westkant (Kuta) verblijft, al zijn er plaatsen bij Kuta waar aardig wat surf/golven staan

  • Ik regel excursies altijd via www.balihappytours.com

  • Bij Nusa Dua zijn niet veel restaurantjes, elders wel. Zie bv de Lonely Planet of tripadvisor

Bedankt voor de tips.
Aangezien ik graag in verschillende hotels zit, gaan we toch een kleine rondreis doen.

Wat vinden jullie van ons voorlopige programma? Is dit te doen?

[TABLE=“width: 823”]

Maandag
20/07/2015
Denpasar - Candidasa

Aankomst Denpasar

Transfer naar hotel in Candidasa

Overnachting in hotel

Dinsdag
21/07/2015
Candidasa

Tenganan, traditioneel dorp

Goa Lawah, vleermuizengrot

Kusamba, vissersdorp met zwarte zandstranden

Waterpaleis Tirtagangga

Amlapura, paleis uit de 19e eeuw

Woensdag
22/07/2015
Candidasa - Lovina

Klungkung, koninklijk paleis

Pura Besakih, moedertempel

Penelokan, zicht op Batur meer, Gunung Agung en Gunung Batur

Kintamani, panoramisch uitzicht op de krater

Pura Beji, subaktemple

Donderdag
23/07/2015
Lovina

Banjar, warmwaterbronnen

Vihara klooster

Serririt, rijstvelden en koffieplantages, kleine watervallen

Munduk, bergdorp

Vrijdag
24/07/2015
Lovina - Ubud

Buyan meer

Gunung Bratan: watertempel Ulun Danu

Bratan Meer

Apenwoud Alas Kedaton

Mengwi tempel van Taman Ayun

Zaterdag
25/07/2015
Ubud

Tampak Siring, tempel van het bruisende water

Tegallalang, rijsterrassen

Goa Gajah, olifantengrot

Batubulan, Barong dansen

Zondag
26/07/2015
Ubud - Zuiden

Tanah Lot, tempel op rots

Naar strandhotel

[/TABLE]

Het schema van Milkietje is echt heel goed en aan te raden.
Verder is het misschien ook interessant om eens te kijken op de site van Actief in de Tropen. Hier vind je namelijk heel veel informatie en tips over Bali. Verder helpt de site je ook om dieper in de cultuur en leven van de Balinees te laten duiken. De nadruk ligt hier vooral op het pure oorspronkelijke Bali en minder op het toeristische en commerciële Bali.
Hans

Bedankt!
Mijn zus is er reeds geweest en ze zei dat de planning veel te druk was aangezien de wegen er niet zo goed bijliggen.
Mijn man en ik zijn echte toeristen. We blijven geen uren naar iets kijken en we hebben alles meestal wel snel gezien.
Onze programma van Thailand vonden ze hier op het forum ook veel te druk maar uiteindelijk was die super chill.
Bali is nog onbekend terrein voor me dus hier heb ik geen idee.

Je hoeft niet alles van tevoren vast te leggen en kan prima ter plekke dingen beslissen en boeken. Het leuke van niet te veel vastleggen is dat je tijd en ruimte houdt voor onverwachtse ontmoetingen, bijzondere ceremonies, lekker relaxen, enz.

Het schema van jullie rondreis ziet er heel goed uit om een totale indruk te krijgen van Bali. Ik heb echter niet gelet op jullie tijdschema. Ik zie dat deze hele rondreis gepland is binnen 1 week, dit is echter niet haalbaar (of je zit de hele dag in de auto), je moet dit uitsmeren over 4 weken, dan wordt het pas genieten.
Heb je deze ruimte niet, kies dan de overnachting in (de buurt van ) Ubud en maak van hieruit dagtochten/ excursies met de auto, of wandel en fietstochten met behulp van de uitgezette routes, die je vindt op de site van Actief in de Tropen.
Tot zover mijn aanvulling op mijn vorig bericht.
Hans

Ben het met je eens Rindubali, het is wel heel leuk ,maar teveel van het goede in een week.
Daarbij komt de slechte staat van de wegen , het regent hier al zo’n maand heel hard elke dag een paar uur en in de nacht.
Wegen zijn nu vol met kuilen , over ca 25 km Candidasa-Klungkung deed ik 1.5 uur vandaag, met een ervaren sopir.
En de wegen worden sporadisch maar wat opgelapt na de moesson is mijn ervaring.

Ik heb de planning gevolgd uit de meeste reisbrochures dus ik veronderstel dat het toch haalbaar moet zijn…
en ik ben een planner, het laatste dat ik wil is ter plaatse me nog zorgen te hoeven maken om iets vast te kunnen leggen.
Alles moet bij mij al voorhand gepland zijn. Via tripadvisor vind ik wel organisaties die toeren plannen.
Ik heb Thailand (Bangkok, Kanchanaburi, river kwai, chiang rai, chiang mai) ook maar op een week tijd gezien.
En we hadden nog tijd over. Daar zijn de afstanden ook groot, weliswaar wrsl betere wegen maar toch …

Maar het staat nog niet vast of we nu naar Bali gaan aangezien we vorig jaar al een grote reis hebben gemaakt.
Maar wat niet is kan nog komen uiteraard.

Bedankt voor de reacties alvast !

Hallo,
Hier ben ik weer :slight_smile:
Ondertussen is Bali definitief geworden en staan onze vluchten vast !!
We vliegen met Thai vanuit Brussel via Bangkok naar Denpasar.

Wat betreft de tours hebben we enkele offertes opgevraagd.
We hebben besloten met Daniel te reizen http://baligids.webklik.nl/page/daniel#_=_
Deze krijgt 100% op tripadvisor NL en toevallig zag ik vandaag pas op de foto’s van zijn website dat enkele BV’s (voor de Belgen onder ons) Cath Luyten en Frank Fraes ook met hem Bali hebben bezocht. Kent iemand van jullie hem?
Wat ik me nu afvraag, hij werkt niet met een contract. Gewoon alles per mail en de betaling is ter plaatse. Gebeurt dit altijd zo? Is dit te vertrouwen?

Verder, qua hotels hebben we het volgende in gedachte:
Candidasa - Sea Breeze Candidasa
Lovina - Villa Belindo (B&B uitgebaat door een Belg)
Ubud - Sri Ratih Cottages (aangeraden door een collega van me)
Kuta - Patra Jasa Bali Resort & villa’s
Iemand ervaring met deze hotels? Of iemand andere aanraders?
We proberen goedkoop en toch wat luxe te combineren.

Verder nog enkele algemene vraagjes:
-Het eten: wat moet je voornamelijk verwachten? Lijkt dit wat op de Thaise keuken of is dit totaal anders? En wat is de gemiddelde prijs? In Thailand hadden we voor 10 euro voor beiden een 3 gangenmaaltijd.
-Geld, best cash meenemen en ter plaatse omruilen of gewoon de kredietkaart gebruiken?
-Andere tips zijn altijd welkom :slight_smile:

Bedankt!

Eten kan varieren in prijs van 2 tot 20 euro (of meer), het ligt er net aan wat je wilt.

Qua eten is er veel te krijgen. Westerse dingen als pizza, pasta en patat, maar ook sate (varken, kip), gado-gado (groenten met pindasaus) of pittig gemarineerd vlees. De Thaise keuken is wat zoeter en vaak spicy door sereh, terwijl men in Bali meer pepertjes en knoflook gebruikt.

Ik zou niet veel cash meenemen, maar pinnen.

De organisatie waarmee je wilt boeken ken ik niet, maar als je ter plekke past betaalt heb je weinig te verliezen.

De beste tip die ik kan geven: neem even contact op met Made, hij is een lokale gids op Bali en spreekt ook Nederlands en staat zeer goed bekend en heeft ook voor de bekende reisorganisaties gewerkt. Je vind hem op de website van TravelMoodz.com die reizigers rechtstreeks verbindt met lokale gidsen wereldwijd: http://www.travelmoodz.com/nl/reisprofessional/made-catra .

Daarnaast kun je ook contact opnemen met Charlotte. Zij is Nederlandse van origine en getrouwd met een Indonesische man en samen hebben ze een lokaal agentschap, hierbij ook de link naar haar profiel: http://www.travelmoodz.com/nl/reisprofessional/charlotte-peeters

Je kunt via deze links vrijblijvend contact met ze opnemen en zij kunnen je alles vertellen wat je wilt weten en je kunt vertrouwd met ze op reis.

Succes met alle voorbereidingen naar dit prachtige eiland!

Zelf boek ik al bijna 10 jaar bij http://www.balihappytour.com. De eigenaar spreekt geen Nederlands, maar weet wel een hoop van het eiland. Eerlijke prijzen.

Door Jenny zijn wij gaan raften via balihappytour en het zijn inderdaad eerlijke prijzen (ik vond het zelfs nergens goedkoper).
Zeker aan te raden!

Leuk om te horen!

hallo…
succes met je reis :wink: