Voorlopig ziet onze planning er zo uit:
Zo. 02/08: Vlucht Brussel - Bangkok
Ma. 03/08: Aankomst Bangkok (05.35 uur) - Kanchanaburi (Drijvende markt? + uitrusten - overnachting Oriental Kwai Resort)
Di. 04/08: Kanchanaburi (Erawan watervallen - overnachting Oriental Kwai Resort)
woe. 05/08: Kanchanaburi (River Kwai + brug + erebegraafplaats) - Bangkok (overnachting Prince Palace?/River View Guesthouse?)
Do. 06/08: Bangkok (Groot paleis + Wat Phra Kaeo + Wat Pho - overnachting Prince Palace?/River view Guesthouse?)
Vr. 07/08: Bangkok (Co Combo 5-urige Fiets / Boottocht met Co Van Kessel, eten bij T&K in Chinatown - overnachtng Prince Palace?/River view Guesthouse?)
Zat. 08/08: Bangkok (Chatuchak Market) - Chiang Mai (nachttrein)
Zo. 09/08: Chiang Mai (zondagsmarkt - overnachting Funky Monkey)
Ma. 10/08: Chiang Mai (Tempels - overnachting Funky Monkey)
Di. 11/08: Chiang Mai (Elephant Nature Park - overnachting Funky Monkey)
Woe. 12/08: Chiang Mai - Surat Thani (vlucht) - overnachting First Monkey school
Do. 13/08: Surat Thani (Roze dolfijnen/vuurvliegjes? - overnachting First Monkey school? Of nachtboot?)
Vr. 14/08: Surat Thani - Koh Tao (Ferry?)
Zat. 15/08: Koh Tao (snorkelen)
Zo. 16/08: Koh Tao (snorkelen)
Ma. 17/08: Koh Tao - Surat Thani (Nachtboot of ferry?)
Di. 18/08: Surat Thani - Bangkok (Vlucht)
Woe. 19/08: Bangkok ('s morgens Siam Ocean World, namiddag zwembad en/of shoppen) (Inchecken terugvlucht 21.30 uur)
Do. 20/08: Terugvlucht Bangkok - Brussel
Ik twijfel nog voor de overnachtingen in Bangkok (vooral op het einde van onze vakantie zoek ik nog een goed en betaalbaar hotel, liefst in de buurt van het Siam Ocean World en de bekende winkelmall). Verder twijfel ik ook of we de nachtboot van Surat Thani naar Koh Tao zouden nemen of de gewone ferry? De nachtboot heeft als voordeel dat we tijd en geld uitsparen, maar is vrij primitief aangezien die vooral door locals wordt gebruikt. Met de gewone ferry verliezen we veel kostbare tijd en geven we meer uit. Iemand toevallig ervaringen met de nachtboot? Is het doenbaar voor 1 of 2 nachten? Alvast bedankt voor de tips!
In de slechts ruim twee weken die je in Thailand verblijft, bevat je programma wel veel reizen (en reizen kost tijd) naar vaak (vrij) ver uiteen liggende bestemmingen.
Ook nog eens rekening houdend met het feit, dat je reist met twee kinderen, zou ik je willen aanraden, om het programma nog eens onder de loep te nemen en het zodanig aan te passen, dat niet een groot deel van je vakantietijd bestaat uit reistijd doorgebracht in diverse vervoermiddelen. Met alle stressomstandigheden die dit met zich meebrengt.
Hee Kristel,
Ben het met Trangerkuda eens dat je (te) veel reist.
Ik begrijp ook niet dat je BKK drie keer aandoet, wanneer je het omgooit naar twee keer
(begin en eind) bespaar je weer reistijd.
Let er ook op dat je , wanneer je een minibus chartert van K’buri naar Ayutthaya ( ergens 3000-5000 baht)
je ook daar op de nachttrein kunt stappen, en er dan een attractie bij hebt.
En wanneer je naar Ko Tao wilt om te snorkelen, dan kun je dat in verband met je reistijd wellicht beter
op Ko Chang doen. Houd er sowieso rekening mee dat het zicht rond die tijd niet zo best is.
Verder kun je elk hotel op loopafstand van de BTS-skytrain boeken, vrijwel alle hotels op Sukhumvit ( en dat zijn er nogal wat)
liggen op korte afstand van het spoor. 15 tot 25 baht (afhankelijk waar je zit) is dan de ritprijs.
De skyrain is sowieso en belevenis.
Hans.
Bedankt voor jullie reacties allereerst. Nu weet ik eigenlijk niet in hoeverre ik mijn planning nog kan aanpassen. De vluchten zijn namelijk allemaal al geboekt. Die kan ik helaas niet meer annuleren. Mss wel nog wijzigen van dag, da weet ik niet precies. Deze route is grotendeels tot stand gekomen door andere forums waaronder ‘verre reizen met kinderen’ dus ik dacht dat die wel zou kunnen. Daar bleek alleen niemand ervaring te hebben met die nachtboot van Surat Thani naar Koh Tao. Vandaar dat ik hier een profiel heb aangemaakt. Wat Bangkok betreft was het idd de bedoeling om eerst daarheen te gaan en daarna naar Kanchanaburi. Maar omwille van de Chacutchak Market en de weekendmarkt in Chiang Mai, hebben wij dat omgedraaid. Op het einde heb ik nog een dagje aangehouden omdat ik schrik heb onze vlucht te missen en omdat de kinderen nog even zouden kunnen relaxen aan een zwembad of iets dergelijks. Koh Tao was inderdaad gekozen i.v.m. het snorkelen. En blijkbaar zou die eilandengroep het beste weer hebben in augustus. Vandaar de keuze. De omweg via Surat Thani is er gekomen omdat we daar de apenschool willen bezoeken en van daaruit ook de roze dolfijnen willen gaan spotten. Verder waren de vluchten van daaruit ook veel goedkoper dan bijvoorbeeld van Koh Samui. Het Elephant Nature Park in Chiang Mai is ook al gereserveerd en kan ook niet meer geannuleerd worden zonder kosten. De keuze van de nachttrein daarheen is ook voor de ervaring. De kinderen willen dat graag eens doen. Kanchanaburi schrappen zou eventueel een optie zijn, maar mijn vriend wou graag de rivier en de brug zien. En de kinderen wouden graag het stukje met de boemeltrein ondernemen. Nu weet ik niet wat er nog te redden valt.
Hee Kristel,
K’buri is een kort reisje ( hooguit 3 uur) , en Erawan en de boemeltrein (Ik neem aan dat je
het stuk K’buri-Nam Tok bedoelt) zijn idd. hoogtepunten. Aan de brug op zich is weinig te zien,
en waar je vanuit de boemeltrein de rivier kunt zien is de Kwai VEEL mooier dan in de stad zelf.
Lekker Thais eten kun je in het drijvende restaurant nabij de brug.
Ik wil hiermee maar zeggen dat je K’buri NIET moet overslaan, en je ernaar zou moeten streven
je reisdoelen met minder reistijd te bereiken.
Kijk maar of dat gaat lukken! Voor aapjes en snorkelen zou je ook naar Hua Hin kunnen, dat is ook kortbij.
Hans.