Hee SX,
Om naar Chiang Mai te komen moet je inderdaad terug naar Bangkok. Wat je ook zou kunnen doen, is een dagtocht naar Ayutthaya boeken in Kanchanaburi. Je bekijkt de tempels in Ayutthaya, en koopt een ticket voor de nachttrein op het treinstation.
Dat is dezelfde nachttrein als degene die uit Bangkok vertrekt.
Hans.
Wordt het dan niet te krap om ook nog naar de eilanden in het zuiden te gaan?
19/07 aankomst Bangkok
21/07 vertrek naar Kanchanaburi
22/07 Erawan
23/07 Treintocht Hellfire Pass naar Nam Tok
24/07 Ayutthaya en daarna nachtrein naar Chang Mai
25/07 Chang Mai
28/07 terug naar Bangkok en vanaf daar met de bus naar Chumpon en boot naar Ko Tao
29/07 Ko Tao, Ko Samui en Ko Phanang
06/08 Terug naar het vaste land (Don Sak??) om naar Khao Sok te gaan
07/08 Aankomst Khao Sok
10/08 Terug naar Bangkok
15/08 Retour Düsseldorf
Dit is het globale schema nog. De eerste dagen lijken mij veel te druk. Hoe kan ik dit aanpassen? De tempels in Ayutthaya hoeven we niet perse te zien. In Chang Mai zijn ook genoeg tempels lijkt mij. Maar omdat we wel graag naar Erawan willen en we willen ook graag de Hellfire Pass over.
Ik begrijp niet helemaal hoe het zit om tijdens de eerste dagen naar Erawan en de Hellfire Pass te gaan en daarna naar Chang Mai. Heb ik in het schema de goede volgorde te pakken?
Hee SX,
Ik snap wat je bedoelt, maar die dag gaat er sowieso aan, vanwege het feit dat je de nachttrein moet nemen.
Je moet zorgen dat je bij de nachttrein komt vanuit Kanchanaburi.
Dan kun je naar Bangkok, en daar wat tijd doorbrengen, of naar Ayutthaya, en daar wat tijd doorbrengen.
Kanchanaburi ligt twee en een half uur ten westen van Bangkok, om vanaf K’buri naar Chiang Mai te komen, moet je eerst weer naar Bangkok.
Chiang Mai ligt 12 tot 16 uur noordelijk van Bangkok, Ayutthaya ligt anderhalf uur ten noorden van Bangkok
Hans.
Dus het is niet zo dat ik de nachttrein kan nemen in K’buri en dan door naar Chang Mai?
Liggen Erawan, Nam Tok en de Hellfire Pass wel op weg naar Chang Mai dan? Hoe kan ik mijn reis dan doen zodat ik de plaatsen op volgorde bezoek?
Hee SX,
Je denkt dat dat wegen zo lopen zoals ze in Nederland lopen, van A naar B. Echter dit is Thailand, met bergen, rivierdalen, onbegaanbaar oerwoud enz. enz. De afstanden zijn sowieso veel groter dan in NL.
Erawan, Nam Tok en Hellfire Pass bezoek je vanuit Kanchanaburi, en overnacht daar. Vervolgens zou je dus terug moeten naar Bangkok om de nachttrein te nemen.
Echter, om je tijd wat efficienter in te delen zou het beter zijn om een minibus naar Ayutthaya te nemen. Dan heb je sowieso meer dan een middag om de tempels te bekijken.
Daar neem je dan dezelfde nachttrein, alleen deze is dus al anderhalf uur onderweg.
Bedankt Hans. Dat de wegen niet zo lopen als hier begrijp ik, het was me onduidelijk vanuit welke plaats is bepaalde plekken bezoek. Maar ik begrijp nu dat ik vanuit K’buri met de minibus naar Ayutthaya ga, om daar de nachttrein naar Chang Mai te nemen.
Hee SX,
Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Je moet even een reisagent vinden in de hoofdstraat van Kanchanaburi.
Dat moet geen probleem zijn, want daar zijn er veel van.
Vraag even wat rond voor de beste prijs, want je hoeft natuurlijk niet terug vanuit Ayutthaya. Dat betekent niet dat men de helft
van de prijs gaat afdoen, maar er moet wel iets mogelijk zijn.
Ook zeker het overwegen waard: Ze bieden daar ook overnachtingen aan op een raft, middenin de jungle. Ik heb geslapen in Sai Yok National Park. Daar is de Kwai rivier een smalle, snelstromende, woeste rivier, onvergelijkbaar met wat je in K’buri zelf ziet.
Vroeg opstaan (als het lukt) en wakker worden met de natuur, ongelooflijk mooi…
Via zo’n reisagent moet het ook mogelijk zijn om bijv. een bezoek aan Hellfire Pass en een overnachting in Sai Yok te combineren.
Hans.
Is het nodig om een (tweepersoons)klamboe mee te nemen? Wel of niet geïmpregneerd?
Als we in een budgethostel slapen willen we wel steekvrij de nacht door komen. Zijn overal klamboes beschikbaar?
Nog tips voor Thaise ‘deet’ of ‘anti jeuk’ spul? Ik neem zelf Deet anti jeuk/bijt mee, maar voor als het op is…