Hoi Maartje,
Met 4-5 weken kun je je prima vermaken in alleen Thailand, of misschien nog één land erbij. Als je 3 landen probeert te zien in die tijd, wordt het wel heel erg haasten.
Thailand leent zich prima voor een eerste reis buiten Europa. De infrastructuur is erg gericht op toerisme, met volop bussen, hotels en Engels-sprekende mensen. En ook veel andere reizigers aan wie je tips of hulp kunt vragen, of met wie je gezellig stukken samen kunt reizen.
Inderdaad staan in een Lonely Planet (of soortgelijke gids, bv. Rough Guide) allerlei suggesties voor hotelletjes, maar veel recentere hotel- en hostel-info met reviews vind je op www.travelfish.org (let op, .org en niet .com). In veel plaatsen kun je ook gewoon op de bonnefooi aankomen en kijken wie er plek heeft. Zelf wil ik altijd wel eerst even een kamer zien voordat ik besluit.
Het is wel lekker om voor de allereerste nacht alvast iets te boeken; dan hoef je na een lange vlucht niet met je backpack op zoek door de hitte.
Ik ben ook wel eens af gegaan op van die mannetjes die bij busstations staan te wachten met foldertjes van nieuwe hotels, en die dan met je meelopen om het te laten zien. Die gloednieuwe hotels staan nog in geen enkele gids en zijn vaak prima en goedkoop. Gewoon zelf de kamer beoordelen, je hebt na het kijken nog steeds de keuze om ja of nee te zeggen.
Je krijgt ook vaak van andere reizigers tips over hotels die nog niet in reisgidsen staan.
www.seat61.com is superhandig voor info over treinreizen, ook in bijvoorbeeld Thailand. Hoe koop je kaartjes, hoe zien de stoelen en bedden eruit (+ foto’s en filmpjes), hoeveel kost het en hoe lang duurt het…?
Kijk in een bibliotheek eens de verschillende gidsen in: een South-East Asia gids (voor routesuggesties!), en de losse landengidsen… en gidsen van verschillende merken, dan kom je er wel achter welke het beste bij jou passen.
Bij Lonely Planet kun je nu ook losse hoofdstukken als pdf downloaden.
Zelf vind ik het een relaxed reistempo als ik ongeveer 2-3 keer per week een lange busreis of treinreis heb. Dus voor 4-5 weken zou dat neerkomen op 8 tot 15 plaatsen bezoeken. In elke plaats heb ik dan 2-4 dagen zodat ik niet na elke overnachting weer hoef in te pakken en uit te checken, en niet elke dag zo’n lange reis hoef te maken. Want vaak wil je op elke plek ook wat dingen in de omgeving gaan bekijken, of gewoon in die plaats zelf rondbanjeren.
Er zijn ook mensen die veel sneller reizen en veel meer plaatsen in hun reis stoppen. Dat is een kwestie van persoonlijke smaak… ik geef maar even aan wat ik zelf prettig vind.
Als dit je eerste keer reizen is, zou je mijn lijst tips eens kunnen doorlezen, via mijn handtekening. En probeer met zoveel mogelijk mensen te praten die gereisd hebben, en vraag ze om tips (zoals je hier ook doet). Zijn er specifieke dingen waar je vragen over hebt?
Ook in een reisgids staan veel tips over veiligheid, hoe het reizen werkt, etc.
Je kunt ook eens wat reisverslagen lezen op www.waarbenjij.nu. Dan lees je ook tegen wat voor dingen (tegenvallers, lastigheden, of juist leuke verrassingen) de reizigers aanlopen.
En lees ook eens de vragen en antwoorden in dit forum, bij Thailand, Azië, etc.
En lees ook eens wat over cultuurschok: Culture shock - Wikipedia
Houd er rekening mee dat je hier misschien ook last van krijgt. Dat is niet raar of erg!
Het kan helpen om even te ‘vluchten’ naar iets wat je kent: een McDonalds, een café vol backpackers…
Maar misschien vind je het wel alleen maar helemaal geweldig! 
Mijn blog over Laos en Thailand vind je hier. Onder andere met wat handige links naar websites.
Veel plezier met de voorbereidingen en de reis zelf!