Vragen van een onervaren reiziger...5 maanden Zuidoost Azië

Hallo mede-reizigers!

Ik ben van plan om volgend jaar mijn eerste grote reis alleen te maken.
Bij het zoeken,lezen en foto’s kijken krijg ik er alontzettend veel zin in!
Mijn idee is om ongeveer 5 maanden te gaan reizen en wil ik graag de volgende landen bezoeken: Thailand,Cambodja,Vietnam,Laos,Indonesië en Maleisië. Mijn vragen voor dit moment zijn:

1. Welke route is het praktisch? Zijn er bepaalde landen die je in sommige maanden wegens weersomstandigheden beter kunt mijden?

2.Is het handig om alvast een planning te maken hoelang je in een land bent of kun je dat beter ter plekke bekijken?
Welke eilanden van Indonesië zijn aanraders?

1. Welke bezienswaardigheden zijn de moeite waard om te bezoeken?

2. Is het handig om van alle landen een LP aan te schaffen, zodat ik mij alvast kan inlezen? Of is dit overbodig?

3. Welke eilanden van Indonesië zijn echte aanraders? Ik heb gehoord dat je sowiezo Bali gezien moet hebben?

4. Mijn budget is 6000 euro , is dit te doen met de landen die ik wil zien en de vervoerskosten?

5. Wat is een goedkoopste maar ook praktische manier van verplaatsen in een land? en van land naar land?

Alle tips zijn welkom!
Bedankt alvast.

Groetjes Simone

Je wilt naar 6 landen in 5 maanden. Het kan, maar je zult wel moeten kiezen wat je in elk land wilt doen. De tijd is veel te kort om alles te zien.

1. Praktische route: ik vind het altijd fijn om zo min mogelijk te vliegen. Een praktische route zou N-Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Z-Thailand, Maleisie en dan Indonesie zijn. Van Bali kan je dan terugvliegen naar Thailand.

Dit omdat een retourvlucht Thailand meestal de goedkoopste optie is om in Azie te komen.

1. Je kan prima ter plekke plannen, maar je moet wel rekeninghouden met visumeisen. Zie de specifieke landenfora.

2. Heel veel. Lees reisverhalen (zie bv mijn site www.ikreis.net), kijk foto’s, en blader door reisboeken. Wanneer je op websites van aanbieders van groepsreizen kijkt zie je ook hoogtepunten per land. Zij reizen trouwens sneller dan dat jij met het OV kan, je zal dus in de zelfde tijd minder kunnen zien.

3. Verschilt van persoon tot persoon. 5 LP’s zijn zwaar om te tillen, en Southeast-Asia on a Shoestring van LP is erg beknopt. Je kan overwegen de boeken te downloaden vanaf de website van LP. Ook kun je boeken lenen in de bieb, en info zoeken op internet.

4. Veel mensen die voor het eerste naar Indonesie gaan kiezen voor Java en/of Bali. Indonesie is groter dan Europa, ik ga deze zomer voor de tiende keer en ben nog altijd niet uitgekeken.

5. 6000 euro is geen ruim budget (zeker als je nog een backpack enzo moet kopen), maar als je niet veel vliegt, weinig alcohol drinkt en geen luxe wilt dan is het te doen.

6. zie hierboven. bijna alles kan per bus.

Wat een heerlijk vooruitzicht!
**

1. Welke route is het praktisch? Zijn er bepaalde landen die je in sommige maanden wegens weersomstandigheden beter kunt mijden?**
    Het weer kun je vinden op internet, bijvoorbeeld op de Lonely Planet website. Midden in het grote regenseizoen is misschien niet zo handig, maar laat je niet teveel afschrikken… bijvoorbeeld de laatste maand van een regenseizoen kan het best prima reizen zijn. Dat heb ik gedaan in Laos en ik heb maar 1 dagje regen gehad. En alles is daardoor wel super groen, en goedkoper en rustiger.

De route… uiteraard kun je door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja wel een handig rondje maken, kijk eens naar gesuggereerde routes in reisgidsen (bv. in de bibliotheek) en naar blogs van andere mensen, er reizen daar miljoenen mensen dus er zijn duizenden blogs.

Nog een opmerking over de volgorde. Zelf heb ik gereisd op Bali en Java, en in Thailand en Laos. Ik vond de mensen in Indonesië een stuk opdringeriger en vervelender dan in Thailand en Laos. Ik hoor dat ook vaak van andere reizigers.

In Indonesië gaan de mensen de hele tijd ongevraagd aan je spullen en aan je kleding en huid zitten, willen ze dingen gratis van je hebben (bv. de schoenen die je aan hebt), en achtervolgen ze je soms een half uur of heel uur lang met hun horloges of andere dingen die ze willen verkopen. Op Java werd er ook erg veel tegen ons gelogen, bv. altijd probeerden ze eerst het tienvoudige te vragen voor de minibus, of zeiden ze dat hun bus naar de stad ging waar wij heen wilden, om vervolgens na een uur te zeggen: ehhhm, oh ja hier moet je eruit en dan de bus terug nemen (precies naar waar je vandaan kwam :frowning: grrrrr ), en ook veel hotels zeiden dat ze vol zaten terwijl de sleutels gewoon achter ze hingen. In Laos en Thailand had ik daar helemaal geen last van… ook daar moet je wel afdingen voor spullen die je wilt kopen op de markt, maar in de minibusjes en bussen proberen ze je geen poot uit te draaien, en ze logen daar veel minder.

Ook is Indonesië een islamitisch land (alleen op Bali minder, dat is vooral hindoeistisch), en beginnen ze dus al om 5 uur 's ochtends met dat gejengel uit alle moskeeën, waar je wakker van wordt. Volgens mij is Maleisië ook vooral islamitisch toch? Ze kunnen dan ook wat moeilijker doen over blote schouders en décolleté’s (alhoewel dat in de minder toeristische gebieden van bv. Laos en Vietnam ook niet op prijs wordt gesteld).

Het kan dus relaxter zijn om het andersom te doen; eerst Indonesië en Maleisië en daarna Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja.

2.Is het handig om alvast een planning te maken hoelang je in een land bent of kun je dat beter ter plekke bekijken?
Het kan misschien handig zijn om het in tweeën te splitsen. Dat je 3,5 of 4 maanden toewijst aan het vasteland, en 2,2 of 2 maanden aan Maleisië + Indonesië.

** 3. Welke bezienswaardigheden zijn de moeite waard om te bezoeken?**
Zoveel… je vindt dat allemaal in reisgidsen, en in blogs van andere reizigers. Mijn Laos-blog vind je hier: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/6/tpod.html
Het is ook heel persoonlijk. De ene persoon gaat graag naar tientallen tempels, de ander maakt graag trekkings door de jungle, de ander ligt het liefst op het strand, de ander wil de killing fields en andere oorlogsherinneringen van Cambodja opzoeken, weer een ander wil in Vang Vieng (Laos) zich helemaal klem zuipen en dansen op Europese muziek, weer een ander wil een maand lang olifanten verzorgen in Thailand. En weer anderen een combi van dat alles. :slight_smile:

4. Is het handig om van alle landen een LP aan te schaffen, zodat ik mij alvast kan inlezen? Of is dit overbodig?
Ik zou ze in ieder geval lenen bij de bibliotheek en daar eens wat in gaan lezen. Dan krijg je een indruk van de highlights per land, hoe het reizen daar gaat (bv. in Laos kosten de bussen meer tijd en gaan ze vaak kapot; in Thailand gaat alles veel soepeler en kun je ook treinen kiezen); eventuele gevaren, hoe het zit met visa en geld, etc.
En inderdaad denk ik dat een verzamelgids wel handig is om zelf te hebben, daarin kun je dan aantekeningen maken van dingen die wel in de landengidsen staan maar niet in de gebiedsgids. Onderweg kun je ook via internet wel dingen opzoeken, zoals bijvoorbeeld hostels en hotels op www.travelfish.org.

5. Welke eilanden van Indonesië zijn echte aanraders? Ik heb gehoord dat je sowiezo Bali gezien moet hebben?
Bali is wel bijzonder ja, maar ook erg toeristisch. Welke eilanden jou aanspreken, is persoonlijk. Lees eens wat in een reisgids, dan merk je het vanzelf of het jou de moeite waard is om naar andere eilanden af te reizen.

** 6. Mijn budget is 6000 euro , is dit te doen met de landen die ik wil zien en de vervoerskosten?**
Volgens mij moet dat wel kunnen. In de meeste van die landen kun je wel goed rondkomen van ongeveer 25-30 euro per dag, dus tegen de 900 euro per maand. En ik neem aan dat je ook nog je vliegticket(s) moet kopen van dat geld.

**7. Wat is een goedkoopste maar ook praktische manier van verplaatsen in een land? en van land naar land?
**Bussen en treinen. In reisgidsen lees je telkens wat de mogelijkheden zijn waaruit je kunt kiezen. Air Asia schijnt goedkope vliegtickets te hebben. Ik weet niet wat het handigst is voor jou: vanuit Europa een retour Bangkok, en dan ter plaatse nog extra vliegtickets kopen naar /van Indonesië… of al vanuit Europa een ticket regelen met tussenstops.
Je zou eens bij Kilroys of bij Vliegwinkel naar binnen kunnen stappen om te laten uitzoeken wat er mogelijk is. Alleen gaan die je waarschijnlijk niet helpen met hoeveel het kost om in Bangkok een ticket naar Maleisië of Indonesië te kopen.

Succes met je plannen!

Trouwens, een handige website voor info over treinreizen in Thailand en in Indonesië (en ik weet niet in welke landen ze nog meer treinen hebben), is www.seat61.com. Daarop vind je ook foto’s en soms filmpjes van de slaapcoupé’s en de gewone stoelen in 1e, 2e, 3e klas, dan weet je een beetje wat je unt verwachten. Ook staat er volop info over hoe je aan tickets komt, hoeveel die kosten, en hoe het allemaal werkt, hoe en waar je kunt overstappen etc. Bijvoorbeeld over de nachttrein van Bangkok naar Vientiane (Laos) en de treinen naar Chiang Mai (noordelijk Thailand) vind je enorm veel details.
En er staat zelfs info op over de veerboot van Maleisië naar Indonesië.