eerste reis door thailand

Beste forummers,

Hieronder een voorlopige opzet voor onze eerste Thailand reis. Vrees dat het een tikkeltje ambitieus is. Willen jullie zo vriendelijk zijn commentaar (maar ook graag alternatieven) te geven. Voor wat betreft het zuiden, we zijn niet echt strandmensen. Na een middagje vervelen we ons.

Vrijdag 4 oktober: Vlucht Bangkok
Zaterdag 5 oktober: Aankomst Bangkok in de morgen + eventuele kleine uitstappen (Chinatown, Wat Pho,Koninklijk paleis, Wat Arun,…)
Zondag 6 oktober: Bangkok fietstocht Co van Kessel (klong tocht inbegrepen) + bezoek Chinatown
Maandag 7 oktober: Bangkok
Dinsdag 8 oktober: Bangkok drijvende markt
Trein Bangkok-Kanchanburi (128 km)
Kanchanburi: bezoek River Kwai
Woensdag 9 oktober: Erawan park+ watervallen en stuwdam
Donderdag 10 oktober: Kanchanburi – Ayutthaya (treinreis, 168 km)
Vrijdag 11 oktober: Ayutthaya (tempels – fietsen - …) – nachttrein Chiang Mai
Zaterdag 12 oktober: Chiang Mai: aankomst + verkennen
Zondag 13 oktober: Chiang Mai: Bezoek Doi Suthep
Maandag 14 oktober: Chiang Mai
Dinsdag 15 oktober: Chiang Mai jungletrekking
Woensdag 16 oktober: Chiang Mai
Eventuele uitstappen Chiang Mai:, raften, Hill tribe museum, orchideenen/vlindertuin, Bor Sang (paraplu dorp), San Kam hotsprings, zaterdagmarkt
Donderdag 17 oktober: Chiang Mai – Bangkok (vliegreis)
Vrijdag 18 oktober: Bangkok – Surat Thani (nachttrein) - Kao Sok Park
Zaterdag 19 oktober: Kao Sok Park tour
Zondag 20 oktober: Kao Sok Park tour
Maandag 21 oktober: Krabi
Dinsdag 22 oktober: Krabi
Woensdag 23 oktober: koh samui/phangan
Donderdag 24 oktober: koh samui/phangan
Vrijdag 25 oktober: Bangkok
Zaterdag 26 oktober: Bangkok-Amsterdam

Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

Prima programma, lekker de vaart erin. Zelf zou ik niet kiezen voor damnoen saduak, de drijvende markt. Is erg toeristisch en je hebt ook klongtour in het programma, dat is wat authentieker. Wij zijn met de bus maar Kanchanaburi gegaan vanuit Bkk maar met een taxi of minibus is nauwelijks duurder. Wij hebben een taxi genomen van Kanchanaburi naar Ayutthaya lekker snel, nog geen 2 uur in een luxe taxi.
En als je wilt vliegen vanaf Chiang Mai zou ik overwegen door te vliegen naar Krabi, dat scheelt je een hoop tijd en je zit toch al in het vliegtuig. Neem je nog wat tijd om te acclimatiseren of niet? Het is er heet en vochtig, je tempo, althans dat van ons, is toch wat lager dan je gewend bent van jezelf.

Oh ja, vergeet de zondagmorgen in Chiang Mai niet, heel sfeervol. Op de markt rond de tempels kun je eten en er is een ander sfeertje dan de nightbazar, hoewel dezelfde meuk wordt verkocht.

Zondagmorgen= zondagmarkt @€£$^% autocorrectie

Wat mij vooral opvalt is aankomst + direct die dag van alles willen doen. Als je eenmaal in het Thaise ritme zit, zal dat waarschijnlijk niet zijn wat je gaat doen. Als je daar bent, gaat alles relaxter, langzamer en maakt alles niet zoveel uit.
En vooral bij aankomst Bangkok! Toen ik aankwam was ik gesloopt van de reis + te weinig slaap dus ben ik eerst gaan slapen in m’n hostel en daarna wat gaan dineren en toen was de dag al voorbij.

Wat betreft het zuiden: ga naar een eiland waar je kunt duiken (Koh Tao is daar absoluut geschikt voor!) en als je daar niet van houdt, lekker kunt scooteren (is Koh Tao minder geschikt voor, veel steile zandweggetjes. Heerlijke manier om de omgeving te verkennen op je eigen duimpje.

En vergeet niet te genieten! :wink:

Als Kanchanaburi en Chiangmai al op het programma staan dan kan je in plaats van Ayuttaya ook aan Sukothai denken. Sukothai wordt door minder toeristen bezocht dan Ayuttaya, ligt op de route naar Chiangmai, is ouder en in betere staat.

Wij zijn net terug uit Thailand en hebben t/m Chiang mai dezelfde route afgelegd. Wij zijn echter vanaf busstation Zuid in Bangkok naar Kanchanaburi gereden in een minivan. Van Kanchanaburi ook met een minivan naar Ayuttaya, kostte dacht ik 400 Baht, wij keken ook niet op de cent.
Na aankomst meteen een fiets gehuurd en Ayuttaya ontdekt. Je hebt hier aan een halve dag wel genoeg, 's avonds hebben we laat de nachttrein gepakt naar Chiang Mai.
Als je al in Krabi zit, waarom ga je dan weer helemaal naar de andere kust? Je hebt ook zat leuke, mooie (toeristische) eilanden aan de andere kust. Wij zijn naar Phi phi Don geweest, erg toeristische maar je kan heel mooi duiken, snorkelen bij Phi phi Leh. Wij zijn met adventure club geweest, staat ook in Lonely Planet, kleine groepjes met persoonlijke begeleiding.

Veel plezier!

Zou zeker het laatste stukje niet doen met krabi en dan nog naar de andere kant gaan. Of de kant van Krabi of naar de golfkant. Je bent vanuit Krabi zo 6/7 uur onderweg voordat je op Samui in je Guesthouse/hotel bent…En dan moet je ook terug naar Bangkok, kost je zonder vliegen ook een volle dag. Dus zou zeker een keuze tussen deze twee maken.

Groeten

Het is goed dat er in de topic titel “eerste reis” staat, anders zou ik direct zeggen dat jullie schema veel te vol is.
Ik neem dan ook maar aan dat jullie puur ter oriëntatie zoveel mogelijk willen zien in zo weinig mogelijk tijd, zonder echt van het land te genieten…

Is dat niet het geval, dan zou ik vanaf Kanchanaburi helemaal niets meer plannen en gewoon bekijken waar jullie het leuk vinden.

Naar mijn mening zie je juist meer als je wel een planning maakt. Dan leg je de route het meest effectief af en voorkom je dat trein en vliegtickets uitverkocht zijn. Vanuit Bangkok kan je bijvoorbeeld met prive chauffeur naar drijvende markt, door voor 2 daagse trip naar Kanchanaburi en zit je 's avonds al in de nachttrein naar suratthani. Je ziet alles prive en bepaald ter plaatse hoelang je ergens blijft.