Eerste maal op het vliegtuig!

Hallo!

Ik wilde eens iets anders in mijn leven en boekte zo’n 6 maanden terug een reis naar Zuid-Afrika. Het is bijna zover maar het spannende is voor mij het feit dat ik voor de eerste maal in een vliegtuig zit, en toch wel een lange tijd. Ik krijg soms wel wat angst als ik eraan denk. Zijn er mensen die me wat kunnen gerust stellen?

Danku

Nog veel reisgenot!

Ik kan je wel gerust stellen.
De kans dat je iets op de weg gebeurd (met fiets of auto) is vele malen groter!
Relatief gezien is vliegen het veiligste vervoersmiddel.

1 like

Ok ik zal daar zeker aan denken als ik op het vliegtuig zit!
Bedankt!
groetjes

Sara

Neem wat tijdschriften mee en een muziekje voor onderweg.

De meeste maatschappijen hebben wel iets van onboard entertainment, maar ik vind het veel lekkerder om mijn eigen dingen bij de hand te hebben. Een oogkapje kan fijn zijn als je nog wilt slapen, soms worden deze dingen uitgereikt tijdens de vlucht maar niet altijd.

Draag makkelijk zittende kleren. Het liefst in laagjes, zodat je snel iets aan of uit kan doen als je het te warm of te koud hebt. Doe je schoenen uit tijdens de vlucht. Draag wel sokken, anders krijg je koude voeten!

Zoals je wss weet mag je geen vloeistoffen meenemen in je handbagage. Het is echter lekker om een flesje water bij je te hebben (ookal krijg je in principe drankjes aan boord). Neem het lege flesje mee door de douane, en vul het vlak voordat je aan boord gaat. Ideaal!

1 like

Je hebt al heel wat goede raad gekregen en ik doe er eentje bij om te overwegen. Te weten : Slaaptabletten welke het voordeel hebben dat de tijd ongemerkt voorbijgaat en je komt beter uitgerust op je bestemming.

1 like

Echte slaaptabletten mag je in veel landen niet zomaar invoeren en kunnen voor problemen met de douane zorgen. Pas daarmee dus op. Neem je ze toch mee dan ook een medicijnenpaspoort en een verklaring van de huisarts meenemen.

Ik heb zelf ook een hekel aan vliegen en kan dat ongemakkelijke gevoel dus maar al te goed. Maar wat martinbrons zegt is gewoon waar, het is super veilig, afgezet naar het aantal ongelukken per afgelegde km is lopen gevaarlijker.

Verder helpt ook afleiding, dus boek/tijdschrift/krant mee (iets wat je al heel lang wil lezen), ipod met favoriete muziek. Een praatje helpt ook, soms ontmoet je heel interessante mensen aan boord. Zelf neem ik ook een alcohol houdend drankje tijdens de vlucht.

Veel plezier!

Telkens ik een ver van mijn bed land bezoek neem ik een uitgebreide apotheek mee uit voorzorg. Malaria tabletten, slaaptablet, tegen koorts, darmverstopping, diarree enz. Zelfs 2 spuitjes omdat ik niet graag gespoten zou worden met niet steriele dingen.Tot mijn geluk blijkbaar werd ik hierop nog nooit aangesproken . Ik heb wel een geel gezondheidspaspoort voor inentingen maar voor niets heb ik een doktersattest. Alles zit nog wel in originele verpakking. Mag ik vriendelijk vragen me een paar landen op te noemen of een site waarop ik dat kan vinden? .Ik schuw als de pest problemen met douane vooral in afrika moet je ze omkopen maar dat lukt niet altijd.

Helaas heb ik dit zelf moeten ondervinden aan de grens naar Rusland vanuit Finland - ik was zo dom geweest een advies over te nemen van iemand die beweerde dat een origineel doosje van de apotheek wel voldoende zou zijn.

Het scheelde niet veel of ik was in grote moeilijkheden geraakt daar, gelukkig trok een van de militairen daar zich ons lot aan en heeft een oplossing gezocht met de rest van de betrokken officials.

Officieel is het meenemen van een slaappilletje namelijk het invoeren van een verboden drogerend middel! Let dus even op wat voor advies je geeft m.b.t. medicijnen meenemen naar andere landen

Ikzelf heb wel eens oxazepaan geslikt om in slaap te vallen in het vliegtuig. Dit schijnt verboden te zijn in bv Dubai, een land waar men bovendien niet mild is met straffen voor ‘drugsgebruik’… Ik ben voorzichtiger, en qua pillen neem ik (behalve anticonceptie en evt malaria) nauwelijks nog wat mee.

Landen in het middenoosten, maar bv ook Thailand, Singapore en Indonesië, KUNNEN heel streng zijn.

Liever dan iets homeopathisch/natuurgeneeskundigs meenemen, dat wordt (lijkt me) nergens geweigerd.

bedankt voor de aanvullende inlichtingen.