Wij zijn vorig jaar naar Thailand geweest en dit jaar Costa Rica.
In Costa Rica hebben we wel te maken gehad met een overval op een lokale bus.
Nu zouden we graag volgend jaar een land bezoeken in Afrika.
Ik had gedacht aan één van volgende landen: Zuid-Afrika, Namibië, Zimbabwe of Kenia. Maar als ik de reisadviezen bekijk van al deze landen op de diplomatie dan zie ik overal eigenlijk dat de landen echt niet veilig zijn.
Wat is het veiligste land om te bezoeken in Afrika?
Tweede vraag:
Met welk een reisbudget moet er worden rekening gehouden?
2 personen mid-class hotelletjes, eten, …
Als ik het hoor van anderen is Namibië prima te doen.
Ik heb als vrouw in mijn eentje gereisd in Malawi, Tanzania, Kenia. Alleen in Nairobi is mijn mobieltje uit mijn hotelkamer gepikt. Wel ook pogingen tot (geweldloze) beroving meegemaakt (die mislukten) in Nairobi op straat en in Dar Es Salaam.
In Afrika moet je wat beter oppassen en niet met waardevolle spullen showen, dus draag liefst ook geen horloge maar zie er zo sober mogelijk uit.
Buiten de steden is het ook al minder gevaarlijk. Geen domme dingen doen en dan kun je daar prima reizen.
Ik heb met heel veel plezier daar gereisd, het zijn prachtige landen met echt die oerdieren allemaal in het wild, heel aardige mensen (en maar een paar rotte appels) en mooie natuur.
Die waarschuwingen zijn alijd overdreven sterk om zich in te dekken. Maar ook in nederland kan van alles gebeuren.
Bepaalde delen van Kenia waar grensconflicten zijn moet je wel mijden maar er blijft genoeg over waar je gewoon heen kunt.
Logistiek is Kenia goed te combineren met Tanzania en/of Uganda. Ik zou wel minstens 3 weken voor Tanzania nemen als je daarheen gaat. Wel is dat het duurst voor safari’s… Maar Zanzibar bijvoorbeeld vond ik echt tof.
Je vindt mijn reisverhalen en foto’s op mijn website, zie handtekening. (Malawi 2000; Tanzania en Kenia 2004.)
Malawi heeft de bijnaam ‘Africa for beginners’ en zo voelde het ook wel. Ik kan het aanraden als vakantieland! Compact, veel te zien en doen, superaardige mensen. Voor een safari kun je makkelijk vanuit Lilongwe een tripje boeken naar het South Luangwa national park in Zambia.
Oh ja, de kosten verschillen heel erg per land. En ook heel erg per activiteit.
Bijvoorbeeld in Tanzania kost een safaridag minstens 130 euro per persoon per dag. Maar voor gemiddeld 20 euro p/p per dag kun je op ‘normale’ dagen gewoon reizen, slapen, eten en leuke dingen doen. Dan heb je simpele maar schone hotelkamertjes, niet de allergoedkoopste maar wel in de laagste klasse (bv. bij keuze tussen een kamer van 10 euro of eentje van 12 euro, kan het zo zijn dat die van 10 euro echt vies is en geen water heeft, en die van 12 euro wel prima is). Mid-range is wellicht wat duurder maar dat ligt eraan wat je daarmee bedoelt (met tv??). Volgens mij is er eigenlijk niet zoveel keuze in dat middensegment; vooral heel simpel en goedkoop, of heel erg luxe. Maar misschien weet ik dat niet omdat ik me nooit heb verdiept in mid-range. Ik heb altijd prima geslapen in het laagste segment maar dan niet de állergoedkoopste hotelletjes.
Zanzibar is ietsje duurder, ongeveer 25-30 euro p/p per dag nodig.
Malawi is ongeveer even goedkoop, Kenia ook wel. In Kenia zijn safari’s goedkoper, maar zit je vaak ook met meer mensen in een minibusje (in Tanzania meestal jeeps).
Het is wel ietsje duurder dan Thailand. Eten kan goedkoop, maar openbaar vervoer en slapen is ietsje duurder.
En zoals gezegd zijn safari’s erg prijzig (maar wel de moeite waard), dus je zou het aantal safaridagen kunnen laten afhangen van je budget.
Botswana schijnt duur te zijn. Namibië geloof ik ook wel wat duurder.
In Lonely Planet gidsen (en voor sommige landen ook op de website) geven aan hoeveel geld je nodig hebt.
Vorig jaar voor het eerst naar west afrika geweest, Mali, Burkina en Ghana. Helemaal top en ik ga ook zeker nog naar die regio terug maar vriendlief heeft geen interesse in die kant van Afrika dus voor een trip met hem moet ik toch verder kijken. Het plan is/was febr.maart april naar de Filipijnen en Taiwan ofzo maar ik ga nu toch ook even verder kijken naar wat Afrika te bieden heeft in die tijd. Keuzes keuzes…