Ja, mensen kunnen lekker veel enge verhalen vertellen over Zuid-Amerika, vooral mensen die er nog nooit geweest zijn!
Ik heb 5 maanden met een vriendin gereisd door Chili, Bolivia en Peru. Het ergste wat me is overkomen is dat m’n yoghurt is gestolen uit de gedeelde koelkast van een hotel. 
Ondertussen had ik wel drie (!) keer een volle moneybelt en twee (!) keer een camera van andere onnozele toeristen gevonden, bv. op cafétafels, of per ongeluk in de douche achtergelaten.
Ik heb ook in mijn uppie gereisd door Brazilië (6 weken) en Peru (3 weken). Wederom niks gebeurd.
Als je goed alert bent - net zoals je in Rotterdam of Rome moet zijn - en geen domme dingen doet, kun je prima reizen, ook als vrouw alleen. En hoef je niet paranoïde te zijn.
Ja er gebeuren nare dingen, maar in Nederland ook, als je erop gaat letten! En veel diefstallen enzo komen ook door dom gedrag van toeristen (inderdaad camera op buik, of zelfs in slaap vallen terwijl die in het vak boven je hoofd ligt in de bus, e.d.), en zo komen die verhalen ook de wereld in en lijkt het nog erger dan alleen die dingen die niet te voorkomen zijn.
Veiligheidstips lees je op mijn website onder Travel > Safety Tips.
Ik hoor ook altijd dat Colombia verbazend veilig is (ondanks het imago dat het heeft, en natuurlijk moet je niet in de notoire gebieden komen). Alle landen waar ik heb gereisd zijn ook goed te doen vind ik. Alleen Venezuela durf ik niet goed heen want daar hoor ik wel echt heel heftige verhalen over.
Je kunt ter plekke volop korte tourtjes boeken waardoor je met een gids bv. 1 dag of 2 dagen iets onderneemt. Je kunt makkelijk met het openbaar vervoer door reizen naar de volgende plaats.
Je hebt nu nog tijd om een cursus Spaans te doen: DOE DAT! Het maakt het reizen echt veel leuker en aangenamer. En doordat je meer begrijpt van wat er om je heen gebeurt, en de weg kunt vragen, zul je je ook minder snel onveilig voelen.
Veel plezier,
Cécile