Eerste keer Zuid-Amerika: waar naartoe?

hoi allemaal,

komende zomer willen wij voor het eerst naar zuid-amerika.

We zijn wel gewend om te reizen, maar nog nooit in een spaans talig land.

Ik ben een beetje geschrokken van de verhalen over criminaliteit, niet zozeer over opletten in het donker etc, maar over beroofd worden in een taxi ed. Ik weet dat je overal ter wereld moet opletten in steden en dat je nooit met je spiegelreflex op je buik rond moet lopen, maar ik begrijp uit de verhalen dat sommige steden/regio’s in zuid-amerika echt niet veilig zijn.

Nu zou ik graag van jullie willen weten wat een fijn, veilig, mooi land is om een eerste kennismaking te hebben met zuid-amerika. Ik wil graag een positieve eerste ervaring hebben, dus wil een goede voorbereiding hebben.
Het liefst reizen we individueel, wellicht iets meer georganiseerd als in azie, maar dat kan nog alle kanten op.

Alvast bedankt!

groeten,
Ilona

Hoi Ilona,

Ik heb in 2009 6 maanden alleen door een gedeelte van Zuid-Amerika gereisd (Brazilie, Bolivia, Argentinie, Chili, Paraguay). Geen enkel probleem gehad, alleen met een andere toerist die 50 euro van mij heeft ontvreemd. Had alleen de eerste 2 maanden Rio geregeld, daarna helemaal niks. Elke dag weer een nieuw plan gemaakt :slight_smile: Het reizen op deze manier beviel mij erg goed. Maar als je tijd iets beperkter is, snap ik dat je een plan wilt maken.

Een makkelijk bereisbaar en veilig land is Chili. Je kunt hier een auto huren en met z´n twee-en een groot stuk verkennen. Als je niet wilt autorijden, dan is het busvervoer ook uitstekend geregeld. Vanaf Santiago richting het noorden zijn genoeg mooie plekken te bezoeken. Actief, cultuur en natuur. Wellicht ook naar Paaseiland vliegen? Maar tijdens de Nederlandse zomer is het hier wel winter, weet niet hoe belangrijk dit voor jullie is?

Grtz,
Debbie

hoi Debbie,

super bedankt voor je reactie.
Op zich is zomer niet het belangrijkste, maar als er ook goede tips zijn voor plekken met een beetje mooi weer, zou dat wel super zijn!!

groeten Ilona

In het noorden van Chili kan het tijdens de winter best lekker weer zijn (voor ons Nederlanders).

Een ander land waar het weer iets beter is…Colombia. Heeft een slechte reputatie, maar vrienden en kenissen die er geweest zijn zijn allemaal heel enthousiast. Zelf ben ik er nog niet geweest, maar staat wel hoog op m´n lijstje. De veiligheid is heel erg verbeterd en de kustplaatsjes zijn echt paradijsjes als ik het mag geloven. Kijk een beetje op het Colombia forum en reisverslagen op waarbenjij.nu

De kust van Colombia en de stad Carthagena zijn echt super maar het binnenland kan wat mij betreft niet tippen aan landen als Bolivia, Chili en Peru.
Colombia is nu veilig genoeg. Venezuela raad ik af qua veiligheid.
Hoelang ga je trouwens? en hoe belangrijk vind je het om iets van cultuur te zien of gaat het meer om strand of natuur?

Colombia is een absolute aanrader. Voor een top 10 lijstje met mijn favoriete dingen te zien en te doen http://tochgedaan.nl/2011/11/05/i-♥-colombia-een-top-10-lijstje/

En misschien is het klassieke Zuid-Peru rondje wat voor je. Daar kom je veel andere backpackers tegen en heb je veel hostels, prima vervoer en natuurlijk geweldig veel dingen te doen/zien.

Groetjes,
Inge
www.tochgedaan.nl

Inge hele leuke site en ik ben nog enthousiaster over Colombia na het lezen van jouw ervaringen! Veel plezier en als je vragen over Rio hebt, stuur me dan een PM. Want deze wereldstad sla je toch niet over? :slight_smile:

Hi Saywhat,

Dankjewel. En ik ben zeker van plan om Rio te bezoeken. Nu ben ik me vooral aan het verdiepen in Ecuador, maar tzt ga ik graag op je aanbod in.

Groetjes,
Inge
www.tochgedaan.nl

thanks voor jullie berichten!
@inge, wat zijn jouw plannen voor ecuador? die richting ben ik namelijk ook op gegaan na het lezen van wat verhalen!

Hoi Ilona,

Plan E (cuador) staat nog niet helemaal vast. Ik maak meestal een ´ongeveer´ route met het aantal weken dat ik er voor uit wil trekken. Tsja en dan verander ik er weer een heleboel aan. Maar tot nu toe is het plan als volgt:

Otavalo, Quito, Latacunga, Banos, Riobamba, Alausi, Cuenca, Loja en daarna Peru. En hier trek ik 4 weken voor uit.

Wat is jouw route door Ecuador?

Groetjes,
Inge
www.tochgedaan.nl

Ja, mensen kunnen lekker veel enge verhalen vertellen over Zuid-Amerika, vooral mensen die er nog nooit geweest zijn!

Ik heb 5 maanden met een vriendin gereisd door Chili, Bolivia en Peru. Het ergste wat me is overkomen is dat m’n yoghurt is gestolen uit de gedeelde koelkast van een hotel. :slight_smile:
Ondertussen had ik wel drie (!) keer een volle moneybelt en twee (!) keer een camera van andere onnozele toeristen gevonden, bv. op cafétafels, of per ongeluk in de douche achtergelaten.

Ik heb ook in mijn uppie gereisd door Brazilië (6 weken) en Peru (3 weken). Wederom niks gebeurd.

Als je goed alert bent - net zoals je in Rotterdam of Rome moet zijn - en geen domme dingen doet, kun je prima reizen, ook als vrouw alleen. En hoef je niet paranoïde te zijn.

Ja er gebeuren nare dingen, maar in Nederland ook, als je erop gaat letten! En veel diefstallen enzo komen ook door dom gedrag van toeristen (inderdaad camera op buik, of zelfs in slaap vallen terwijl die in het vak boven je hoofd ligt in de bus, e.d.), en zo komen die verhalen ook de wereld in en lijkt het nog erger dan alleen die dingen die niet te voorkomen zijn.

Veiligheidstips lees je op mijn website onder Travel > Safety Tips.

Ik hoor ook altijd dat Colombia verbazend veilig is (ondanks het imago dat het heeft, en natuurlijk moet je niet in de notoire gebieden komen). Alle landen waar ik heb gereisd zijn ook goed te doen vind ik. Alleen Venezuela durf ik niet goed heen want daar hoor ik wel echt heel heftige verhalen over.

Je kunt ter plekke volop korte tourtjes boeken waardoor je met een gids bv. 1 dag of 2 dagen iets onderneemt. Je kunt makkelijk met het openbaar vervoer door reizen naar de volgende plaats.

Je hebt nu nog tijd om een cursus Spaans te doen: DOE DAT! Het maakt het reizen echt veel leuker en aangenamer. En doordat je meer begrijpt van wat er om je heen gebeurt, en de weg kunt vragen, zul je je ook minder snel onveilig voelen.

Veel plezier,
Cécile

Colombia is vergeleken met vroeger vrij veilig geworden. Ik was er laatst en had het erg naar mijn zin. De stad die ik je echt aanraadt is Cartagena, ofschoon Medellin ook erg mooi schijnt te zijn. Verder zijn wij laatst zowel in Chili als Argentinie geweest, waar ons niets overkomen is. Wel moet je altijd oppassen in bepaalde buurten, maar zo erg vind ik het ook weer niet. Venezuela is wel af te raden.