Eerste keer Griekenland, enkele vragen

Hoi

Wij zijn van plan om in Juni 2018 4 weken te gaan backpacken in Griekenland. Wij willen zowel het vaste land als enkele eilanden verkennen. Ter informatie: wij houden van cultuur, avontuur, natuur, wandelingen, lekker eten, een tof caféetje, leuke stadjes, winkelen … Op stap gaan doen we wel graag maar is moeilijk aangezien wij met een kind van 2 jaar reizen. Een party-eiland hoeft dus niet. Wij spenderen graag een voor - of namiddag op het strand of aan het zwembad. Maar een hele dag aan het stand liggen, zegt ons minder. Wat niet wil zeggen dat mooie stranden niet welkom zijn.

Ik heb al gemerkt dat transport goedkoop houden geen evidentie is. Wij hebben het plan om een auto te huren. Normaal wordt het goedkoper als je langer huurt maar dat is moeilijk als je naar de eilanden gaat want dan betaal je veel meer voor de ferry. Daarom heb ik het plan om eerst een tour te doen op het vaste land die begint en eindigt in Athene. Daar de auto inleveren om het eiland hoppen te beginnen. Ik had gedacht aan de eilanden Paros, Naxos, ios (dagbezoek), Santorini en Kreta.
Eerlijk gezegd, heb ik deze eilanden gekozen omdat ik ze het vaakst tegengekom op dit forum.

Ik heb al wat informatie verzameld op dit forum en in reisgidsen maar zit nog met enkele vragen.

Wat is een goede en goedkope manier om ons te verplaatsen op deze eilanden? Ik lees hier dat een auto huren al gauw 40 euro per dag kost? Dat loopt dan al aardig op. Een quad huren aan 15 euro is een mogelijkheid. Is dit nog steeds zo? Hoe is het openbaar vervoer op deze eilanden? Want we willen wel iets zien natuurlijk.

Zijn deze eilanden (op basis van onze interesse) een goede keuze?
Is er een beduidend verschil met eilanden als corfu, paxi, zakynthos, …

Hoeveel dagen hebben we ongeveer nodig per eiland? Ik lees dat sommige 2 weken op Santorini blijven. Ik denk niet dat dat iets voor ons is. Wij reizen liever op een sneller tempo.

Ik heb al eens gekeken voor ferryprijzen. Kan iemand me meer uitleg geven over deze tabel?

https://www.bluestarferries.com/images/prices/PRICES_CYCLADES_from_01.06.16_english.pdf

De prijzen zijn anders als je ze apart ingeeft bij online boeken. Hoe komt dit?
Wat zijn de voorwaarden voor super en special economy?

Als er nog tips zijn voor de eilanden of het vaste land, die zijn altijd welkom.

Alvast bedankt!

Joris

Hoi,

Niemand die me verder kan helpen?

Alvast bedankt

Joris