Is er iemand die eiland hopping heeft gedaan in Griekenland?? Ik wil n.m. met een ticket en een koffer gewoon gaaaaan voor 10 weken in zomer 2007! (zonder voorgaande planning) Maar kan iemand met ervaring mij vertellen hoe het werkt met hostels/pensioenen?? Is het makkelijk een slaapplaats te vinden op een eiland? Ook bv de grotere toeristische eilanden zoals Samos, Skiathos en de kleine onbekende eilanden?
Ik zal het tof vinden als je je ervaringen met me wilt delen:nod: Groeten Angelique
Nu Griekenland staat altijd erg hoog op mijn vakantielijstje vanwege de sfeer. Zelf ben ik gaan hoppen van Corfu naar het vaste land van Griekenland, Parga… Adembenemend mooi. Corfu is een prachtig groen eiland en Parga is een pareltje aan de Griekse kust.
Twee jaar geleden heb ik nogmaals gehopt en toen van Samos naar Chios en als je wat onbekender bestemming wilt hebben waar je de echte Griekse sfeer wilt proeven… ga naar Chios. Blijf dan niet de super bekende badplaatsen maar huur een autootje of scooter en ga het noorden van het eiland verkennen. Naast de ene mooie baai naar de andere, rotsen versus groen, maar vooral onwijs gastvrije en vriendelijke mensen. Een aanrader… De boottocht is maar 3 uur en erg goed te doen.
Een aantal jaar geleden heb ik een half jaartje gewoond in Thessaloniki, noorden van Griekenland. Vanuit daar heb ik allerlei tripjes ondernomen naar de verschillende eilanden. Hoppen gaat erg gemakkelijk,zeker als je het gebied Paros, Naxos, Santorini, Mykonos neemt. Kijk wel goed welke boot je neemt. De snellere zijn vaak duurder, maar dat scheelt wel tijd natuurlijk. Het komt ook voor dat de boten vanuit Athene vol zitten. Vooral in het weekend en helemaal in augustus. In die periode gaan de Grieken zelf ook naar de eilanden.
Stel je flexibel in, dat scheelt een hoop als t niet mogelijk is om je geplande route te doen (vanwege drukte of teveel wind).
Eenmaal aangekomen in de haven staan er vaak mensen, die je accomodatie aanbieden. Erg makkelijk, want je wordt er gelijk naartoe gebracht. Vraag wel naar de prijs. Het kan zeker schelen afhankelijk van ligging en faciliteiten.
Eilandhoppen: dan moet je vooral de Cycladen doen, die zijn super voor eilandhoppers, Paros, Anti-Paros, Naxos etc.
Als je boot aankomt dan staan de bewoners die een kamer verhuren aan de haven met fotos van hun kamers of studios en nemen je dan mee, je hebt de keuze, maar augustus zou ik niet te veel verhuizen want dan heb je kans om op strand te slapen(wij) want alle Grieken hebben verlof, vooral de eerste drie weken-en ontvluchten Athene.Dus de Cycladen zijn een aanrader om rond te trekken -eilanden genoeg en boten van allerlei soort.
Hooguit in de maand augustus kun je overwegen om iets vooraf te regelen. Bedenk wel dat je dan de volle mep voor een kamer betaalt, zoals Arzubel ook schreef, de Grieken hebben dan vakantie en op alle eilanden is het dan druk en moeilijk een kamer te vinden (die betaalbaar is tenminste)
Wij willen in de meivakantei 2 weken gaan hoppen met de kinderen (12 en 16). Weet iemand of dat vanaf Thessaloniki kan en of 2 weken de moeite waard is of dat t te kort is. En wat zijn ongeveer de prijzen van de veerboten? Is het verstandig om daar terplekke hotelletjes te zoeken of kan je dat beter vooraf doen? Gr Karin
2 weken is prima om te eilandhoppen. Ik zou dan maximaal 3 of 4 eilanden aandoen.
Het kan uiteraard vanaf Thessaloniki maar als je vanuit Nederland een compleet pakket boekt, ben je zeker goedkoper uit, tenzij je de weg weet op de eilanden die je wil gaan bezoeken.
Dat is zo’n beetje het eerste waar ik gezocht heb, maar ja…alleen bezoeken aan de grotere en toeristische eilanden. Wij zoeken naar rust en authenticiteit.
Sudtours is een goede optie,zie de link onderaan dit forum,klik die aan en kies wat van je gading is;heb alles bekeken maarde meeste zijn niet aangesloten bij ANVR/SGR dus zou daar niet zomaar bij boeken.
Hallo allemaal,
Ik en mijn vriend hebben net onze ticket geboekt naar Athene! We vertrekken half september en zijn van plan om 11 dagen in Griekenland te blijven. Ondanks dat dat niet erg langd is willen we wel graag andere eilanden bezoeken.
Wie van jullie heeft er tips en ervaring met het bezoeken van andere eilanden vanuit Athene?
En wat is ongeveer de gemiddelde prijs die we moeten reserveren voor overnachting in die periode/ gebieden?
Vanuit Piraeus vertrekken natuurlijk de meeste ferry’s. Maar als je bvb. naar de Noordelijke Cycladen (Andros, Tinos) of Zuid-Evia wil, kan je het best vertrekken vanuit Rafina. Je kan ook kiezen voor Lavrio waar verbindingen zijn naar Kea en Kythnos maar ook naar Samos.
Voor ferry’s is het niet echt noodzakelijk om vooraf te boeken ook niet in juli/augustus. Voor catamarans daarentegen is het in het hoogseizoen of bij Griekse vakantieperiodes (Pasen!) wel aangewezen om misschien vooraf te beoken.
Zo te lezen zijn er veel mensen die de ervaring hebben dat het goed te doen is om gewoon op reis te gaan zonder veel te plannen (buiten de echte drukte om dan)
Verschillen de prijzen die je lokaal betaalt voor boottochten veel van internetaanbieders? wat betalen mensen voor een toch van athene naar paros?
Zijn er verder mensen die ervaring hebben met actieve bezigheden op de eilanden? Ik zoek het avontuur graag op en zou het heel gaaf vinden om te blokarten of te paragliden… jetski’s lijken me het probleem niet maar op een quad door de natuur lijkt me daar ook erg gaaf… iemand tips/ervaring?
Het verschil in prijs tussen Internetaanbieders en andere ligt hem vooral bij de verhuur van studio’s en appartementen. Zelf vraag ik altijd de prijs voor een bepaalde periode of voor een aantal dagen via de website van de eigenaar zelf (zelfs als de prijzen vermeld worden op de website). Ik heb nog nooit de prijs betaald die op de website vermeld staat, maar steeds 20 - 30% minder (of een appartement gekregen voor de prijs van een studio bvb.). De meeste verhuurders doen dit omdat er dan geen tussenpersonen zijn en zij de volledige som rechtstreeks van jou krijgen, wat voor hen waarschijnlijk nog altijd voordeliger is.
Wat betreft de veerboten is er geen verschil in prijs als je vooraf boekt op de site van de maatschappij of dat je een ticket koopt aan de haven. Meestal ga ik de avond voor vertrek naar een kantoortje waar ze bootickets verkopen en ga daar gewoon een ticket halen.
Om je een idee te geven van de prijzen:
Vorig jaar betaalden we voor de trips Piraeus - Serifos - Sifnos - Milos - Kythnos - Rafina in totaal 154 € (voor 2 personen).
In een andere topic heb ik ook de prijzen geplaatst voor de trip Paros - Piraeus gezien je daar blijkbaar interesse voor had.
Op Milos en Kythnos hebben we vorig jaar ook een aantal dagen een quad gehuurd. Kostprijs was 15€/dag op Milos en 18€/dag op Kythnos.
Heel leuk op Milos was ook een dagtrip kayakken op zee. Er is een aanbieder van deze trips op Milos. Wij maakten de trip Milos - Kimolos (en terug via een onbewoond eiland). Alle informatie vind je op hun website www.seakayakgreece.com
Wij plannen onze Griekenlandtrips nu al een aantal jaren zo en onze ervaring is dat:
je veel vrijer bent. Je bent vb. niet gebonden aan de uren van het hotelrestaurant - geen gedoe met hosts/hostessen die om de haverklap (veel te dure) excursies trachten te slijten - enz.
je komt op plaatsen waar reguliere touroperators soms niet komen. Ik denk niet dat er veel touroperators zijn in België/Nederland die de plaatsen waar we de 2 laatste jaren heen gingen (Andros, Tinos, Syros, Kythnos, Serifos, Sifnos, Milos) in hun aanbod hebben.
Veelal heb je een veel beter contact met de mensen waar je verblijft dan dat je dit in een hotel hebt. Een mooie anekdote daarvan is dat we (in Litochoro - Pieria) van de eigenaar de sleutel van het complex kregen omdat we de enige gasten waren en hij even zijn dochter wilde bezoeken die in het ziekenhuis lag (en en passant ook even zijn zieke moeder ging bezoeken die 150 km verder woonde). Toen hij terugkwam had hij ook nog een mand olijven en een megafles wijn mee :cheer:
het financiële totaalplaatje meestal voordeliger uitkomt dan een pakketreis (maar wij gaan dus ook niet alle dagen op restaurant eten).