Eilandhoppen zomer 2015 tips!

Dag allemaal,

Samen met een vriendin van mij hebben wij besloten om in de zomervakantie een week of 2/2,5 te gaan eilandhoppen in Griekenland.
We zijn nu het een en ander aan het uitzoeken maar ik heb wat vragen waar jullie (ervaringsdeskundige ;)) ons misschien bij kunnen helpen.

We zitten aan de cycladen te denken… aangezien we ‘weinig’ tijd hebben moeten we kiezen welke eilanden we willen bezoeken… wat ik jullie ervaring en welke eilanden raden jullie aan?

We willen ook graag naar Athene. Nou lees is dat je vanaf daar makkelijk met openbaar vervoer bij de boten komt om weer bij de eilanden te komen, maar is dit ook aan te raden? Of is een andere manier beter?

Ook lezen wij op verschillende forums dat we hostels echt moeten boeken aangezien we in het hoogseizoen gaan (juli/aug) maar we wilden eigenlijk gewoon met de backpack gaan en maar zien. Op die manier verblijven we niet te lang op een plek die we minder leuk vinden en kunnen we langer op een plek blijven die we geweldig vinden… Wat is nou wijsheid?

Tot slot… aan welk budget moeten we ongeveer denken. Ik heb al tickets voor 200-300 euro gezien. maar wat ben je daar ongeveer kwijt aan eten drinken slapen boten enz.enz.

Hopelijk hebben jullie wat tips voor ons.
Alvast bedankt!!
Groetjes

Ik ben van plan het zelfde te gaan doen, en heb ongeveer dezelfde vragen. Kan iemand helpen???
Mijn idee is om naar athene te vliegen (90 euro) en terug te vliegen vanaf Santarini (140). Tussendoor zou ik graag naar mykonos, paros, en naxox gaan.
Ik ben vooral benieuwd aan wat voor budget ik moet denken, en of ik van te voren accommodaties moet boeken.

In de zomervakanties kan het wel druk zijn in Griekenland en ik raad dan ook aan om van te voren accomodaties te boeken voor de meest toeristische eilanden, bijv. Santorini en Mykonos. En qua budget moet je breed denken en je al vast in gaan dekken want Santorini is by far het duurste Griekse eiland qua verblijf en uitgaven, maar is naar het schijnt wel prachtig mooi. Ik zelf vind de Sporaden heel mooi, alleen is op Skiathos na niet heel toeristisch. En die liggen ook best ver van Athene af als je op Athene wilt vliegen, en ik begrijp wel dat je dit wil aangezien ook Athene een hele mooie trekpleister is waar genoeg is te zien.

Heb zeker vier keer Island hoppen gedaan in Griekenland en de cycladen zijn echt fantastisch. Erg leuk als je daar 's nachts per boot aankomt. Dit is vanuit Athene prima te doen, je bent met een taxi zo vanuit de luchthaven in de haven, van waaruit de boten vertrekken. Als je naar de cycladen wilt moet je er vanuit Athene wel rekening mee houden dat dit nog een stukje varen is, dus als je gaat backpacken is een slaapzak (ook voor op de boot) geen overbodige luxe. Ik heb van te voren nog nooit iets geboekt en bij aankomst in de haven staan de plaatselijke bewoners je al op te wachten. Natuurlijk is het lastiger in het hoogseizoen, zeker op Santorini, om iets te krijgen dus het hangt er een beetje vanaf welke eisen je stelt. Als je bepaalde eisen stelt is het wellicht verstandig om op Santorini iets te boeken.

Iig veel plezier, is zeer de moeite waard!

Vanaf de luchthaven rijdt er een trein/tram naar Piraeus (daar vandaan vertrekken alle grote boten richting de eilanden). Dit is ongeveer een klein uur reizen. Ik zou er niet voor kiezen om met een taxi te gaan ivm veel hogere kosten…
Je kan prima een app van bijv booking.com downloaden en een of twee dagen van tevoren je hotel boeken. Wij zaten wel wat later in het seizoen, weet niet hoe druk het in het hoogseizoen is.
Daarnaast hadden we een app van ‘Bluestar ferry’ de goedkoopste bootverbinding tussen de cycladen.
Wij sliepen voor max. 25,- per persoon per nacht, muv Santorini. Voor die prijs hadden we erg comfortabele kamers dus het kan zeker goedkoper. Met name Paros en Naxos.

Tijdens onze trip hebben we ook Amorgos bezocht. Is een stukje verder varen, maar een stuk minder toeristisch en schitterend eiland! Echt een aanrader!

leuk dit te lezen, wij gaan namelijk ook naar de cycladen. we hebben pas gisteren onze tickets geboekt wat uitzonderlijk laat is voor ons maar ja we hadden het zo druk met onze verhuis. Elk jaar doen we een grote reis die we zelf samenstellen maar dit is er nu niet van gekomen (tijdsgebrek) wel gaan we nu 16 dagen naar de cycladen.
we vliegen heen op mykonos en terug op santorini. en hebben dan 14 volle dagen om te eilandhopen. nu dacht ik zo aan een schema nl;
dag 1 : vlucht naar mykonos
dag 2 & 3 : Mykonos stad ( Stad en beetje strand, is er meer te zien?? )
dag 4 : naar Paros
dag 5 6 & 7 : paros ( misschien uitstapje Anti Paros )
dag 8 : naar Naxos
dag 9 10 11 & 12 : Naxos ( met uitstap naar eiland Koufonisia )
dag 13 : naar Santorini
dag 14 & 15 : Santorini
dag 16 : vlucht naar huis.

Ik zit nog in volle voorbereiding en heb nog vele vragen nl;

  • Nu weet ik niet of dit haalbaar is want we willen ons ook niet forceren???
  • Mykonos is denk ik enkel de oude stad en wat strand??
  • is het eiland Koufonisia ideaal als daguitstap vanuit Naxos??
  • Is Anti paros de moeite en/of Paros aan te raden??
  • Of kunnen we beter AMORGOS in de route inlassen ( welk eiland schrappen)???
  • Is 2 volle dagen voldoende voor Santorini???

En ja op welke eilanden is het aangewezen een auto/ scooter te huren en Waar overnachten we best op elk eiland?
gezellige drukte is s’avonds altijd wel wat leuk.
Alle tips zeker welkom want ik wil zo spoedig de overnachtingen reserveren of is dit ook niet nodig???
Ferry reserveren??

Ik zal me verder verdiepen maar hopelijk kunnen jullie al wat helpen
grtzzzz

Paros en Naxos zijn prima eilanden om een auto of scooter te huren. Op Santorini hebben we dit niet gedaan ivm drukte en het feit dat er aardig wat openbare bussen rijden.
Paros is absoluut een aanrader!
Qua tijd zit je denk ik wel aardig goed, alleen zijn twee dagen in Santorini denk ik net genoeg om de hoogtepunten te bekijken.
Zelf vond ik Naxos bijzonder leuk! Amorgos is een flink eind verder varen, ik denk in jullie tijdsbestek dat het lastig wordt deze toe te voegen. Omdat de vlucht naar Mykonos en vanaf Santorini al vast staat kun je deze eilanden natuurlijk niet schrappen.
Voor de veerboot kun je het best Bluestar Ferry nemen denk ik! Die vaart regelmatig naar en van de vier eilanden die je benoemt. Er zijn nog andere maatschappijen, deze zijn wel wat sneller maar flink prijziger.

Leuk stadje op Paros is Parikia, hier is ook de haven dus makkelijk bereikbaar.
Op Naxos overnachtten we in het plaatsje Chora ook een aanrader! En op Santorini in het plaatsje Thira. Op Santorini heb je ook een andere mooie plaats : Oia, maar hier is overnachten een stuk duurder. Santorini is wel ontzettend toeristisch in vergelijking met Paros en Naxos. Op Mykonos ben ik niet geweest, dus dat weet ik niet.

Wij waren er net buiten het hoogseizoen en boekten de Ferry en hotels zo’n 1 a 2 dagen van tevoren. Ik weet niet of dit in het hoogseizoen mogelijk is of dat er dan al veel vol zit. Tickets voor de Ferry zijn erg goed te verkrijgen in de havens of reisbureautjes in de stad. Er bestaat ook een app van Bluestar Ferry, hier hebben wij veel gebruik van gemaakt.

1 like

Alvast bedankt Tamaaraa voor de tips,
dus voor Paros is 3 volle dagen voldoende en voor Naxos 4 volle dagen? Weet je misschien iets van Anti-paros en Koufonisia?
dit kunnen we eventueel doen als dagexcursie dan.
Amorgos lijkt wel SUPER maar is inderdaad iets te ver denk ik.
we zullen het best houden bij eventjes Mykonos - dan Paros - Naxos en Santorini
We gaan voor de zekerheid best alle hotels van te voren reserveren.
Als je nog tips hebt zijn deze meer dan welkom.
grtz:zon02:

Hoe was je trip? Kwam je een beetje uit qua planning?