Eilandhoppen Cycladen

Komende zomer (eind augustus - begin september 2010) willen we gaan eilandhoppen op de Cycladen, vertrekpunt is Athene. Heeft iemand nog goede tips? Welke plek mogen we absoluut niet missen? Is het handig om overnachtingen al vanuit Nederland te regelen of kan dat beter ter plaatse? Andere tips en reisverhalen zijn natuurlijk ook welkom!

Natascha

Hoi Natascha,

Ik was benieuwd hoe jij het hebt gedaan met het regelen van de veerboot. Heb je dat vooraf gedaan of daar?
Het lukt mij namelijk niet om dit al via internet te doen. Op het laatste moment zeggen ze dan dat het niet boekbaar is op die dag terwijl er elke dag een vaart is.
Naja… ik hoop dat jij er ervaring mee hebt.
Wij willen naar Paros, Naxos en Santorini. Start en eindpunt is Pireaus.
Heb jij nog tips, of zou je nog een eiland veranderen?
Ik hoor het graag. Al vast heel erg bedankt!

Groetjes Sarah

Hoi Sarah,

Wij hebben de boottickets (en overnachtingen) steeds ter plaatse geregeld en dat was nooit een probleem. Als je met de metro aankomt in Piraeus, vind je in en rond het station diverse kantoortjes waar je tickets voor de veerboot kunt kopen. Wij kwamen rond vier uur aan en konden kaartjes kopen voor de boot van half zes naar Paros. Ook op de eilanden die we bezochten was het nooit een probleem om tickets voor de volgende dag te kopen. Wij waren er in september, in juli en augustus is het waarschijnlijk wel lastiger omdat er dan meer toeristen zijn en de Grieken zelf ook naar de eilanden op vakantie gaan.

Wij zijn ook op Paros, Naxos en Santorini geweest (en op Amorgos en Folegandros). Tip: bezoek Antiparos - eilandje op tien minuten varen vanaf Pounta. Vanaf Naxos kun je een dagtocht maken naar Delos en Mykonos, ook zeer de moeite waard.

groetjes Natascha

Hoi Natascha,

Super bedankt voor je snelle reactie. Wij gaan inderdaad in juli en augustus. :slight_smile:
Mijn vriend is niet zo avontuurlijk ingesteld, dus ik denk dta hij het al wilt vastleggen :wink: Thanx voor de tips!
Weet je nog hoeveel je ongeveer kwijt was voor de boottickets?

Groetjes

Ben vorig jaar eind September naar deze 3 eilanden geweest en een paar dagen Athene erachter aan en ook niks van tevoren geboekt. Denk dat op Naxos en Paros het nog steeds niet nodig is om accomodatie van tevoren te boeken, maar op Santorini moet je wel van tevoren boeken, want daar zit 't echt stampvol in juli en augustus.

Of de ferries helemaal vol zitten durf ik niet te zeggen.

Björn

Leuk om te zien dat er best veel mensen met hetzelfde vraagteken zitten omtrent het vooraf boeken. Ik ben ook dingen aan het uitzoeken namelijk.

Wat ik tot dusver heb gevonden is hel verschillend in prijs,
van athene naar paros verschilt van 130 euro voor een retour tot 75 euro voor een retour maar zelfs voor dat laatste heb ik het idee dat het relatief duur is.

denk dat het (voor mij iig) wel fijn is om te horen dat het inderdaad niet nodig s om vooraf te boeken. Wat ik graag zou willen weten is wat voor prijzen jullie hebben betaald in athene zelf voor kaartjes, dit om hopelijk de bevestiging te krijgen dat de tickets die ik gevonden heb idd vrij duur zijn.

alvast bedankt!
Thomas

ps: klopt het Kolymbithres op Paros een must is om te zien? (zo schijnt, met oog op de natuur)

Ik denk dat het verschil er vooral is tussen Highspeed en gewone ferry. De Highspeeds (of catamarans) zijn normaal altijd een heel stuk duurder.

De Highspeed ferries zijn inderdaad ongeveer twee keer zo duur als de ‘normale’ veerboten.

Ik heb nog even gekeken en wij hebben voor een enkele reis van Piraeus naar Paros 30 euro betaald (met een reguliere ferry). Paros- Naxos kostte ons ongeveer 7 euro. Een ticket Naxos-Amorgos kostte 11,70. Voor de reis van Amorgos naar Folegandros hebben we gebruik gemaakt van een Highspeed ferry en dat was bijna net zo duur als de drie voorgaande boottickets samen…De precieze prijs weet ik niet meer. Folegandros-Santorini kostte 7,60 euro en Santorini-Pireaus 34 euro.

@Thomas: Kolymbithres is zeker de moeite waard. Je kunt er gemakkelijk komen met een taxibootje dat vertrekt uit de haven van Naoussa (wat ook een erg leuk plaatsje is: bij Glafkos Taverna heb je een prachtig uitzicht en kun je heerlijke vis eten)

Groetjes,
Natascha

Ik heb ongeveer dezelfde prijzen betaald als Natascha voor de ferries. De snelle boten zijn veel duurder en kwa tijd scheelt het niet enorm veel.

Ik ben zelf niet bij Kolymbithres geweest (was te laat en werd al bijna donker), maar hoorde van andere reizigers dat er juist niet heel veel aan was.

Als je van wandelen houd zou ik zeker naar het bergdorpje Lefkes gaan en dan de byzantijnse route naar Prodomos lopen (ongeveer een uur wandelen).

Op Paros kan je erg goed gebruik maken van de bus, vond dat zelf iets minder op Naxos en heb daar na de eerste dag 4 uur vastgezeten te zitten in een bergdorpje, maar een fiets gehuurd en dat was een erg mooie manier om het eiland goed te bekijken (ook erg vermoeiend, maar dat is het zeker waard). Anders een auto of brommer huren daar.

Na heel lang zoeken heb ik een goede website gevonden waarbij je vooraf kan boeken. De prijzen zijn hetzelfde als dat jullie inderdaad beschrijven.
Zie deze site: http://www.greece-ferries.com/nl/domestic_routes.asp
Ik heb nog niet geboekt, dus verder geen ervaring nog. Ik wil op hele korte termijn gaan boeken.
Hebben jullie nog leuke tips voor Paros, Naxos of Santorini?
Op de 1e 2 eilanden verblijven we 6 dagen, of de laatste 7 dagen.
En zijn er vanaf deze eilanden nog leuke trips te maken met een boot voor een dag naar een ander eiland?
Ook accommodatietips zijn welkom!
Alvast bedankt!