Eerste hulp bij beginnende Backpacker

Allereerst fijn om zoveel en enthousiaste reactie’s te lezen op deze site! Een site waar ik als “groentje” behoorlijk veel kan opsteken. Over 5 weken ga ik met een goede vriendin voor 4,5 maand naar Argentinie, waarbij wij de eerste 2,5 maand gaan backpacken.
Wij gaan niet via een touroperator, maar op eigen houtje… Erg fijn om te lezen dat meer mensen dit hebben gedaan!
Verder zitten wij nu aardig met onze neus is de boeken, maar stuiten toch op een paar vragen:

• Vervoer: Wij willen echt crisscross door Argentinië. Wat raden jullie aan qua vervoer? Is een auto huren handiger? Ik las dat de busreizen prima te doen waren en heel af en toe een binnenlandse vlucht, aangezien dit duurder zou zijn voor buitenlanders. Maar de grote vraag is, bus óf auto?

• Hostels: Ik las dat Argentinië een prima aanbod heeft aan hostels. Is het handig (noodzakelijk) om een klein slaapzakje mee te nemen? Of wordt er altijd linnengoed aangeboden?

• Kleding: Wat is handig?! Wij komen in de zomer aan en vertekken in de winter. Daarnaast gaan wij ook naar Patagonië en Vuurland.

Dit was het tot zover & overige tips zijn natuurlijk van harte welkom!!

Hopelijk kunnen jullie mij weer een stapje verder brengen.

Alvast heel erg bedankt!
Liefs, Michelle

1: Bus is vrijwel overal goed, auto is duurder maar dan heb je meer vrijheid. Is een kwestie van budget en voorkeur

2: Het lijkt me slim om een slaapzakje mee te nemen omdat je dan altijd je eigen beddengoed hebt en niet afhankelijk bent van wat aangeboden wordt

3: Ligt er aan waar je naartoe wilt. In BA en het noorden wordt het vrijwel nooit echt koud, daar is een paar truien en een zomerjas voldoende. In het zuiden heb je wel veel winterkleren nodig

Hallo Michelle,

Vervoer: als je relatief goedkoop wilt reizen, zou ik zeker van het uitgebreide busnetwerk van Argentinië gebruik maken. Er zijn weinig relevante plaatsen waar je niet kunt komen met de bus.

Hostels: ja, er zijn prima hostels, maar probeer ook eens een vakantiehuis te huren voor bijvoorbeeld een week. Zeker buiten het hoogseizoen (jan/feb) is dit een interessant alternatief. Bij de vakantiehuizen is beddengoed inbegrepen, in de hostels kun je beter een eigen slaapzak gebruiken.

Kleding: ik zou zo weinig mogelijk meenemen en als je naar het Zuiden afreist hier in Argentinië een goede fleece-trui en broek kopen. Reden: een stuk goedkoper, althans als je de kleding in het Noorden/Midden van het land koopt (Patagonië is weer erg duur).

Veel plezier en als je nog enkele fraaie excursies wilt gaan doen, neem dan eens contact met ons op, okay?

groeten uit de Sierras de Córdoba,

Jan Lettinga

Hey Michelle,

Leuk dat je ook gaat rondreizen door Argentinie. Op onze site staan verhalen over onze avonturen (waar we nu nog middenin zitten!)

In Argentinie hebben wij van Salta naar Cordoba een auto gehuurd met een drop off in Cordoba. Helaas kost dat best veel geld. Dropoff minimaal 600 pesos en daghuur auto is rond de 250 pesos. Dan komt daar nog benzine bij. Het is wel supergaaf, omdat je overal kunt stoppen waar je maar wilt. Dat vind ik vaak het nadeel met busreizen, omdat je die vaak ´snachts neemt om een hostelnacht over te slaan maar dan zie je zo weinig van het landschap. Bussen in ARgentinie zijn echt perfect! maarrr… duur! Uiteraard goedkoper dan de auto en je kunt overal komen. dus het is een goed alternatief.

Dus een combinatie van die twee is prima.

Mocht je meer willen weten, kijk ff op onze site, of anders mail gerust.

gr. Michiel

Waar huur jij je auto´s?

Ik heb slechts 1 keer een auto gehuurd een Volkswagen Cross Fox voor 200 pesos per dag met onbeperkte kilometers.

Dit was via iemand bij wie wij ook sliepen, weet de naam van het bureau niet, maar zijn email adres is [EMAIL=“kmina66@hotmail.com”]kmina66@hotmail.com en zijn naam Gustavo

Succes

Gustavo heeft je flink opgelicht dan

Wijsneus!

Fijn dat je lekker duidelijk bent in je reactie. Hier hebben andere reizigers echt wat aan!

Voor jou informatie: Hertz, Budget en alle kleine ondernemingen vragen minimaal 1000 voor drop-off en minimaal 200 voor een Chevrolet Corsa
Onze deal was 500 drop-off en 200 voor een Volkswagen Cross Fox (hogere klasse dan Corsa).

Ikzelf ben fan van autohuren in het buitenland omwille van de vrijheid, maar in Argentinië zou het echt zonde zijn om geen gebruik te maken van het uitstekende busnetwerk. Vooral voor grote afstanden lijkt het mij de enige echt betaalbare mogelijkheid. (de busritten zijn trouwens bijzonder goed geprijsd, naar westerse standaarden)
In de afgelegen regio’s (rond Salta en Jujuy en in de provincie Chaco [iedereen zal je afraden hier naartoe te reizen omdat er voor de traditionele toerist niets te zien is, maar mijn vriendin en ik vonden ons tripje met een huurauto door de Chaco echt de moeite waard!] zou ik een auto huren, dan zie je veel meer dan met de bus mogelijk is.
Ik huurde bij avis aan een kleine 33 euro per dag verzekering inbegrepen, geen extra kosten. En ik was daar zeer tevreden over (tot 3x keer toe). Ik raad je wel aan van tevoren te reserveren, indien je kan inschatten wanneer precies je de auto nodig zal hebben)
Maar volgens mij is de regel dus: bus - en in de echt afgelegen gebieden de auto (check wel eerst of de wegen in die gebieden met een gewone auto te doen zijn, Wij zijn met een Chevrolet Corsa door Ibera gereden en dat raad ik je enkel aan als je van avontuur houdt!)
Veel plezier!

Hallo

Wij zijn nu 3 maanden aan het rondreizen in Zuid-Amerika;

Wij hebben ook een auto gehuurd met drop off, en de kosten waren €400 voor 9 dagen + $US 300 drop off kosten. Bij Alamo, deze kan je hier boeken of gewoon in/via Nederland.

Kleding: Als je nog niks heb, koop het hier, is veel goedkoper. Wat je aan moet is moeilijk te zeggen, ik bv heb het altijd koud, dus in patagonia had ik 4 lagen aan, t-shirt, trui, vest, en windstopper. (de 1e 3 van icebreaker, en is heel erg lekker warm, maar duur)

Binnenlandse vlucht: hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is. En daarbij scheelt het uren in een bus zitten.

Hostels: zijn hier erg goed! Voor €7.00 p.p. slaap je super goed soms zelf met eigen douche. En overal was schoon linnengoed, we hebben maar 1x ergens geslapen waar je geen handdoek kreeg.

Als je meer vragen hebt, mag je altijd even een berichtje achter laten

Succes met je voorbereidingen.

Groetjes Debbie