Hoi Marcel,
De kosten van hostels liggen gemiddeld op US$8-10 per nacht in een slaapzaal. Een 2 persoonskamer in een goedkoop hotel met eigen sanitair zal in Buenos Aires rond de $100 per nacht kosten, ongeveer €20-25. In het noorden is het goedkoper, in Patagonië en Vuurland vaak wat duurder. Uiteraard hangt het ook af van de periode wanneer je gaat:
jan/feb = zomer, hoogseizoen prijzen
juli = wintervakantie, hoogseizoen prijzen
In restaurants heb je uiteraard vershillende klasses, maar een goede 3 gangen maaltijd heb je vanaf ong. €15 (incl. flesje wijn, kopje koffie). Ook hier geldt dat het in Buenos Aires en in het zuiden duurder is dan in het noorden.
Op onze site kan je bij individuele reizen veel informatie vinden over de verschillende gebieden, bijvoorbeeld bij www.tipica-reizen.nl/pagessite/bouwpakketten.html
Persoonlijk vind ik oktober/november en april mooie maanden om te reizen, dan is het in het noorden niet te heet en in het zuiden nog niet te koud. Hou je van wintersport, dan zijn aug/sep goeie maanden om richting Mendoza of Bariloche te gaan.
Voor internationale tickets kan je kijken op cheaptickets.nl of rechtstreeks bij internationale maatschappijen. Er zijn geen rechtstreekse vluchten vanaf Amsterdam. Iberia heeft een lekker korte overstaptijd in Madrid en je komt 's avonds aan, wat ik een voordeel vind. Goedkoopst is via Amerika, maar dan ben je wel heel lang onderweg, met een flinke wachttijd in de US.
Openbaar vervoer in Argentinië is prima geregeld, veel mensen reizen met lange afstandsbussen, waarin je verschillende klassen hebt. Comun is een ‘gewone’ bus, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Euroliner. Semi Cama heeft prima stoelen die redelijk ver acheruit kunnen en voldoende beenruimte. Per rij 4 stoelen (2+2). Coche Cama heeft nog wat meer beenruimte (we hebben het hier over bijna een meter tussen de stoelen!), kunnen nog verder achterover en zijn nog wat breder (2+1 per rij). De Suite of Tutto Letto zijn het meest luxe, de stoelen gaan volledige plat en met mijn 1.90m kan ik daar prima in slapen. Overigens bevalt Coche Cama mij ook prima.
Binnenlandse vluchten zijn ook een (duurdere) mogelijkheid. Kijk hiervoor op www.lan.com of www.aerolineas.com.ar. Het nadeel van de laatste is dat je als NL’er officieel geen ticket online kan kopen. Het kan echter wel bij sites als cheaptickets.nl of expedia.com.
Autohuur is prima mogelijk, maar redelijk prijzig en de afstanden zijn enorm (het is het 8e land ter wereld qua grootte, vergis je niet). Wel kan het leuk zijn om in plaatsen als Bariloche, Salta of Mendoza een auto voor een paar dagen te huren om de omgeving te verkennen.
Ten slotte reistips? Als je 3 of 4 weken hebt, moet je absoluut naar Buenos Aires voor een paar dagen, naar El Calafate om de Perito Moreno gletjser te zien (je kan er ook een korte wandeling op maken, met cramp-ons, érg de moeite waard, maar prijzig) en eventueel de Todos Glaciares boottocht langs de andere gletsjers (ook prijzig). En de watervallen van Iguazú mogen ook niet ontbreken in je programma, geloof me. Naar Iguazú gaan nachtbussen (ong. 18 uur) en naar El Calafate zal je toch echt moeten vliegen (2,5 a 3 uur).
Have fun!