Argentinie: prijzen? vervoer?

Ha allen,

Ik zit er over te denken om 3 a 4 weken naar Argentinie te gaan. Heb eerder uitgebreid gebackpacked door India, indonesie, Australie, Nieuw-Zeeland, Thailand, Maleisie.
Ben van plan ook nu alleen een retourticket te gaan kopen.

Ik vraag me af hoe de prijzen ongeveer liggen van hotels/ hostals, restaurants, activiteiten. En welke maatschappij bied mooi geprijste vliegtickets?
Tevens, hoe is het openbaar vervoer? Of kun je beter een auto huren?

Veel vragen, ik hoop veel antwoorden!
Reistips zijn uiteraard zeer welkom! weet nog niet waar ik heen wil in Argentinie…

Groet! Marcel

1 like

Hoi Marcel,

De kosten van hostels liggen gemiddeld op US$8-10 per nacht in een slaapzaal. Een 2 persoonskamer in een goedkoop hotel met eigen sanitair zal in Buenos Aires rond de $100 per nacht kosten, ongeveer €20-25. In het noorden is het goedkoper, in Patagonië en Vuurland vaak wat duurder. Uiteraard hangt het ook af van de periode wanneer je gaat:
jan/feb = zomer, hoogseizoen prijzen
juli = wintervakantie, hoogseizoen prijzen

In restaurants heb je uiteraard vershillende klasses, maar een goede 3 gangen maaltijd heb je vanaf ong. €15 (incl. flesje wijn, kopje koffie). Ook hier geldt dat het in Buenos Aires en in het zuiden duurder is dan in het noorden.

Op onze site kan je bij individuele reizen veel informatie vinden over de verschillende gebieden, bijvoorbeeld bij www.tipica-reizen.nl/pagessite/bouwpakketten.html

Persoonlijk vind ik oktober/november en april mooie maanden om te reizen, dan is het in het noorden niet te heet en in het zuiden nog niet te koud. Hou je van wintersport, dan zijn aug/sep goeie maanden om richting Mendoza of Bariloche te gaan.

Voor internationale tickets kan je kijken op cheaptickets.nl of rechtstreeks bij internationale maatschappijen. Er zijn geen rechtstreekse vluchten vanaf Amsterdam. Iberia heeft een lekker korte overstaptijd in Madrid en je komt 's avonds aan, wat ik een voordeel vind. Goedkoopst is via Amerika, maar dan ben je wel heel lang onderweg, met een flinke wachttijd in de US.

Openbaar vervoer in Argentinië is prima geregeld, veel mensen reizen met lange afstandsbussen, waarin je verschillende klassen hebt. Comun is een ‘gewone’ bus, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Euroliner. Semi Cama heeft prima stoelen die redelijk ver acheruit kunnen en voldoende beenruimte. Per rij 4 stoelen (2+2). Coche Cama heeft nog wat meer beenruimte (we hebben het hier over bijna een meter tussen de stoelen!), kunnen nog verder achterover en zijn nog wat breder (2+1 per rij). De Suite of Tutto Letto zijn het meest luxe, de stoelen gaan volledige plat en met mijn 1.90m kan ik daar prima in slapen. Overigens bevalt Coche Cama mij ook prima.

Binnenlandse vluchten zijn ook een (duurdere) mogelijkheid. Kijk hiervoor op www.lan.com of www.aerolineas.com.ar. Het nadeel van de laatste is dat je als NL’er officieel geen ticket online kan kopen. Het kan echter wel bij sites als cheaptickets.nl of expedia.com.

Autohuur is prima mogelijk, maar redelijk prijzig en de afstanden zijn enorm (het is het 8e land ter wereld qua grootte, vergis je niet). Wel kan het leuk zijn om in plaatsen als Bariloche, Salta of Mendoza een auto voor een paar dagen te huren om de omgeving te verkennen.

Ten slotte reistips? Als je 3 of 4 weken hebt, moet je absoluut naar Buenos Aires voor een paar dagen, naar El Calafate om de Perito Moreno gletjser te zien (je kan er ook een korte wandeling op maken, met cramp-ons, érg de moeite waard, maar prijzig) en eventueel de Todos Glaciares boottocht langs de andere gletsjers (ook prijzig). En de watervallen van Iguazú mogen ook niet ontbreken in je programma, geloof me. Naar Iguazú gaan nachtbussen (ong. 18 uur) en naar El Calafate zal je toch echt moeten vliegen (2,5 a 3 uur).

Have fun!

Vwb vliegen kun je de luchtmacht overwegen: goedkoop, maar niet erg frequent (http://www.lade.com.ar/). Bussen zijn zeer de moeite waard en overnacht reizen is geen probleem (comfortabel, veilig).

Naar Argentina zou ik niet via de VS vliegen: té veel gedoe met alle borderchecks/customs/etc. Iberia is een optie: tegenwoordig betere kwaliteit en 2x per dag naar BsAs.

Ik zou Salta (noorden in het algemeen) niet overslaan. Echter: gezien je korte tijd zou ik zeggen: concentreer je op het zuiden of het noorden: dan gaat het erom wat je voorkeur heeft: iets meer modern/westers (Z) of iets traditioneler (N) of bergen, meren, bossen, etc. (Z) vs tropisch/woestijn (N) - is ook indrukwekkend.

Hoi Marcel,

Wij zijn eind oktober 2006 voor 6 weken naar Argentinie geweest en dit was qua weer een hele mooie tijd. We hebben ongeveer een jaar van tevoren de tickets via British Airways geregeld en kwamen uit op een redelijke prijs (vonden wij). De vlucht was perfect, met een overstap in Londen en een korte tussenstop in Sao Paulo. Een paar dagen Buenos Aires mag je inderdaad niet overslaan. Wij hebben verder 1x gebruik gemaakt van de Coche Cama (puerto madryn-bariloche), wat heel erg goed bevallen is. We hadden onze dochter van 4 mee en omdat we niet zo goed wisten of het openbaar vervoer goed zou zijn, hebben wij 3x een binnenlandse vlucht genomen. Dit hadden we ook al in NL geregeld via een kantoor van Aerolineas Argentinas (op schiphol geloof ik). Dit was ook uitstekend geregeld en volgens mij ook goedkoper dan wanneer je het ter plekke zou regelen. Meer dan vluchten hadden we niet geboekt en omdat het nog geen hoogseizoen was, was het heel makkelijk om hostels te vinden. Wij zijn van BA naar Puerto Madryn gevlogen om naar Valdes te gaan. Hele leuke excursies gedaan die ook nog eens goed te betalen waren. Het was in deze tijd van het jaar ook nog vrij rustig. Daarna naar Bariloche waar het echt heel erg mooi is en waar ook genoeg te doen is. Wij hebben daar voor een paar dagen een auto gehuurd. Toen doorgevlogen naar El Calafate om de excursies te doen die al in een eerdere reactie opgenoemd zijn. Helemaal geweldig! Ook had ik nog wel graag naar de watervallen gewild, maar het land is zo groot en dan moet je keuzes maken. Het land is heel veelzijdig en wij hebben het als zeer goed betaalbaar ervaren. Ik had eigenlijk nog wel langer willen blijven want het is er prachtig. Ik vind het erg leuk om er nu zo over te schrijven!
Mocht je er heen gaan, dan wens ik nu je alvast veel plezier met de voorbereidingen. Oja, ik las dat je in Australie bent geweest. Wij vertrekken 10 april voor 33 dagen naar Down Under en komen aan in Melbourne. Weet je daar misschien nog een leuke accommodatie/hostel? Liefst niet te lawaaierig ivm dochter. Daarna naar Tasmanie, Brisbane en Sydney. Wat een mooi vooruitzicht! Nou, ik draaf een beetje door, maar ik hoop dat je wat aan m’n verhaaltje hebt en succes!

Groeten van Karin

Inhakend op de vraag van Marcelbelt…ik heb dit jaar nog een maand aan vakantiedagen tegoed van mijn werk. Ik wil aan het eind van 2008 op vakantie naar Latijns-Amerika. Gezien het feit dat het in de noordelijke Andesregio’s dan over het algemeen regenseizoen is wil ik naar Chili/Argentinie. Argentinie is een allejezus groot land en alles zien zal niet mogelijk zijn. Gevoelsmatig zal ik moeten kiezen tussen Chili of Argentinie. Of is het wellicht mogelijk in binnen een maand van Buenos Aires via de zuidelijke Pampa’s, Patagonia, Tierra del Fuego naar Santiago te gaan? Of ben je dan te veel aan het haasten? Iguacu watervallen heb ik overigens al gezien.

Graag reacties/tips. Alvast bedankt !!!

Dat is prima mogelijk hoor. Rondje Buenos Aires - Península Valdéz - Ushuaia - El Calafate - Bariloche - grens over naar Puerto Montt - Valdivia - Santiago/Valparaiso. Tot aan Bariloche zou ik zeker vliegen (hoewel BsAs - Puerto Madryn wel met de bus is te doen), de rest kan je met de bus afleggen. Mooie route!

het hangt er natuurlijk van af wat je wilt zien en hoe je als reizigers bent (" Gehaast", “relaxed”, etc.) - maar op zich sluit ik me bij Flipsen_NL aan… met het verschil dat ik Bariloche zou negeren: zeker het is er mooi, maar zo toeristisch en daarmee (voor mij) een beetje een domper.
Probeer eens wat dorpjes in de omgeving

Ik ben het met theredspecial eens dat Bariloche erg toeristisch is, vandaar dat wij gebruik maken van hosteria´s en bungalows buiten het centrum. En het is vooral de omgeving die ontzettend mooi is en waar je nog voldoende stille plekjes kan vinden.

Ok, ik ben bevooroordeeld, ik woon er he… En hopelijk heb ik binnenkort even tijd om de pistes te keuren, het pre-temporada ski-seizoen is begonnen!!!